×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес се провеждат редовни сесии в Поморие, Сунгурларе, Айтос и Камено
  • Арести на Острова след смъртта на петима мигранти в Ламанша
  • Съдът пак върна делото срещу собственика на "ТАД Груп" Иван Тодоров за кибертероризъм на прокуратурата
  • Отново ще се обсъжда от Белград и Прищина забраната за използване на сръбския динар в Косово
  • Русия се възпротиви с вето на забраната за ядрени оръжия в космоса
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България


Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България
Хиляди автомобили висят в задръствания цяло лято между Бургас и Варна, нужна е спешно АМ "Черно море"
30 Юли 2021, Петък, 11:40 ч.
Автор: Флагман

Проектът се бави 50 години

 

Бургас и Варна може да са във вечно съревнование, но връзката между тях е не по-малко важна. Затова и мечтата за магистрала "Черно море", която е приоритет за изолираната инфраструктурно Варна продължава да бъде жива. Тя датира още от 70-те години на миналия век, когато са разработени първите варианти за трасето с дължина около 100 км, пише вестник "Капитал".

 Петдесет години по-късно от важния морски път са построени остават едва 8 км и проектът отново е с изтекла давност (виж карето). Реабилитацията му дойде преди около половин година, когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна да изтупва прахта от остарелия вече план и за крайморската магистрала. За нея в момента се разработва разширен идеен проект, а в неговите рамки ще се изготви и трасето на "Черно море" (виж картата).

Очаква се идейният проект да е готов наесен, но все още липсва яснота за това каква ще бъде стойността на проекта и как ще се финансира той.

Между плана и екологията

През октомври 2020 г. пътната агенция предприе нова стъпка в работата по крайморската магистрала - тя сключи договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП - Парцеларен план на АМ "Черно море". Срокът за изпълнение е една година, а изпълнител е обединение между фирмите "Капитал уотър системс", "Пи Ес консулт" и "Проес консулторес SA".

От Агенция "Пътна инфраструктура" обясниха, че срокът за работата е разделен на три етапа, като първият - разработка на вариантни решения за автомагистралата, е завършен и те вече са внесени в АПИ. Предстои разглеждането на разработените варианти от експертния технико-икономически съвет към агенцията.

След това ще бъде открита процедура по Закона за опазване на околната среда и ще се работи по Доклад по оценка върху въздействие на околната среда (ОВОС). За избора на вариантно решение определяща ще бъде оценката за съвместимост с "Натура" зони, уточниха от агенцията. Разработването на втори и трети етап ще продължи по варианта, който компетентният орган - Министерството на околната среда и водите, одобри.

Във втория етап обединението от проектанти ще правят инженерно-геоложки проучвания, изработване на проекти за пътни възли, големи съоръжения и тунели, ще работят по решения за реконструкция или защита на наличната инженерна инфраструктура, изпълнение на всички мерки и условия от решението по ОВОС и разработване на пилотен ПУП - Парцеларен план. В третия етап проектантите предават на АПИ финалния разширен идеен проект и окончателен план след съгласуване с всички заинтересовани институции и експлоатационни дружества. Следващата стъпка ще е отчуждаване на земи и изготвяне на пълен проект по избрания вариант. Накрая ще се обяви обществена поръчка за проектиране и строителство.

Колко ще струва

Освен неяснота за това колко време ще отнемат стъпките за завършване на магистралата няма и прогноза колко ще струва проектът. В Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата беше оценено на 450 млн. лв. Ако поръчка бъде обявена след 2-3 години обаче, сумата вероятно ще набъбне сериозно, особено предвид настоящите прогнозни стойности на търговете на АПИ. Въпреки че трасетата са различни и сравнението е грубо, 76 км от АМ "Русе - Велико Търново" са прогнозно около 980 млн. лв. без ДДС. Това значи, че 95-те км от "Черно море" надхвърлят двойно сметката от 2017 г. и сумата за скоростния път може дори да наближи 1 млрд. лв. Магистралата ще бъде финансирана от националния бюджет, или поне така е посочено в документите по програма "Транспортна свързаност" за следващия програмен период 2021 - 2027 г. Предвид факта, че в момента са заделени над 4.5 млрд. лв. за пътя Видин - Ботевград и магистрала "Хемус", е под въпрос дали държавата ще може да осъществи още една голяма инвестиция за пътна инфраструктура. Това остава политическо решение, зависещо от следващи правителства.

Един проект от прахта

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но процесът спира. Връщането към него е чак през 2001 г., когато са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ), става ясно от документи на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която бе закрита през 2016 г. Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък. В началото на века се изготвя и анализ "ползи - разходи", а през 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за АМ "Черно море" и има готов доклад по ОВОС от юли 2008 г. Въпреки че тогава е изготвен вариант, явно давността му е изтекла и процесът започва отначало в наши дни. Според решение, публикувано на сайта на екоминистерството, през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се е извършвала актуализация на инвестиционния проект. Съдейки по настоящото развитие на магистрала "Черно море", процесът, свързан с изграждането й, периодично започва отначало, но все така буксува.


В категории: Бургас , Варна


Любовен хороскоп за май
Любовен хороскоп за май 25/04/2024, Четвъртък 21:00 0
Колко често правят sex Гущерови?
Колко често правят sex Гущерови? 25/04/2024, Четвъртък 20:16 3
13
Коментара по темата
13.
Флагман
30.07.2021 16:56:40
1
12
Не може да стане, защото много се краде, както е открадната и самата статия.
12.
Отговор.
30.07.2021 15:10:04
0
13
Пречи това,кой ще открадне парите,за построяването и типично по български!!!
11.
??!
30.07.2021 15:05:50
11
3
Магистралата само по себе си ще даде тласък само на идиотите с черните лимузини...интересно ми е какви стоки и товари ще пътуват по нея....пристанището е празно от години -изключвам гостите на конгресният център доколкото ги има-индустрия в Бургас няма остават туристите...ама те не са се юрнали да пътуват между Бургас и Варна...Ако се реконструира пътя през Дюлино това е достатъчно...
10.
ХХ
30.07.2021 15:03:24
0
4
До сам/4

Европейско развитие и ценности. Нормално е.
9.
Дернев
30.07.2021 14:41:26
3
7
Пречката бяха теьи, които попречиха на Бс да стсне това, което сега е Констанца. Тези хора щяха да направят и Хемус преди Тракия, ако не бяхме влезли в ЕС. Попрепиха японците да узградят контейнерен терминал в Бс, защото поискаха такъв и за Вн. И сега тази тенденция продължава. Дано бъде прекратена врднъз за винаги и вървим напред с общ план за раьвитието на двете пристанища с база в Карнобат. В тази връка трябва многи внимстелно и е много дългисрочен план да се обмислят транспортните коридори между двата града. Твърдо двойна, скоростна ЖП връзка, с въьможнодт за превоь на два контейнера във височина. Отделено, успиредбо на ЖП връьката, авто трасе мнимум 4-лентово за тежкотоварния поток. И на изток, т.н. юсгистрака ЧМ за пътническия автопиток. И най- наисток максимално бкизо до морето надземно метро.
А за фунансирането на тезу проекти, или част от тях, дайте на концесия пристанищата Вн и Бс на япоски, руски, немски и нидерландски консорциум, където може и БГ да участва с настиящите концесионери. Този план открува огромни перспективи за икономика и туризъм в източна Бг. А и не само.
8.
Мустафа
30.07.2021 14:26:55
1
9
Автор : Флагман
Ей плагиати , статията е от Капитал ! Копи пейст
7.
Асдфг
30.07.2021 13:12:25
4
31
Ъъъъъъъъ 76км = 980 000 000 лева без ДДС? Абе пичове вие тоя път от злато ли го правите бе а? Нормално ли е в Германия 20см бетон върху каманите и 15 см асфалт да излизат 1.4 млн евро а тука за 2 пласта камани и асфалт 5 сантиметра 13 000 000 лева на км. и той не издържа и 1 година. Нещо не се вързва сметката.
6.
RE-1
30.07.2021 12:59:11
1
12
Най-късата магистрала е "Люлин".
5.
burgazlia
30.07.2021 12:58:22
7
6
Този проект, ако се реализира, неминуемо ще даде отражение и на двете летища и дано не позная, но за Сарафовското ефектът ще е негативен.
Да не стане така, че да останат само галакситата, глоубмастерите и някой и др. руслан...
А за нас гражданите - ще остане само шума на големите мотори....
4.
сам
30.07.2021 12:44:05
1
26
Самите изпълнители на пътищата в България вече говорят съвсем открито, че корупцията и краденето на пари от проектите е надхвърлило обичайното /което би могло да се случи по света.../. Лично аз не съм очаквал, че имаме толкова лоши хора в страната или поне те са достатъчно за да дърпат държавата в калта...Надявам се и се моля, Бог да им покаже правия път !!!
3.
фгдг
30.07.2021 12:36:41
3
20
между несебър и обзор пътят е уууникалееен...
2.
Фончо
30.07.2021 12:36:19
1
17
Корупцията
1.
гражданин
30.07.2021 12:30:06
1
35
Тази магистрала ще даде сериозен тласък на икономиката и туризма , но изграждането и не го виждам в близките 10г. !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Защо Иван Христов запали строителна техника за 130 хил. лева на бургаски предприемач Защо Иван Христов запали строителна техника за 130 хил. лева на бургаски предприемач Не е успял да подели общ имот с фирма „Беркс 2004“ ЕООД на Атанас Ангелов Туристическият бранш обеща на министъра, че ще вдигне заплатите с 20 % Туристическият бранш обеща на министъра, че ще вдигне заплатите с 20 % Това е добър знак към пазара на труда в България, защото туризмът се бори за работници, каза Евтим Милошев Времето остава мрачно и дъждовно в следващата една седмица Времето остава мрачно и дъждовно в следващата една седмица Прогноза за времето Брутално: 20-годишна опита да удуши майка си Брутално: 20-годишна опита да удуши майка си Обвиняемата се заканила с убийство на майка си с думите „ще те утрепам“ и я стиснала за врата Отложиха с година либерализацията на цената на тока Отложиха с година либерализацията на цената на тока Предложението на БСП либерализацията да се отложи с 3 години, внесено от Корнелия Нинова, не се прие Откриха фекални бактерии в минералната вода "Перие" Откриха фекални бактерии в минералната вода "Перие" Два милиона бутилки са унищожени заради наличие на ешерихия коли и псевдомонас аеругиноза   Пуснаха под гаранция двама от ОПГ-то на Динко Пуснаха под гаранция двама от ОПГ-то на Динко Прокуратурата чака изписването от болница на Господин Вълев, за да му иска мярка за неотклонение   Жестока трагедия в семейството на Чирков Жестока трагедия в семейството на Чирков Магичната сцена на „Солинария“ в Созопол ще събере даровити музиканти през юли Магичната сцена на „Солинария“ в Созопол ще събере даровити музиканти през юли Предстои четвъртото издание на фестивала  Стойко и Григор от ОПГ-то на Динко искат свобода, но СРС ги заковават Стойко и Григор от ОПГ-то на Динко искат свобода, но СРС ги заковават Двамата бяха конвоирани до Апелативния съд в Бургас, където ще се гледа мярката им за неотклонение
Венеция от днес въведе такса "вход", избухна голям протест Венеция от днес въведе такса "вход", избухна голям протест От днес се заплаща такса в размер на 5 евро за посещение в града между 08:30 и 16:00 ч Сблъсъци между полиция и протестиращи във Венеция заради туристическата такса за достъп Сблъсъци между полиция и протестиращи във Венеция заради туристическата такса за достъп Част от демонстрантите се опитаха да пробият полицейския кордон в района на площад Пиацале Рома и да влязат в историческата част на Венеция Прах от Сахара затвори училища в Турция и предизвика гъста мъгла, иде ли към нас Прах от Сахара затвори училища в Турция и предизвика гъста мъгла, иде ли към нас Оранжево-кафяви капки се виждат по стъклата на автомобилите в Анкара. В града духа силен топъл вятър Защо не обвинят този пудел, има пачки, пита Николай Денков Защо не обвинят този пудел, има пачки, пита Николай Денков Аз говорих с Живко Коцев и часовникът му е подарък. Трябвало е да го декларира, но не струва 50 хил. лева. Това е проблем, но не доказва, че той прикрива корупция, смята бившият премиер Гореща блондинка преспа с 500 мъже и посочи основната им грешка в леглото Гореща блондинка преспа с 500 мъже и посочи основната им грешка в леглото Не съм сигурна кой ги е учил как да правят секс, но не е била жена, признава Ани Откъснаха се перките на емблематичното парижко кабаре „Мулен Руж” (ВИДЕО) Откъснаха се перките на емблематичното парижко кабаре „Мулен Руж” (ВИДЕО) Това е една от най-посещаваните забележителности в града Помните ли тъщата на младия меринджей, днес Георги Игнатов се върна при нея Помните ли тъщата на младия меринджей, днес Георги Игнатов се върна при нея Оказва се, че с днешна дата меринджейката е повече от добронамерена към устатия Жоро Игнатов. Именно пред него тя ще разкаже, че е преживяла много тежки моменти в живота си Почина една от най-красивите жени в света Почина една от най-красивите жени в света Финалистката от конкурса Мис Свят 2005 загуби битката с рака  Ужас! Диария натръшка 300 души на фестивал Ужас! Диария натръшка 300 души на фестивал Всички те са посетили една и съща фестивална шатра и след това са се оплакали от повръщане, гадене и диария, а градските власти определиха инцидента като сериозен взрив Защо феновете на "Денсинг старс" избухнаха Защо феновете на "Денсинг старс" избухнаха Регламентът е провал, най-слабите двойки са начело, смятат зрителите
Инж. Стефан Петров, лидер на ОЗБГ Инж. Стефан Петров, лидер на ОЗБГ Съвършенството си има име и то е ИАРА Виц на деня Виц на деня Между блондинки:
- Мога да повярвам, че щъркела носи бебетата, но паяк да вдигне кола... не!
Виц на деня Виц на деня Ако сте мъж и съседката ви често идва да иска сол, значи в скоро време ще поиска и морков...
Народна мъдрост
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Бог не може да следи за всеки, затова е създал съседите!


Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори