×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • България е седма в ЕС по свиване на строителството през август
  • Техническа грешка парализира търговията на Euronext
  • Галъп: 30% от българите са ползвали туристическа услуга през лятото
  • 15 страни от ЕС: Блокът се нуждае от стратегия за битка с дезинформацията за 5G
  • Бюджетът на НЗОК ще е над 5 млрд. лв. през 2021 г.
  • Служителите на МВР се вдигат нa протест от 21 октомври
  • Днес почитаме Св.Иван Рилски
  • 14 млрд. лв. спестени за втора пенсия
  • 30 хил. фермери са получили средства за компенсиране на щети заради коронавируса
  • Скоро ще има още един граничен пункт между България и Гърция - Рудозем-Кстанти
НА ЖИВО

Урок по екология, който децата ни няма да получат в училище


Урок по екология, който децата ни няма да получат в училище
Ключови думи: екология, деца, урок
14 Септември 2020, Понеделник, 11:00 ч.

Спешно имаме нужда екологичното образование в училищата да бъде поставено на рационална основа, пише експертът по управление на околна среда Боян Рашев

Преди няколко години преживях стреса от първия си личен сблъсък с новото екологично образование в училищата. Беше точно преди подписването на Парижкото споразумение за климата в края на 2015 г. Дъщеря ми, тогава в 4-ти клас, сподели, че „въглеродният диоксид е основният замърсител на въздуха“ – абсолютно невярно, но широко използвано послание, целящо да създаде жизнено необходимия на политиците образ на ултимативното зло, срещу което да се борят на всяка цена, пише vesti.bg. Тогава внимателно изчетох целия урок по „Замърсяване на въздуха“, за да открия, че е буквално изграден от полуистини и идеологически внушения.

Днес, бруталното използване на наивността, масовите „климатични стачки“ на тийнейджъри в Западна Европа, широката подкрепа сред най-младите за всякакви "динени" сделки и утопии и все по-масовото душевно разстройство, наречено „екологична скръб“, ясно показват колко далеч е стигнал процесът по промиване на мозъци, благозвучно наречен „екологично образование“.

В България махалото прелетя от единия до другия екстремум особено бързо. В края на 80-те димящият комин беше символ на напредъка на народното стопанство, а екологичното ни образование се свеждаше до основи на екологията в най-тесен смисъл на думата. Посланието беше „Човекът ще победи природата!“.

Днес с нахлуването на модерните каузи в училищата, почти към всеки урок ще намерим обяснение как някаква човешка дейност вреди на природата и трябва да бъде ограничавана, ръстът на населението е в основата на проблема, а посланието е „Природата няма нужда от хората!“.

И двата гореописани варианта са еднакво безумни и вредни – както за хората, така и за природата. Спешно имаме нужда екологичното образование в училищата да бъде поставено на рационална основа, за да не произвежда образователната ни система кафяви или зелени зомбита.

Всичко започва с базовия, непознат за 99% от хората, исторически факт:

Състоянието на околната среда, ресурсната обезпеченост и способността за защита от природни бедствия на човечеството непрекъснато се подобряват!

Ако не ви се четат учебници по история на състоянието на околната среда, хвърлете поглед върху данните в сайта Our World in Data – ще се шокирате колко голямо е разминаването между възприятията и реалното положение. Прилагам само един пример - данните за глобалния спад на заболеваемостта, свързана със замърсяване на различни компоненти на околната среда в периода 1990-2015 г. (на графиката).

Напредъкът се дължи на смесица от взаимно свързани процеси, които днес асоциираме с раждането на капитализма, енергийната и индустриална революция от 19-ти век до съвременните технологични пробиви. Движи ги свободата – свободни хора, които искат да живеят по-добре и осъзнават личната си отговорност и свободен пазар, който безмилостно наказва всяка неефективност, създава нови технологии и решения за всеки проблем и осигурява богатството, което ни дава възможност да искаме, можем и очакваме повече, вкл. да налагаме все по-стриктни стандарти и регулации за замърсяване и природозащита.

Горното би трябвало да промени цялата философия на екологичното образование. От вменяващо вина за съсипването на планетата и търсещо светлото бъдеще в пещерите от тъмното минало, то трябва да се превърне в рационално описание и обяснение на исторически и настоящи проблеми, решения, постижения и възможни стъпки напред.

Екологичното образование трябва систематично да разбива мита за „благородния дивак“, който живеел „в хармония с природата“ и точно затова средната продължителност на живота му не надхвърля 30 г. То трябва да създава навици, които са важни за живота в човешкото общество като това да си изхвърляме боклука на определените за целта места. То трябва да учи, че за да живеят милиони хора добре в един град, има нужда от правила, които се отнасят за всички и не е зле да ги спазваме. То трябва да учи на уважение към живота на всяко същество, но и да приема факта, че милиони животни се отглеждат с единствената цел да служат за храна.

Ето и няколко съвета за адекватно екологично образование в училищата:

Математика: Децата трябва да имат представа от мащаб и да осъзнават значението на разликите в порядъците и мерните единици.
Физика: Децата трябва да знаят, че слънцето редовно залязва, вятърът често не духа, гравитацията дърпа все надолу, термодинамиката пречи от нищо да създаваме нещо, а енергия и енергетика са доста различни неща.

Химия: Не е зле предразсъдъците към разни вещества да бъдат разбивани, а децата да научават, че понятия като „замърсяване“, „отрови“, „токсини“ са винаги относителни. Дозата прави както лекарството, така и отровата.

Биология и екология: Да, естественият подбор наистина работи и не, популационните закони за животните не важат за хората. Защото можем да създаваме и разменяме.

Икономика: Да, за да разбират децата какво се случва и как може да се реши екологичен проблем, те трябва да познават основните закони на пазарната икономика – тази, която описва и предсказва реалното поведение на свободния индивид.

Производствени процеси и вериги: Децата трябва да знаят откъде идват енергията, металите, минералите, храните – обяснявайте, показвайте, развеждайте ги! Днес, те не правят връзка между лаптопа си и медната мина, между светлината вкъщи и ТЕЦ., между храната в чинията и свинефермата. Още по-малко пък знаят как функционират всички тези неща. Чували са само, че са лоши и живеят с красивата заблуда, че можем и без тях.\

Няма перфектно решение: Всяко решение на екологичен проблем е с цената на странични ефекти. Важното е те да имат по-слабо отрицателно въздействие върху качеството на живота ни. Опазването на околната среда е сложно – не се опитвайте да опростявате нещата с цел да бъдат лесно заучени. По-добре създавайте умения за рационално и критично мислене чрез обсъждане на взаимовръзки и потенциални ефекти.

Вдъхновяващи истории: Поставяйте нетрадиционни въпроси като „Как са спасени китовете?“ или „Защо в Европа днес има много повече гори, отколкото през 19-ти век?“ И ще видите колко неочаквани отговори ще получите.

Зелените герои на човечеството: Споменава ли се името на Норман Борлаг, бащата на Зелената революция, в някоя българска гимназия? И ако да, то в каква светлина?

Добро срещу зло: Не, не можем да вменяваме качества или морални категории на различни вещества, газове, видове организми или цели индустрии. Те не са лирически герои.

Съзидание срещу разрушение: Модерното екологично образование издава присъди. Съзидателното действие, което изхранва милиарди души и стои в основата на цивилизацията бива заклеймено, а ирационалната съпротива срещу него бива издигана в култ. Има огромна разлика между информирано гражданско общество и озверяла тълпа, готова да подложи всичко, което не разбира, на Народен съд.

Бъдеще: Днес, екологичното образование разказва истории за провали и унищожение, внушава страх и травмира. А новото поколение има нужда от позитивни очаквания и стремежи за живота и бъдещето. Дайте му ги!

Бележка: За целите на този материал използвам понятията „екологично образование“ и „образование за околната среда“ като наложили се в масовата употреба синоними, макар че науката „екология“ има доста по-тясно значение.


В категории: Животът


2
Коментара
5 мита за изневярата
5 мита за изневярата 19/10/2020, Понеделник 22:00 0
Ани Салич призна дали има нов мъж
Ани Салич призна дали има нов мъж 19/10/2020, Понеделник 20:21 0
2
Коментара по темата
2.
алоу
14.09.2020 13:58:06
0
2
Когато коментарът под статията е по-съдържателен от статията, да "Флагман" имате проблем. Опитвате се да тръмпирате аудиторията, но и консерваторите не са прости хора , да не говорим, че хич не харесват лозунги за светлото бъдеще.
А истинският герой на екологията за съвременния свят е президентът на САЩ Теодор Рузвелт , който полага основите преди 120 години. И защитава не само природата, но и потребителите, да не ги разболяват с опасни храни.
1.
Гошо
14.09.2020 11:19:48
1
2
Този е тежък лобист. Не знам какъв специалист е, но при 99.99% консенсус в научната общност по целия свят да отричаш глобалното затопляне е меко казано нелепо.
От друга страна крайно левите ню-ейдж еко-активисти са същата стока - невежи и необразовани си каканижат едно и също за хармония с природата, енергии, баланси и прочее простотии.

А истината е както обикновено по средата - необходими са обективни проучвания, които да не се съобразявят с никакви крайни лобита - нито с крайно десните религиозни консерватори като Боян Рашев, нито с крайно левите хипстъри като хората, които седят зад Грета Тунберг.

Понеже и двата подхода разделят хората по целия свят и накрая умело постигат това, което искат. Например Грета Тунберг е отблъснала много повече хора отколкото е привлякла заради начина, по който си провежда кампанията, въпреки, че много от нещата които казва са верни. Как човек да не се усъмни в някаква подмолна конспирация после.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
5 мита за изневярата 5 мита за изневярата

Ето кои са те:

13-годишен велосипедист блъсна жена край Бункера и си разби главата 13-годишен велосипедист блъсна жена край Бункера и си разби главата

И двамата са били откарани в болница

10 причини, поради които мъжете предпочитат секс с по-възрастни жени 10 причини, поради които мъжете предпочитат секс с по-възрастни жени

Наслаждават се на секса толкова, колкото и партньорът им

Зодиите, които са несериозни в любовта Зодиите, които са несериозни в любовта

Вижте кои са те:

Вкусна разядка с крема сирене и чесън Вкусна разядка с крема сирене и чесън

Рецептата е много лесна

Започна реконструкцията на улиците, разбити от ЖП проекта в Сунгурларско Започна реконструкцията на улиците, разбити от ЖП проекта в Сунгурларско

По трите улици може да се преминава безпроблемно, имат основа за по-лесно шофиране, посочи кметът на Сунгурларе Георги Кенов

Д-р Ненков: Ако някой се опитва да клати правителството със страха от COVID-19, Господ да го убие! Д-р Ненков: Ако някой се опитва да клати правителството със страха от COVID-19, Господ да го убие!

Можем да не си навредим толкова, ако се обединим и спазваме простите мерки, подчерта той

 

България на 62-о място по смъртност от COVID-19, под средното ниво за света сме България на 62-о място по смъртност от COVID-19, под средното ниво за света сме

Тенденцията от последните седмици за много положителни проби без драстично завишение на смъртните случаи се наблюдава и в държави като Франция, Испания и... Швеция

Д-р Елена Радева: Мангъров, при коронавируса няма стаден имунитет, има повторно заразяване! Д-р Елена Радева: Мангъров, при коронавируса няма стаден имунитет, има повторно заразяване!

Български лекарски съюз, Иван Маджаров, докога тази престъпна дезинформация, докато обикновени граждани, наши колеги, заедно със семействата им загиват, пита д-р Радева

 

Интелектуалци в подкрепа на семейство Баневи Интелектуалци в подкрепа на семейство Баневи

Доказани ли са фактите, за да се повдигне обвинение за участие в организирана престъпна група на Николай и Евгения Баневи и Мария Банева, питат интелектуалците

 

Султанът на Бруней или как живее монарх, който печели по $104 в секунда Султанът на Бруней или как живее монарх, който печели по $104 в секунда

 Резиденцията му има 1788 стаи, 257 бани, 18 асансьора, 44 стълбища, пет басейна, климатизирани конюшни за 200 коня и джамия за 1500 вярващи

Руската ваксина срещу COVID-19 се оказа препарат за животни! Руската ваксина срещу COVID-19 се оказа препарат за животни!

Тя е от типа за животни, които колят - не е страшно, че ще умре, главното е да не разнася заразата, казва руският учен Aлeкcaндър Кудрявцeв

 

Националист спечели президентските избори в Северен Кипър Националист спечели президентските избори в Северен Кипър

Кипър е разделен от 1974 г., когато Турция нахлу в северната част след военен преврат

Шведският подход към COVID-19 е катастрофа Шведският подход към COVID-19 е катастрофа

Вместо да признаят грешките си, властите в Стокхолм превратно рекламират своя модел на други страни

 

Google пусна приложение за намиране на песни, които не знаем как се казват Google пусна приложение за намиране на песни, които не знаем как се казват

Всичко, което трябва да направите, е да си тананикате или да подсвирквате в телефона си

Словакия ще тества за коронавирус всички граждани над 10 години Словакия ще тества за коронавирус всички граждани над 10 години

Министър-председателят Игор Матович подчерта важността тестовете да обхванат максимално количество хора

Италия въвежда по-строги ограничения за населението заради втората вълна на COVID-19 Италия въвежда по-строги ограничения за населението заради втората вълна на COVID-19

Кметовете ще имат властта да затварят обществените места след 21 часа

 

Казахстанската Ванга предсказа ледени дъждове по цял свят и ядрена експлозия през 2021-ва Казахстанската Ванга предсказа ледени дъждове по цял свят и ядрена експлозия през 2021-ва

Ще бъде проектиран космически кораб, с помощта на който ще бъде възможно да се лети до Луната, казва Вера Лион

3 милиарда души по света не спазват хигиена 3 милиарда души по света не спазват хигиена 40% от населението рядко си мият ръцете със сапун Кристалина Георгиева вещае: Очаква ни влошаване на стандарта на живот Кристалина Георгиева вещае: Очаква ни влошаване на стандарта на живот Наблюдаваме безпрецедентен отрицателен растеж на икономиката - 4,4%, заяви шефката на МВФ
Кубрат Пулев Кубрат Пулев Подкрепям хората, които не са глупаци, не са се примирили и вярват, че могат да живеят по-добре Виц на деня Виц на деня - Тате, кое е най-тъпото нещо, което си правил на младини?
Бащата го погледна, въздъхна тежко и замълча...
Виц на деня Виц на деня -Между блондинки:
- Муцка, ти спала ли с някой културист?
- Да!
- И как е?
- Представи си, че върху тебе пада гардероб, а от вратата му стърчи малко ключе...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Автомобилите учат мъжете, че жените въобще не са най-капризните същества на света
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори