×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Шантавата Луна от "Хари Потър" идва в София
  • Блокадите в Белград продължават
  • Полицията отбелязва професионалния си празник
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на култовия трабант


Историята на култовия трабант
Този експонат е с колекционерска стойност - на дама, която много обича розовия цвят. Нещо като българската професия блондинка
Ключови думи: Трабант, новини, Флагман
16 Юни 2023, Петък, 21:00 ч.
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА

Колата е направена от пресована смола и памук и беше най-бюджетният автомобил в соц блока

Когато бях малка, някой ме излъга, че Trabant е направен от картон. Не съм единствената, която е вярвала в този мит. Автомобилът действително е рекордно лек - между 600 и 700 килограма, но не е от картон, а от дуропласт, пресована смола, подсилена с памучни нишки.

Идеята зад Trabant е същата, каквато се крие зад много от останалите коли, произведени през 50-те и 60-те в Източния блок - да е евтина, да е лесна за производство и все пак да успява да придвижва пътниците си от точка А до точка Б.

Съвсем логично, при подобно начинание неща като комфорт и иновации остават на заден план.

"Тази кола е с размерите на маса за хранене, има багажник, колкото на спортна кола, печели златен медал по замърсяване на околната среда и е удобна, колкото средна седалка в самолет", шегуват се жителите на ГДР. Именно там се прави Trabant - в Цвикау, Саксония.

Първият модел от Trabant, което на немски означава "спътник/компаньон", слиза от поточните линии през 1957 г. Вдъхновен е от компактните модели на Renault, само че те са с четиритактови двигатели, докато на немската компания средствата стигат само за двутактов двигател.

По това време изработката от дуропласт също се брои за находчива идея, както и предното задвижване.

Максималната скорост, която Trabant обаче успява да постигне, е около 100 км/час. Дан Нийл от Time Magazine описва, че през това време автомобилът дими "като запалена петролна рафинерия".

По бургаските улици понякога може да бъде забелязано по едно трабанче. Това обаче отиде на боклука, защото катастрофира преди няколко години край ж.к."Меден рудник"

Trabant няма елементарни екстри като тахометър, предпазни колани, мигачи и индикатор за изгореното гориво. До последния образец от колата това остава непроменено.

Друг проблем се оказва, че въпреки размерите си и евтината изработка, за източногерманците автомобилът никак не е евтин. Той струва около 7500 тогавашни германски марки, докато средният доход в ГДР на месец е около 560 марки. Освен това се изисква и предплащане.

Заради дефицита на автомобили Trabant всъщност става още по-скъп, когато се продава втора ръка, и някои екземпляри се търгуват за два пъти повече пари, отколкото чисто нови.

Защо се получава този феномен? Защото потребителите нямат избор. Другата източнонемска легенда - Wartburg - може и да е по-мощен, по-красив и по-удобен, но е непосилно скъп за обикновените купувачи и цената му спокойно стига 23 хил. марки. Затова последният е предназначен предимно за партийните величия.

И още нещо - в Източния блок човек не може просто да отиде до магазина и да си тръгне с нова кола.

Средният период, за който се чака за нов Trabant, е 10 години. В някои случаи - дори повече в зависимост от модификацията на автомобила.

Въпреки че падането на Берлинската стена слага край на производството на колата, тя до голяма степен става и символ на промените от края на 80-те. Именно върволица Trabant-и преминава през сринатата стена от Източен към Западен Берлин, за да символизира края на една ера.

От автомобила са произведени малко под 3 млн. бройки, които в първите години от 90-те се продават за "жълти стотинки". Потребителите са жадни за западни коли и с лека ръка изоставят дуропластовите си трабантчета, като някои дори ги зарязват на корозията.

Както обаче много други образци на Източния блок, така и този постепенно се превръща в колекционерска находка.

Във Велико Търново всяка година се провежда "Трабант фест", като тази година там бяха показани над сто модела Trabant. Ентусиасти показват впечатляващи образци от марката, като някои от тях са с оригиналния си двигател и интериор.

Други са изтърбушени и е запазен само емблематичният им външен вид, а под капака е настанен мощен двигател.

В българските сайтове за употребявани автомобили пък има Trabant-и, които достигат до 15 хил. лева заради реставрациите си и запазеното си състояние.

Източник: webcafe.bg


В категории: Животът


Флагман.БГ 4 причини да не се отказвате от брака си 4 причини да не се отказвате от брака си 05/07/2025, Събота 22:00 0
Показа я за първи път
Показа я за първи път 05/07/2025, Събота 19:20 0
9
Коментара по темата
9.
До 7
17.06.2023 19:37:04
0
2
Ами то зависи най-вече от цената бе, приятел . Един нов автомобил , накичен с всички упоменати от теб съвременни екстри , вече гони 50 бона ! Аз никога не бих дал толкова за каквото и да било превозно средство . А T
рабанта навремето струваше около 5 хиляди Западногермански марки ! Я си представи сега за около 5 хиляди лева да си купиш чисто нова кола , която е почти идеална за града и с която няма да имаш никакви ядове поне следващите 10 - 15 години ??? Лично аз веднага бих си купил , а климатика все пак се ползва максимум 3 месеца в годината ... Не е болка за умирачка ! Що се отнася до екологията - никой не може да ме убеди , че днес дишаме по-чист въздух от златното време на Бай Тошо , когато имаше Трабанти и Варбурзи в изобилие ...
8.
Бай Георги
17.06.2023 14:00:06
0
5
Когато се пише статия, всички факти трябва да са проверени, защото ще се намери някой по-компетентен, който ще я прочете и става излагация!!! Да, първите модели нямат колани, но мигачи-моля ви... Моделите след 84 та има авариини светлини и тн... В Германия произвеждат най-желаните автомобили от българина, но защо имат над 30000 бр регистрирани Трабанта и се движат по пътищата! Аз съм на 47 г и не съм виждал Трабант окапал на пътя, но пък BMW, Mercedes и сектата на VAG групата и други величия, могат да се видят на всеки километър!Стана тема без край...
7.
Въй
17.06.2023 08:44:59
3
5
Приятел, не вярвам, че днес някой би си купил двутактов автомобил без климатик, без серво и без шумоизолация на купето.
6.
Бивш собственик на Трабант
17.06.2023 02:59:02
5
22
Еееееее , доста сте се поОляли в описанието бе , уважаеми . Аз лично съм имал Трабант , карал съм го 10 години , и ако щете ми вярвайте - не съм имал и 10 минути ядове .
Е , налагаше се да се поизцапаш понякога , но това си беше част от чара на машината .
И повярвайте ми - Трабанта си ИМАШЕ съвсем пълноценни МИГАЧИ ! Че даже и аварийни такива ( нещо което четиритактовият Москвич например НЯМАШЕ ) ! Така , че НЕ им вЕрвайте чак толкова как са го описали. Има и още нещо . Средният разход на гориво беше между 5 и 6 литра на 100 километра . Нещо напълно непостижимо за повечето соц. марки , а и за доста Западни такива за онова време .
А що се отнася до поддръжката - Трабанта можеше да бъде поддържан буквално с една шепа стотинки на месец. Лично аз , не знам някога в света да е правена кола с толкова лесна ремонтопригодност . Почти всичко можеше да си направиш сам , при това БЕЗ да имаш кой знае какви технически умения и без да ти е необходимо скъпо сервизно оборудване .
И сега накрая ще Ви издам една малка тайна - Ако Трабанта в автентичния си вид ПАК започне да се произвежда - със сигурност ще се купува като топъл хляб . А единствената причина това да не се случва се казва Еколкогия , и по-точно едни Зелени Евродегенерати !
5.
Минчо
16.06.2023 23:16:07
3
11
Флакман, като ви плащат да публикувате интервюта с разни инженери, защо не ги попитате кога ще си вкарат тръбите под земята, че да не пречат на развитието на този район. Иначе с ентусиазъм говорим за светлото бъдеще. Не че имам нещо против някой, но трябва да сме реалисти, не мислите ли? Трабанта е страхотна кола!
4.
откраднато пак
16.06.2023 22:53:45
1
12
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА
3.
До ошмиргеления 1
16.06.2023 22:12:21
2
18
Ами да чуем твоята гледна точка, явно знаеш нещо, което аз със своите 55 лета не зная! Аз по принцип не знам много! И не претендирам! Обаче това което го знам и ми е минало през ръцете, очите съм го разбрал! Например как през 83 година в ГДР лично видях трабанти, които теглеха каравани! С тях идваха и на почивка на море у нас! Освен това знам в подробности какво значи автомобил произведен в соц блока и такъв произведен например в Италия! Тъй като реставрирането на стари автомобили е част от живота ми и имам такива в гаражите си! Хайде наздраве!
2.
Рязана карабина
16.06.2023 21:40:47
5
7
Хвани ме за шмиргела
1.
Шмиргел
16.06.2023 21:22:00
5
20
Най-истинските лъжи се съчиняват като вмъкнеш и по някоя истина помежду за достоверност.Излишно е да се обяснява след като вече историята е изпрана ,изплакната и се сушѝ пред погледа на тези ,които нямат и най-малка представа как в действителност са стояли нещата някога.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
4 причини да не се отказвате от брака си 4 причини да не се отказвате от брака си Комуникацията е жизненоважната артерия на всяка връзка Най-големите грешки, които майките на момчета допускат Най-големите грешки, които майките на момчета допускат Ето кои са те  Най-добрите мъже любовници според зодията им Най-добрите мъже любовници според зодията им Мъжете, родени под знака на зодия Дева, управлявани от Меркурий, са ориентирани към детайлите и много внимателни любовници Уникален кадър от Китен през 70-те взриви нета Уникален кадър от Китен през 70-те взриви нета Ето как изглеждаха жените на плажа по времето на соца! Всички ще го харесат: мързелив чийзкейк, готов само за 40 минути Всички ще го харесат: мързелив чийзкейк, готов само за 40 минути Ето каква е рецептата Никога не трябва да се сваля брачна халка, защото.... Никога не трябва да се сваля брачна халка, защото.... Най-често той се носи на безименния пръст на лявата ръка – традиция, която идва още от древността Внимание! Опасни високооволтови кабели стърчат край детска площадка в ж.к. „Братя Миладинови“ Внимание! Опасни високооволтови кабели стърчат край детска площадка в ж.к. „Братя Миладинови“ Живущи в района сигнализират за необезопасени електрически проводници до детска площадка Камено с крачка напред: Започна енергийното обновяване на порутения блок 9 Камено с крачка напред: Започна енергийното обновяване на порутения блок 9 С над 323 хил. лева инвестиция сградата ще бъде модернизирана до енергиен клас „А“ до юни 2026 г. Ежедневни токови сривове в ж.к. „Славейков“, хиляди бургазлии са бесни Ежедневни токови сривове в ж.к. „Славейков“, хиляди бургазлии са бесни Жители и бизнеси страдат от системни прекъсвания в електрозахранването Пожар край Солниците в Бургас, 4 екипа са на място Пожар край Солниците в Бургас, 4 екипа са на място Огънят е обхванал около 100 дка сухи треви, няма опасност за хора и сгради
Доналд Тръмп заяви, че през следващата седмица може да има споразумение за спиране на огъня в Газа Доналд Тръмп заяви, че през следващата седмица може да има споразумение за спиране на огъня в Газа "Хамас" предаде на посредниците положителния си отговор на най-новото предложение Арестуваха кметовете на три големи града, заради измама и изнудва Арестуваха кметовете на три големи града, заради измама и изнудва Опозицията обвинява Ердоган в саморазправа с неудобни опоненти Как организираната престъпност вербува малолетни Как организираната престъпност вербува малолетни Те имат проблеми в семейството или пък са натрупали дългове и стават лесна плячка на криминални банди Звездите на Ливърпул отдават последна почит на Диого Жота Звездите на Ливърпул отдават последна почит на Диого Жота Арне Слот, Върджил ван Дайк, Хендерсън и още пристигнаха в Португалия Обмислят въвеждане на данък за граждани, които не са сключвали брак Обмислят въвеждане на данък за граждани, които не са сключвали брак Според премиера на РСМ Мицкоски демографската криза не е проблем само за страната, но и за цяла Европа Холивуд скърби! Напусна ни още една голяма звезда Холивуд скърби! Напусна ни още една голяма звезда Именитият актьор бе едва на 56 години Петролен магнат падна от прозорец в Москва Петролен магнат падна от прозорец в Москва Тялото на Андрей Бадалов е намерено до високата сграда на Рубльовско шосе, в която е има апартамент Морето зове: „Ветроходство и приятели“ се завръща в Сарафово Морето зове: „Ветроходство и приятели“ се завръща в Сарафово Сарафово се превръща в сцена на ветроходен празник без състезателен натис к Арестуваха известен политик - набил жена си, но първо й изневерил Арестуваха известен политик - набил жена си, но първо й изневерил Според запознати жената на Маринчешки го е изловила в изневяра и оттам е тръгнал скандалът Защо жегата мъчи най-много мъжете Защо жегата мъчи най-много мъжете Вижте каква е разликата между слънчев удар и слънчасване
Илияна ЙОТОВА, вицепрезидент Илияна ЙОТОВА, вицепрезидент Правителство ще има, докато каже г-н Пеевски Виц на деня Виц на деня 40 годишен девственик се жени. Видял се на другия ден с приятели, и започнали да го разпитват:
- Кажи ся, кажи... как беше първата брачна нощ!?
- Мани, мани. Чисто нов х*й, в гъ*а си го навря!
Виц на деня Виц на деня Полицай разпитва шофьор:
- Сега ми обяснете как ударихте пешеходеца?
Шофьорът:
- Господин полицай, изобщо не съм го удрял! Аз спрях за да му дам предимство и той припадна от изненада...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Според изследвания на учените, жените прекарват средно по 7 години от живота си в банята, а мъжете 3 години пред вратата, питайки я "Кога ще бъдеш готова?"
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори