×
Бизнес ЮГ София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България


Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България
Хиляди автомобили висят в задръствания цяло лято между Бургас и Варна, нужна е спешно АМ "Черно море"
30 Юли 2021, Петък, 11:40 ч.
Автор: Флагман

Проектът се бави 50 години

 

Бургас и Варна може да са във вечно съревнование, но връзката между тях е не по-малко важна. Затова и мечтата за магистрала "Черно море", която е приоритет за изолираната инфраструктурно Варна продължава да бъде жива. Тя датира още от 70-те години на миналия век, когато са разработени първите варианти за трасето с дължина около 100 км, пише вестник "Капитал".

 Петдесет години по-късно от важния морски път са построени остават едва 8 км и проектът отново е с изтекла давност (виж карето). Реабилитацията му дойде преди около половин година, когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна да изтупва прахта от остарелия вече план и за крайморската магистрала. За нея в момента се разработва разширен идеен проект, а в неговите рамки ще се изготви и трасето на "Черно море" (виж картата).

Очаква се идейният проект да е готов наесен, но все още липсва яснота за това каква ще бъде стойността на проекта и как ще се финансира той.

Между плана и екологията

През октомври 2020 г. пътната агенция предприе нова стъпка в работата по крайморската магистрала - тя сключи договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП - Парцеларен план на АМ "Черно море". Срокът за изпълнение е една година, а изпълнител е обединение между фирмите "Капитал уотър системс", "Пи Ес консулт" и "Проес консулторес SA".

От Агенция "Пътна инфраструктура" обясниха, че срокът за работата е разделен на три етапа, като първият - разработка на вариантни решения за автомагистралата, е завършен и те вече са внесени в АПИ. Предстои разглеждането на разработените варианти от експертния технико-икономически съвет към агенцията.

След това ще бъде открита процедура по Закона за опазване на околната среда и ще се работи по Доклад по оценка върху въздействие на околната среда (ОВОС). За избора на вариантно решение определяща ще бъде оценката за съвместимост с "Натура" зони, уточниха от агенцията. Разработването на втори и трети етап ще продължи по варианта, който компетентният орган - Министерството на околната среда и водите, одобри.

Във втория етап обединението от проектанти ще правят инженерно-геоложки проучвания, изработване на проекти за пътни възли, големи съоръжения и тунели, ще работят по решения за реконструкция или защита на наличната инженерна инфраструктура, изпълнение на всички мерки и условия от решението по ОВОС и разработване на пилотен ПУП - Парцеларен план. В третия етап проектантите предават на АПИ финалния разширен идеен проект и окончателен план след съгласуване с всички заинтересовани институции и експлоатационни дружества. Следващата стъпка ще е отчуждаване на земи и изготвяне на пълен проект по избрания вариант. Накрая ще се обяви обществена поръчка за проектиране и строителство.

Колко ще струва

Освен неяснота за това колко време ще отнемат стъпките за завършване на магистралата няма и прогноза колко ще струва проектът. В Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата беше оценено на 450 млн. лв. Ако поръчка бъде обявена след 2-3 години обаче, сумата вероятно ще набъбне сериозно, особено предвид настоящите прогнозни стойности на търговете на АПИ. Въпреки че трасетата са различни и сравнението е грубо, 76 км от АМ "Русе - Велико Търново" са прогнозно около 980 млн. лв. без ДДС. Това значи, че 95-те км от "Черно море" надхвърлят двойно сметката от 2017 г. и сумата за скоростния път може дори да наближи 1 млрд. лв. Магистралата ще бъде финансирана от националния бюджет, или поне така е посочено в документите по програма "Транспортна свързаност" за следващия програмен период 2021 - 2027 г. Предвид факта, че в момента са заделени над 4.5 млрд. лв. за пътя Видин - Ботевград и магистрала "Хемус", е под въпрос дали държавата ще може да осъществи още една голяма инвестиция за пътна инфраструктура. Това остава политическо решение, зависещо от следващи правителства.

Един проект от прахта

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но процесът спира. Връщането към него е чак през 2001 г., когато са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ), става ясно от документи на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която бе закрита през 2016 г. Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък. В началото на века се изготвя и анализ "ползи - разходи", а през 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за АМ "Черно море" и има готов доклад по ОВОС от юли 2008 г. Въпреки че тогава е изготвен вариант, явно давността му е изтекла и процесът започва отначало в наши дни. Според решение, публикувано на сайта на екоминистерството, през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се е извършвала актуализация на инвестиционния проект. Съдейки по настоящото развитие на магистрала "Черно море", процесът, свързан с изграждането й, периодично започва отначало, но все така буксува.


В категории: Бургас , Варна


Флагман.БГ Жълтите павета на места са... зелени Жълтите павета на места са... зелени 23/06/2024, Неделя 11:40 0
13
Коментара по темата
13.
Флагман
30.07.2021 16:56:40
1
12
Не може да стане, защото много се краде, както е открадната и самата статия.
12.
Отговор.
30.07.2021 15:10:04
0
13
Пречи това,кой ще открадне парите,за построяването и типично по български!!!
11.
??!
30.07.2021 15:05:50
11
3
Магистралата само по себе си ще даде тласък само на идиотите с черните лимузини...интересно ми е какви стоки и товари ще пътуват по нея....пристанището е празно от години -изключвам гостите на конгресният център доколкото ги има-индустрия в Бургас няма остават туристите...ама те не са се юрнали да пътуват между Бургас и Варна...Ако се реконструира пътя през Дюлино това е достатъчно...
10.
ХХ
30.07.2021 15:03:24
0
4
До сам/4

Европейско развитие и ценности. Нормално е.
9.
Дернев
30.07.2021 14:41:26
3
7
Пречката бяха теьи, които попречиха на Бс да стсне това, което сега е Констанца. Тези хора щяха да направят и Хемус преди Тракия, ако не бяхме влезли в ЕС. Попрепиха японците да узградят контейнерен терминал в Бс, защото поискаха такъв и за Вн. И сега тази тенденция продължава. Дано бъде прекратена врднъз за винаги и вървим напред с общ план за раьвитието на двете пристанища с база в Карнобат. В тази връка трябва многи внимстелно и е много дългисрочен план да се обмислят транспортните коридори между двата града. Твърдо двойна, скоростна ЖП връзка, с въьможнодт за превоь на два контейнера във височина. Отделено, успиредбо на ЖП връьката, авто трасе мнимум 4-лентово за тежкотоварния поток. И на изток, т.н. юсгистрака ЧМ за пътническия автопиток. И най- наисток максимално бкизо до морето надземно метро.
А за фунансирането на тезу проекти, или част от тях, дайте на концесия пристанищата Вн и Бс на япоски, руски, немски и нидерландски консорциум, където може и БГ да участва с настиящите концесионери. Този план открува огромни перспективи за икономика и туризъм в източна Бг. А и не само.
8.
Мустафа
30.07.2021 14:26:55
1
9
Автор : Флагман
Ей плагиати , статията е от Капитал ! Копи пейст
7.
Асдфг
30.07.2021 13:12:25
4
31
Ъъъъъъъъ 76км = 980 000 000 лева без ДДС? Абе пичове вие тоя път от злато ли го правите бе а? Нормално ли е в Германия 20см бетон върху каманите и 15 см асфалт да излизат 1.4 млн евро а тука за 2 пласта камани и асфалт 5 сантиметра 13 000 000 лева на км. и той не издържа и 1 година. Нещо не се вързва сметката.
6.
RE-1
30.07.2021 12:59:11
1
12
Най-късата магистрала е "Люлин".
5.
burgazlia
30.07.2021 12:58:22
7
6
Този проект, ако се реализира, неминуемо ще даде отражение и на двете летища и дано не позная, но за Сарафовското ефектът ще е негативен.
Да не стане така, че да останат само галакситата, глоубмастерите и някой и др. руслан...
А за нас гражданите - ще остане само шума на големите мотори....
4.
сам
30.07.2021 12:44:05
1
26
Самите изпълнители на пътищата в България вече говорят съвсем открито, че корупцията и краденето на пари от проектите е надхвърлило обичайното /което би могло да се случи по света.../. Лично аз не съм очаквал, че имаме толкова лоши хора в страната или поне те са достатъчно за да дърпат държавата в калта...Надявам се и се моля, Бог да им покаже правия път !!!
3.
фгдг
30.07.2021 12:36:41
3
20
между несебър и обзор пътят е уууникалееен...
2.
Фончо
30.07.2021 12:36:19
1
17
Корупцията
1.
гражданин
30.07.2021 12:30:06
1
35
Тази магистрала ще даде сериозен тласък на икономиката и туризма , но изграждането и не го виждам в близките 10г. !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Летни вируси ни атакуват в сезона на отпуските, ето как да се предпазите Летни вируси ни атакуват в сезона на отпуските, ето как да се предпазите Внимавайте какво ядете и поддържайте добра лична хигиена Защо вече половин век японците ядат българско кисело мляко Защо вече половин век японците ядат българско кисело мляко В страната на изгряващото слънце свързват родината ни с продукта Повече от оргазъм: 7 признака за наистина добър секс Повече от оргазъм: 7 признака за наистина добър секс И двамата партньори могат да говорят свободно за това, което искат във всеки момент на интимност Порталите се отварят и идват същества от други измерения? Порталите се отварят и идват същества от други измерения? Хората, които в етера са си научили урока, ще преминат в огнения свят, казва последователят на Учителя Петър Дънов - Георги Изворски  8 неочаквани причини, поради които сънувате бившия си 8 неочаквани причини, поради които сънувате бившия си Такъв сън не трябва да се тълкува като предвестник, че връзката с него може да се възобнови 3 зодии с новина за бебе до края на 2024 г. 3 зодии с новина за бебе до края на 2024 г. Ето кои са те  Такова сорбе с череши не сте яли, леля Дена ми даде рецептата Такова сорбе с череши не сте яли, леля Дена ми даде рецептата Разхлаждащо, вкусно и сладко сорбе от череши за незабравими летни моменти Гасят пожар зад блок "Вардар" в Бургас Гасят пожар зад блок "Вардар" в Бургас Гъст черен дим стресна живвущите в района Шест „здравословни“ храни, които вредят на фигурата ви Шест „здравословни“ храни, които вредят на фигурата ви Напитките от пресни плодове сами по себе си не са толкова вредни, колкото когато са приготвени неправилно Ето коя журналистка се превърна в двойничка на екс министър Ангелкова Ето коя журналистка се превърна в двойничка на екс министър Ангелкова Макар Ангелкова да е по-млада от Жени Марчева с цяла петилетка, изглежда като неин набор
Реформите на Милей предизвикаха гнева на аржентинците Реформите на Милей предизвикаха гнева на аржентинците Правителството направи големи отстъпки и промени няколко раздела от своите водещи предложения, за да получи повече подкрепа в горната камара Ще позволят кастрация на педофили Ще позволят кастрация на педофили Новият закон влиза в сила от 1-ви август Двама цивилни загинаха при руска атака срещу Харков Двама цивилни загинаха при руска атака срещу Харков Ударени са жилищни квартали с управляеми бомби Джъстин Тимбърлейк се оправда за ареста: Имах тежка седмица Джъстин Тимбърлейк се оправда за ареста: Имах тежка седмица 43-годишната поп звезда беше арестувана в Ню Йорк във вторник, тъй като преминала знак "Стоп" и не спазила дясната страна на пътя Туристи преживяха страшен кошмар с балон в Кападокия Туристи преживяха страшен кошмар с балон в Кападокия Балон се заби между скалите до Гьореме Те са най-богатото семейство, но влиза в затвора за експлоатация на работници Те са най-богатото семейство, но влиза в затвора за експлоатация на работници 78-годишният Пракаш Хиндуджа и неговата съпруга, син и снаха са осъдени на между четири и четири години и половина затвор всеки Пълен потрес! Оскарите вече няма да са за жени и мъже Пълен потрес! Оскарите вече няма да са за жени и мъже Президентът на Академията втрещи с изказване Химическа кастрация за педофили в този щат Химическа кастрация за педофили в този щат Офисът на губернатора вчера потвърди пред АП, че Ландри е подписал законопроекта по-рано през седмицата Какво вещае днешният 22-ри според нумерологията Какво вещае днешният 22-ри според нумерологията Внимаващите се с личен бизнес също ще постигнат добри резултати Тигров комар пренася нещо страшно у нас Тигров комар пренася нещо страшно у нас В световен мащаб има общ подем на заболеваемостта от денга
Диагнозата на д-р Мирослав Ненков за BG политици Диагнозата на д-р Мирослав Ненков за BG политици Остра кретеноидна дегенерация
Виц на деня Виц на деня - Вече и аз се качих на Бентли...
- Ай, стига бе, кога успя!?
- Вчера, като пресичах на червено!
Виц на деня Виц на деня - Виж, муцка, това е термос. Слагаш студено и стои студено, слагаш топло и стои топло.
- Ти какво сложи?
- Три кафета и два сладоледа.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук - Миме, защо си блокирала Жорето!?!
- Ако ме обича, ще се върна с фалшив профил!

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори