×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на култовия трабант


Историята на култовия трабант
Този експонат е с колекционерска стойност - на дама, която много обича розовия цвят. Нещо като българската професия блондинка
Ключови думи: Трабант, новини, Флагман
16 Юни 2023, Петък, 21:00 ч.
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА

Колата е направена от пресована смола и памук и беше най-бюджетният автомобил в соц блока

Когато бях малка, някой ме излъга, че Trabant е направен от картон. Не съм единствената, която е вярвала в този мит. Автомобилът действително е рекордно лек - между 600 и 700 килограма, но не е от картон, а от дуропласт, пресована смола, подсилена с памучни нишки.

Идеята зад Trabant е същата, каквато се крие зад много от останалите коли, произведени през 50-те и 60-те в Източния блок - да е евтина, да е лесна за производство и все пак да успява да придвижва пътниците си от точка А до точка Б.

Съвсем логично, при подобно начинание неща като комфорт и иновации остават на заден план.

"Тази кола е с размерите на маса за хранене, има багажник, колкото на спортна кола, печели златен медал по замърсяване на околната среда и е удобна, колкото средна седалка в самолет", шегуват се жителите на ГДР. Именно там се прави Trabant - в Цвикау, Саксония.

Първият модел от Trabant, което на немски означава "спътник/компаньон", слиза от поточните линии през 1957 г. Вдъхновен е от компактните модели на Renault, само че те са с четиритактови двигатели, докато на немската компания средствата стигат само за двутактов двигател.

По това време изработката от дуропласт също се брои за находчива идея, както и предното задвижване.

Максималната скорост, която Trabant обаче успява да постигне, е около 100 км/час. Дан Нийл от Time Magazine описва, че през това време автомобилът дими "като запалена петролна рафинерия".

По бургаските улици понякога може да бъде забелязано по едно трабанче. Това обаче отиде на боклука, защото катастрофира преди няколко години край ж.к."Меден рудник"

Trabant няма елементарни екстри като тахометър, предпазни колани, мигачи и индикатор за изгореното гориво. До последния образец от колата това остава непроменено.

Друг проблем се оказва, че въпреки размерите си и евтината изработка, за източногерманците автомобилът никак не е евтин. Той струва около 7500 тогавашни германски марки, докато средният доход в ГДР на месец е около 560 марки. Освен това се изисква и предплащане.

Заради дефицита на автомобили Trabant всъщност става още по-скъп, когато се продава втора ръка, и някои екземпляри се търгуват за два пъти повече пари, отколкото чисто нови.

Защо се получава този феномен? Защото потребителите нямат избор. Другата източнонемска легенда - Wartburg - може и да е по-мощен, по-красив и по-удобен, но е непосилно скъп за обикновените купувачи и цената му спокойно стига 23 хил. марки. Затова последният е предназначен предимно за партийните величия.

И още нещо - в Източния блок човек не може просто да отиде до магазина и да си тръгне с нова кола.

Средният период, за който се чака за нов Trabant, е 10 години. В някои случаи - дори повече в зависимост от модификацията на автомобила.

Въпреки че падането на Берлинската стена слага край на производството на колата, тя до голяма степен става и символ на промените от края на 80-те. Именно върволица Trabant-и преминава през сринатата стена от Източен към Западен Берлин, за да символизира края на една ера.

От автомобила са произведени малко под 3 млн. бройки, които в първите години от 90-те се продават за "жълти стотинки". Потребителите са жадни за западни коли и с лека ръка изоставят дуропластовите си трабантчета, като някои дори ги зарязват на корозията.

Както обаче много други образци на Източния блок, така и този постепенно се превръща в колекционерска находка.

Във Велико Търново всяка година се провежда "Трабант фест", като тази година там бяха показани над сто модела Trabant. Ентусиасти показват впечатляващи образци от марката, като някои от тях са с оригиналния си двигател и интериор.

Други са изтърбушени и е запазен само емблематичният им външен вид, а под капака е настанен мощен двигател.

В българските сайтове за употребявани автомобили пък има Trabant-и, които достигат до 15 хил. лева заради реставрациите си и запазеното си състояние.

