Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

• Днес се провеждат редовни сесии в Поморие, Сунгурларе, Айтос и Камено
  • Арести на Острова след смъртта на петима мигранти в Ламанша
  • Съдът пак върна делото срещу собственика на "ТАД Груп" Иван Тодоров за кибертероризъм на прокуратурата
  • Отново ще се обсъжда от Белград и Прищина забраната за използване на сръбския динар в Косово
  • Русия се възпротиви с вето на забраната за ядрени оръжия в космоса

Най-важните новини в науката през 2022 г.

Ядрен синтез, секвенирането на човешкия геном и прозорецът ни към вселената „Джеймс Уеб“
15 Януари 2023, Неделя, 20:40 ч.
Автор: Георги РУСЧЕВ, Снимка: MidJourney

Представяме кратък списък с някои от най-важните открития и разработки, които може да сте пропуснали

Научните открития често са пренебрегвана тема в забързаното ежедневие на модерния човек. Точно те обаче обикновено имат най-голямо влияние върху качеството на живота.

Преполовихме първия месец на 2023 г., но не бива да забравяме какво бе постигнато през вече изминалата 2022 г.

Представяме кратък списък с някои от най-важните новини от сферата на науката, които може да сте пропуснали.

Телескопът Джеймс Уеб

Нов научен телескоп обещава да доведе до вълнуващи открития в космоса и красиви снимки. Телескопът, който действа като наследник на „Хъбъл“, бе пуснат в експлоатация през 2022 г. Той е най-новият „прозорец“ на човечеството към необятната вселена и изображенията ще послужат за изследването на законите на физиката.

Пълното секвениране на човешкия геном

Учените успяха за пръв път да извършат пълно секвениране на човешкия геном. Това би позволило в бъдеще на изследователите да разберат генетичната основа на човека – неговите черти, характеристики като височина, цвят на очите и т.н., както и да стане причина съвсем скоро да забравим за някои от дори най-ужасяващите заболявания, предавани по генетичен път.

Маймунската шарка

Още в ранната 2022 г. започна да се наблюдава ръст на случаи на т.нар. „маймунска шарка“ – заболяване, което рядко се среща при хората. Макар мнозина да подценяват тази новина, тя е важна заради това, че изследователите успяха да видят от близо как се разпространяват различни болести (в контекста и на ковид, който тогава продължаваше). Многото регистрирани случаи на маймунската шарка поставят въпроси за това как точно еволюират болестите и как можем да ги предотвратим.

Напълно запазен Мамут

Миньори в златна мина се натъкнаха на напълно запазен мамут, чието тяло е на близо 35 000 години в района на Юконската тундра. Именуван Нун Чо Га, откритието на този мамут е първият случай в историята, в който човечеството има възможност да види и разгледа отблизо изчезналия вид. Находката дава възможност на палеонтолозите да разширят знанията си за този отминал за планетата ни период, както и да разберат как се променя биоразнообразието с времето.

Изкуствен интелект

Макар темата вече да започва да става банална, няма как да я пропуснем. Системите с изкуствен интелект, особено в света на изкуството, завладяха планетата. MidJourney, DALL-E, Open AI – всички те могат за секунди да генерират изображения, за които на човек са необходими години в трупане на знания и опит, за да може да нарисува. Заради начинът, по който обаче работят тези системи, през 2022 г. станахме свидетели на първите протести срещу изкуствен интелект в историята на човечеството.

Втори шанс за мъртви органи

Учените откриха метод, по който биологични органи могат да бъдат „върнати към живота“ дори след пълната клетъчна смърт. Използвайки специална смес от кръв и хранителни вещества, органите на мъртво прасе са били поддържани живи дори след неговата смърт, а в някои случаи – самите те са започнали да се „поправят“ на клетъчно ниво. Тази технология може да се използва при съхранението на органи, предвидени за трансплантации. Предстоят тестове.

DART

НАСА удари със свой кораб астероид, за да провери колко ще се промени траекторията му. Диморфос – много малка луна в орбита около големия астероид, наречен Дидимос и намиращ се на 11 млн. километра от Земята, бе ударен от DART (Double Asteroid Redirection Tool). Това е важно, защото нашата планета постоянно бива удряна от малки астероиди. Въпреки че имаме доста надеждна система за тяхното засичане отдалеч, понякога има изненади, а те могат да са фатални за живота на Земята.

Намаляващи сперматозоиди

През 2022 г. научен доклад съобщава, че по света броят на сперматозоидите у човека е намалял с близо 62% през последните 50 години. Това прави зачеването в модерния свят много по-трудно от преди. А притесненията са, че здравето на мъжете по света е заплашено, тъй като броят на сперматозоидите е ясен индикатор за това. Изследователите търсят причината за тази негативна тенденция.

Ядрен синтез

Изследователи от Департамента по енергетика в САЩ докладваха, че за пръв път система, генерираща енергия чрез ядрен синтез, е успяла да генерира повече енергия, отколкото е била необходима за задействането и работата на машината. Ядреният синтез се счита за „Светия Граал“ в енергетиката, тъй като е много ефективен, изключително чист и има потенциала да промени света. Това е поредна крачка към отключването на пълния потенциал на тази технология.

Източник: VisualCapitalist

В категории: Животът

Колко често правят sex Гущерови?
Колко често правят sex Гущерови? 25/04/2024, Четвъртък 20:16 1
Геню Сианов
15.01.2023 21:50:55
а това че земята e ploska??
Cheers, George
15.01.2023 21:17:17
Добре, че е Гошката да пуска по някоя интересна статия, че то всичко останало само герб пропаганда.
*********
15.01.2023 21:17:08
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
15.01.2023 21:09:55
Za flagman nai vajnoto be6e taq godina zlatka i blago isusa kade hodili na po4ivka

Туристическият бранш обеща на министъра, че ще вдигне заплатите с 20 % Туристическият бранш обеща на министъра, че ще вдигне заплатите с 20 % Това е добър знак към пазара на труда в България, защото туризмът се бори за работници, каза Евтим Милошев Времето остава мрачно и дъждовно в следващата една седмица Времето остава мрачно и дъждовно в следващата една седмица Прогноза за времето Брутално: 20-годишна опита да удуши майка си Брутално: 20-годишна опита да удуши майка си Обвиняемата се заканила с убийство на майка си с думите „ще те утрепам“ и я стиснала за врата Отложиха с година либерализацията на цената на тока Отложиха с година либерализацията на цената на тока Предложението на БСП либерализацията да се отложи с 3 години, внесено от Корнелия Нинова, не се прие Откриха фекални бактерии в минералната вода "Перие" Откриха фекални бактерии в минералната вода "Перие" Два милиона бутилки са унищожени заради наличие на ешерихия коли и псевдомонас аеругиноза   Пуснаха под гаранция двама от ОПГ-то на Динко Пуснаха под гаранция двама от ОПГ-то на Динко Прокуратурата чака изписването от болница на Господин Вълев, за да му иска мярка за неотклонение   Жестока трагедия в семейството на Чирков Жестока трагедия в семейството на Чирков Магичната сцена на „Солинария“ в Созопол ще събере даровити музиканти през юли Магичната сцена на „Солинария“ в Созопол ще събере даровити музиканти през юли Предстои четвъртото издание на фестивала  Стойко и Григор от ОПГ-то на Динко искат свобода, но СРС ги заковават Стойко и Григор от ОПГ-то на Динко искат свобода, но СРС ги заковават Двамата бяха конвоирани до Апелативния съд в Бургас, където ще се гледа мярката им за неотклонение Ротацията ще има и в СЕМ, Габриела Наплатанова пое регулатора Ротацията ще има и в СЕМ, Габриела Наплатанова пое регулатора След това, за период от шест месеца – до 28 април 2025 г., същата позиция ще заема Симона Велева
Сблъсъци между полиция и протестиращи във Венеция заради туристическата такса за достъп Сблъсъци между полиция и протестиращи във Венеция заради туристическата такса за достъп Част от демонстрантите се опитаха да пробият полицейския кордон в района на площад Пиацале Рома и да влязат в историческата част на Венеция Прах от Сахара затвори училища в Турция и предизвика гъста мъгла, иде ли към нас Прах от Сахара затвори училища в Турция и предизвика гъста мъгла, иде ли към нас Оранжево-кафяви капки се виждат по стъклата на автомобилите в Анкара. В града духа силен топъл вятър Защо не обвинят този пудел, има пачки, пита Николай Денков Защо не обвинят този пудел, има пачки, пита Николай Денков Аз говорих с Живко Коцев и часовникът му е подарък. Трябвало е да го декларира, но не струва 50 хил. лева. Това е проблем, но не доказва, че той прикрива корупция, смята бившият премиер Гореща блондинка преспа с 500 мъже и посочи основната им грешка в леглото Гореща блондинка преспа с 500 мъже и посочи основната им грешка в леглото Не съм сигурна кой ги е учил как да правят секс, но не е била жена, признава Ани Откъснаха се перките на емблематичното парижко кабаре „Мулен Руж” (ВИДЕО) Откъснаха се перките на емблематичното парижко кабаре „Мулен Руж” (ВИДЕО) Това е една от най-посещаваните забележителности в града Помните ли тъщата на младия меринджей, днес Георги Игнатов се върна при нея Помните ли тъщата на младия меринджей, днес Георги Игнатов се върна при нея Оказва се, че с днешна дата меринджейката е повече от добронамерена към устатия Жоро Игнатов. Именно пред него тя ще разкаже, че е преживяла много тежки моменти в живота си Почина една от най-красивите жени в света Почина една от най-красивите жени в света Финалистката от конкурса Мис Свят 2005 загуби битката с рака  Ужас! Диария натръшка 300 души на фестивал Ужас! Диария натръшка 300 души на фестивал Всички те са посетили една и съща фестивална шатра и след това са се оплакали от повръщане, гадене и диария, а градските власти определиха инцидента като сериозен взрив Защо феновете на "Денсинг старс" избухнаха Защо феновете на "Денсинг старс" избухнаха Регламентът е провал, най-слабите двойки са начело, смятат зрителите Лоренцо отърва кожата, няма да влиза в затвора за трафик на мигранти Лоренцо отърва кожата, няма да влиза в затвора за трафик на мигранти Не се събраха достатъчно доказателства срещу него
Инж. Стефан Петров, лидер на ОЗБГ Инж. Стефан Петров, лидер на ОЗБГ Съвършенството си има име и то е ИАРА Виц на деня Виц на деня Между блондинки:
- Мога да повярвам, че щъркела носи бебетата, но паяк да вдигне кола... не!
Виц на деня Виц на деня Ако сте мъж и съседката ви често идва да иска сол, значи в скоро време ще поиска и морков...
Народна мъдрост
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Бог не може да следи за всеки, затова е създал съседите!