×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Сделка за $10 млрд.! САЩ продават ракети, дронове и гаубици на Тайван
  • Гъpция изплaти пpeдcpoчнo чacт oт дългoвeтe cи ĸъм ĸpeдитopитe oт EC
  • ПСЖ стъпи и на световния трон
  • Кокичета цъфнаха в Смолян дни преди Коледа
  • АПС и МЕЧ при президента за консултации
  • Желязков замина за Брюксел за редовното заседание на Европейския съвет
  • България представя първите си осем изтребителя F-16
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Историята на култовия трабант


Историята на култовия трабант
Този експонат е с колекционерска стойност - на дама, която много обича розовия цвят. Нещо като българската професия блондинка
Ключови думи: Трабант, новини, Флагман
16 Юни 2023, Петък, 21:00 ч.
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА

Колата е направена от пресована смола и памук и беше най-бюджетният автомобил в соц блока

Когато бях малка, някой ме излъга, че Trabant е направен от картон. Не съм единствената, която е вярвала в този мит. Автомобилът действително е рекордно лек - между 600 и 700 килограма, но не е от картон, а от дуропласт, пресована смола, подсилена с памучни нишки.

Идеята зад Trabant е същата, каквато се крие зад много от останалите коли, произведени през 50-те и 60-те в Източния блок - да е евтина, да е лесна за производство и все пак да успява да придвижва пътниците си от точка А до точка Б.

Съвсем логично, при подобно начинание неща като комфорт и иновации остават на заден план.

"Тази кола е с размерите на маса за хранене, има багажник, колкото на спортна кола, печели златен медал по замърсяване на околната среда и е удобна, колкото средна седалка в самолет", шегуват се жителите на ГДР. Именно там се прави Trabant - в Цвикау, Саксония.

Първият модел от Trabant, което на немски означава "спътник/компаньон", слиза от поточните линии през 1957 г. Вдъхновен е от компактните модели на Renault, само че те са с четиритактови двигатели, докато на немската компания средствата стигат само за двутактов двигател.

По това време изработката от дуропласт също се брои за находчива идея, както и предното задвижване.

Максималната скорост, която Trabant обаче успява да постигне, е около 100 км/час. Дан Нийл от Time Magazine описва, че през това време автомобилът дими "като запалена петролна рафинерия".

По бургаските улици понякога може да бъде забелязано по едно трабанче. Това обаче отиде на боклука, защото катастрофира преди няколко години край ж.к."Меден рудник"

Trabant няма елементарни екстри като тахометър, предпазни колани, мигачи и индикатор за изгореното гориво. До последния образец от колата това остава непроменено.

Друг проблем се оказва, че въпреки размерите си и евтината изработка, за източногерманците автомобилът никак не е евтин. Той струва около 7500 тогавашни германски марки, докато средният доход в ГДР на месец е около 560 марки. Освен това се изисква и предплащане.

Заради дефицита на автомобили Trabant всъщност става още по-скъп, когато се продава втора ръка, и някои екземпляри се търгуват за два пъти повече пари, отколкото чисто нови.

Защо се получава този феномен? Защото потребителите нямат избор. Другата източнонемска легенда - Wartburg - може и да е по-мощен, по-красив и по-удобен, но е непосилно скъп за обикновените купувачи и цената му спокойно стига 23 хил. марки. Затова последният е предназначен предимно за партийните величия.

И още нещо - в Източния блок човек не може просто да отиде до магазина и да си тръгне с нова кола.

Средният период, за който се чака за нов Trabant, е 10 години. В някои случаи - дори повече в зависимост от модификацията на автомобила.

Въпреки че падането на Берлинската стена слага край на производството на колата, тя до голяма степен става и символ на промените от края на 80-те. Именно върволица Trabant-и преминава през сринатата стена от Източен към Западен Берлин, за да символизира края на една ера.

От автомобила са произведени малко под 3 млн. бройки, които в първите години от 90-те се продават за "жълти стотинки". Потребителите са жадни за западни коли и с лека ръка изоставят дуропластовите си трабантчета, като някои дори ги зарязват на корозията.

Както обаче много други образци на Източния блок, така и този постепенно се превръща в колекционерска находка.

Във Велико Търново всяка година се провежда "Трабант фест", като тази година там бяха показани над сто модела Trabant. Ентусиасти показват впечатляващи образци от марката, като някои от тях са с оригиналния си двигател и интериор.

Други са изтърбушени и е запазен само емблематичният им външен вид, а под капака е настанен мощен двигател.

В българските сайтове за употребявани автомобили пък има Trabant-и, които достигат до 15 хил. лева заради реставрациите си и запазеното си състояние.

Източник: webcafe.bg


В категории: Животът


webcafe.bg Автор
webcafe.bg
9
Коментара
9
Коментара по темата
9.
До 7
17.06.2023 19:37:04
0
2
Ами то зависи най-вече от цената бе, приятел . Един нов автомобил , накичен с всички упоменати от теб съвременни екстри , вече гони 50 бона ! Аз никога не бих дал толкова за каквото и да било превозно средство . А T
рабанта навремето струваше около 5 хиляди Западногермански марки ! Я си представи сега за около 5 хиляди лева да си купиш чисто нова кола , която е почти идеална за града и с която няма да имаш никакви ядове поне следващите 10 - 15 години ??? Лично аз веднага бих си купил , а климатика все пак се ползва максимум 3 месеца в годината ... Не е болка за умирачка ! Що се отнася до екологията - никой не може да ме убеди , че днес дишаме по-чист въздух от златното време на Бай Тошо , когато имаше Трабанти и Варбурзи в изобилие ...
8.
Бай Георги
17.06.2023 14:00:06
0
5
Когато се пише статия, всички факти трябва да са проверени, защото ще се намери някой по-компетентен, който ще я прочете и става излагация!!! Да, първите модели нямат колани, но мигачи-моля ви... Моделите след 84 та има авариини светлини и тн... В Германия произвеждат най-желаните автомобили от българина, но защо имат над 30000 бр регистрирани Трабанта и се движат по пътищата! Аз съм на 47 г и не съм виждал Трабант окапал на пътя, но пък BMW, Mercedes и сектата на VAG групата и други величия, могат да се видят на всеки километър!Стана тема без край...
7.
Въй
17.06.2023 08:44:59
3
5
Приятел, не вярвам, че днес някой би си купил двутактов автомобил без климатик, без серво и без шумоизолация на купето.
6.
Бивш собственик на Трабант
17.06.2023 02:59:02
5
22
Еееееее , доста сте се поОляли в описанието бе , уважаеми . Аз лично съм имал Трабант , карал съм го 10 години , и ако щете ми вярвайте - не съм имал и 10 минути ядове .
Е , налагаше се да се поизцапаш понякога , но това си беше част от чара на машината .
И повярвайте ми - Трабанта си ИМАШЕ съвсем пълноценни МИГАЧИ ! Че даже и аварийни такива ( нещо което четиритактовият Москвич например НЯМАШЕ ) ! Така , че НЕ им вЕрвайте чак толкова как са го описали. Има и още нещо . Средният разход на гориво беше между 5 и 6 литра на 100 километра . Нещо напълно непостижимо за повечето соц. марки , а и за доста Западни такива за онова време .
А що се отнася до поддръжката - Трабанта можеше да бъде поддържан буквално с една шепа стотинки на месец. Лично аз , не знам някога в света да е правена кола с толкова лесна ремонтопригодност . Почти всичко можеше да си направиш сам , при това БЕЗ да имаш кой знае какви технически умения и без да ти е необходимо скъпо сервизно оборудване .
И сега накрая ще Ви издам една малка тайна - Ако Трабанта в автентичния си вид ПАК започне да се произвежда - със сигурност ще се купува като топъл хляб . А единствената причина това да не се случва се казва Еколкогия , и по-точно едни Зелени Евродегенерати !
5.
Минчо
16.06.2023 23:16:07
3
11
Флакман, като ви плащат да публикувате интервюта с разни инженери, защо не ги попитате кога ще си вкарат тръбите под земята, че да не пречат на развитието на този район. Иначе с ентусиазъм говорим за светлото бъдеще. Не че имам нещо против някой, но трябва да сме реалисти, не мислите ли? Трабанта е страхотна кола!
4.
откраднато пак
16.06.2023 22:53:45
1
12
Автор: Webcafe.bg, автор: Мануела ГЕРЕНОВА
3.
До ошмиргеления 1
16.06.2023 22:12:21
2
18
Ами да чуем твоята гледна точка, явно знаеш нещо, което аз със своите 55 лета не зная! Аз по принцип не знам много! И не претендирам! Обаче това което го знам и ми е минало през ръцете, очите съм го разбрал! Например как през 83 година в ГДР лично видях трабанти, които теглеха каравани! С тях идваха и на почивка на море у нас! Освен това знам в подробности какво значи автомобил произведен в соц блока и такъв произведен например в Италия! Тъй като реставрирането на стари автомобили е част от живота ми и имам такива в гаражите си! Хайде наздраве!
2.
Рязана карабина
16.06.2023 21:40:47
5
7
Хвани ме за шмиргела
1.
Шмиргел
16.06.2023 21:22:00
5
20
Най-истинските лъжи се съчиняват като вмъкнеш и по някоя истина помежду за достоверност.Излишно е да се обяснява след като вече историята е изпрана ,изплакната и се сушѝ пред погледа на тези ,които нямат и най-малка представа как в действителност са стояли нещата някога.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Теодор Ушев на площада: Мислех, че ни управляват идиоти, оказаха се кръгли... Световно признатият аниматор се върна от Канада, за да се включи в протестите в София и заяви, че е убеден в победата над „кликата“ Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Асен Василев на протеста: Ще пълним площадите след всяко безобразие на властта Съпредседателят на „Да, България“ Божидар Божанов пък прогнозира, че Пеевски ще се превърне в електорално джудже, ако се върне машинния вот Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Корнелия Нинова: Превърнаха БСП в патерица на властта заради постове и пари Бившият лидер на левицата обвини ръководството на БСП в предателство и съучастие в модела на Борисов и Пеевски, срещу който тя се бори от десетилетие В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) В Бургас се събраха за пореден протест на пл. "Атанас Сиреков" (Обновена) Около 150 души са на площада сега Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. Как се съставят годишни финансови отчети за 2025 г. следното въвеждане на еврото от 1 януари 2026 г. След въвеждането на еврото в България на 1 януари 2026 г. счетоводството на предприятията ще се извършва в евро Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Кореспондентът на „Таймс” на Балканите който се пренесе за постоянно в София - Джеймс Баучер Статиите на „ирландецът с българското сърце“ са възможност английската общественост да се запознае със събитията в България Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Какво да правим с дребните пари при еврото - съвети от Л. Хампарцумян Преходният период, ограниченията за плащане с монети и най-сигурните варианти за хората след 1 януари Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Първи случай в България: Живи корали са задържани на „Капитан Андреево“ Екзотичните морски видове са открити в автобус от Турция за Северна Македония и са предадени за съхранение в музей Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Димитър Николов поздрави младите танцови таланти с европейски и международни успехи Младите състезатели от КСТ „Бургас“ донесоха престижни отличия от първенства, проведени в морския град Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Железопътният тунел между България и Северна Македония трябва да е готов до 2028 г. Проектът ще се изпълнява и управлява съвместно от двете държави под строгия надзор на Европейската комисия
Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Премиерът в оставка подкрепя репарационния заем за Украйна, но кой ще връща парите на Русия Желязков заяви условна подкрепа за спорната схема със замразените руски активи, но остава открит въпросът кой ще плаща, след като Москва предяви претенции НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно НС реши: Родителите на деца до 12 години - на гъвкаво работно време целогодишно „За" промените в Кодекса на труда гласуваха 166 народни представители Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Почина легендарният военен кореспондент Питър Арнет Името му става световноизвестно през 1991 г., по време на първата война в Персийския залив Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната Евростат: Годишната инфлация в България през ноември е над средната за ЕС и еврозоната В Европейския съюз годишната инфлация през ноември 2025 г. е 2,4 на сто, което е спад спрямо 2,5 на сто през октомври Черноморец Бургас къса с четирима Черноморец Бургас къса с четирима Това са Калоян Кръстев, Стефан Трайков, Павел Георгиев и Тодор Чаворски "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се "Купи и дари" за 17-а поредна година ще подаде ръка на нуждаещите се Целта на проявата е да бъдат подпомогнати социално слаби семейства и хора в неравностойно положение с хранителни продукти и домакински консумативи от първа необходимост САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия САЩ отчитат обратна миграция за първи път от десетилетия Мигрантите се завръщат у дома, оставяйки повече жилища и работни места за американците, каза той Сръбски бос загина загадъчно в Москва Сръбски бос загина загадъчно в Москва Според медиите сръбските разузнавателни агенции са изпратили доклад до Вучич относно „подозрителната смърт“ на Радомир Куртич Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Тежко въоръжени полицаи нахлуха в автомобил и арестуваха седем души в Сидни Мъжете са обвинени в планиране на акт на насилие на плажа Бонди, само дни след смъртоносната терористична атака Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди Акция с ръст от 55 000% за 20 месеца! Без производство, без служители - и все пак милиарди ази индийска компания шокира света с най-голям скок на акции
Владимир ПУТИН Владимир ПУТИН Eвропейските лидери са малки прасета Виц на деня Виц на деня - И сега не ти ли е тъпо, че жена ти отиде да живее при съседа?
- Не!
- Защо?
- Защото сега аз съм съседа!
Виц на деня Виц на деня - Брат, как се разбираш с жена си?
- Абе мани! Даже поотделно правим с*кс...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не можем да променим картите, които са ни раздадени, а само начина, по който ще ги изиграем
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори