×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • За втори пореден ден: Затвориха летището в Мюнхен заради заплаха от дронове
  • За втори пореден ден: Затвориха летището в Мюнхен заради заплаха от дронове
  • Проходът "Петрохан" остава затворен заради опасност от падащи клони и дървета
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България


Какво пречи да се изгради най-късата магистрала в България
Хиляди автомобили висят в задръствания цяло лято между Бургас и Варна, нужна е спешно АМ "Черно море"
30 Юли 2021, Петък, 11:40 ч.
Автор: Флагман

Проектът се бави 50 години

 

Бургас и Варна може да са във вечно съревнование, но връзката между тях е не по-малко важна. Затова и мечтата за магистрала "Черно море", която е приоритет за изолираната инфраструктурно Варна продължава да бъде жива. Тя датира още от 70-те години на миналия век, когато са разработени първите варианти за трасето с дължина около 100 км, пише вестник "Капитал".

 Петдесет години по-късно от важния морски път са построени остават едва 8 км и проектът отново е с изтекла давност (виж карето). Реабилитацията му дойде преди около половин година, когато Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) започна да изтупва прахта от остарелия вече план и за крайморската магистрала. За нея в момента се разработва разширен идеен проект, а в неговите рамки ще се изготви и трасето на "Черно море" (виж картата).

Очаква се идейният проект да е готов наесен, но все още липсва яснота за това каква ще бъде стойността на проекта и как ще се финансира той.

Между плана и екологията

През октомври 2020 г. пътната агенция предприе нова стъпка в работата по крайморската магистрала - тя сключи договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и ПУП - Парцеларен план на АМ "Черно море". Срокът за изпълнение е една година, а изпълнител е обединение между фирмите "Капитал уотър системс", "Пи Ес консулт" и "Проес консулторес SA".

От Агенция "Пътна инфраструктура" обясниха, че срокът за работата е разделен на три етапа, като първият - разработка на вариантни решения за автомагистралата, е завършен и те вече са внесени в АПИ. Предстои разглеждането на разработените варианти от експертния технико-икономически съвет към агенцията.

След това ще бъде открита процедура по Закона за опазване на околната среда и ще се работи по Доклад по оценка върху въздействие на околната среда (ОВОС). За избора на вариантно решение определяща ще бъде оценката за съвместимост с "Натура" зони, уточниха от агенцията. Разработването на втори и трети етап ще продължи по варианта, който компетентният орган - Министерството на околната среда и водите, одобри.

Във втория етап обединението от проектанти ще правят инженерно-геоложки проучвания, изработване на проекти за пътни възли, големи съоръжения и тунели, ще работят по решения за реконструкция или защита на наличната инженерна инфраструктура, изпълнение на всички мерки и условия от решението по ОВОС и разработване на пилотен ПУП - Парцеларен план. В третия етап проектантите предават на АПИ финалния разширен идеен проект и окончателен план след съгласуване с всички заинтересовани институции и експлоатационни дружества. Следващата стъпка ще е отчуждаване на земи и изготвяне на пълен проект по избрания вариант. Накрая ще се обяви обществена поръчка за проектиране и строителство.

Колко ще струва

Освен неяснота за това колко време ще отнемат стъпките за завършване на магистралата няма и прогноза колко ще струва проектът. В Интегрираната транспортна стратегия до 2030 г., която беше приета през 2017 г., доизграждането на магистралата беше оценено на 450 млн. лв. Ако поръчка бъде обявена след 2-3 години обаче, сумата вероятно ще набъбне сериозно, особено предвид настоящите прогнозни стойности на търговете на АПИ. Въпреки че трасетата са различни и сравнението е грубо, 76 км от АМ "Русе - Велико Търново" са прогнозно около 980 млн. лв. без ДДС. Това значи, че 95-те км от "Черно море" надхвърлят двойно сметката от 2017 г. и сумата за скоростния път може дори да наближи 1 млрд. лв. Магистралата ще бъде финансирана от националния бюджет, или поне така е посочено в документите по програма "Транспортна свързаност" за следващия програмен период 2021 - 2027 г. Предвид факта, че в момента са заделени над 4.5 млрд. лв. за пътя Видин - Ботевград и магистрала "Хемус", е под въпрос дали държавата ще може да осъществи още една голяма инвестиция за пътна инфраструктура. Това остава политическо решение, зависещо от следващи правителства.

Един проект от прахта

Проектирането на "Черно море" започва през 70-те години, но процесът спира. Връщането към него е чак през 2001 г., когато са изработени нови предварителни проучвания по задание на Изпълнителна агенция "Пътища" (сега АПИ), става ясно от документи на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която бе закрита през 2016 г. Те са готови през 2002 г., минават през експертен съвет и се избира трасе, дълго 95 км. Оттогава обаче няма особен напредък. В началото на века се изготвя и анализ "ползи - разходи", а през 2007 г. Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (сега АПИ) възлага изготвянето на оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за АМ "Черно море" и има готов доклад по ОВОС от юли 2008 г. Въпреки че тогава е изготвен вариант, явно давността му е изтекла и процесът започва отначало в наши дни. Според решение, публикувано на сайта на екоминистерството, през 2013 г. процедурата по ОВОС е прекратена, тъй като същата година се е извършвала актуализация на инвестиционния проект. Съдейки по настоящото развитие на магистрала "Черно море", процесът, свързан с изграждането й, периодично започва отначало, но все така буксува.


В категории: Бургас , Варна


Флагман.БГ Еспресо Макиато се кълчи на Азис Еспресо Макиато се кълчи на Азис 04/10/2025, Събота 19:20 3
13
Коментара по темата
13.
Флагман
30.07.2021 16:56:40
1
12
Не може да стане, защото много се краде, както е открадната и самата статия.
12.
Отговор.
30.07.2021 15:10:04
0
13
Пречи това,кой ще открадне парите,за построяването и типично по български!!!
11.
??!
30.07.2021 15:05:50
11
3
Магистралата само по себе си ще даде тласък само на идиотите с черните лимузини...интересно ми е какви стоки и товари ще пътуват по нея....пристанището е празно от години -изключвам гостите на конгресният център доколкото ги има-индустрия в Бургас няма остават туристите...ама те не са се юрнали да пътуват между Бургас и Варна...Ако се реконструира пътя през Дюлино това е достатъчно...
10.
ХХ
30.07.2021 15:03:24
0
4
До сам/4

Европейско развитие и ценности. Нормално е.
9.
Дернев
30.07.2021 14:41:26
3
7
Пречката бяха теьи, които попречиха на Бс да стсне това, което сега е Констанца. Тези хора щяха да направят и Хемус преди Тракия, ако не бяхме влезли в ЕС. Попрепиха японците да узградят контейнерен терминал в Бс, защото поискаха такъв и за Вн. И сега тази тенденция продължава. Дано бъде прекратена врднъз за винаги и вървим напред с общ план за раьвитието на двете пристанища с база в Карнобат. В тази връка трябва многи внимстелно и е много дългисрочен план да се обмислят транспортните коридори между двата града. Твърдо двойна, скоростна ЖП връзка, с въьможнодт за превоь на два контейнера във височина. Отделено, успиредбо на ЖП връьката, авто трасе мнимум 4-лентово за тежкотоварния поток. И на изток, т.н. юсгистрака ЧМ за пътническия автопиток. И най- наисток максимално бкизо до морето надземно метро.
А за фунансирането на тезу проекти, или част от тях, дайте на концесия пристанищата Вн и Бс на япоски, руски, немски и нидерландски консорциум, където може и БГ да участва с настиящите концесионери. Този план открува огромни перспективи за икономика и туризъм в източна Бг. А и не само.
8.
Мустафа
30.07.2021 14:26:55
1
9
Автор : Флагман
Ей плагиати , статията е от Капитал ! Копи пейст
7.
Асдфг
30.07.2021 13:12:25
4
31
Ъъъъъъъъ 76км = 980 000 000 лева без ДДС? Абе пичове вие тоя път от злато ли го правите бе а? Нормално ли е в Германия 20см бетон върху каманите и 15 см асфалт да излизат 1.4 млн евро а тука за 2 пласта камани и асфалт 5 сантиметра 13 000 000 лева на км. и той не издържа и 1 година. Нещо не се вързва сметката.
6.
RE-1
30.07.2021 12:59:11
1
12
Най-късата магистрала е "Люлин".
5.
burgazlia
30.07.2021 12:58:22
7
6
Този проект, ако се реализира, неминуемо ще даде отражение и на двете летища и дано не позная, но за Сарафовското ефектът ще е негативен.
Да не стане така, че да останат само галакситата, глоубмастерите и някой и др. руслан...
А за нас гражданите - ще остане само шума на големите мотори....
4.
сам
30.07.2021 12:44:05
1
26
Самите изпълнители на пътищата в България вече говорят съвсем открито, че корупцията и краденето на пари от проектите е надхвърлило обичайното /което би могло да се случи по света.../. Лично аз не съм очаквал, че имаме толкова лоши хора в страната или поне те са достатъчно за да дърпат държавата в калта...Надявам се и се моля, Бог да им покаже правия път !!!
3.
фгдг
30.07.2021 12:36:41
3
20
между несебър и обзор пътят е уууникалееен...
2.
Фончо
30.07.2021 12:36:19
1
17
Корупцията
1.
гражданин
30.07.2021 12:30:06
1
35
Тази магистрала ще даде сериозен тласък на икономиката и туризма , но изграждането и не го виждам в близките 10г. !
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Нова опасност! Очакват ни проливни дъждове в началото на седмицата Нова опасност! Очакват ни проливни дъждове в началото на седмицата Причината е нов средиземноморски циклон с името „Барбара“ След репортаж на Флагман: Асфалтираха опасния „кратер“ в бургаския жк „Лазур“ След репортаж на Флагман: Асфалтираха опасния „кратер“ в бургаския жк „Лазур“ Община Бургас реагира незабавно след нашия материал Еспресо Макиато се кълчи на Азис Еспресо Макиато се кълчи на Азис Томи Кеш прави сeкcи движения на фона на ритмите от „Сен Тропе“ Кой ще напусне довечера най-известната къща тази есен Кой ще напусне довечера най-известната къща тази есен Номинирани са четирима съквартиранти Нов удар по джоба от 2026 г.: Таксите за лични карти скачат драстично, МВР с важен призив Нов удар по джоба от 2026 г.: Таксите за лични карти скачат драстично, МВР с важен призив Цената за издаване на лична карта ще се повиши от 18 на 30 лева след Нова година. От Паспортна служба съветват гражданите да се възползват от по-ниските тарифи до края на 2025 г Руен плаче за загиналия в наводнението Шабан Назиф Руен плаче за загиналия в наводнението Шабан Назиф 65-годишният мъж бе погребан този следобед в родния му град от трите му деца Морето край Царево се напълни със столевки, разби се отнесената каса на местна фирма Морето край Царево се напълни със столевки, разби се отнесената каса на местна фирма Собственикът на "Авто-Яни" загребва с багер всички отпадъци и рови по боклуците, за да спаси каквото може Маркуч на цистерна заля с вряла вода майка и бебето й Маркуч на цистерна заля с вряла вода майка и бебето й Жената е с изгаряния по тялото от първа, втора и трета степен Хрупкава, ароматна пица за 30 минути Хрупкава, ароматна пица за 30 минути Рецепта с течно тесто с мая. Лесно и безпроблемно След 15 г. търговец загуби на търг стопанисвания от него имот, конкурентът му качи цената 8 пъти След 15 г. търговец загуби на търг стопанисвания от него имот, конкурентът му качи цената 8 пъти Върху имота е обособен временен търговски обект, а срокът за стопанисване е пет години
Френският премиер планира нов данък за хора с доходи над 250 000 евро годишно Френският премиер планира нов данък за хора с доходи над 250 000 евро годишно Мярката за холдинговите дружества се очаква да донесе малко над един милиард евро за 2026 г. Откриха нов механизъм за контрол на апетита Откриха нов механизъм за контрол на апетита Откритият механизъм може да формира основата за нови терапии против затлъстяване Премиерът на Франция се появи с коте на ключова среща Премиерът на Франция се появи с коте на ключова среща Котето било част от котило, родило се у дома на Льо Пен Пи Диди влиза в затвора за 4 години Пи Диди влиза в затвора за 4 години Той в обвинен в  превоз на хора с цел сексуална експлоатация Втори ден на парламентарните избори в Чехия Втори ден на парламентарните избори в Чехия Чехите избират 200 депутати в долната камара на парламента по пропорционална система Жена застава начело на Англиканската църква за пръв път в 1400-годишната ѝ история Жена застава начело на Англиканската църква за пръв път в 1400-годишната ѝ история Назначиха Сара Мълали за нов архиепископ на Кентърбъри Пускат в продажба турска летяща кола Пускат в продажба турска летяща кола Проектът се разработва от 2020 г. в Истанбул, а през май 2025 г. машината премина първия си успешен тестов полет с екипаж Стана баба Стана баба Пфайфър съобщи радостна вест Русия: ЕС и НАТО готвят провокации Русия: ЕС и НАТО готвят провокации Захарова разкритикува подновяването на санкциите на ООН срещу Иран Покушение срещу Башар Асад в Русия, в болница е Покушение срещу Башар Асад в Русия, в болница е Състоянието на Асад в момента е „стабилно“, твърдят от Сирийския център за наблюдение на човешките права
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Дойде Роби Уилямс и закрихме ДАИ Виц на деня Виц на деня - Иванчо, какво искаш да работиш, когато пораснеш?
- Лятото учител, а зимата агроном, госпожо.
Виц на деня Виц на деня - Защо жените си слагат силикон в гърдите?
- За да ловят с ц*ци - маймуни!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако не са и чистили въшките с газ, мас и оцет, малка е за тебе!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори