Перфораторната система в градския транспорт на София блокира при Covid-19
Контрольорите хем трябва да продават билети на пътниците, хем да ги глобяват
Кметът на София Йорданка Фандъкова вече управлява градския транспорт в София през „Фейсбук”. От профила й в социалната мрежа преди дни бе обявено, че контрольорите пак започват да продават билети на пътниците – евфемизъм, който означава, че те няма да глобяват.
„Планирахме да възстановим продажбата на билети от водачите в градския транспорт, но ръстът на заразените го прави невъзможно на този етап. Възложила съм на директора на „Центъра за градска мобилност“ да разшири местата за продажба на билети – като включим още 200 пункта на Спортния тотализатор и пощите. Докато това стане, от утре, билети ще се продават и от контрольорите“, бе написано в профила на Фандъкова на 22 юни.
Доколко обаче това бе официализирано?
В рубриката „Новини“ на сайта „Център за градска мобилност“ (така се нарича фирмата, която менажира градския транспорт в столицата - съкратено ЦГМ) съобщение за това нямаше. Такова се появи едва на 30 юни.
От телефона за информация на ЦГМ не отговарят ясно – пътниците подлежат ли на глоба, ако са без билет. Инструкцията там явно е да се обяснява само, че контрольорите продават превозни документи.
А причината за това, изглежда, е логичното поведение на клиентите на градския транспорт да не перфорират билети, дори и да разполагат с такива (в София все още се ползва системата с перформаторите). Ако мине контрольор, което се случва сравнително рядко, пътниците просто биха си купили превозен документ от него.
На 29 юни „Флагман“ изпрати три въпроса към общината:
- Има ли действаща промяна в правилата за продажба на билети? Ако да - с какъв нормативен акт?
- Пътниците без билети след 22 юни глобявани ли са или им се продават билети?
- На какъв етап в момента е включването на още 200 пункта на Спортния тотализатор и пощите, както поиска кметът Фандъкова?
Ответ ни бе върнат още на 30 юни, но той фактически не отговаряше на зададените въпроси. Това бе всъщност съобщението, което най-сетне бе качено на сайта на ЦГМ същия ден, а то е със следното съдържание:
„От 1 юли 2020 година във всички 114 клонове на Български пощи в София ще се продават превозни документи и винетни стикери на Центъра за градска мобилност. Всеки може да си закупи билет от 1,60 лева, дневна карта за цялата мрежа или талон за 10 пътувания, както и талони за паркиране в „синя“ и „зелена“ зона.
По този начин ЦГМ в партньорство с Български пощи разширява търговската мрежа и създава удобство на пътниците.
От понеделник, 29 юни 2020 година, превозни документи и за наземния транспорт се продават на касите на метростанциите. До дни се очаква да се финализира договора за продажба на карти за градския транспорт и в 117-те тото пунктове в София.
Към момента контрольорите на ЦГМ продължават да предлагат и билети от 1,60 лв в превозните средства. Работят и 65-те бюра за продажба на превозни документи на ЦГМ, част от които са с удължено работно време, както и нашите партньори от 207 търговски обекта из целия град. Крайградските зони се обслужват от мобилните ни екипи.“
Отговор на въпросите - с какъв нормативен акт е разпоредено контрольорите да продават билети на пътниците и дали след 22 юни са глобявани клиенти, няма.
Странното положение с градския транспорт в София започна още през март с въвеждането на мерките срещу коронавируса Covid-19. Една от тези мерки бе шофьорите да се изолират с ограничителна лента и да не могат да продават билети на пътниците. В София обаче пунктовете за продажба на превозни документи имат ограничено работно време – обикновено от 7,15 до 19,45 ч.
Заради коронавируса то бе допълнително редуцирано.
В някои квартали, като близкия до центъра Редута например, пък изобщо не може да се намери такъв пункт дори и през деня. (Павилиончетата и вестникарските будки отказват да продават билети заради неизгодните условия, които им предлага ЦГМ).
Много от редовните пътници по принцип се запасяват с талони за пътуване, но има и не малко хора, които се лутат – нямат билети и се страхуват да не бъдат глобени. Санкцията пък се случва чрез „карта за еднократно пътуване, продавана от контрольор“ на стойност 30 лв., както пише в действащата Наредба за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община.
Тя е гласувана от Столичния общински съвет. Затова и не става ясно как Фандъкова променя наредбата с устна заповед.
Продаването на билети от контрольорите бе отменено на 18 май, но бе въведено пак на 23 юни – поне според “Фейсбук“-а на Фандъкова. Това доведе до допълнително объркване на пътниците, а вероятно и на служителите в градския транспорт.
Любопитно обаче е как при настоящата ситуация ще реагира контрольор, ако пътник му каже, че има билет, но не го е перфорирал и иска да си купи превозен документ от самия контрольор. Колко ще му струва той – 1,6 или 30 лв.?
Има разлика между коледния и годишния бонус
Булката беглец и в реалния живот - ето кои звезди избягаха пред олтара
Може ли работодателят да те уволни, ако си в болничен
„Сигнал“ постави впечатляващ финал на Никулденските празници в Царево
"Игра на тронове" се завръща с нов сезон
БГ Роналдо ще е охранител в новия сезон на "Под прикритие"
Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат
Добавиха 77 лв. към пенсиите
Илон Мъск иска Европейският съюз да бъде премахнат
Зрителите срещу „Игри на волята”: Нашият победител е Калин!
Ако си мъж над 40 г. - не яж това
