×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Студентите в България празнуват днес, честит 8 декември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

55 г. по-късно! Очевидец разказа пред Флагман за смъртта на 44 души в разцепен на две самолет край Карнобат


55 г. по-късно! Очевидец разказа пред Флагман за смъртта на 44 души в разцепен на две самолет край Карнобат
Този камък е поставен на мястото на катастрофата едва 37 години по-късно
24 Април 2023, Понеделник, 12:27 ч.
Автор: Божидар БОЖКОВ, Иван КОЛЕВ

42 са оцелели по чудо – спасявани от жителите на село Соколово, след като чартър с 82 германски туристи се разбива при неизяснени обстоятелства

„Ето там в полето, където тогава имаше салкъми, бе паднала опашката на самолета. А тук, чак до нас се бе дотътрила предната му част. Долу до реката пък стоеше откъсналият се колесник“. Иван Чуков пази бистър спомен за трагедия, разиграла се преди 55 години край неговото родно село Соколово. В населено място, където с десетилетия не се случва почти нищо, такова събитие се помни дълго, а понякога белязва и живота на човек.

„Ето там, където някога имаше салкъмена горичка, се бе разцепил самолетът…“

На 3 септември 1968 година в гориста местност между Карнобат и Соколово катастрофира самолет Ил-18 на българската авиокомпания „Бул ер“. Машината превозва в чартърен полет от Дрезден (град в тогавашната комунистическа Германска демократична република) до Бургас 82-ма германски туристи. Те са почти последната лятна група за годината, която трябва да почива в Слънчев бряг. Източна България посреща полета със силна гръмотевична буря. Екипажът е посъветван от наземния контрол да не рискува и да потърси резервна писта за кацане.

Архивна снимка на катастрофиралия самолет

Според част от докладите за полета пилотът действително е поискал аварийно кацане във военното летище Безмер. Такова обаче му е отказано, заради особения статут на авиобазата, където цивилни лица се допускат след специално разрешение от висшите командири. Други данни, както и свидетелства на оцелелите стюардеси, сочат, че пилотът и помощниците му пренебрегват указанията и преценяват, че могат да доведат полета до крайната точка. Поради което продължават да летят в режим VFR, което означава пилотиране при ясно и слънчево време, каквото в действителност не е имало.

Опашката, заклещена насред салкъмената горичка

Екипажът решава да намали височината, за да остави над себе си гръмотевичните облаци и да попадне в зона на по-добра видимост. Малко преди Карнобат самолетът започва да се снишава, като над самия град лети на опасно ниско разстояние от земята.

Мястото на катастрофата днес. От акациевата гора вече не е останала и следа

В 20:35 часа машината се срутва върху акациева гора. Здравите клони поемат огромната тежест и разцепват самолета на две. Задният салон и опашката падат още там. Заедно с тях на място се изсипват половината пътници и двете български стюардеси – 25-годишната Маргарита Генкова и Елена Гълъбова. Реално всички, пътували в задната част на злощастния Ил-18, оцеляват. Това още веднъж потвърждава класическата теория, че най-безопасното място във всеки самолет е опашката му.

Маргарита Генкова, едната от оцелелите стюардеси, е само на 25 години в момента на катастрофата

От набраната скорост предницата продължава още няколко метра, изхвърляйки хора, и се забива в близка височина, недалеч от малка сграда, ползвана за военни цели. Муцуната на самолета избухва в пламъци, а в нея намират смъртта си много от германците и българският екипаж: пилотът Йордан Песаров, помощникът му Любен Димов, щурманът Иван Иванов и радиотелеграфистът Виктор Кръстев.

Фрагмент от задния салон. Здравите акациеви клони омекотяват удара, което спасява живота на половината пътници, но потвърждава за пореден път, че задните седалки са по-безопасното място при полет

Дошлите на първи оглед милиционери установяват, че самолетът е бил със свален колесник. В докладите няма единно мнение дали това е знак, че в последния момент пилотът е решил да кацне върху полето около Карнобат или превантивно е спуснал колелетата, защото вече е наближавал летището край Сарафово.

Тялото на щурмана е открито в салона, а не в пилотската кабина, където според указанията в извънредни ситуации трябва да остане целият екипаж до края на полета. Според разследващите, в последния момент щурманът Иван Иванов най-вероятно е решил инстинктивно да потърси спасение в задната част на самолета, но не е успял да стигне до там.

Колесникът е бил отворен преди катастрофата

3 септември 1968 г. е вторник, а това е един от трите дни, когато в читалището на Соколово прожектират филм. Иван Чуков и всички останали деца по това време са се наредили в залата. Филмът вече е започнал. Силният звук на високоговорителите заглушава тътена от катастрофата, която е само на половин километър от читалището. Иван Чуков днес не помни кой филм е започнал да гледа. Но много ясно се е запечатала в паметта му гледката, на която е бил заведен след това.

Някога всеки вторник, четвъртък и събота читалището на Соколово е било кино. На 3 септември 1968 г. децата от селото са били отведени да участват в истинска драма

„Бях на 15 години и тъкмо беше започнала прожекцията, когато пуснаха лампите и в салона влязоха милиционери. Те ни казаха, че им трябва помощ, защото е станала катастрофа. Натовариха ни и ни отведоха на мястото. А там вече миришеше на опърлено месо. Чуваха се стонове. Навсякъде имаше разхвърляни живи и мъртви хора и части от тела. За първи път виждах на живо, а не на кино подобна гледка. Трябваше да помагаме на оцелелите. Качвахме ги в разни коли. Повечето бяха частни – на обикновени хора, дошли като нас на помощ“, спомня си Чуков.

Вижте неговия разказ във видеото.

На преките очевидци на трагедията не е разпоредено да мълчат за нея, което е рядко срещан пропуск в годините на зрелия комунизъм, известни с премълчаването на всякакви инциденти и трагедии. Българската държава обаче не бърза да съобщи на света за нея. Цензурата пропуска към здраво контролираните медии кратка новина от 7 реда чак два дни по-късно. На 5 септември БТА съобщава сухо и постно, че е катастрофирал самолет на Българската гражданска авиация. Въпреки двата дни разстояние, новината дори не е вярна. В нея пише, че са загинали 50 човека, а не 44, и дежурното изречение в такива случаи: „Правителствена комисия разследва случая“. Българските вестници препечатват само дописката от БТА. В условията на партиен контрол нито един от тях не си позволява да търси повече информация.

„Работническо дело“ препечатва телеграфно сухата и погрешна новина на БТА и повече никога не се занимава с разследването и изясняването на случая

Дори вестниците в Германската демократична република, които поне при отразяването на самолетни катастрофи и природни бедствия са с една идея по-свободни от българските си колеги да пишат и отразяват, трябва да се задоволят само с информацията на БТА. Органът на управляващите комунисти Германската единна социалистическа партия - вестник „Нойес Дойчланд“ отчаяно се опитва в дните след трагедията да търси повече информация. Но удря на камък. Едва на 13-ти септември изданието пише на първа страница, пак с неточност, че 39 от пътувалите на борда (а не 40 както са по списък) немски туристи са оцелели: „39-те граждани на ГДР, оцелели в трагичната самолетна катастрофа край Бургас, се чувстват добре след преживяното. Всички те се възстановяват успешно. Деветима от тях вече са изписани от болницата и са преместени за по-нататъшна рехабилитация в санаториум в Несебър. Междувременно за Бургас отлетя лекарска комисия от ГДР, която лично ще се запознае със състоянието на всеки един и ще вземе персонално решение за лечението му.“

Органът на германските комунисти „Нойес Дойчланд“ успява едва 10 дни след катастрофата да научи повече за състоянието на оцелелите

Част от ранените са изтеглени за лечение в Германия. Седем от оживелите в ужаса немци обаче пожелават да останат и да изкарат почивката си в Слънчев бряг, пише в следваща дописка германският ежедневник.

Вижте единствения документален филм за катастрофата – „Преживяване“, създаден през 2006 година от сценаристите Веселин Тодоров и Светослав Владимиров (който е и негов режисьор).