Източник: webcafe.bg


В категории: Животът


9
Коментара по темата
9.
До 7
17.06.2023 19:37:04
0
2
Ами то зависи най-вече от цената бе, приятел . Един нов автомобил , накичен с всички упоменати от теб съвременни екстри , вече гони 50 бона ! Аз никога не бих дал толкова за каквото и да било превозно средство . А T
рабанта навремето струваше около 5 хиляди Западногермански марки ! Я си представи сега за около 5 хиляди лева да си купиш чисто нова кола , която е почти идеална за града и с която няма да имаш никакви ядове поне следващите 10 - 15 години ??? Лично аз веднага бих си купил , а климатика все пак се ползва максимум 3 месеца в годината ... Не е болка за умирачка ! Що се отнася до екологията - никой не може да ме убеди , че днес дишаме по-чист въздух от златното време на Бай Тошо , когато имаше Трабанти и Варбурзи в изобилие ...
8.
Бай Георги
17.06.2023 14:00:06
0
5
Когато се пише статия, всички факти трябва да са проверени, защото ще се намери някой по-компетентен, който ще я прочете и става излагация!!! Да, първите модели нямат колани, но мигачи-моля ви... Моделите след 84 та има авариини светлини и тн... В Германия произвеждат най-желаните автомобили от българина, но защо имат над 30000 бр регистрирани Трабанта и се движат по пътищата! Аз съм на 47 г и не съм виждал Трабант окапал на пътя, но пък BMW, Mercedes и сектата на VAG групата и други величия, могат да се видят на всеки километър!Стана тема без край...
7.
Въй
17.06.2023 08:44:59
3
5
Приятел, не вярвам, че днес някой би си купил двутактов автомобил без климатик, без серво и без шумоизолация на купето.
6.
Бивш собственик на Трабант
17.06.2023 02:59:02
5
22
Еееееее , доста сте се поОляли в описанието бе , уважаеми . Аз лично съм имал Трабант , карал съм го 10 години , и ако щете ми вярвайте - не съм имал и 10 минути ядове .
Е , налагаше се да се поизцапаш понякога , но това си беше част от чара на машината .
И повярвайте ми - Трабанта си ИМАШЕ съвсем пълноценни МИГАЧИ ! Че даже и аварийни такива ( нещо което четиритактовият Москвич например НЯМАШЕ ) ! Така , че НЕ им вЕрвайте чак толкова как са го описали. Има и още нещо . Средният разход на гориво беше между 5 и 6 литра на 100 километра . Нещо напълно непостижимо за повечето соц. марки , а и за доста Западни такива за онова време .
А що се отнася до поддръжката - Трабанта можеше да бъде поддържан буквално с една шепа стотинки на месец. Лично аз , не знам някога в света да е правена кола с толкова лесна ремонтопригодност . Почти всичко можеше да си направиш сам , при това БЕЗ да имаш кой знае какви технически умения и без да ти е необходимо скъпо сервизно оборудване .
И сега накрая ще Ви издам една малка тайна - Ако Трабанта в автентичния си вид ПАК започне да се произвежда - със сигурност ще се купува като топъл хляб . А единствената причина това да не се случва се казва Еколкогия , и по-точно едни Зелени Евродегенерати !
5.
Минчо
16.06.2023 23:16:07
3
11
Флакман, като ви плащат да публикувате интервюта с разни инженери, защо не ги попитате кога ще си вкарат тръбите под земята, че да не пречат на развитието на този район. Иначе с ентусиазъм говорим за светлото бъдеще. Не че имам нещо против някой, но трябва да сме реалисти, не мислите ли? Трабанта е страхотна кола!
4.
откраднато пак
16.06.2023 22:53:45
1
12
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА
3.
До ошмиргеления 1
16.06.2023 22:12:21
2
18
Ами да чуем твоята гледна точка, явно знаеш нещо, което аз със своите 55 лета не зная! Аз по принцип не знам много! И не претендирам! Обаче това което го знам и ми е минало през ръцете, очите съм го разбрал! Например как през 83 година в ГДР лично видях трабанти, които теглеха каравани! С тях идваха и на почивка на море у нас! Освен това знам в подробности какво значи автомобил произведен в соц блока и такъв произведен например в Италия! Тъй като реставрирането на стари автомобили е част от живота ми и имам такива в гаражите си! Хайде наздраве!
2.
Рязана карабина
16.06.2023 21:40:47
5
7
Хвани ме за шмиргела
1.
Шмиргел
16.06.2023 21:22:00
5
20
Най-истинските лъжи се съчиняват като вмъкнеш и по някоя истина помежду за достоверност.Излишно е да се обяснява след като вече историята е изпрана ,изплакната и се сушѝ пред погледа на тези ,които нямат и най-малка представа как в действителност са стояли нещата някога.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Вижте кой грабна Купата на БМФ Порт Бургас по мини футбол Вижте кой грабна Купата на БМФ Порт Бургас по мини футбол Единадесет отбора от бургаските училища премериха сили в едно от най-очакваните спортни събития за младежи в града Шофьор загина след челен удар в бетонна колона Шофьор загина след челен удар в бетонна колона Издъхнал е в болница С каква скорост се е движело Аудито ковчег, в което загинаха трима ученици край Черноморец (СНИМКИ) С каква скорост се е движело Аудито ковчег, в което загинаха трима ученици край Черноморец (СНИМКИ) Ударът е бил много силен, вероятно колата е поднесла и се е преобърнала няколко пъти преди да се забие в крайпътното дърво с тавана нагоре Обявяват ден на траур в община Созопол след катастрофата, погубила трима съученици от Зидарово Обявяват ден на траур в община Созопол след катастрофата, погубила трима съученици от Зидарово Младежите били 11 клас, познавали се от деца и били първи приятели Ужасяващо! Трима загинаха след гонка с 220 км/ч. на пътя Бургас-Созопол Ужасяващо! Трима загинаха след гонка с 220 км/ч. на пътя Бургас-Созопол Инцидентът е от снощи, блъснали са се в дърво след загуба на контрол Извънредно! Тежка катастрофа в бургаския ж.к. „Меден рудник“ Извънредно! Тежка катастрофа в бургаския ж.к. „Меден рудник“  БМВ се заби в уличен стълб преди минути Кмет от ГЕРБ премина към „ДПС-Ново начало“ Кмет от ГЕРБ премина към „ДПС-Ново начало“ Харесвам политиката на Делян Пеевски и това, че работи за хората, сподели той Ново начало настъпва в управлението, но се запазва статуквото в кабинета на малцинството Ново начало настъпва в управлението, но се запазва статуквото в кабинета на малцинството Феодализацията на министерства и отдаването им на концесии, за което призна в монолога си Бойко Борисов, няма да бъдат отменени Бащата на Сияна обвини вещи лица, че се хранят с кръвта на убити деца Бащата на Сияна обвини вещи лица, че се хранят с кръвта на убити деца  Проф. Станимир Карапетков му отговори и поиска извинение Само във Флагман.бг: Зетят на Маджо строи мегакомплекс на Марината в Созопол Само във Флагман.бг: Зетят на Маджо строи мегакомплекс на Марината в Созопол Бургаският бизнесмен Атанас Бостанджиев е собственик на терена, не е ясно дали го е продал или участва като акционер 
Украйна заменя дронове за ракети „Томахоук“? Украйна заменя дронове за ракети „Томахоук“? Бихме го направили, призна американският президент  Тръмп към Зеленски: Не може да се срещнеш с Путин в Унгария, защото не се харесвате Тръмп към Зеленски: Не може да се срещнеш с Путин в Унгария, защото не се харесвате  Целта на делегацията от Киев е да убеди US президента, че ракетите с голям обсег са им необходими за защитата на украинските градове Взимала кокаин, докато кърмила синовете си Взимала кокаин, докато кърмила синовете си Бившият съпруг на Бритни Спиърс издава експлозивните си мемоари, които тепърва ще разкриват интимни подробности от брака им Важно за всички българи живеещи или отдаващи жилища под наем в Гърция Важно за всички българи живеещи или отдаващи жилища под наем в Гърция Наемите в Гърция ще се плащат само по банков път Френската отбрана е в женски ръце Френската отбрана е в женски ръце Катрин Вотрен оглави армията Тръмп подаде нова жалба за 15 млрд. долара срещу „Ню Йорк таймс“ Тръмп подаде нова жалба за 15 млрд. долара срещу „Ню Йорк таймс“ Това се случва месец след като федерален съдия обяви първата му жалба за „неподходяща и недопустима“ Брижит Бардо е в болница в тежко състояние Брижит Бардо е в болница в тежко състояние Легендата на френското кино е претърпяла операция Как кметът на Варна плати 1 млн. лева, за да освободи баща си от похитители Как кметът на Варна плати 1 млн. лева, за да освободи баща си от похитители Извършителите не са разкрити Тръмп ще строи триумфална арка във Вашингтон Тръмп ще строи триумфална арка във Вашингтон Предложеният проект удивително много прилича на известния паметник в края на "Шанз-Елизе" в Париж Стана ясно как е починала тази легенда Стана ясно как е починала тази легенда Камък ударил по главата Лаура Далмайер при спускане от връх Лайла
Делян Пеевски Делян Пеевски Чичо Румен да връща кетъринга и шампанското, купонът се отменя! Виц на деня Виц на деня - Малката, много си готина!
- Ха, кажи нещо дето не знам!
- Колко е 8x8?
Виц на деня Виц на деня - Предпазливият и Господ го пази!
- Що бе, Кирчо?
- Тъкмо да се подпиша в ритуалната зала и свърши мастилото в химикалката...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Шведска тройка - перфектен начин да разочароваш две жени едновременно!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори