×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Продаваме двойно повече царевица на китайския пазар
  • НАП запорира 13 имота на Ивелин Михайлов от „Величие“
  • С 30% поскъпва водата в София за три години
  • Владимир Путин кацна в Северна Корея
  • Джокович ще играе на Олимпиадата
  • Хусите потопиха втори кораб в Червено море
  • На 19 юни православната ни църква почита паметта на Паисий Хилендарски
  • Байдън улеснява гражданството на мигранти, сключили брак с американци
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо се бавят обществени поръчки за над 150 млн. лв. в БДЖ?


19 Декември 2022, Понеделник, 11:19 ч.

Фирма изпълнител е избрана без конкурс, уволнен директор в държавната железница е назначен отново

Помните ли обещанията за 15-те реновирани вагона на БДЖ по уникалния проект "Сокол"? А голямата обществена поръчка за ремонти на 46 мотриси срещу 137 милиона лева държавни пари?

12 от обещаните вагони трябваше да са готови до края на тази година, а засега няма нито един предаден на БДЖ. Възстановителни ремонт пък не е минала нито една дизелова мотриса. И двете поръчки отдавна изостават от сроковете по договор, а неустойки за забавяне и закъснение никой не налага. Милионите са договорени, а времето се оказва нещо относително, пишат в свое разследване от bTV.

„Не мога да разбера защо до момента нито една от двете страни не е поискала прекратяване, санкции, спиране на плащането или пък завеждане на дела за неизпълнение на договора“, заяви железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Той е преподавател във висшето транспортно училище, вещо лице по дела и експерт по процесите в железниците. С него проследяваме хода на двете обществени поръчки. Договорът за модернизацията на 15 стари вагона срещу 26 милиона лева беше подписан през април 2021г. в  последните дни на кабинета "Борисов 3". Платен е аванс от 6 милиона лева. Разследване на bTV показа как фирмата изпълнител "Вагонен завод- Дряново" е избрана от БДЖ без конкурс с други фирми. Синдикалисти в железниците коментираха цената за ремонта на вагон – 1,8 милиона лева.

"Да пуснат тези вагони без конкурс, без състезание за цена и качество определено води до някакви съмнения", смята Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България.

Тогава БДЖ обясни избора на фирмата в Дряново с рядко използван текст от закона за обществените поръчки - интелектуално право върху продукта. Т.е. че старите вагони са производство на някогашния държавен завод в Дряново, а сега частният му собственик държи права върху модела им и само той може да ги реновира.

"84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г., когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите“, обясни изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново Валери Димитров.

Кое и защо обаче налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. Това попита Агенцията по обществени поръчки, а Министерството на транспорта от времето на първото служебно правителство констатира: "Посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки."

Прокуратурата отказва да образува разследване и в края на миналата година фирмата обявява за готов първия си модернизиран вагон. 12 като него трябваше да са готови до края на тази година - 18 месеца след плащането на аванса, според договора. До момента обаче няма нито един вагон, предаден като готов на БДЖ.  Дори първият не се движи по ЖП-линията, защото не е минал изпитване и одобрение.

„Имаше форсмажорни обстоятелства, които ние сме представили на БДЖ“, заяви Валери Димитров.

Срокът за ремонтите е удължен с 10 месеца със споразумение от края на ноември, а държавата плаща още 1,6 милиона лева от договорената обща сума по договора , казва настоящият директор на „Холдинг БДЖ“.

„Взехме решение да дадем още един шанс и наистина това да стане факт, да не е само мираж и да не е само приказки. Човекът е имал претенции, че няма как да изпълни поръчката“, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Атанас Атанасов.

Ангел Стоянов ще бъде заменен от Атанас Атанасов, който е дългогодишен служител в железницата

Допълнително финансиране превеждало ли е БДЖ ?

Не, допълнително финансиране не е превело. Той е теглил кредит от Българската банка за развитие.

Причините за закъснението според шефа на фирмата са постоянната смяна на директори на БДЖ последната година и  забавяния при доставките на части за вагоните.

„Авансът, който сме получили в един момент се оказа, че не е достатъчно от гледна точка на това, че външните доставчици промениха сроковете на доставки. Това са големи компании външни, които в един момент заради пандемия или заради каквото и да било спират доставки и за тях. Те казаха, че просто има забавяне в това, което могат да ни предоставят“, каза изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.

След запитване на bTV една от споменатите фирми – доставчици на части към дряновския изпълнител отговори, че не са забавяли стока през годината. Така или иначе Българската търговско-промишлена палата е издала специален документ за форсмажорно забавяне и БДЖ го е уважило.

„Да сме живи и здрави, през март ще стане изпитване на първия вагон и в следващите 3-4 месеца пет или шест вагона трябва да бъдат факт“, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А професор Ананиев отказва да прави прогнози.

„Персоналната отговорност при забавяне и неизпълнение. Трябва повече и по-често да се говори за това, да сигнализираме, да протестираме, съответните управляващи и отговорни лица да си вършат работата. България е една от страните с най-слабия обществен контрол“, добави той.

Ето какво се случва и с другата голяма обществена поръчка на БДЖ – за 5-годишна поддръжка на 46 мотриси на БДЖ и възстановителни ремонти машини излезли от движение.

„На практика са 46, от които седем трябва да бъдат с възстановителен ремонт“, заяви Атанас Атанасов.

Изпълнител е румънският клон на голямата френска фирма "Алстом-Транспорт". Поръчката е възложена през 2019 година. Оказва се обаче, че до края на 2021 година за възстановителен ремонт е постъпила една наполовина поправена машина, обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев. И подаде сигнал до прокуратурата със съмнения в текущата поддръжка на машините. Разследването тече и в момента на етап технически експертизи.

"За да видим дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 година е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", заяви заместник-градският прокурор на София Иво Илиев.

На прокурорите е подаден и одитен доклад от 2021 година, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата за ремонтите при едни условия, а след това при оформяне на договора са ги променили. Добавено е правото на компанията да упълномощи друга фирма, която да се грижи за четири бази на БДЖ, предвидени за ремонтите. Това е българската „РВП- София“, бивша „РВП-Кьоне“ и някогашна собственост на "Нове Индъстри" на бизнесмена Васил Божков.

Експертът Ананиев свидетелства и за друга българска фирма, ангажирана с поръчката.

„Ен Ер Консултинг  отговарят само за набиране на самия изпълнителски персонал по същата поръчка и съответно са длъжни да предоставят тези кадри, да ги обучат, назначат и всичко свързано с тях. Формирах екип от водещи специалисти, които да обучават персонала, който извършва поддръжката“, каза железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Железниците са в окаяно състояние, констатира зам.-министърът на транспорта
Управителят на спомената „Ен Ер Консултинг“ е Николай Кръстев. И той преди години  е оглавявал  фирма на бизнесмена Божков. bTV покани и него и “РВП София” за коментар на участието им многомилионната поръчка, но засега и двете фирми запазват мълчание. Самият Васил Божков чрез свой представител в Дубай отговори за bTV, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.

Какво се случва сега? Мотриса, излязла от възстановителен ремонт, все още няма, признават от БДЖ. Само текуща поддръжка. В началото на годината оттам са поискали неустойка към изпълнителя от около милион и половина лева, но преди дни разбираме, че и тя не е наложена. БДЖ удължава срока на поръчката, като оправдава забавянето с COVID кризата през 2020 година.

„На база сертификати за COVID-19 и на база там разрешения от други институции, които биха могли да издадат сертификат за форсмажорна причина, представен от тях, съответно ние няма как да искаме за неустойка, ние го приемаме за реална забава“, заяви Атанас Атанасов.

След многократни покани на bTV за коментар към фирмата изпълнител “Алстом Транспорт” оттам засега също запазват мълчание.  Колкото до другата част поръчката - основни и малки текущи ремонти.

“В момента две са приети от нас и са пуснати в експлоатация, в момента работят по друга трета и има уговорка до края на годината да вземат още една. По електрическите мотриси, за които се изисква да бъдат извършени ремонти, там забава няма, пряката текуща поддръжка се извършва”, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А ключова фигура в БДЖ, отговорна за локомотивните ремонти е Бойко Стоилов. Преди година той е назначен за директор на отдел "Подвижен железопътен състав" в Пътнически превози, въпреки критики на железничари относно миналото му. Стоилов е онзи директор в БДЖ, който през 2018 година изрече думите "Ти си мъртъв" към железничар, подал сигнал за фиктивни ремонти на локомотиви по друга поръчка.

„Ти си мъртъв. Да знаеш. Ама какво означава това "аз съм мъртъв". С много шаване наляво - надясно, че се насадиш, да знаеш!“, се казва още в телефонния разговор тогава.

Предоставен на bTV от потърпевшия Борислав Илиев, този телефонен запис е направен минути след излъчването на журналистическо разследване, което показа как локомотив излиза от няколко ремонта с едни и същи повреди. Заради записа Стоилов беше уволнен, а три години по-късно отново назначен на същата длъжност в БДЖ с мотива, че е добър специалист по ремонтите.

“Това негово държание тогава не искам да го коментирам как е станало, но за момента поне човекът си изпълнява задълженията от гледна точка на това, че заема тази длъжност поне чисто професионално като човек, който я е работил“, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

Започват спешни мерки за стабилизиране на железниците, обявиха от Министерството на транспорта

Сега вършат ли се качествено ремонти?

Ами, стараем се според възможностите да бъде много по-добре.

Каним лично Бойко Стоилов за интервю във фоайето на сградата на БДЖ, но той отказва, като ни уверява, че следи и приема ремонтите съвестно.

„Всеки би трябвало да работи и защитава интересите, където сега работи“, каза той.

Без да коментира причините за забавянията, професор Ананиев се надява най-накрая да видим ясен резултат от двете многомилионни обществени поръчки на БДЖ за ремонти на вагони и мотриси.

„Колкото повече хора има като вас, които провеждат такива интервюта и разследвания, толкова повече ще се активират държавните органи и толкова повече ще има обществен контрол“, добави той.

С надежда оставаме и ние.


В категории: Разследване


0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Разбра се коя е богатата дама, която се самоуби на АМ "Струма" Разбра се коя е богатата дама, която се самоуби на АМ "Струма" Жената с инициали А.З. спряла внезапно джипа си, слязла от него, качила се на парапета на виадукта и полетяла Унищожителен доклад от Брюксел за България, може да загубим милиарди Унищожителен доклад от Брюксел за България, може да загубим милиарди Зякъсняваме фатално с ПВУ Почина легендарен българин Почина легендарен българин Погребението ще се състои на 21 юни от 11 часа в Траурен парк на с. Златитрап Уникален дворец на 2 хил. години отваря врати в България Уникален дворец на 2 хил. години отваря врати в България "Армира" е призната за най-богатия частен дворец от римско време по българските земи Ледникът на Страшния съд - може би най-големият риск за Земята от години насам Ледникът на Страшния съд - може би най-големият риск за Земята от години насам Ако той се разтопи изведнъж или започне да се топи бързо, ще се изправим пред катастрофално покачване на нивото на Световния океан Могат ли бургазлии да се справят със задача от матурите за седмокласници Могат ли бургазлии да се справят със задача от матурите за седмокласници Вижте нашия социален експеримент Извънредно! Арестуваха кмет Извънредно! Арестуваха кмет Този път е бил закопчан, защото е продал камината за отопление на пенсионерския клуб във Войнягово Световната клубна звезда HVMZA открива с грандиозно музикално шоу Bedroom beach Световната клубна звезда HVMZA открива с грандиозно музикално шоу Bedroom beach Вече официално са обявени и най-очакваните събития за Лято 2024, вижте част от тях На Черешова задушница използвайте удобния градски транспорт на Бургас На Черешова задушница използвайте удобния градски транспорт на Бургас На всички, които в този ден искат да почетат паметта на починали роднини и близки напомняме, че могат да се придвижат до гробищния парк с помощта на градския транспорт Може да се запишете в новото издание на лятната академия по рисуване Може да се запишете в новото издание на лятната академия по рисуване Това издание се посвещава на 100-годишнината от рождението на големия бургаски художник Георги Баев
Ще изберат ли Великобритания първия AI-депутат Ще изберат ли Великобритания първия AI-депутат Стив вече е вписан в бюлетината, кандидатира като независим Легендарни рокаджии отказаха на "Величие" заради полк. Марков, нарекъл възрожденците ни "въшльовци" Легендарни рокаджии отказаха на "Величие" заради полк. Марков, нарекъл възрожденците ни "въшльовци" Осквернена е каузата, за която работим повече от четвърт век, обявиха от Епизод Екоактивисти напръскаха Стоунхендж с оранжева боя Екоактивисти напръскаха Стоунхендж с оранжева боя Паметникът в Южна Англия е част от световното наследство на ЮНЕСКО Не сте предполагали какви чудеса върши ябълковият оцет Не сте предполагали какви чудеса върши ябълковият оцет При някои хора такава болка се появява след дълъг работен ден и изчезва след добра почивка Човек лежи на платното и не мърда, вижте повече за кошмара на АМ "Тракия" Човек лежи на платното и не мърда, вижте повече за кошмара на АМ "Тракия" Мотористът лежеше на платното и не мърдаше, твърди очевидец Румъния се въоражава, изгражда военновъздушна база за 2,5 млрд.евро на Черно море Румъния се въоражава, изгражда военновъздушна база за 2,5 млрд.евро на Черно море Командирът на базата полковник Николае Крету каза, че Румъния е решила да подобри капацитета на базата Михаил Когълничану след руската инвазия в Грузия през 2008 г. и анексирането на Крим през 2014 г. Забраниха на тази плеймейтка да говори, защото... Забраниха на тази плеймейтка да говори, защото... Съдията дори ми се скара, че съм качила видеото с нападението в инстаграм“, оплака се красавицата  Това са верните отговори на матурата Това са верните отговори на матурата Във втория модул на изпита седмокласниците трябваше са направят подробен преразказ от името на неутрален разказвач на разказа "Изборът" на Кристин Димитрова Ужас край любим турски курорт! Избухна огромен пожар Ужас край любим турски курорт! Избухна огромен пожар Пламъците вече са унищожили площ от 575 хектара, съобщи министърът на земеделието и горите Ибрахим Юмаклъ Този автокрадец трябва да гние зад решетките, вижте бруталния разказ на една от жертвите му Този автокрадец трябва да гние зад решетките, вижте бруталния разказ на една от жертвите му Марио Илиев бе арестуван в Пловдив
Проф. Владимир ЧУКОВ, анализатор Проф. Владимир ЧУКОВ, анализатор Да си разменим загубени територии с Гърция - ние с излаз на Бяло море, те на Черно

Виц на деня Виц на деня Интервю:
- Умеете ли да работите добре в екип?
- Не.
- Вълк-единак, значи?
- Не, аз и сам не работя добре.
Виц на деня Виц на деня В полицията:
- Къде ви бяха парите?
- Тук в сутиена!
- А защо не му попречихте?
- Ами мислех, че е с добри намерения...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За да не изневерява мъжът, жената трябва да се променя. А за да не изневерява жената, мъжът не трябва да се променя.


Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори