×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес ще има голям митинг "в защита на държавността" в Руен, очаквайте подробности - Флагман.бг ще предава на живо
  • Приходите от нощувки са над 2 млрд. лв. и нарастват с 16,8%
  • Вкарват всички болки в електронна здравна карта
  • Румен Радев се срещна с Карлос Насар
  • Внимание! До часове ни удрят силни магнитни бури
  • ЕС осъди критиките на Илон Мъск, като ги определи като "напълно безумни изявления"
  • Такситата в София поскъпват с почти 20% от 1 януари
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо се бавят обществени поръчки за над 150 млн. лв. в БДЖ?


19 Декември 2022, Понеделник, 11:19 ч.

Фирма изпълнител е избрана без конкурс, уволнен директор в държавната железница е назначен отново

Помните ли обещанията за 15-те реновирани вагона на БДЖ по уникалния проект "Сокол"? А голямата обществена поръчка за ремонти на 46 мотриси срещу 137 милиона лева държавни пари?

12 от обещаните вагони трябваше да са готови до края на тази година, а засега няма нито един предаден на БДЖ. Възстановителни ремонт пък не е минала нито една дизелова мотриса. И двете поръчки отдавна изостават от сроковете по договор, а неустойки за забавяне и закъснение никой не налага. Милионите са договорени, а времето се оказва нещо относително, пишат в свое разследване от bTV.

„Не мога да разбера защо до момента нито една от двете страни не е поискала прекратяване, санкции, спиране на плащането или пък завеждане на дела за неизпълнение на договора“, заяви железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Той е преподавател във висшето транспортно училище, вещо лице по дела и експерт по процесите в железниците. С него проследяваме хода на двете обществени поръчки. Договорът за модернизацията на 15 стари вагона срещу 26 милиона лева беше подписан през април 2021г. в  последните дни на кабинета "Борисов 3". Платен е аванс от 6 милиона лева. Разследване на bTV показа как фирмата изпълнител "Вагонен завод- Дряново" е избрана от БДЖ без конкурс с други фирми. Синдикалисти в железниците коментираха цената за ремонта на вагон – 1,8 милиона лева.

"Да пуснат тези вагони без конкурс, без състезание за цена и качество определено води до някакви съмнения", смята Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България.

Тогава БДЖ обясни избора на фирмата в Дряново с рядко използван текст от закона за обществените поръчки - интелектуално право върху продукта. Т.е. че старите вагони са производство на някогашния държавен завод в Дряново, а сега частният му собственик държи права върху модела им и само той може да ги реновира.

"84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г., когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите“, обясни изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново Валери Димитров.

Кое и защо обаче налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. Това попита Агенцията по обществени поръчки, а Министерството на транспорта от времето на първото служебно правителство констатира: "Посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки."

Прокуратурата отказва да образува разследване и в края на миналата година фирмата обявява за готов първия си модернизиран вагон. 12 като него трябваше да са готови до края на тази година - 18 месеца след плащането на аванса, според договора. До момента обаче няма нито един вагон, предаден като готов на БДЖ.  Дори първият не се движи по ЖП-линията, защото не е минал изпитване и одобрение.

„Имаше форсмажорни обстоятелства, които ние сме представили на БДЖ“, заяви Валери Димитров.

Срокът за ремонтите е удължен с 10 месеца със споразумение от края на ноември, а държавата плаща още 1,6 милиона лева от договорената обща сума по договора , казва настоящият директор на „Холдинг БДЖ“.

„Взехме решение да дадем още един шанс и наистина това да стане факт, да не е само мираж и да не е само приказки. Човекът е имал претенции, че няма как да изпълни поръчката“, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Атанас Атанасов.

Ангел Стоянов ще бъде заменен от Атанас Атанасов, който е дългогодишен служител в железницата

Допълнително финансиране превеждало ли е БДЖ ?

Не, допълнително финансиране не е превело. Той е теглил кредит от Българската банка за развитие.

Причините за закъснението според шефа на фирмата са постоянната смяна на директори на БДЖ последната година и  забавяния при доставките на части за вагоните.

„Авансът, който сме получили в един момент се оказа, че не е достатъчно от гледна точка на това, че външните доставчици промениха сроковете на доставки. Това са големи компании външни, които в един момент заради пандемия или заради каквото и да било спират доставки и за тях. Те казаха, че просто има забавяне в това, което могат да ни предоставят“, каза изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.

След запитване на bTV една от споменатите фирми – доставчици на части към дряновския изпълнител отговори, че не са забавяли стока през годината. Така или иначе Българската търговско-промишлена палата е издала специален документ за форсмажорно забавяне и БДЖ го е уважило.

„Да сме живи и здрави, през март ще стане изпитване на първия вагон и в следващите 3-4 месеца пет или шест вагона трябва да бъдат факт“, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А професор Ананиев отказва да прави прогнози.

„Персоналната отговорност при забавяне и неизпълнение. Трябва повече и по-често да се говори за това, да сигнализираме, да протестираме, съответните управляващи и отговорни лица да си вършат работата. България е една от страните с най-слабия обществен контрол“, добави той.

Ето какво се случва и с другата голяма обществена поръчка на БДЖ – за 5-годишна поддръжка на 46 мотриси на БДЖ и възстановителни ремонти машини излезли от движение.

„На практика са 46, от които седем трябва да бъдат с възстановителен ремонт“, заяви Атанас Атанасов.

Изпълнител е румънският клон на голямата френска фирма "Алстом-Транспорт". Поръчката е възложена през 2019 година. Оказва се обаче, че до края на 2021 година за възстановителен ремонт е постъпила една наполовина поправена машина, обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев. И подаде сигнал до прокуратурата със съмнения в текущата поддръжка на машините. Разследването тече и в момента на етап технически експертизи.

"За да видим дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 година е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", заяви заместник-градският прокурор на София Иво Илиев.

На прокурорите е подаден и одитен доклад от 2021 година, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата за ремонтите при едни условия, а след това при оформяне на договора са ги променили. Добавено е правото на компанията да упълномощи друга фирма, която да се грижи за четири бази на БДЖ, предвидени за ремонтите. Това е българската „РВП- София“, бивша „РВП-Кьоне“ и някогашна собственост на "Нове Индъстри" на бизнесмена Васил Божков.

Експертът Ананиев свидетелства и за друга българска фирма, ангажирана с поръчката.

„Ен Ер Консултинг  отговарят само за набиране на самия изпълнителски персонал по същата поръчка и съответно са длъжни да предоставят тези кадри, да ги обучат, назначат и всичко свързано с тях. Формирах екип от водещи специалисти, които да обучават персонала, който извършва поддръжката“, каза железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Железниците са в окаяно състояние, констатира зам.-министърът на транспорта
Управителят на спомената „Ен Ер Консултинг“ е Николай Кръстев. И той преди години  е оглавявал  фирма на бизнесмена Божков. bTV покани и него и “РВП София” за коментар на участието им многомилионната поръчка, но засега и двете фирми запазват мълчание. Самият Васил Божков чрез свой представител в Дубай отговори за bTV, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.

Какво се случва сега? Мотриса, излязла от възстановителен ремонт, все още няма, признават от БДЖ. Само текуща поддръжка. В началото на годината оттам са поискали неустойка към изпълнителя от около милион и половина лева, но преди дни разбираме, че и тя не е наложена. БДЖ удължава срока на поръчката, като оправдава забавянето с COVID кризата през 2020 година.

„На база сертификати за COVID-19 и на база там разрешения от други институции, които биха могли да издадат сертификат за форсмажорна причина, представен от тях, съответно ние няма как да искаме за неустойка, ние го приемаме за реална забава“, заяви Атанас Атанасов.

След многократни покани на bTV за коментар към фирмата изпълнител “Алстом Транспорт” оттам засега също запазват мълчание.  Колкото до другата част поръчката - основни и малки текущи ремонти.

“В момента две са приети от нас и са пуснати в експлоатация, в момента работят по друга трета и има уговорка до края на годината да вземат още една. По електрическите мотриси, за които се изисква да бъдат извършени ремонти, там забава няма, пряката текуща поддръжка се извършва”, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А ключова фигура в БДЖ, отговорна за локомотивните ремонти е Бойко Стоилов. Преди година той е назначен за директор на отдел "Подвижен железопътен състав" в Пътнически превози, въпреки критики на железничари относно миналото му. Стоилов е онзи директор в БДЖ, който през 2018 година изрече думите "Ти си мъртъв" към железничар, подал сигнал за фиктивни ремонти на локомотиви по друга поръчка.

„Ти си мъртъв. Да знаеш. Ама какво означава това "аз съм мъртъв". С много шаване наляво - надясно, че се насадиш, да знаеш!“, се казва още в телефонния разговор тогава.

Предоставен на bTV от потърпевшия Борислав Илиев, този телефонен запис е направен минути след излъчването на журналистическо разследване, което показа как локомотив излиза от няколко ремонта с едни и същи повреди. Заради записа Стоилов беше уволнен, а три години по-късно отново назначен на същата длъжност в БДЖ с мотива, че е добър специалист по ремонтите.

“Това негово държание тогава не искам да го коментирам как е станало, но за момента поне човекът си изпълнява задълженията от гледна точка на това, че заема тази длъжност поне чисто професионално като човек, който я е работил“, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

Започват спешни мерки за стабилизиране на железниците, обявиха от Министерството на транспорта

Сега вършат ли се качествено ремонти?

Ами, стараем се според възможностите да бъде много по-добре.

Каним лично Бойко Стоилов за интервю във фоайето на сградата на БДЖ, но той отказва, като ни уверява, че следи и приема ремонтите съвестно.

„Всеки би трябвало да работи и защитава интересите, където сега работи“, каза той.

Без да коментира причините за забавянията, професор Ананиев се надява най-накрая да видим ясен резултат от двете многомилионни обществени поръчки на БДЖ за ремонти на вагони и мотриси.

„Колкото повече хора има като вас, които провеждат такива интервюта и разследвания, толкова повече ще се активират държавните органи и толкова повече ще има обществен контрол“, добави той.

С надежда оставаме и ние.


В категории: Разследване


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
Коментари
Мария АРНАУДОВА Четири зодии напускат своите „кръгове на Ада“ Четири зодии напускат своите „кръгове на Ада“ 09/12/2025, Вторник 12:55 0
Мария АРНАУДОВА Истината за сините кучета в Чернобил Истината за сините кучета в Чернобил 09/12/2025, Вторник 12:00 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Гъбите - неочакваният щит срещу рак, деменция и висок холестерол Гъбите - неочакваният щит срещу рак, деменция и висок холестерол Учените продължават да откриват доказателства, че гъбите не са просто вкусен продукт, а мощен естествен щит от хронични заболявания до когнитивни увреждания Панелките срещу новото строителство и защо купувач признава, че старите блокове бият модерните сгради Панелките срещу новото строителство и защо купувач признава, че старите блокове бият модерните сгради Все повече купувачи твърдят, че панелните блокове, въпреки вида си, предлагат по-добро качество и реални жилищни условия спрямо новото строителство Четири зодии напускат своите „кръгове на Ада“ Четири зодии напускат своите „кръгове на Ада“ Енергията на 9 декември носи освобождение Коцето Калки на 63 - истинският му път, който малцина знаят Коцето Калки на 63 - истинският му път, който малцина знаят От детската стоматология до най-високия концерт в света, животът на Костадин е изпълнен с музика, приключения и големи каузи Жесток бой между трима мъже, 26-годишен е с отрязана кост Жесток бой между трима мъже, 26-годишен е с отрязана кост Двама мъже – на 19 и 38 години – са задържани за до 24 часа Сърдечен жест в духа на Коледа в община Средец Сърдечен жест в духа на Коледа в община Средец Обновените пространства вече са по-цветни, подредени и подходящи за игра и развитие Дядо Коледа пристига в Бургас на 19 декември: голямо празнично шоу и подаръци в Етнографския музей Дядо Коледа пристига в Бургас на 19 декември: голямо празнично шоу и подаръци в Етнографския музей Белобрадият старец ще посрещне децата с музика, а малките бургазлии ще могат да блеснат с любимите си изпълнения 8 г. затвор за бизнесмена, убил с БМВ-то си двама младежи край Пловдив 8 г. затвор за бизнесмена, убил с БМВ-то си двама младежи край Пловдив Достатъчно наказание ли е? Легендата на ФК „Черноморец“ Панайот Димитров Костов - Пано Мотора, навършва 90 години Легендата на ФК „Черноморец“ Панайот Димитров Костов - Пано Мотора, навършва 90 години В играта Пано Мотора е много бърз и борбен, десен, краен защитник, с афинитет към атаката, което е рядко срещано в онези години Цените на панелките растат, но рискът остава: Какво трябва да знаят купувачите Цените на панелките растат, но рискът остава: Какво трябва да знаят купувачите Интересът към панелните жилища се засилва, но експертите предупреждават: цените се покачват, а скритите могат да превърнат „евтиния“ апартамент в скъпа инвестиция
Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Американският президент постави под въпрос регулациите на ЕС, защити Илон Мъск и отправи нови икономически предупреждения към Канада и Мексико Истината за сините кучета в Чернобил Истината за сините кучета в Чернобил Ветеринари разкриват причината  Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач С придобиването на Smartwings турската Pegasus прави най-смелата си стъпка към разширяване в Централна Европа, превръщайки се в ключов играч на регионалния авиационен пазар Два морски дрона на Украйна са унищожени край България Два морски дрона на Украйна са унищожени край България ВМС имат нужда от още хеликоптери, за да се справят с този тип задачи Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Компанията, създадена през 1983 г. в Остин, Тексас, днес е глобален колос с близо 190 000 брокери в повече от 50 държави , което я превръща в най-мащабната мрежа в своята индустрия Тръмп разреши износ на чипове Nvidia за Китай Тръмп разреши износ на чипове Nvidia за Китай След разговор с президента Си, Доналд Тръмп позволи износа на по-старите чипове H200 за Китай срещу дял за държавата Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Земетресение с магнитуд 7,5 удари Япония: десетки ранени, вълни от цунами и токови удари в Хокайдо Стотици хиляди без ток, цунами вълни и опасения за нови земетресения – Япония отново е разлюляна от природна стихия Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан След завръщането на талибаните на власт, публичните екзекуции в Афганистан отново се провеждат пред хиляди зрители – този път с участието на дете България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ Още 5 евространи са изпратили писмо до Урсула фон дер Лайен  Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Физическият убиец беше фен на Бийтълс и мразеше лицемерието   
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Лондонските разговори завършиха с оформен 20-точков мирен план Виц на деня Виц на деня Турист в балкана пита местен жител:
- Извинете, как най-бързо мога да изкача баира?
- Ами... да взема да отвържа кучето...
Виц на деня Виц на деня - Капитане, истина ли е, че жена на кораба носи голямо нещастие?
- Не е вярно! Носи абсолютно същото нещастие, каквото и на сушата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много грешни отговори са нужни, за да се стигне до верния
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори