×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Юли идва с жега: До 40 градуса и почти без дъжд
  • Асен Василев остава единствен лидер на ПП
  • Бездомни кучета нападат деца и домашни любимци в софийско село
  • Вдигат пенсиите от 1 юли, но минималната остава под линията на бедност
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо се бавят обществени поръчки за над 150 млн. лв. в БДЖ?


19 Декември 2022, Понеделник, 11:19 ч.

Фирма изпълнител е избрана без конкурс, уволнен директор в държавната железница е назначен отново

Помните ли обещанията за 15-те реновирани вагона на БДЖ по уникалния проект "Сокол"? А голямата обществена поръчка за ремонти на 46 мотриси срещу 137 милиона лева държавни пари?

12 от обещаните вагони трябваше да са готови до края на тази година, а засега няма нито един предаден на БДЖ. Възстановителни ремонт пък не е минала нито една дизелова мотриса. И двете поръчки отдавна изостават от сроковете по договор, а неустойки за забавяне и закъснение никой не налага. Милионите са договорени, а времето се оказва нещо относително, пишат в свое разследване от bTV.

„Не мога да разбера защо до момента нито една от двете страни не е поискала прекратяване, санкции, спиране на плащането или пък завеждане на дела за неизпълнение на договора“, заяви железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Той е преподавател във висшето транспортно училище, вещо лице по дела и експерт по процесите в железниците. С него проследяваме хода на двете обществени поръчки. Договорът за модернизацията на 15 стари вагона срещу 26 милиона лева беше подписан през април 2021г. в  последните дни на кабинета "Борисов 3". Платен е аванс от 6 милиона лева. Разследване на bTV показа как фирмата изпълнител "Вагонен завод- Дряново" е избрана от БДЖ без конкурс с други фирми. Синдикалисти в железниците коментираха цената за ремонта на вагон – 1,8 милиона лева.

"Да пуснат тези вагони без конкурс, без състезание за цена и качество определено води до някакви съмнения", смята Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България.

Тогава БДЖ обясни избора на фирмата в Дряново с рядко използван текст от закона за обществените поръчки - интелектуално право върху продукта. Т.е. че старите вагони са производство на някогашния държавен завод в Дряново, а сега частният му собственик държи права върху модела им и само той може да ги реновира.

"84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г., когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите“, обясни изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново Валери Димитров.

Кое и защо обаче налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. Това попита Агенцията по обществени поръчки, а Министерството на транспорта от времето на първото служебно правителство констатира: "Посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки."

Прокуратурата отказва да образува разследване и в края на миналата година фирмата обявява за готов първия си модернизиран вагон. 12 като него трябваше да са готови до края на тази година - 18 месеца след плащането на аванса, според договора. До момента обаче няма нито един вагон, предаден като готов на БДЖ.  Дори първият не се движи по ЖП-линията, защото не е минал изпитване и одобрение.

„Имаше форсмажорни обстоятелства, които ние сме представили на БДЖ“, заяви Валери Димитров.

Срокът за ремонтите е удължен с 10 месеца със споразумение от края на ноември, а държавата плаща още 1,6 милиона лева от договорената обща сума по договора , казва настоящият директор на „Холдинг БДЖ“.

„Взехме решение да дадем още един шанс и наистина това да стане факт, да не е само мираж и да не е само приказки. Човекът е имал претенции, че няма как да изпълни поръчката“, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Атанас Атанасов.

Ангел Стоянов ще бъде заменен от Атанас Атанасов, който е дългогодишен служител в железницата

Допълнително финансиране превеждало ли е БДЖ ?

Не, допълнително финансиране не е превело. Той е теглил кредит от Българската банка за развитие.

Причините за закъснението според шефа на фирмата са постоянната смяна на директори на БДЖ последната година и  забавяния при доставките на части за вагоните.

„Авансът, който сме получили в един момент се оказа, че не е достатъчно от гледна точка на това, че външните доставчици промениха сроковете на доставки. Това са големи компании външни, които в един момент заради пандемия или заради каквото и да било спират доставки и за тях. Те казаха, че просто има забавяне в това, което могат да ни предоставят“, каза изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.

След запитване на bTV една от споменатите фирми – доставчици на части към дряновския изпълнител отговори, че не са забавяли стока през годината. Така или иначе Българската търговско-промишлена палата е издала специален документ за форсмажорно забавяне и БДЖ го е уважило.

„Да сме живи и здрави, през март ще стане изпитване на първия вагон и в следващите 3-4 месеца пет или шест вагона трябва да бъдат факт“, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А професор Ананиев отказва да прави прогнози.

„Персоналната отговорност при забавяне и неизпълнение. Трябва повече и по-често да се говори за това, да сигнализираме, да протестираме, съответните управляващи и отговорни лица да си вършат работата. България е една от страните с най-слабия обществен контрол“, добави той.

Ето какво се случва и с другата голяма обществена поръчка на БДЖ – за 5-годишна поддръжка на 46 мотриси на БДЖ и възстановителни ремонти машини излезли от движение.

„На практика са 46, от които седем трябва да бъдат с възстановителен ремонт“, заяви Атанас Атанасов.

Изпълнител е румънският клон на голямата френска фирма "Алстом-Транспорт". Поръчката е възложена през 2019 година. Оказва се обаче, че до края на 2021 година за възстановителен ремонт е постъпила една наполовина поправена машина, обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев. И подаде сигнал до прокуратурата със съмнения в текущата поддръжка на машините. Разследването тече и в момента на етап технически експертизи.

"За да видим дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 година е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", заяви заместник-градският прокурор на София Иво Илиев.

На прокурорите е подаден и одитен доклад от 2021 година, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата за ремонтите при едни условия, а след това при оформяне на договора са ги променили. Добавено е правото на компанията да упълномощи друга фирма, която да се грижи за четири бази на БДЖ, предвидени за ремонтите. Това е българската „РВП- София“, бивша „РВП-Кьоне“ и някогашна собственост на "Нове Индъстри" на бизнесмена Васил Божков.

Експертът Ананиев свидетелства и за друга българска фирма, ангажирана с поръчката.

„Ен Ер Консултинг  отговарят само за набиране на самия изпълнителски персонал по същата поръчка и съответно са длъжни да предоставят тези кадри, да ги обучат, назначат и всичко свързано с тях. Формирах екип от водещи специалисти, които да обучават персонала, който извършва поддръжката“, каза железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Железниците са в окаяно състояние, констатира зам.-министърът на транспорта
Управителят на спомената „Ен Ер Консултинг“ е Николай Кръстев. И той преди години  е оглавявал  фирма на бизнесмена Божков. bTV покани и него и “РВП София” за коментар на участието им многомилионната поръчка, но засега и двете фирми запазват мълчание. Самият Васил Божков чрез свой представител в Дубай отговори за bTV, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.

Какво се случва сега? Мотриса, излязла от възстановителен ремонт, все още няма, признават от БДЖ. Само текуща поддръжка. В началото на годината оттам са поискали неустойка към изпълнителя от около милион и половина лева, но преди дни разбираме, че и тя не е наложена. БДЖ удължава срока на поръчката, като оправдава забавянето с COVID кризата през 2020 година.

„На база сертификати за COVID-19 и на база там разрешения от други институции, които биха могли да издадат сертификат за форсмажорна причина, представен от тях, съответно ние няма как да искаме за неустойка, ние го приемаме за реална забава“, заяви Атанас Атанасов.

След многократни покани на bTV за коментар към фирмата изпълнител “Алстом Транспорт” оттам засега също запазват мълчание.  Колкото до другата част поръчката - основни и малки текущи ремонти.

“В момента две са приети от нас и са пуснати в експлоатация, в момента работят по друга трета и има уговорка до края на годината да вземат още една. По електрическите мотриси, за които се изисква да бъдат извършени ремонти, там забава няма, пряката текуща поддръжка се извършва”, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А ключова фигура в БДЖ, отговорна за локомотивните ремонти е Бойко Стоилов. Преди година той е назначен за директор на отдел "Подвижен железопътен състав" в Пътнически превози, въпреки критики на железничари относно миналото му. Стоилов е онзи директор в БДЖ, който през 2018 година изрече думите "Ти си мъртъв" към железничар, подал сигнал за фиктивни ремонти на локомотиви по друга поръчка.

„Ти си мъртъв. Да знаеш. Ама какво означава това "аз съм мъртъв". С много шаване наляво - надясно, че се насадиш, да знаеш!“, се казва още в телефонния разговор тогава.

Предоставен на bTV от потърпевшия Борислав Илиев, този телефонен запис е направен минути след излъчването на журналистическо разследване, което показа как локомотив излиза от няколко ремонта с едни и същи повреди. Заради записа Стоилов беше уволнен, а три години по-късно отново назначен на същата длъжност в БДЖ с мотива, че е добър специалист по ремонтите.

“Това негово държание тогава не искам да го коментирам как е станало, но за момента поне човекът си изпълнява задълженията от гледна точка на това, че заема тази длъжност поне чисто професионално като човек, който я е работил“, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

Започват спешни мерки за стабилизиране на железниците, обявиха от Министерството на транспорта

Сега вършат ли се качествено ремонти?

Ами, стараем се според възможностите да бъде много по-добре.

Каним лично Бойко Стоилов за интервю във фоайето на сградата на БДЖ, но той отказва, като ни уверява, че следи и приема ремонтите съвестно.

„Всеки би трябвало да работи и защитава интересите, където сега работи“, каза той.

Без да коментира причините за забавянията, професор Ананиев се надява най-накрая да видим ясен резултат от двете многомилионни обществени поръчки на БДЖ за ремонти на вагони и мотриси.

„Колкото повече хора има като вас, които провеждат такива интервюта и разследвания, толкова повече ще се активират държавните органи и толкова повече ще има обществен контрол“, добави той.

С надежда оставаме и ние.


В категории: Разследване


Сексът с тези зодии е трагедия
Сексът с тези зодии е трагедия 30/06/2025, Понеделник 22:00 0
Идеалното тегло според възрастта
Идеалното тегло според възрастта 30/06/2025, Понеделник 21:40 0
Беше просто блъскане, не любов
Беше просто блъскане, не любов 30/06/2025, Понеделник 21:21 1
Флагман.БГ Ето я новата армия на Бойко Борисов Ето я новата армия на Бойко Борисов 30/06/2025, Понеделник 19:40 6
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Момче с аутизъм от Украйна изчезна в Слънчев бряг, намериха го Момче с аутизъм от Украйна изчезна в Слънчев бряг, намериха го При появата на униформените той е направил опит да се укрие в района на хотелски комплекс, като се е опитал да се слее с туристи в близост до басейн Идеалното тегло според възрастта Идеалното тегло според възрастта Какво е здравословно за мъже и жени Изрод в САЩ запали горски пожар, за да убие огнеборци Изрод в САЩ запали горски пожар, за да убие огнеборци Случката е от щата Айдахо, който е доминиран от Републиканците и със сигурност левите ще политизират престъплението Защо в апартамента ни винаги мирише на лошо Защо в апартамента ни винаги мирише на лошо Причини, които често пропускаме Корупцията ти е по-голяма от корупцията ми Корупцията ти е по-голяма от корупцията ми "Какво толкова – само 6%". Ясно се чува, че срещу „помощта“ фирмите давали 6% на партията, но оправданието е: "не е ГЕРБ, да вземеш 20% аванс" Мистерията с леопарда: Виждали са го и в Румъния, и в Ловешко Мистерията с леопарда: Виждали са го и в Румъния, и в Ловешко Все още няма яснота как черният леопард е пристигнал в Шуменското, нито кой е неговият собственик Топ 5 зодии, които са въздух под налягане: Големи претенции, малко съдържание Топ 5 зодии, които са въздух под налягане: Големи претенции, малко съдържание Те се мислят за елит, но реалността често ги поставя в графа "самозаблуда" Ще подаде ли оставка кметът на София? Ако това стане, Общински съвет трябвало да се разпусне Ще подаде ли оставка кметът на София? Ако това стане, Общински съвет трябвало да се разпусне След корупционния скандал в Столична община е важно да разберем какъв ще бъде отговорът на администрацията му, каза Вили Лилков Полицаи от Несебър намериха 50 грама кокаин в автомобил Полицаи от Несебър намериха 50 грама кокаин в автомобил  42-годишен мъж е арестуван Това са зодиите, които все си падат по най-големите боклуци Това са зодиите, които все си падат по най-големите боклуци Вижте кои са те
Българите реват от гръцкото море - всичко е поскъпнало здраво Българите реват от гръцкото море - всичко е поскъпнало здраво Гръцката салата е минимум 9 евро, фрапето 5 евро, пицата - 10 евро Сексът с тези зодии е трагедия Сексът с тези зодии е трагедия Те са най-слабите любовници Беше просто блъскане, не любов Беше просто блъскане, не любов Една жена си спомня как е била обект, а не партньор Това са зодиите, които винаги носят рога: Всички знаят, само те не Това са зодиите, които винаги носят рога: Всички знаят, само те не Те вярват в лоялност, вярност и доживотна романтика Лято, жега и опасност: Как да разпознаем, че получаваме инфаркт или инсулт Лято, жега и опасност: Как да разпознаем, че получаваме инфаркт или инсулт Високите температури, влагата и резките температурни колебания повишават натоварването на сърдечно-съдовата система Ето я новата армия на Бойко Борисов Ето я новата армия на Бойко Борисов ГЕРБ смени лидера на младежката си структура  Ужасни грешки, които допускаме с хладилника Ужасни грешки, които допускаме с хладилника Защо мирише, разваля храна и ни създава проблеми История, сглобена в зидове: Уникална сграда в Истанбул показва 1800 години градска еволюция История, сглобена в зидове: Уникална сграда в Истанбул показва 1800 години градска еволюция От Рим до Републиката, ето какво разказва една изоставена фасада Знаете ли каква е функцията на този бутон в колата Знаете ли каква е функцията на този бутон в колата Става дума за бутона за рециркулация на въздуха, често обозначаван със стрелка Най-силно издание на Джазче и нов хоризонт за фестивала в Лозенец Най-силно издание на Джазче и нов хоризонт за фестивала в Лозенец Хиляди пяха с Белослава, Живко Петров, Росен Захариев, Димитър Карамфилов, Димитър Семов
Нидал Алгафари Нидал Алгафари Още едни записи и ще се разпадне съвсем ПП
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, забелязала ли си, че най-големите тъпанари имат най-красивите жени?
- Ах, Митко... ласкател такъв...
Виц на деня Виц на деня - Съпругата ти с к'во се занимава?
- Разделя семейства.
- Извинявай! Почувствах се неудобно...
- Що бе? Затова е учила! Бракоразводен адвокат е...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Всеки мъж е много велик, докато жена му не го извика с цялото му име.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори