Храните и напитките, които могат да предизвикат рак директно и индиректно
Международната агенция за изследване на рака е категоризирала общо 1000 потенциално опасни вещества
За развитието на рака са виновни редица фактори, сред които фамилна обремененост, предшестващи заболявания или случайно мутирали клетки. За да се сведе вероятността от тях до минимум, учените съветват да се избягват определени храни – включително месо, шунка и колбаси. Според СЗО рискът от рак при хора, които консумират предимно храни от растителен произход, намалява с 11 процента.
Международната агенция за изследване на рака разделя възможните причинители на рак на четири категории. Агенцията е категоризирала общо 1000 потенциално опасни вещества:
- причинители (1)
- вероятни причинители рак (2A)
- възможни причинители (2B)
- некласифицирани категорично (3)
Преработеното месо: най-висока степен на риск
Най-стряскащи са данните за преработеното месо: СЗО поставя салама, шунката, опушените и осолените месни изделия в категория 1, като по този начин ги приравнява с тютюнопушенето по степен на опасност. И въпреки че рискът от смърт при пушачите е 175 пъти по-висок, отколкото при месоядните, консумацията на преработено месо е отговорна за 34 000 смъртни случая годишно в световен мащаб.
Ето защо СЗО препоръчва да се ядат колкото е възможно по-малко колбаси, тъй като поощряват възникването на ракови образувания. Дори само „честата всекидневна консумация на повече от 50 грама увеличава риска от рак на дебелото черво 18 пъти“, се казва в един неин доклад. Препоръката на организацията за червените меса пък гласи максимално 500 грама седмично. А дали пържолите и каймата също са потенциално канцерогенни? По този въпрос мнението на Международната агенция за изследване на рака не е толкова категорично и червеното месо попада в категория 2А – „вероятен причинител на рак“. Във всеки случай и тук е възможна връзка с рака на дебелото черво, рака на панкреаса и рака на простатата. Според оценките дивечовото и птичето месо, както и карантиите, не представляват опасност.
Прясно мляко: полезно в умерени, вредно в големи количества
Особено интересни са резултатите за прясното мляко: докато малки количества, тоест 0,2 до 0,8 литра на ден предпазват от рак на дебелото черво, консумацията на големи количества повишава риска. Според Немското дружество по хранене калцият в прясното мляко може да увеличи риска от рак на простатата при мъжете. И обратно – при жените незначителните количества могат да действат превантивно срещу рак на гърдата. Засега прясното мляко отсъства от списъка с рискови храни на СЗО, съответно на Международната агенция за изследване на рака. Това обаче не означава, че в определени случаи то не може да бъде канцерогенно. Просто проучванията, направени до момента, не допускат категорична възможност за подобно категоризиране.
Алкохол и захар: насърчават развитието на рак директно и индиректно
За сметка на това мнението на СЗО за влиянието на алкохола е недвусмислено: „Алкохолът, независимо в какво количество, увеличава риска от рак“. Агенцията отнася алкохола към категория 1. Това ще рече, че единствено пълното въздържание изключва негативния му ефект. Все пак колкото по-голяма е консумацията на алкохол, толкова по-висок е рискът. Видът на спиртната напитка също е без значение – всяка от тях се явява рисков фактор за различен вид рак: на устната кухина, на гърлото, на хранопровода, на черния дроб, на червата и на млечната жлеза. Жените, които не могат да се откажат изцяло от алкохол, трябва да изпиват най-много по едно питие дневно, а мъжете – максимум две, съветват специалистите. Като под питие се разбира 0,1 литър вино или 0,3 литра бира.
Пестеливо трябва да се подхожда и към консумацията на захар, защото тя също може индиректно да причини рак. Индиректно, понеже води до затлъстяване, а то е третият най-съществен фактор за онкологичните заболявания. Според СЗО тук е повишен рискът дори от 13 вида рак. В случая е важно да се отчита индексът на телесна маса (ИТМ) – показател, съставен от ръст, възраст и тегло. Според експертите при ИТМ над 25 се увеличава вероятността от развитие на болестта.
Извод: здравословното хранене е определящо за намаляване на риска от раково заболяване
Желателно е да изпълнявате препоръките на СЗО и да консумирате гореспоменатите храни само в умерени количества или изцяло да ги зачеркнете от менюто си. Ако искате да се запазите по-дълго здрави и жизнени, придържайте се към режим, който включва повече плодове, зеленчуци и бобови храни.
Все пак рискът да се разболеете от рак никога не може да се изключи напълно. Дори който се храни здравословно и спортува редовно, пак може да развие коварен злокачествен тумор.
Източник: Obekti.bg
Идва Супер Ел Ниньо! Климатично чудовище от Тихия океан преобръща времето и у нас
ЕС въвежда по-строги правила за контрол и прием на мигранти
Мбапе: Тук сме, за да създадем история
Ариана Гранде забрани на Белия дом да използва нейни песни в политически видеоклипове
Летен обир по учебник: Несебърски бакшиш разходи англичанин за 66 лева
Германка роди близнаци за трети пореден път без асистирана репродукция
Борчовете на държавни болници - 426,2 млн, а директори с огромни заплати
Динята е опасна при някои болести
Рекордните 900 участници ще стартират в най-голямото състезание по крос триатлон в България „Лъвско сърце“
Русия гори, искаме да гори още повече: Украйна поиска спешни 20 милиарда долара от Запада
Прави ли ни кафето зависими?
Ужасна ирония на съдбата: Никсън победи хероина и мутренските години, но сърцето го предаде днес
Нефтохимик започва подготовка на 29 юни, играе шест контроли
