×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Тръмп ще отбележи първите 100 дни от управлението си с митинг в Детройт
  • Ето какво ще е времето днес
  • Тръмп ще намали въздействието на автомобилните мита
  • След великденската ваканция, депутатите се събират за две заседания, започвайки с извънреден парламентарен контрол днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Новите билети на столичния градски транспорт и защо някои софиянци негодуват


Новите билети на столичния градски транспорт и защо някои софиянци негодуват
В столицата се предлага изцяло нова концепция за таксуване, която срещна сериозни критики
23 Юли 2022, Събота, 22:00 ч.
Автор: Флагман

Все по-малко хартиени билетчета и все повече опции за електронни билети и карти

Противоречиви мнения и недоволство сред част от софиянци, след като в четвъртък Столичният общински съвет утвърди окончателно новите тарифи на Центъра за градска мобилност.

Още от есента ЦГМ ще предлага някои нови предложения за превозни документи за градския транспорт на София, но също така се премахват и съществуващи в момента карти и талони, които се използват от немалка част от населението на столицата, което предизвиква и гняв.

Промените бяха приети с гласовете на групите на управляващата коалиция ГЕРБ-СДС и ВМРО-"Атака", както и на Борис Бонев от "Спаси София". Отделни общински съветници от "Демократична България" също дадоха подкрепата си за новите тарифи, докато основната част от групата на ДБ в СОС, както и съветниците от БСП гласуваха с "въздържал се".

Бонев беше най-въодушевен от промените, като по думите му след 10-годишно чакане София най-накрая "ще получи справедлива, европейска и модерна билетна система за таксуване в градския транспорт", става ясно от съобщение, разпространено от "Спаси София".

Предстоят много положителни промени, които целят транспортът да стане по-достъпен за гражданите, но и да привлечем повече пътници, допълни той.

Акцентът в промените за градския транспорт на София попадат най-вече върху това, че ще се предлагат нови карти на преференциални цени, докато ще се намали значително предлагането на хартиени билетчета. Те ще се продават най-вече от шофьорите на наземния обществен превоз.

Вместо това от Столична община искат да стимулират пътниците да пътуват с електронни билети, които да купуват чрез зареждане на каса на ЦГМ и в метрото, чрез мобилно приложение или да плащат с банкова карта или смартфон в самите превозни средства. Обикновеният билет ще продължи да струва 1,60 лв., а не 2 лв., както се предвиждаше доскоро.

След нова година обаче билетите, които се продават от шофьорите в превозните средства вече ще станат 2 лв.

От ЦГМ ще въведат от есента за пръв път и обещаните билети за време. Те ще траят по половин и един час, като съответно ще струват по 1,60 лв. и по 2,20 лв. Идеята тук е, че човек може да се качи на повече от един вид транспорт, без да се налага да плаща за нов билет при всяко прекачване.

Вместо това, ако си си взел билет за 30 минути, трябва да се прекачиш в рамките на тези 30 минути. След това вече можеш да довършиш спокойно пътуването си, независимо дали времето на билета е изтекло.

Неограниченото прекачване между различни автобуси, метро и т.н., трябва да се случи в рамките на времето, за което си си платил - половин час или час.

От 1 септември тази година от ЦГМ пускат и нови карти, насочени към младежите. Такава е младежката карта за всички градски линии, която ще струва 200 лв годишно. От нея ще могат да се възползват всички софиянци на възраст до 26 г., независимо от това дали учат или работят. Месечно картата ще излиза по-скъпо - по 25 лв.

Ще има и годишни абонаментни карти за ученици и студенти. Предстои и пускането на карта "Родител" - месечна карта с цена от 10 лв., с която родители на деца до 2 г. ще могат да ползват цялата мрежа на обществения превоз.Освен това ще се пуснат варианти за 24-часова карта, 72-часова и седмична карта от понеделник до неделя, като техните цени ще бъдат съответно 6, 15 и 20 лв.

Друга новост, която може да облекчи трафика, ще е правото за ползване на буферен паркинг с превозен документ от наземен транспорт, а не само с метрото.

Редовната месечна карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лв. Пенсионерите ще плащат по 25 лв. за месечна карта при 26 лв. в момента. За хората над 68 години месечният абонамент поскъпва от 8 лв. на 10 лв. Ще бъде въведен и бял билет, който ще е безплатен при високи нива на замърсяване на въздуха.

Това, заради което недоволстват софиянци, е орязването на някои съществуващи вече решения, като например премахването на абонамента само за една линия или само за метрото, което се предлагаше досега и ще продължи да се предлага само до Нова година.

В момента персонализираните карти за една линия струват 23 лв., а в анонимния си вариант - 28 лв. От ДБ и БСП посочиха, че това ще ощети софиянци и най-вече пенсионерите, студентите и учениците.

"Не може да наказваме столичани, чиито интереси сме длъжни да пазим. Оставете едномесечните карти за една линия. Настояваме картите отново да намерят място в приложение едно на наредбата", каза Иван Таков от БСП по повод премахването на картите за една линия.

От ГЕРБ-СДС обаче контрираха с това, че въведените нови възможности за целогодишни карти ще компенсират. Въпросните карти могат да се плащат и на три вноски - по 150 лв., 120 лв. и 100 лв.

Самата редовна годишна карта за градския транспорт запазва цената си от 365 лв.

Друг повод за недоволство е премахването талон за наземен транспорт за 10 пътувания и като карта с предварително заредени 10 пътувания в метрото. Според оценките на ЦГМ през 2019 г. и 2020 г. около 10% от пътуващите в градския транспорт на София са използвали именно тази форма на заплащане.

Въпреки това обаче от СОС са решили да орежат талоните.

Мисията на управляващите в столицата е ясна от доста време - да се насърчи купуването на абонаментни карти, като според някои анализатори с новите тарифи на ЦГМ се вдига цената за пътуване за онези хора, които пътуват с обществения транспорт по-рядко или използват само по една линия (най-често).

Независимият съветник Борис Бонев заяви, че се гордее с факта, че от "Спаси София" са предложили модерната концепция за билетите в София.

"Погрижихме се за всички категории пътници - за младите, за работещите, но и за възрастните и хората в неравностойно предложение. Даваме реални възможност всеки да прецени какъв тип карти или билети са най-изгодни и запазихме цените за основите групи ползватели", коментира Бонев.

Според него гъвкавата система ще позволи повече хора да ползват градския транспорт и той да стане по-достъпен за големи категории граждани. Въпросът обаче е дали тази предложена система действително е достатъчно удобна и гъвкава. Електронните билети със сигурност ще улеснят мнозина, но премахването на някои работещи опции и намаляването на хартиените билетчета неминуемо ще ядоса немалка част от софиянци.

Според Борис Бонев обаче промените са важни с гледна точка на това "да се създава навик за пътуване с градския транспорт".

Източник: Webcafe.bg


В категории: Животът


Флагман.БГ Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона 29/04/2025, Вторник 22:00 0
Флагман.БГ На десния си крак носи бижута за... На десния си крак носи бижута за... 29/04/2025, Вторник 21:03 1
Големи проблеми с водата в...
Големи проблеми с водата в... 29/04/2025, Вторник 20:40 0
Млада жена нападна полицаи
Млада жена нападна полицаи 29/04/2025, Вторник 20:00 0
Флагман.БГ Спечели чисто нова кола Спечели чисто нова кола 29/04/2025, Вторник 19:40 0
Флагман.БГ Каза за българския футбол Каза за българския футбол 29/04/2025, Вторник 19:24 0
7
Коментара по темата
7.
Дааа
24.07.2022 15:23:26
0
1
Аз съм на електрик байк, а ще ни цакат с данъците за лудите заеми взети за тези китайски таралясници, дето ще ги плащат и правнуците,ако останат в тоя умрял град.
6.
до 3
24.07.2022 13:39:00
0
4
А Бургас какво трябва да прави след като месечните карти за всички линии въобще не съществуват от години?! Аз знам какво трябва да се прави, но ако споделя, коментарът ще изчезне.
5.
До 4
24.07.2022 11:47:23
1
2
Глуп.ко никой в София не купува билетчета. Всички пътуват гратис, с изключение на тези които ползват метрото... Въобще не си наясно ама дай да коментирам..щото си мисля че много знам..
4.
Дидо
24.07.2022 08:55:24
1
5
Ми така е като я търпят самоковската учителка по руски вече 3-ти мандат!Няма простести, няма стачки, няма нищо - изводът е че на софиянци/селяндури ИМ ХАРЕСВА ДА ГИ СТРИЖАТ И ТЪПЧАТ!Щом са такива мазохисти направете билета и по 3 лв - пак НЯМА ДА ИМА ПРОТЕСТИ!!
3.
До 1
24.07.2022 07:19:42
0
7
Негодуват защото годишната карта за всички линии метро и автобус е 365 лв или по лев на ден където и да ходиш колкото и линии да смениш. На този фон 50 лв за месечна карта са много, още повече че махнаха месечната карта за една линия която беше по евтина.
2.
Долни
23.07.2022 23:41:25
3
5
Шопски кратуни
1.
Негодуват?
23.07.2022 22:15:02
0
29
"Редовната месечна карта за цялата градска мрежа ще продължи да струва 50 лв."

Бургазлии биха дали банкет! Ама тук висоооко стоим и заплатите са високи! Няма да се излагаме с разни социални подаяния като на бедните софиянци я!
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Тоби се огъна пред напористия Владов, обеща му вечеря за двама Отстраненият от шоуто готвач се появи на вечерната резервация с цветя и любовно послание Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Добра новина за България! Беларуските туристи се завръщат в морските ни курорти Вече са договорени първите групи и стартираха резервациите за организираните пътувания Взе награда от 20 бона Взе награда от 20 бона Добрин не завоюва колата от Турнирите, но получи награда за атрактивност Световен шампион пристига в Бургас Световен шампион пристига в Бургас Нафтата със силен трансфер Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици Токът на Иберийския полуостров спрял заради фотоволтаици 60% дял на ВЕИ в мощностния баланс е критичен, поясни енергийният експерт Иван Хиновски Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Жечо Станков: Енергийната ни система е добре защитена от удар като този в Испания Той сподели, че се съмнява кибератака да е причината за аварията на Иберийския полуостров, заради която няколко държави останаха без ток Големи проблеми с водата в... Големи проблеми с водата в... Хората във врачанско село бедстват Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Заради полицейски чадър ли поевтинява кокаинът? Експерт тръби, че дрогата минава през Бургас и Варна Европол казва, че влиза от двете пристанища, поясни бившият секретар на МВР проф. Николай Радулов Промяна в движението по "Тракия" утре Промяна в движението по "Тракия" утре Движението при 251-ви км, в посока Бургас, ще е в активната лента за няколко часа Бургаският ж.к. „Зорница“ ще има още един вход-изход Бургаският ж.к. „Зорница“ ще има още един вход-изход Гражданите настояват за реализацията й от години
Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Трима убити и много ранени при стрелба в Швеция, спряха и влаковете Терористът е избягал със скутер Медведев отсече: Русия и САЩ са... Медведев отсече: Русия и САЩ са... Политикът счита, че няма да има крайно изостряне на отношенията между Москва и Вашингтон Драмата с тока не спря Григор Димитров Драмата с тока не спря Григор Димитров Българинът победи чисто великобританец Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Тръмп си призна: Управлявам САЩ и света Знаете ли, това, което правя, е изключително сериозно, заяви президентът на САЩ Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България Енергиен експерт посочи как Испания можеше да избегне кризата с тока и намеси България "Европа трябва да защитава физичната среда, но и мрежовата", каза пък специалистът по киберсигурност Ясен Такев Почина Ирина Мутафчиева Почина Ирина Мутафчиева Тя е автор на множество публикации в централния периодичен печат и в специализирани издания А ако токът спре в такъв момент? А ако токът спре в такъв момент? Хаосът в Испания можеше да е още по-голям Най-малко 26 души загинаха при експлозия Най-малко 26 души загинаха при експлозия Починали са и деца В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... В Мадрид тече грандиозно изкупуване на... По неволя: Транзисторите се връщат на мода Защо на Пиренеите останаха без ток? От Лисабон казаха има ли кибератака Защо на Пиренеите останаха без ток? От Лисабон казаха има ли кибератака В Мадрид обаче не бързат с констатациите
Володимир Зеленски, президент на Украйна Володимир Зеленски, президент на Украйна Ние ценим живота на хората, а не парадите Виц на деня Виц на деня Тя разбра, че трябва да си обръсне краката, когато Той я погали и каза:
- Шаро, махай се!
Виц на деня Виц на деня - Като малък исках да стана гробар...
- Защо?
- Спокойна работа, клиентите не се оплакват.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Село - място, където кокошките ходят сурови по улиците.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори