×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Земетресение с магнитуд от 4,9 по скалата на Рихтер беше регистрирано в Западна Турция
  • Интензивен трафик за камиони на границата с Турция
  • Доналд Тръмп оглави класацията на „Политико“ за най-влиятелна личност в Европа
  • Излезе книгата на Никола Саркози „Дневникът на един затворник“
  • НАСА загуби връзка с космическия си апарат „Мейвън"
  • Две жалби срещу приемането на еврото в България са подадени в Съда на ЕС
  • Гледат мерките на петима от задържаните при протеста на 1 декември в София
  • Интензивен трафик за камиони на границата с Турция
  • САЩ са задържали петролен танкер край Венецуела
  • Социалните мрежи, а не геймингът, създават проблеми при тийнейджърите, сочи проучване
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо се бавят обществени поръчки за над 150 млн. лв. в БДЖ?


19 Декември 2022, Понеделник, 11:19 ч.

Фирма изпълнител е избрана без конкурс, уволнен директор в държавната железница е назначен отново

Помните ли обещанията за 15-те реновирани вагона на БДЖ по уникалния проект "Сокол"? А голямата обществена поръчка за ремонти на 46 мотриси срещу 137 милиона лева държавни пари?

12 от обещаните вагони трябваше да са готови до края на тази година, а засега няма нито един предаден на БДЖ. Възстановителни ремонт пък не е минала нито една дизелова мотриса. И двете поръчки отдавна изостават от сроковете по договор, а неустойки за забавяне и закъснение никой не налага. Милионите са договорени, а времето се оказва нещо относително, пишат в свое разследване от bTV.

„Не мога да разбера защо до момента нито една от двете страни не е поискала прекратяване, санкции, спиране на плащането или пък завеждане на дела за неизпълнение на договора“, заяви железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Той е преподавател във висшето транспортно училище, вещо лице по дела и експерт по процесите в железниците. С него проследяваме хода на двете обществени поръчки. Договорът за модернизацията на 15 стари вагона срещу 26 милиона лева беше подписан през април 2021г. в  последните дни на кабинета "Борисов 3". Платен е аванс от 6 милиона лева. Разследване на bTV показа как фирмата изпълнител "Вагонен завод- Дряново" е избрана от БДЖ без конкурс с други фирми. Синдикалисти в железниците коментираха цената за ремонта на вагон – 1,8 милиона лева.

"Да пуснат тези вагони без конкурс, без състезание за цена и качество определено води до някакви съмнения", смята Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България.

Тогава БДЖ обясни избора на фирмата в Дряново с рядко използван текст от закона за обществените поръчки - интелектуално право върху продукта. Т.е. че старите вагони са производство на някогашния държавен завод в Дряново, а сега частният му собственик държи права върху модела им и само той може да ги реновира.

"84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г., когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите“, обясни изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново Валери Димитров.

Кое и защо обаче налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. Това попита Агенцията по обществени поръчки, а Министерството на транспорта от времето на първото служебно правителство констатира: "Посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки."

Прокуратурата отказва да образува разследване и в края на миналата година фирмата обявява за готов първия си модернизиран вагон. 12 като него трябваше да са готови до края на тази година - 18 месеца след плащането на аванса, според договора. До момента обаче няма нито един вагон, предаден като готов на БДЖ.  Дори първият не се движи по ЖП-линията, защото не е минал изпитване и одобрение.

„Имаше форсмажорни обстоятелства, които ние сме представили на БДЖ“, заяви Валери Димитров.

Срокът за ремонтите е удължен с 10 месеца със споразумение от края на ноември, а държавата плаща още 1,6 милиона лева от договорената обща сума по договора , казва настоящият директор на „Холдинг БДЖ“.

„Взехме решение да дадем още един шанс и наистина това да стане факт, да не е само мираж и да не е само приказки. Човекът е имал претенции, че няма как да изпълни поръчката“, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Атанас Атанасов.

Ангел Стоянов ще бъде заменен от Атанас Атанасов, който е дългогодишен служител в железницата

Допълнително финансиране превеждало ли е БДЖ ?

Не, допълнително финансиране не е превело. Той е теглил кредит от Българската банка за развитие.

Причините за закъснението според шефа на фирмата са постоянната смяна на директори на БДЖ последната година и  забавяния при доставките на части за вагоните.

„Авансът, който сме получили в един момент се оказа, че не е достатъчно от гледна точка на това, че външните доставчици промениха сроковете на доставки. Това са големи компании външни, които в един момент заради пандемия или заради каквото и да било спират доставки и за тях. Те казаха, че просто има забавяне в това, което могат да ни предоставят“, каза изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.

След запитване на bTV една от споменатите фирми – доставчици на части към дряновския изпълнител отговори, че не са забавяли стока през годината. Така или иначе Българската търговско-промишлена палата е издала специален документ за форсмажорно забавяне и БДЖ го е уважило.

„Да сме живи и здрави, през март ще стане изпитване на първия вагон и в следващите 3-4 месеца пет или шест вагона трябва да бъдат факт“, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А професор Ананиев отказва да прави прогнози.

„Персоналната отговорност при забавяне и неизпълнение. Трябва повече и по-често да се говори за това, да сигнализираме, да протестираме, съответните управляващи и отговорни лица да си вършат работата. България е една от страните с най-слабия обществен контрол“, добави той.

Ето какво се случва и с другата голяма обществена поръчка на БДЖ – за 5-годишна поддръжка на 46 мотриси на БДЖ и възстановителни ремонти машини излезли от движение.

„На практика са 46, от които седем трябва да бъдат с възстановителен ремонт“, заяви Атанас Атанасов.

Изпълнител е румънският клон на голямата френска фирма "Алстом-Транспорт". Поръчката е възложена през 2019 година. Оказва се обаче, че до края на 2021 година за възстановителен ремонт е постъпила една наполовина поправена машина, обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев. И подаде сигнал до прокуратурата със съмнения в текущата поддръжка на машините. Разследването тече и в момента на етап технически експертизи.

"За да видим дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 година е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", заяви заместник-градският прокурор на София Иво Илиев.

На прокурорите е подаден и одитен доклад от 2021 година, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата за ремонтите при едни условия, а след това при оформяне на договора са ги променили. Добавено е правото на компанията да упълномощи друга фирма, която да се грижи за четири бази на БДЖ, предвидени за ремонтите. Това е българската „РВП- София“, бивша „РВП-Кьоне“ и някогашна собственост на "Нове Индъстри" на бизнесмена Васил Божков.

Експертът Ананиев свидетелства и за друга българска фирма, ангажирана с поръчката.

„Ен Ер Консултинг  отговарят само за набиране на самия изпълнителски персонал по същата поръчка и съответно са длъжни да предоставят тези кадри, да ги обучат, назначат и всичко свързано с тях. Формирах екип от водещи специалисти, които да обучават персонала, който извършва поддръжката“, каза железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Железниците са в окаяно състояние, констатира зам.-министърът на транспорта
Управителят на спомената „Ен Ер Консултинг“ е Николай Кръстев. И той преди години  е оглавявал  фирма на бизнесмена Божков. bTV покани и него и “РВП София” за коментар на участието им многомилионната поръчка, но засега и двете фирми запазват мълчание. Самият Васил Божков чрез свой представител в Дубай отговори за bTV, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.

Какво се случва сега? Мотриса, излязла от възстановителен ремонт, все още няма, признават от БДЖ. Само текуща поддръжка. В началото на годината оттам са поискали неустойка към изпълнителя от около милион и половина лева, но преди дни разбираме, че и тя не е наложена. БДЖ удължава срока на поръчката, като оправдава забавянето с COVID кризата през 2020 година.

„На база сертификати за COVID-19 и на база там разрешения от други институции, които биха могли да издадат сертификат за форсмажорна причина, представен от тях, съответно ние няма как да искаме за неустойка, ние го приемаме за реална забава“, заяви Атанас Атанасов.

След многократни покани на bTV за коментар към фирмата изпълнител “Алстом Транспорт” оттам засега също запазват мълчание.  Колкото до другата част поръчката - основни и малки текущи ремонти.

“В момента две са приети от нас и са пуснати в експлоатация, в момента работят по друга трета и има уговорка до края на годината да вземат още една. По електрическите мотриси, за които се изисква да бъдат извършени ремонти, там забава няма, пряката текуща поддръжка се извършва”, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А ключова фигура в БДЖ, отговорна за локомотивните ремонти е Бойко Стоилов. Преди година той е назначен за директор на отдел "Подвижен железопътен състав" в Пътнически превози, въпреки критики на железничари относно миналото му. Стоилов е онзи директор в БДЖ, който през 2018 година изрече думите "Ти си мъртъв" към железничар, подал сигнал за фиктивни ремонти на локомотиви по друга поръчка.

„Ти си мъртъв. Да знаеш. Ама какво означава това "аз съм мъртъв". С много шаване наляво - надясно, че се насадиш, да знаеш!“, се казва още в телефонния разговор тогава.

Предоставен на bTV от потърпевшия Борислав Илиев, този телефонен запис е направен минути след излъчването на журналистическо разследване, което показа как локомотив излиза от няколко ремонта с едни и същи повреди. Заради записа Стоилов беше уволнен, а три години по-късно отново назначен на същата длъжност в БДЖ с мотива, че е добър специалист по ремонтите.

“Това негово държание тогава не искам да го коментирам как е станало, но за момента поне човекът си изпълнява задълженията от гледна точка на това, че заема тази длъжност поне чисто професионално като човек, който я е работил“, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

Започват спешни мерки за стабилизиране на железниците, обявиха от Министерството на транспорта

Сега вършат ли се качествено ремонти?

Ами, стараем се според възможностите да бъде много по-добре.

Каним лично Бойко Стоилов за интервю във фоайето на сградата на БДЖ, но той отказва, като ни уверява, че следи и приема ремонтите съвестно.

„Всеки би трябвало да работи и защитава интересите, където сега работи“, каза той.

Без да коментира причините за забавянията, професор Ананиев се надява най-накрая да видим ясен резултат от двете многомилионни обществени поръчки на БДЖ за ремонти на вагони и мотриси.

„Колкото повече хора има като вас, които провеждат такива интервюта и разследвания, толкова повече ще се активират държавните органи и толкова повече ще има обществен контрол“, добави той.

С надежда оставаме и ние.


В категории: Разследване


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
Коментари
Мария АРНАУДОВА Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор 11/12/2025, Четвъртък 15:12 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Утре изтеглят танкера "Kairos", капитанът на влекача го зарязал, не знаел английски, за да каже, че си тръгва Утре изтеглят танкера "Kairos", капитанът на влекача го зарязал, не знаел английски, за да каже, че си тръгва България няма право да го ремонтира, но ще го изведе в бургаския залив, където съдбата му ще се реши от корабособственика Фантастико остава в ръцете на семейството – Владимир Николов сложи край на спекулациите Фантастико остава в ръцете на семейството – Владимир Николов сложи край на спекулациите Новият оперативен президент заяви, че ще продължаи да следва модела, изграден от баща му Бойко Борисов: Настоях за оставката на правителството, за да не заличат ГЕРБ Бойко Борисов: Настоях за оставката на правителството, за да не заличат ГЕРБ Царят ни вкара в ЕС и НАТО, но му изчезна партията, припомни той Трафик с изчакване по маршрута София–Самоков заради укрепване на скатовете Трафик с изчакване по маршрута София–Самоков заради укрепване на скатовете АПИ въвежда поетапни ограничения по път II-82 с цел повишаване на безопасността, а шофьорите са призовани към търпение и внимателно шофиране Политолози: Протестите ускориха оставката, а правителството избяга ескалация в последния момент Политолози: Протестите ускориха оставката, а правителството избяга ескалация в последния момент Анализаторите смятат, че оставката е била въпрос на време, а мащабът на протестите е принудил кабинета да действа бързо Европейският елит на танцовия спорт пристига в Бургас на 13 декември Европейският елит на танцовия спорт пристига в Бургас на 13 декември „Арена Бургас“ посреща европейския елит на стандартните танци с рекорден интерес от 32 държави и силно българско участие  Какво следва по Конституция след оставката на кабинета?  Какво следва по Конституция след оставката на кабинета?  Конституционният експерт доц. Христо Паунов обяснява какво следва за правителството, парламента и президента след оставката на Министерския съвет и как работи процедурата по връчването на мандати Ивайло Мирчев: Няма да оставим да дишат хората с прякори, които купуват гласове Ивайло Мирчев: Няма да оставим да дишат хората с прякори, които купуват гласове Няма да е има този път като на предния вот – над 200 купувачи на гласове, които да даваме на службите и никой да не си мръдне пръста, каза депутатът Варна посреща 2026 г. с Ищар - часова програма и силен музикален лайнъп Варна посреща 2026 г. с Ищар - часова програма и силен музикален лайнъп Световната певица започва турнето си от Варна, където новогодишната програма събира български и международни артисти в четиричасов концерт под открито небе Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор От ЕС се твърди, че България неправилно изключва частни лечебни заведения от правилата за обществени поръчки, въпреки че се финансират основно с публични средства  
Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор От ЕС се твърди, че България неправилно изключва частни лечебни заведения от правилата за обществени поръчки, въпреки че се финансират основно с публични средства   Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Полицията разплита измама за стотици хиляди Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Опозиционната лидерка е напуснала Венецуела по море, за да избегне репресии, и направи първата си публична поява след месеци укриване „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света Кристалина Георгиева е на 17-а позиция Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Престъпни мрежи злоупотребяват с видеа в TikTok и Instagram, използвайки видеа на нищо неподозиращи жени, като реклама на нелегални маршрути към Европа и Великобритания   Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Американският президент повлия силно на европейската политика през годината -  от сигурността и Украйна до стратегическата автономия на ЕС, което му донесе първото място в класацията на „Политико“ Шер ще се омъжва 50 години след предишния си брак Шер ще се омъжва 50 години след предишния си брак Американската легенда ще навърши 80 години през май 2026 г. Сърбия пусна на свобода наркобоса Йоца Амстердам-Сретен Йосич Сърбия пусна на свобода наркобоса Йоца Амстердам-Сретен Йосич Апелативният съд в Белград реши, че са изпълнени всички условия за условно освобождаване на Йосич, един от най-емблематичните фигури на балканския наркотрафик, който бе заловен в София през 2002г. Тръмп: Задържахме „най-големия танкер“ край Венецуела Тръмп: Задържахме „най-големия танкер“ край Венецуела Вашингтон твърди, че задържаната плавателна машина  е част от незаконна схема за финансиране на терористични организации, докато Каракас обвинява САЩ в пиратски действия Кралят на кокаина напуска затвора: Сретан Йосич е условно освободен Кралят на кокаина напуска затвора: Сретан Йосич е условно освободен Съдът в Белград освободи най-известния балкански наркотрафикант след близо 15 години зад решетките
Иво СИРОМАХОВ Иво СИРОМАХОВ Защо се изплю върху достойнството и честта си, Слави, за няколко левчета ли? Виц на деня Виц на деня - Добър ден! Дошъл съм за изкарване на шофьорска книжка.
- Но тук е болница, не автошкола!
- Знам... навряха ми я отзад, но това е една дълга история...
Виц на деня Виц на деня На манго му се родили близнаци. Носи ги вкъщи, а комшията го пита:
- Двуяйчни или еднояйчни?
- Този е двуяйчен, а това е женско.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Наръфана люта чушка и разведена жена са само за истински търсачи на силни усещания!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори