Важно! Ето откога ще плащаме тол такси за второкласните пътища
Правителството прие предложението на вицепремиера в оставка Гроздан Караджов за въвеждане на тол тарифа за второкласната пътна мрежа
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли, съобщиха от Министерство на регионалното развитие и благоустройството
Правителството прие предложението на вицепремиера в оставка Гроздан Караджов за въвеждане на тол тарифа за второкласната пътна мрежа и за поетапно увеличение на тол таксите за тежкотоварни автомобили.
"Това е завършена реформа и успех за нас. С правителственото решение за повишаване на тол таксите вече този, който ползва повече и замърсява повече, ще плаща повече", коментира вицепремиерът Караджов.
До решението се стигна след месеци на разговори на ръководството на Министерство на регионалното развитие и благоустройството с представители на превозвачите. Беше постигнат компромис половината от планираното увеличение на тарифите да влезе от средата на тази година.
Предложението за плавно увеличение на тарифите е в изпълнение на искането на превозвачите за предвидимост. Втората стъпка - за останалите 50% от увеличението, влиза в сила от 1 януари.
Това ще важи и за второкласната пътна мрежа, която вече ще се таксува реално. В момента тя е включена в обхвата на тол системата, но се таксува с нула стотинки.
Догодина ще бъде обърнато съотношението на приходите в тол системата. Тогава тежкият трафик ще започне да заплаща 2/3 от приходите, а леките автомобили – 1/3 и така ще се възстанови справедливият принцип този, който ползва и руши повече, да заплаща повече.
Според прогнозата за 2023 г. приходите от винетки ще са в размер на близо 280 млн. лв., а тези от тол такси - около 520 млн. лв. За сравнение през тази година заложените приходи от винетки са в размер на малко над 252 млн. лв., а от тол - 173 млн. лв.
От 1 юли тази година автомобилите между 3,5 и 12 тона, в зависимост от екокатегорията си, ще плащат между 6 и 9 стотинки за изминат километър по автомагистрала. Тарифата за движение по пътища първи клас ще е между 5 и 8 стотинки на километър, а за второкласните пътища - между 2 и 3 стотинки.
За тези превозни средства от 1 януари 2023 година ставките се предвижда да бъдат съответно между 10 и 13 стотинки за магистрала, между 6 и 9 стотинки за първокласен път, а за второкласните пътища - между 4 и 7 стотинки на километър.
От 1 юли автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 16 и 20 стотинки за магистрала. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 13 и 17 стотинки на километър, а по пътища втори клас - между 9 и 11 стотинки.
За тези товарни автомобили от 1 януари 2023 г. тарифите ще бъдат от 26 до 30 стотинки за километър преминаване по автомагистрала, между 22 и 25 стотинки за пътища първи клас и между 19 и 23 стотинки за второкласните пътища.
При автомобилите над 12 тона с 4 и повече оси цената на километър от 1 юли ще е в границите от 15 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 32 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала.
От 1 януари догодина цената ще е от 29 стотинки за второкласен път за най-високия евро клас и 43 стотинки за изминаването на километър по автомагистрала за товарен автомобил категории ЕВРО 0, I, II.
Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона от 1 юли ще плащат между 1 и 5 стотинки за километър, а от 1 януари догодина между 2 и 8 стотинки. Тези с тегло над 12 тона - между 1 и 6 ст./км от юли и между 3 и 9 ст./км от догодина.
От 2023 г. цените на всички винетки ще бъдат намалени с 10%.Така вместо 97 лева шофьорите на леки автомобили ще заплащат 87 лева за годишна винетка.
Автобус падна от мост, има много жертви
Стотици сигнали за замърсяване на въздуха във Велико Търново
Левски закова солидна цена на Марин Петков
Голям празник е
Силен вятър по Черноморието
Планът на Тръмп за Украйна несправедлив! Фалирала ли е Европа и може ли да спаси Киев от капитулация?
Великобритания разшири дерогацията за България
Продажбата на правителствения „Фалкон“ била евтин PR, сценарият бил като с Коледните добавки
Финансовото състояние на Давид се увеличи драстично
Колко българи живеят с воден режим?

Всичко се продали и обещали, няма начин да излезем от тази ситуация.