Артишокът - любим зеленчук на италианците и гарант за дълголетие
Този зеленчук може да бъде предястие, гарнитура, основно ястие или една от съставките на салати
Ястията от артишок са изключително разпространени в средиземноморската кухня, но все още набират популярност в заведенията в някои европейски градове.
Този зеленчук може да бъде предястие, гарнитура, основно ястие или една от съставките на салати. Гастрономите го консумират консервиран в масло, пълнят го с месо и го добавят към ризото. Той е много полезен за човешкия организъм.
Артишокът е многогодишно тревисто растение от семейство Астри, наподобяващо пъпки или съцветия с лилаво-зелен цвят.
Легендата разказва, че когато Зевс видял Кинара - красива млада смъртна, той я превърнал в богиня. Жадувайки за дом, Кинара се промъкнала обратно в света на смъртните. Когато Зевс открил измамата, той я превърнал в артишок. Научното име на артишока - Cynara scolymus - отразява тази митологична история.
Историците смятат, че артишокът е бил култивиран от маври от Северна Африка около 800 г. и че сарацините (номадско бедуинско племе, което живеело по границите на Сирия) са го пренесли в Италия. Това може да обясни как арабската дума al-qarshuf, означаваща "магарешки бодил", се превръща в articiocco ("артишок").
Римляните са събирали съцветията и са ги консервирали в мед. Легионерите вземали артишок със себе си по време на дълги пътувания, тъй като вярвали, че ако го изядат преди решителна битка, той ще им даде сили и ще ги изпълни с кураж.
Известни са повече от 40 сорта артишок. Но най-разпространени са няколко от най-вкусните и най-лесни за отглеждане - зелените и слънчевите сортове.
Ползи за здравето
1. Източник на хранителни вещества
Артишокът е богат на витамини С и А, желязо, калий и антиоксиданти. Пълното съдържание на един среден артишок е приблизително:
- 64 калории
- 0,4 г мазнини
- 7 г фибри
- 14,3 г въглехидрати
- 3,5 г протеини
- 1 г захар
Какво не знаeм за артишока?
2. Съдържа много протеини
Артишокът съдържа повече белтъчини от много други зеленчуци - 3,5 грама на порция. Проучване в Journal of the American College of Cardiology установява, че тези, които консумират повече растителни, отколкото животински протеини, имат по-нисък риск от коронарна болест на сърцето.
3. Богат на фибри
Фибрите подпомагат храносмилането и поддържат чувството за ситост. Средностатистическият артишок съдържа около седем грама фибри - това е повече от една четвърт от препоръчителната дневна доза.
Артишокът е пълен с инулин - уникална форма на фибри, която помага за предотвратяване на запек и подобрява усвояването на минерали като калций. Според проучване в British Journal of Nutrition инулинът действа и като пребиотик, което означава, че помага на организма да поддържа здрави черва.
И това не е всичко. Артишокът е с високо съдържание на полифеноли, които възстановяват увредените клетки, компрометиращи имунната функция.
4. Укрепва имунната система
Портокаловият сок не е единственото средство за отблъскване на настинките. Редица диетолози поставят артишока на първо място в списъка на храните, които укрепват имунитета и са богати на антиоксиданти. Артишокът съдържа повече антиоксиданти, отколкото червеното вино, боровинките или черния шоколад.
5. Помага за намаляване на мастните натрупвания
Въпреки че нито една храна сама по себе си не може да ви отърве от излишните килограми, но неотдавнашно проучване на Pharmacological Research установи, че артишокът помага да се контролира теглото.
Преглед в списание Nutrition and Diabetes установи, че тези, които спазват растителна диета, имат по-ниски нива на холестерола и индекс на телесната маса. Известно е, че храните с високо съдържание на антиоксиданти се борят със свободните радикали, които увреждат клетките и водят до рак.
източник: БГНЕС
Пукани люти чушки с чесън и магданоз - бурканче, което свършва първо на масата
Зам.-министър хвърли оставка
Бащата на Михаела от Пловдив със зловещ пост: „Посегнеш ли ѝ - ще ти откъсна ръцете!“
В Несебър предстои 8-ото издание на международния детски футболен турнир "Мистрал къп"
Психолози поискаха пълна забрана на TikTok в България
Радев представи управленската програма на ПБ, ето какво смята да направи
Златисти кюфтенца от тиквички с пармезан - сочни отвътре и готови за половин час
Дунав падна до минус 121 см при Русе
Петиция настоява TikTok да бъде забранен в България
Rap Dynasty започва днес! Легенди и нови звезди с епичен купон на Морска гара
Думи, които трогват: Пациентка облече в стихове своята благодарност към лекари от КОЦ-Бургас
След 16 години Левски и ЦСКА отново ще играят заедно в основната фаза на евротурнирите
