Две чаши кафе на ден намаляват риска от Алцхаймер
При хората, пиещи по две чаши кафе на ден, се наблюдава по-бавно натрупване на амилоидни протеини в мозъка
Австралийски учени установиха, че при хората, които пият кафе всеки ден, рискът от развитие на когнитивни увреждания с напредване на възрастта е по-малък.
Това е така, защото при тях се наблюдава по-бавно натрупване на амилоидни протеини в мозъка, което е основната причина за болестта на Алцхаймер. Резултатите са публикувани в списание „Frontiers of Aging Neuroscience“.
Анализирайки данните от голямо наблюдателно проучване, провеждано в продължение на десетилетие от университета „Едит Коуен“, авторите откриват връзка между кафето и няколко важни маркера, свързани с болестта на Алцхаймер.
"Установихме, че при участниците с по-висока консумация на кафе рискът от развитие на леко когнитивно увреждане, което често е предшественик на болестта на Алцхаймер, и на самата болест на Алцхаймер е по-нисък", казва в съобщение за пресата водещият автор д-р Саманта Гарденър от Центъра за високи постижения в областта на изследванията и лечението на болестта на Алцхаймер към Медицинския факултет на университета "Едит Коуен".
Резултатите показват, че при любителите на кафе промените в областите на мозъка, отговорни за изпълнителните функции, които включват планиране, самоконтрол и внимание, са по-слабо засегнати с течение на времето.
"Кафето може да бъде особено полезно за възрастните хора, които са изложени на риск от влошаване на когнитивните способности, но нямат симптоми", казва д-р Гарденър. " Може би ще успеем да разработим препоръки, които хората да следват на средна възраст, и се надяваме, че това ще има дълготраен ефект."
В настоящото проучване авторите не са си поставили за цел да определят оптималната дневна доза консумирано кафе, но според изследователите две чаши дневно със сигурност няма да навредят.
"Ако средната чаша кафе, приготвена вкъщи, е 240 грама, увеличаването на количеството до две чаши на ден би могло да намали риска от влошаване на когнитивните способности след 18 месеца с 8% и да намали степента на натрупване на амилоид в мозъка за същия период с около 5%", казва ученият.
При болестта на Алцхаймер амилоидът се струпва и образува плаки, които са токсични за мозъка. Учените са установили, че този процес протича по-бавно при тези, които редовно пият кафе. Но дали това се дължи на кофеина или на други вещества, съдържащи се в кафето, все още не е ясно. Изследователите все още не са определили точно кои съставки на кафето допринасят за положителния му ефект върху здравето на мозъка.
Предишни проучвания показват, че нетретиран кофеин е ефективен за предотвратяване на увреждането на паметта при мишки. Обикновено в преработената кафеена напитка не се съдържа суров кофеин, но има други вещества като кафестол, кахвеол и ейкозаноил-5-хидрокситриптамид, които също са доказали своята ефективност.
Изследователите не са анализирали също така дали въздействието на кафето върху мозъка се променя в зависимост от начина на приготвяне и от това дали се добавя мляко или захар.
Източник: БГНЕС
В Несебър предстои 8-ото издание на международния детски футболен турнир "Мистрал къп"
Психолози поискаха пълна забрана на TikTok в България
Радев представи управленската програма на ПБ, ето какво смята да направи
Златисти кюфтенца от тиквички с пармезан - сочни отвътре и готови за половин час
Дунав падна до минус 121 см при Русе
Петиция настоява TikTok да бъде забранен в България
Rap Dynasty започва днес! Легенди и нови звезди с епичен купон на Морска гара
Думи, които трогват: Пациентка облече в стихове своята благодарност към лекари от КОЦ-Бургас
След 16 години Левски и ЦСКА отново ще играят заедно в основната фаза на евротурнирите
„Лазур“ очаква футболен Бургас: Черноморец пусна онлайн билетите за мача с ЦСКА II
Режат с до 4000 евро заплатите на болничните шефове, 60 лечебни заведения са засегнати
Кючек пред Асеневци взриви Велико Търново: Граждани видяха гавра с паметта на българските царе