 

Неслучайно в съобщението на БТА името на авиокомпанията не е упоменато. „Бул ер“ е част от знаменитото българско предприятие „Тексим“, начело с офицера от разузнаването Георги Найденов. През 60-те години на миналия век, макар и за малко, той и екипът му се опитват да внедрят и в България стандартите за търговия и обслужване, характерни за западния свят. „Тексим“ търгува основно с капиталистическите страни и бързо се разраства. С това име са открити верига магазини, които с български левове предлагат много от стоките, които дълги години след това могат да се купят само с валута от прословутите магазини „Кореком“. През 1965 г. именно „Тексим“ закупува лиценза за производство на „Кока-кола“ и България става първата страна в комунистическия лагер, която започва да я произвежда. За своите нужди „Тексим“ основава и авиокомпанията „Бул ер“, която извършва хем товарни, хем и чартърни полети.

Самолет Ил-18 на „Бул ер“, като този, разбил се край Карнобат, чака на лондонското летище „Гетуик“ през 1968 г.

Дейността му обаче предизвиква сериозно напрежение в управляващата партия. Комунистите не обичат да виждат около себе си силни играчи, които в определен момент могат да им създадат проблеми и дори да им станат конкуренти за властта. Към 1968 година над „Тексим“ вече са се сгъстили черни облаци. В ЦК на БКП, а реално еднолично от Тодор Живков, е взето решение за закриването му, а към медиите е спуснато указание името „Тексим“ и всички негови съдружни предприятия да не се споменават. Затова и „Бул ер“ липсва в сухата дописка на БТА. Няколко месеца след катастрофата – през 1969-та, „Тексим“ е ликвидирана, а „Бул ер“ е погълната от държавния превозвач „Балкан“.




Божидар БОЖКОВ Автор
Божидар БОЖКОВ
7
Коментара
Флагман.БГ Турската армия нахлу в Сирия Турската армия нахлу в Сирия 08/12/2025, Понеделник 10:45 1
7
Коментара по темата
7.
Клиент на Баркод
24.04.2023 19:16:56
0
1
Към В клуб Баркод: Имаш ли доказателства?
6.
До 4 и 5 страдащи за соц-а
24.04.2023 14:23:02
6
17
Мръсните комуняги затриха печелившите външно-търговски дружества защото противоречали на соц модела, кое не схванахте?! И малко преди края на тази пагубна ера за България, самият Тато (да ти ******), призна, че социализма е недоносче и трябва да вървим към капитализъм.
5.
До 4
24.04.2023 14:13:22
14
5
Такива индивиди вече 33 години стават и закусват с "мръсните комуняги", типично за представители на Колективното съзнание.
4.
До 3
24.04.2023 14:10:04
10
8
Не можах да ти разбера "мислата", но виждам, че двама са я разбрали !
Пък може и те нищо да не са разбрали, но важното е , че е вмъкнато "мръсните комуняги", а това е достатъчно за еднопистов мозък !
3.
Хубави времена бяха
24.04.2023 13:47:30
6
18
Тексимаджиите живееха като западняци заедно със семействата си. После като затриха фирмата мръсните комуняги, се ориентираха към СО МАТ.
2.
Любопитен
24.04.2023 12:47:24
3
5
Кой собственик, бе? Иван ли?
1.
В клуб Баркод
24.04.2023 12:34:03
4
14
Собственика подстрекава охраната да бият клиентите
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Полезният ход на Пеевски е да стане Джейлян Джейлян Полезният ход на Пеевски е да стане Джейлян Джейлян В държава, където абсурдът е национален фолклор, това е най-логичният ход Нов ехограф от най-висок клас променя качеството на женската диагностика в Бургас Нов ехограф от най-висок клас променя качеството на женската диагностика в Бургас Устройството осигурява изключителна чистота на изображението и позволява ранно разпознаване на проблеми, които друг апарат може да пропусне Има три вида държавни служители – работяги, връзкари и имитатори на дейност Има три вида държавни служители – работяги, връзкари и имитатори на дейност Настоящата власт няма ни най-малко намерение да разбута статуквото. Тя гледа единствено да преведе себе си през календара, да прехвърли мост към следващата година, да устои до президентските избори Плевнелиев: България влиза в еврозоната през 2026 г. благодарение на Царя, Борисов и Горанов Плевнелиев: България влиза в еврозоната през 2026 г. благодарение на Царя, Борисов и Горанов Бившият държавен глава вижда в еврото „сигурно пристанище“ за българските банки и икономика, но подчертава, че истинската работа тепърва предстои Драгомир Симеонов: Депресията ме срина, „празното гнездо“ удари по-силно, отколкото очаквах Драгомир Симеонов: Депресията ме срина, „празното гнездо“ удари по-силно, отколкото очаквах Журналистът разкрива как внезапната промяна в живота му отключва тежък емоционален срив, от който излиза бавно - с помощ, движение и ново отношение към себе си Марс и Венера носят финансов бум за тези 4 зодии през 2026 г. Марс и Венера носят финансов бум за тези 4 зодии през 2026 г. Според прогнозата на Павел Глоба, годината ще бъде изпълнена с енергия, която за едни ще донесе финансов подем, а за други – сериозни изпитания, изискващи търпение и адаптивност У вас давате ли на разбунтувалото се дете да определя семейния бюджет? У вас давате ли на разбунтувалото се дете да определя семейния бюджет? В следващите дни ще ви заливат точно с такава пропаганда, удобна за слабите политици. Кризата с боклука в София ескалира:  „Люлин“ настоява за спешни мерки Кризата с боклука в София ескалира:  „Люлин“ настоява за спешни мерки Най-големият район в страната настоява за устойчиво решение, след като двумесечното „закърпване“ вече не успява да скрие планините от отпадъци Арестуваха 29-годишен с 8 килограма дрога, съхранявал марихуана в буркани и чували Арестуваха 29-годишен с 8 килограма дрога, съхранявал марихуана в буркани и чували Перничанинът е задържан по време на мащабна акция Грипът вече доминира, чакаме пика през януари, посочи доц. Ангел Кунчев Грипът вече доминира, чакаме пика през януари, посочи доц. Ангел Кунчев
Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Най-издръжливата гимнастичка в света отказва да се откаже от спорта и открито заявява амбицията си да се върне в олимпийската арена след неуспеха за Париж 2024 САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа Разговорът, ръководен от специалния пратеник на Вашингтон Стив Уиткоф, поставя началото на нов дипломатически етап в усилията за стабилизиране на Газа Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Коментарите му разкриват растящия скептицизъм във Вашингтон към Киев и поставят под риск подкрепата за Украйна в следващия дипломатически етап Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Той е кандидатът, който обеща да подреди Букурещ Фермерският протест в Гърция парализира трафика – нова блокада на „Кулата“ с тежки загуби за превозвачите Фермерският протест в Гърция парализира трафика – нова блокада на „Кулата“ с тежки загуби за превозвачите Гръцките фермери не отстъпват – блокират основни гранични пунктове с България, създавайки сериозни затруднения за бизнеса и международния транспорт. Зеленски под заплаха? Европа губи доверие в САЩ, предупреждават Макрон и Мерц Зеленски под заплаха? Европа губи доверие в САЩ, предупреждават Макрон и Мерц Европейски лидери в конфиденциален разговор предупреждават за възможна американска промяна в курса спрямо Украйна – и потенциална изолация на Зеленски. Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия "Прилепите" са единни в обичта си към Ел Голеадор Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Рискът от изкуствения интелект: Кой ще плаща данъци, ако ботове заменят всички ни? Meждyнapoднaтa opгaнизaция нa тpyдa пpoгнoзиpa, чe eдин oт вceĸи чeтиpимa paбoтници пo cвeтa, ĸoнцeнтpиpaни в cтpaнитe c виcoĸи дoxoди, зaeмa длъжнocт c извecтнa cтeпeн нa излaгaнe нa изĸycтвeния интeлeĸт Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Майка на 5-годишно дете съсипа луксозна кола с фойерверк, искала да зарадва малчугана за Никулден Голям гаф в Германия, за щастие няма пострадали хора Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Франсис Форд Копола продаде часовник за 10,8 млн. долара Колекционер не се посвени да извади близо 11 милиона в щастска валута
Бойко Борисов Бойко Борисов Изнасям три деца по комшиите. Те комшиите се възмущават вече. Виждам, че другите партии мълчат, но животът е колело и ще дойдат и пред техните къщи Виц на деня Виц на деня - Защо червенокосите са по-страстни?
- Защото, под ръждив покрив, в мазето винаги е мокро.
Виц на деня Виц на деня Събужда се мъж с махмурлук, гледа се в огледалото и казва:
- Не те знам кой си, но мисля да те обръсна!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Хубавите неща стават бавно. Затова толкова трудно ставам сутрин!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори