×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Жълт код за силен вятър е обявен за Бургаска област
  • Зеленски и Тръмп ще обсъдят американския план за прекратяване на войната
  • Бюджет 2026: Парламентът продължава разглеждането на първо четене на законопроекта
  • Гъста мъгла и намалена видимост в част от страната, карайте внимателно
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Защо се бавят обществени поръчки за над 150 млн. лв. в БДЖ?


19 Декември 2022, Понеделник, 11:19 ч.

Фирма изпълнител е избрана без конкурс, уволнен директор в държавната железница е назначен отново

Помните ли обещанията за 15-те реновирани вагона на БДЖ по уникалния проект "Сокол"? А голямата обществена поръчка за ремонти на 46 мотриси срещу 137 милиона лева държавни пари?

12 от обещаните вагони трябваше да са готови до края на тази година, а засега няма нито един предаден на БДЖ. Възстановителни ремонт пък не е минала нито една дизелова мотриса. И двете поръчки отдавна изостават от сроковете по договор, а неустойки за забавяне и закъснение никой не налага. Милионите са договорени, а времето се оказва нещо относително, пишат в свое разследване от bTV.

„Не мога да разбера защо до момента нито една от двете страни не е поискала прекратяване, санкции, спиране на плащането или пък завеждане на дела за неизпълнение на договора“, заяви железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Той е преподавател във висшето транспортно училище, вещо лице по дела и експерт по процесите в железниците. С него проследяваме хода на двете обществени поръчки. Договорът за модернизацията на 15 стари вагона срещу 26 милиона лева беше подписан през април 2021г. в  последните дни на кабинета "Борисов 3". Платен е аванс от 6 милиона лева. Разследване на bTV показа как фирмата изпълнител "Вагонен завод- Дряново" е избрана от БДЖ без конкурс с други фирми. Синдикалисти в железниците коментираха цената за ремонта на вагон – 1,8 милиона лева.

"Да пуснат тези вагони без конкурс, без състезание за цена и качество определено води до някакви съмнения", смята Петър Бунев от Синдиката на железничарите в България.

Тогава БДЖ обясни избора на фирмата в Дряново с рядко използван текст от закона за обществените поръчки - интелектуално право върху продукта. Т.е. че старите вагони са производство на някогашния държавен завод в Дряново, а сега частният му собственик държи права върху модела им и само той може да ги реновира.

"84-86-та година са произведени тук вагоните Б84. През 2001 г., когато предприятието се приватизира, се закупуват и пасивите, и активите“, обясни изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД в Дряново Валери Димитров.

Кое и защо обаче налага изпълнителят да има права върху стар модел в поръчка за пълна промяна. Това попита Агенцията по обществени поръчки, а Министерството на транспорта от времето на първото служебно правителство констатира: "Посочените мотиви за избора на вида процедура по същество са формални и необосновани и довеждат до заобикаляне провеждането на открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки."

Прокуратурата отказва да образува разследване и в края на миналата година фирмата обявява за готов първия си модернизиран вагон. 12 като него трябваше да са готови до края на тази година - 18 месеца след плащането на аванса, според договора. До момента обаче няма нито един вагон, предаден като готов на БДЖ.  Дори първият не се движи по ЖП-линията, защото не е минал изпитване и одобрение.

„Имаше форсмажорни обстоятелства, които ние сме представили на БДЖ“, заяви Валери Димитров.

Срокът за ремонтите е удължен с 10 месеца със споразумение от края на ноември, а държавата плаща още 1,6 милиона лева от договорената обща сума по договора , казва настоящият директор на „Холдинг БДЖ“.

„Взехме решение да дадем още един шанс и наистина това да стане факт, да не е само мираж и да не е само приказки. Човекът е имал претенции, че няма как да изпълни поръчката“, обясни изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Атанас Атанасов.

Ангел Стоянов ще бъде заменен от Атанас Атанасов, който е дългогодишен служител в железницата

Допълнително финансиране превеждало ли е БДЖ ?

Не, допълнително финансиране не е превело. Той е теглил кредит от Българската банка за развитие.

Причините за закъснението според шефа на фирмата са постоянната смяна на директори на БДЖ последната година и  забавяния при доставките на части за вагоните.

„Авансът, който сме получили в един момент се оказа, че не е достатъчно от гледна точка на това, че външните доставчици промениха сроковете на доставки. Това са големи компании външни, които в един момент заради пандемия или заради каквото и да било спират доставки и за тях. Те казаха, че просто има забавяне в това, което могат да ни предоставят“, каза изпълнителният директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.

След запитване на bTV една от споменатите фирми – доставчици на части към дряновския изпълнител отговори, че не са забавяли стока през годината. Така или иначе Българската търговско-промишлена палата е издала специален документ за форсмажорно забавяне и БДЖ го е уважило.

„Да сме живи и здрави, през март ще стане изпитване на първия вагон и в следващите 3-4 месеца пет или шест вагона трябва да бъдат факт“, заяви изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А професор Ананиев отказва да прави прогнози.

„Персоналната отговорност при забавяне и неизпълнение. Трябва повече и по-често да се говори за това, да сигнализираме, да протестираме, съответните управляващи и отговорни лица да си вършат работата. България е една от страните с най-слабия обществен контрол“, добави той.

Ето какво се случва и с другата голяма обществена поръчка на БДЖ – за 5-годишна поддръжка на 46 мотриси на БДЖ и възстановителни ремонти машини излезли от движение.

„На практика са 46, от които седем трябва да бъдат с възстановителен ремонт“, заяви Атанас Атанасов.

Изпълнител е румънският клон на голямата френска фирма "Алстом-Транспорт". Поръчката е възложена през 2019 година. Оказва се обаче, че до края на 2021 година за възстановителен ремонт е постъпила една наполовина поправена машина, обяви служебният министър на транспорта Христо Алексиев. И подаде сигнал до прокуратурата със съмнения в текущата поддръжка на машините. Разследването тече и в момента на етап технически експертизи.

"За да видим дали всъщност тези ремонти, които още от 2019 година е трябвало да бъдат направени на мотрисите, са изпълнени или се касае за фиктивни ремонти, каквито съмнения имаме", заяви заместник-градският прокурор на София Иво Илиев.

На прокурорите е подаден и одитен доклад от 2021 година, който констатира, че БДЖ са избрали фирмата за ремонтите при едни условия, а след това при оформяне на договора са ги променили. Добавено е правото на компанията да упълномощи друга фирма, която да се грижи за четири бази на БДЖ, предвидени за ремонтите. Това е българската „РВП- София“, бивша „РВП-Кьоне“ и някогашна собственост на "Нове Индъстри" на бизнесмена Васил Божков.

Експертът Ананиев свидетелства и за друга българска фирма, ангажирана с поръчката.

„Ен Ер Консултинг  отговарят само за набиране на самия изпълнителски персонал по същата поръчка и съответно са длъжни да предоставят тези кадри, да ги обучат, назначат и всичко свързано с тях. Формирах екип от водещи специалисти, които да обучават персонала, който извършва поддръжката“, каза железопътният експерт проф. Симеон Ананиев.

Железниците са в окаяно състояние, констатира зам.-министърът на транспорта
Управителят на спомената „Ен Ер Консултинг“ е Николай Кръстев. И той преди години  е оглавявал  фирма на бизнесмена Божков. bTV покани и него и “РВП София” за коментар на участието им многомилионната поръчка, но засега и двете фирми запазват мълчание. Самият Васил Божков чрез свой представител в Дубай отговори за bTV, че от 10 години няма бизнес в железопътния сектор и е продал всички дружества с подобна дейност.

Какво се случва сега? Мотриса, излязла от възстановителен ремонт, все още няма, признават от БДЖ. Само текуща поддръжка. В началото на годината оттам са поискали неустойка към изпълнителя от около милион и половина лева, но преди дни разбираме, че и тя не е наложена. БДЖ удължава срока на поръчката, като оправдава забавянето с COVID кризата през 2020 година.

„На база сертификати за COVID-19 и на база там разрешения от други институции, които биха могли да издадат сертификат за форсмажорна причина, представен от тях, съответно ние няма как да искаме за неустойка, ние го приемаме за реална забава“, заяви Атанас Атанасов.

След многократни покани на bTV за коментар към фирмата изпълнител “Алстом Транспорт” оттам засега също запазват мълчание.  Колкото до другата част поръчката - основни и малки текущи ремонти.

“В момента две са приети от нас и са пуснати в експлоатация, в момента работят по друга трета и има уговорка до края на годината да вземат още една. По електрическите мотриси, за които се изисква да бъдат извършени ремонти, там забава няма, пряката текуща поддръжка се извършва”, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

А ключова фигура в БДЖ, отговорна за локомотивните ремонти е Бойко Стоилов. Преди година той е назначен за директор на отдел "Подвижен железопътен състав" в Пътнически превози, въпреки критики на железничари относно миналото му. Стоилов е онзи директор в БДЖ, който през 2018 година изрече думите "Ти си мъртъв" към железничар, подал сигнал за фиктивни ремонти на локомотиви по друга поръчка.

„Ти си мъртъв. Да знаеш. Ама какво означава това "аз съм мъртъв". С много шаване наляво - надясно, че се насадиш, да знаеш!“, се казва още в телефонния разговор тогава.

Предоставен на bTV от потърпевшия Борислав Илиев, този телефонен запис е направен минути след излъчването на журналистическо разследване, което показа как локомотив излиза от няколко ремонта с едни и същи повреди. Заради записа Стоилов беше уволнен, а три години по-късно отново назначен на същата длъжност в БДЖ с мотива, че е добър специалист по ремонтите.

“Това негово държание тогава не искам да го коментирам как е станало, но за момента поне човекът си изпълнява задълженията от гледна точка на това, че заема тази длъжност поне чисто професионално като човек, който я е работил“, каза изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“.

Започват спешни мерки за стабилизиране на железниците, обявиха от Министерството на транспорта

Сега вършат ли се качествено ремонти?

Ами, стараем се според възможностите да бъде много по-добре.

Каним лично Бойко Стоилов за интервю във фоайето на сградата на БДЖ, но той отказва, като ни уверява, че следи и приема ремонтите съвестно.

„Всеки би трябвало да работи и защитава интересите, където сега работи“, каза той.

Без да коментира причините за забавянията, професор Ананиев се надява най-накрая да видим ясен резултат от двете многомилионни обществени поръчки на БДЖ за ремонти на вагони и мотриси.

„Колкото повече хора има като вас, които провеждат такива интервюта и разследвания, толкова повече ще се активират държавните органи и толкова повече ще има обществен контрол“, добави той.

С надежда оставаме и ние.


В категории: Разследване


Флагман.БГ Автор
Флагман.БГ
Коментари
Флагман.БГ Тежка контузия е "Ергенът" Тежка контузия е "Ергенът" 21/11/2025, Петък 22:00 5
Флагман.БГ Възрастта не е порок Възрастта не е порок 21/11/2025, Петък 21:18 0
Тервел ИЛИЕВ Лудогорец има нов треньор Лудогорец има нов треньор 21/11/2025, Петък 20:40 0
Тервел ИЛИЕВ Почина световна футболна легенда Почина световна футболна легенда 21/11/2025, Петък 19:41 0
Флагман.БГ Лара Гут-Бехрами падна жестоко Лара Гут-Бехрами падна жестоко 21/11/2025, Петък 19:18 0
Флагман.БГ Ман Юнайтед "взривява" баскетбола Ман Юнайтед "взривява" баскетбола 21/11/2025, Петък 19:03 0
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Рая, марш в ъгъла да сричаш! Напудрените калинки и партийни метреси да не мърсуват с езика на Шекспир! Рая, марш в ъгъла да сричаш! Напудрените калинки и партийни метреси да не мърсуват с езика на Шекспир! Ходите нагиздени в костюми за 5 бона, с прически, лак, токчета... лустросани отвън, а отвътре кънти на кухо като в празна тенекия от сирене Политолог: Протестите едва ли ще свалят правителството, но при гаф с еврото елитът ще бъде пометен Политолог: Протестите едва ли ще свалят правителството, но при гаф с еврото елитът ще бъде пометен Те са партийни и не могат да привлекат периферията, коментира Любомир Стефанов, а Александър Симов попита защо да стягаме пак колани, като влизаме уж в клуба на богатите Тежка контузия е "Ергенът" Тежка контузия е "Ергенът" Габи бе приета в болнично заведение Енергийният министър: Спрем ли нефтозавода, магазините опустяват и тук няма да кацат самолети Енергийният министър: Спрем ли нефтозавода, магазините опустяват и тук няма да кацат самолети „Лукойл Нефтохим“ осигурява 75% от дизела, 50% от бензина и 90% от самолетното гориво, уточни той Община Сунгурларе инвестира 1,9 млн. лв. за ремонта на СУ „Хр. Ботев“ Община Сунгурларе инвестира 1,9 млн. лв. за ремонта на СУ „Хр. Ботев“ Развитието и подобряването на образователната инфраструктура е сред основните задачи на кмета инж. Димитър Гавазов Мярката срещу Благомир Коцев ще се гледа във Варна Мярката срещу Благомир Коцев ще се гледа във Варна На 27 ноември Бюджетът мина на първо четене, но страшното предстои Бюджетът мина на първо четене, но страшното предстои Управляващите упрекнаха опозиционните депутати, че разпалват бунт с призивите си за блокада на парламента във вторник Едва в последните години ЕС разбра колко ключов е Черноморският регион Едва в последните години ЕС разбра колко ключов е Черноморският регион Смятам, че в следващите години водният басейн и страните около него ще са обект на особен фокус от страна на Съюз, каза вицепремиерът Столичната община стартира мащабен проект за 5,7 милиона лева Столичната община стартира мащабен проект за 5,7 милиона лева Основната цел на проекта е да се намалят наднормените нива на фини прахови частици Revolut с важно съобщение! Всеки със сметка в лева да не прави това Revolut с важно съобщение! Всеки със сметка в лева да не прави това При закриване на левовата наличност е възможно да нямате достъп до старите си транзакции в български лева
Зеленски представя „алтернативи“ на американския план за мир в Украйна Зеленски представя „алтернативи“ на американския план за мир в Украйна Ако властите в Киев не се откажат от Донбас, може да се се лишат от подкрепата на САЩ Украйна няма да приеме плана на Тръмп за мир. Ето защо Украйна няма да приеме плана на Тръмп за мир. Ето защо С текста си Стив Уиткоф се нареди в почетния списък на онези от Запад, които Москва успешно е успявала да обработи Ман Юнайтед "взривява" баскетбола Ман Юнайтед "взривява" баскетбола В Европа Силен трус разлюля Япония Силен трус разлюля Япония Епицентърът е край източния бряг на остров Хоншу Коя е авторката на картина за 54,7 млн. долара Коя е авторката на картина за 54,7 млн. долара Това е най-високата цена за творба на жена художник досега Кои ще са ключовите лица зад кулисите на "Мет Гала 2026" Кои ще са ключовите лица зад кулисите на "Мет Гала 2026" Следващото издание ще се проведе на 4 май 2026 година План за мир обсъдиха Украйна и съюзниците ѝ  План за мир обсъдиха Украйна и съюзниците ѝ  Оценяваме усилията на Съединените щати, добави Зеленски Нашите несъвършенства са това, което ни прави перфектни и автентични Нашите несъвършенства са това, което ни прави перфектни и автентични С това послание Паулина Поризкова вдъхновява към самоприемане и увереност в социалните мрежи Година след атентата: Коледният пазар в Магдебург отваря врати Година след атентата: Коледният пазар в Магдебург отваря врати 250 хиляди евро са инвестирани в нова система за сигурност Задържаха 42 тона български доматен сос в Бриндизи с "италиански" етикет Задържаха 42 тона български доматен сос в Бриндизи с "италиански" етикет Пратката е била в два камиона, идващи от България
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Да спрат парите за касички и бухалки, вместо да вдигат данъци и осигуровки Виц на деня Виц на деня Олигарх хванал златната рибка и с досада я метнал обратно във водата. Тя изплувала и казала:
- Ами трите желания?
- Добре, кажи си ги..
Виц на деня Виц на деня Жена се прибира вкъщи и ентусиазирано започва да обяснява на съпруга си:
- Скъпи, днес три пъти минах на червено и никой не ме глоби.
- Много хубаво, и какво?
- Ами нищо. С икономисаните пари си купих ето тези обувки.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Митнически служители са заловили пратка олио, скрита в пакети с кокаин!

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори