×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на култовия трабант


Историята на култовия трабант
Този експонат е с колекционерска стойност - на дама, която много обича розовия цвят. Нещо като българската професия блондинка
Ключови думи: Трабант, новини, Флагман
16 Юни 2023, Петък, 21:00 ч.
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА

Колата е направена от пресована смола и памук и беше най-бюджетният автомобил в соц блока

Когато бях малка, някой ме излъга, че Trabant е направен от картон. Не съм единствената, която е вярвала в този мит. Автомобилът действително е рекордно лек - между 600 и 700 килограма, но не е от картон, а от дуропласт, пресована смола, подсилена с памучни нишки.

Идеята зад Trabant е същата, каквато се крие зад много от останалите коли, произведени през 50-те и 60-те в Източния блок - да е евтина, да е лесна за производство и все пак да успява да придвижва пътниците си от точка А до точка Б.

Съвсем логично, при подобно начинание неща като комфорт и иновации остават на заден план.

"Тази кола е с размерите на маса за хранене, има багажник, колкото на спортна кола, печели златен медал по замърсяване на околната среда и е удобна, колкото средна седалка в самолет", шегуват се жителите на ГДР. Именно там се прави Trabant - в Цвикау, Саксония.

Първият модел от Trabant, което на немски означава "спътник/компаньон", слиза от поточните линии през 1957 г. Вдъхновен е от компактните модели на Renault, само че те са с четиритактови двигатели, докато на немската компания средствата стигат само за двутактов двигател.

По това време изработката от дуропласт също се брои за находчива идея, както и предното задвижване.

Максималната скорост, която Trabant обаче успява да постигне, е около 100 км/час. Дан Нийл от Time Magazine описва, че през това време автомобилът дими "като запалена петролна рафинерия".

По бургаските улици понякога може да бъде забелязано по едно трабанче. Това обаче отиде на боклука, защото катастрофира преди няколко години край ж.к."Меден рудник"

Trabant няма елементарни екстри като тахометър, предпазни колани, мигачи и индикатор за изгореното гориво. До последния образец от колата това остава непроменено.

Друг проблем се оказва, че въпреки размерите си и евтината изработка, за източногерманците автомобилът никак не е евтин. Той струва около 7500 тогавашни германски марки, докато средният доход в ГДР на месец е около 560 марки. Освен това се изисква и предплащане.

Заради дефицита на автомобили Trabant всъщност става още по-скъп, когато се продава втора ръка, и някои екземпляри се търгуват за два пъти повече пари, отколкото чисто нови.

Защо се получава този феномен? Защото потребителите нямат избор. Другата източнонемска легенда - Wartburg - може и да е по-мощен, по-красив и по-удобен, но е непосилно скъп за обикновените купувачи и цената му спокойно стига 23 хил. марки. Затова последният е предназначен предимно за партийните величия.

И още нещо - в Източния блок човек не може просто да отиде до магазина и да си тръгне с нова кола.

Средният период, за който се чака за нов Trabant, е 10 години. В някои случаи - дори повече в зависимост от модификацията на автомобила.

Въпреки че падането на Берлинската стена слага край на производството на колата, тя до голяма степен става и символ на промените от края на 80-те. Именно върволица Trabant-и преминава през сринатата стена от Източен към Западен Берлин, за да символизира края на една ера.

От автомобила са произведени малко под 3 млн. бройки, които в първите години от 90-те се продават за "жълти стотинки". Потребителите са жадни за западни коли и с лека ръка изоставят дуропластовите си трабантчета, като някои дори ги зарязват на корозията.

Както обаче много други образци на Източния блок, така и този постепенно се превръща в колекционерска находка.

Във Велико Търново всяка година се провежда "Трабант фест", като тази година там бяха показани над сто модела Trabant. Ентусиасти показват впечатляващи образци от марката, като някои от тях са с оригиналния си двигател и интериор.

Други са изтърбушени и е запазен само емблематичният им външен вид, а под капака е настанен мощен двигател.

В българските сайтове за употребявани автомобили пък има Trabant-и, които достигат до 15 хил. лева заради реставрациите си и запазеното си състояние.

Източник: webcafe.bg


В категории: Животът


Показа Анди (СНИМКА)
Показа Анди (СНИМКА) 15/06/2025, Неделя 21:20 0
Най-влюбчивите зодии са...
Най-влюбчивите зодии са... 15/06/2025, Неделя 20:00 0
9
Коментара по темата
9.
До 7
17.06.2023 19:37:04
0
2
Ами то зависи най-вече от цената бе, приятел . Един нов автомобил , накичен с всички упоменати от теб съвременни екстри , вече гони 50 бона ! Аз никога не бих дал толкова за каквото и да било превозно средство . А T
рабанта навремето струваше около 5 хиляди Западногермански марки ! Я си представи сега за около 5 хиляди лева да си купиш чисто нова кола , която е почти идеална за града и с която няма да имаш никакви ядове поне следващите 10 - 15 години ??? Лично аз веднага бих си купил , а климатика все пак се ползва максимум 3 месеца в годината ... Не е болка за умирачка ! Що се отнася до екологията - никой не може да ме убеди , че днес дишаме по-чист въздух от златното време на Бай Тошо , когато имаше Трабанти и Варбурзи в изобилие ...
8.
Бай Георги
17.06.2023 14:00:06
0
5
Когато се пише статия, всички факти трябва да са проверени, защото ще се намери някой по-компетентен, който ще я прочете и става излагация!!! Да, първите модели нямат колани, но мигачи-моля ви... Моделите след 84 та има авариини светлини и тн... В Германия произвеждат най-желаните автомобили от българина, но защо имат над 30000 бр регистрирани Трабанта и се движат по пътищата! Аз съм на 47 г и не съм виждал Трабант окапал на пътя, но пък BMW, Mercedes и сектата на VAG групата и други величия, могат да се видят на всеки километър!Стана тема без край...
7.
Въй
17.06.2023 08:44:59
3
5
Приятел, не вярвам, че днес някой би си купил двутактов автомобил без климатик, без серво и без шумоизолация на купето.
6.
Бивш собственик на Трабант
17.06.2023 02:59:02
5
22
Еееееее , доста сте се поОляли в описанието бе , уважаеми . Аз лично съм имал Трабант , карал съм го 10 години , и ако щете ми вярвайте - не съм имал и 10 минути ядове .
Е , налагаше се да се поизцапаш понякога , но това си беше част от чара на машината .
И повярвайте ми - Трабанта си ИМАШЕ съвсем пълноценни МИГАЧИ ! Че даже и аварийни такива ( нещо което четиритактовият Москвич например НЯМАШЕ ) ! Така , че НЕ им вЕрвайте чак толкова как са го описали. Има и още нещо . Средният разход на гориво беше между 5 и 6 литра на 100 километра . Нещо напълно непостижимо за повечето соц. марки , а и за доста Западни такива за онова време .
А що се отнася до поддръжката - Трабанта можеше да бъде поддържан буквално с една шепа стотинки на месец. Лично аз , не знам някога в света да е правена кола с толкова лесна ремонтопригодност . Почти всичко можеше да си направиш сам , при това БЕЗ да имаш кой знае какви технически умения и без да ти е необходимо скъпо сервизно оборудване .
И сега накрая ще Ви издам една малка тайна - Ако Трабанта в автентичния си вид ПАК започне да се произвежда - със сигурност ще се купува като топъл хляб . А единствената причина това да не се случва се казва Еколкогия , и по-точно едни Зелени Евродегенерати !
5.
Минчо
16.06.2023 23:16:07
3
11
Флакман, като ви плащат да публикувате интервюта с разни инженери, защо не ги попитате кога ще си вкарат тръбите под земята, че да не пречат на развитието на този район. Иначе с ентусиазъм говорим за светлото бъдеще. Не че имам нещо против някой, но трябва да сме реалисти, не мислите ли? Трабанта е страхотна кола!
4.
откраднато пак
16.06.2023 22:53:45
1
12
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА
3.
До ошмиргеления 1
16.06.2023 22:12:21
2
18
Ами да чуем твоята гледна точка, явно знаеш нещо, което аз със своите 55 лета не зная! Аз по принцип не знам много! И не претендирам! Обаче това което го знам и ми е минало през ръцете, очите съм го разбрал! Например как през 83 година в ГДР лично видях трабанти, които теглеха каравани! С тях идваха и на почивка на море у нас! Освен това знам в подробности какво значи автомобил произведен в соц блока и такъв произведен например в Италия! Тъй като реставрирането на стари автомобили е част от живота ми и имам такива в гаражите си! Хайде наздраве!
2.
Рязана карабина
16.06.2023 21:40:47
5
7
Хвани ме за шмиргела
1.
Шмиргел
16.06.2023 21:22:00
5
20
Най-истинските лъжи се съчиняват като вмъкнеш и по някоя истина помежду за достоверност.Излишно е да се обяснява след като вече историята е изпрана ,изплакната и се сушѝ пред погледа на тези ,които нямат и най-малка представа как в действителност са стояли нещата някога.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? „Бургас и морето“ удължава срока за участие – знак за липса на силни песни? Има още няколко седмици за приемането на нови песни, а причината може да е творческа суша Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Задава ли се сух режим? Казаните за ракия са пред фалит, но не заради еврото Чудо невиждано стана тази пролет - за първи път акацията не цъфна, а това е страшно знамение, защото от нея се прави най-пивката огнена вода От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни От Бургас до София с експрес или как за 55 години влаковете станаха по-бавни . Експресът "Чайка" още през 70-те минаваше това разстояние по-бързо В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! В Слънчака пуснаха бира, по-евтина от минерална вода, само не питай каква е! Ресторантьори сигнализираха, че е невъзможно питието да струва 2 лева Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Любов за Скорпиона, а късметът се усмихва на смелите Везни Хороскоп за деня – 15 юни 2025, неделя  Бургас догони София по търсене на имоти Бургас догони София по търсене на имоти Три квартала чупят рекорди по търсене и цени Търсят се нови директори в ключови училища в региона Търсят се нови директори в ключови училища в региона Свободни позиции в училища от Бургас, Айтос, Несебър, Карнобат и други Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Едно от момчетата, наръгани от Памела в Слънчев бряг е в кома, лекари се борят за живота му Сестрата на пострадалия се свърза с Флагман.бг, за да разкаже потресаващи подробности за инцидента Тир удари каруца, уби коня Тир удари каруца, уби коня Катастрофата е станала в района на Бяла Слатина Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Първото издание на Ретро фестивала в Царево стартира с голям интерес Арт улицата пред СУ „Н. Й. Вапцаров“ става сцена на вълнуващото пътуване назад във времето
Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Ужасяваща трагедия: Загинал и 19 ранени при инциденти с балони в Кападокия (ВИДЕО/СНИМКИ) Пилотът е паднал от кошницата и краката му са се оплели във въже Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Доналд Тръмп отбеляза рождения си ден с военен парад, тълпата му пя "Честит рожден ден" (ВИДЕО) Президентът, обръщайки се към парада, заяви, че "армията на САЩ пази нашата свобода, вие ни правите силни и тази вечер накарахте всички американци да се гордеят с вас" Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Доналд Тръмп дава отбой и иска край на войната с Иран, но Техеран се кани да мъсти жестоко Трима загинали и 125 ранени при последните атаки по израелските градове Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Президентът на Иран: САЩ помогнаха на Израел да ни нападне. Ще предприемем разрушителни атаки Иран няма да промени позицията си по ядреното си досие и няма да преговаря, докато израелските атаки продължават Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Борисов свиква национално съвещание на ГЕРБ, участват активът, премиерът Желязков и министри Акцент ще бъде поставен върху процеса на присъединяване на България към еврозоната Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Нетаняху: Израел ще нанесе удари по всички обекти на режима в Иран Израел ще възобнови гражданските полети постепенно, предпазливо и бавно, веднага щом обстоятелствата го позволят, съобщи премиерът Известен милиардер почина по абсурден начин Известен милиардер почина по абсурден начин Той е председател на световния гигант за автомобилни части Sona Comstar Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Радев: Правителството налива значителни средства за пропаганда и реклама на еврото Не ви ли тревожи фактът, че правителството налива средства в социологически агенции, за да му предоставят такива резултати, каквито то иска да види, коментира пред журналисти държавният глава Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Турист счупи „Стола на Ван Гог“ Нелепият, но и шокиращ инцидент, е бил заснет от охранителните камери и набра огромна популярност, след като беше публикуван в интернет Сбогуваме се с този сериал Сбогуваме се с този сериал „Големият финал“ обещава емоционално, разкошно и достойно сбогуване с един от най-обичаните сериали на съвременната телевизия и кино
Томислав Дончев Томислав Дончев Влизането в Еврозоната да не би да е градушка или друго стихийно бедствие Виц на деня Виц на деня - Да ти се похваля, купих си крокодил и го гледам на вилата.
- Съседите не реагират ли?
- Кви съседи?
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, достави ми ор*лно удоволствие!
- Кво бе? Свирка ли искаш?
- Не ма! Замълчи малко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За разлика от мъжa жената е готова с изводите още преди началото на разговора.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори