Предизвикателството да бъдеш учител в 21 век
Образователната система трябва да е отражение на живота, затова и технологиите все по-често намират място в клас
В началото на март учителите от цялата страна се изправиха пред трудната задача да се запознаят с предимствата на интернет в рамките на по-малко от седмица. Този процес ги превърна в начинаещи в сфера, в която собствените им ученици могат да им станат преподаватели. Експертите са категорични, че част от промените, които предизвика Covid-19 в образователната система, са станали необратими, а това ще увеличи изискванията към кандидат-учителите.
Вече се забелязват първите доказателства. Дигиталните умения станаха задължителни, защото самото кандидатстване за позицията вече е изцяло онлайн, а през последните три месеца и самото практикуване на професията. „Все по-често технологиите намират място в образователната система и това е нормално, защото тя трябва да бъде отражение на живота ни. Вижда се, че в 21 век машините ще бъдат неразделна част от ежедневието ни, затова те трябва да имат място в учебните заведения, а децата да се учат как да ги използват“, коментира пред Economic.bg Петър Пройков, специалист привличане на участници в „Заедно в час“.
Компютърна грамотност
Днес познанията в сферата на информационните технологии се нареждат до педагогическите умения и са определящи при кандидатстването за работа. В частните училища дигиталните решения са станали нормална част от учебния процес и прогнозите са, че технологиите скоро ще намерят още по-удобно и видно място и в държавните образователни заведения. Мнозина си задават и въпроса дали на един по далечен етап е възможно видео уроците да сложат край на присъствените занятия и класните стаи да изчезнат като социален феномен, защото достъпът до учебен материал в интернет е неограничен и се осъществява по всяко време.
Този сценарий предизвиква силно несъгласие, защото ролята на учителя е ключова за израстването на децата. Преподавателят в 21 век не спира да трупа нови знания и умения. Той мисли за бъдещето на своите възпитаници и се стреми да ги подготви за кариерните възможностите, които ще възникнат, когато стъпят на пазара на труда. Неговата задача е донякъде невъзможна, защото без да има кристална топка и да знае какво следва, трябва да научи подрастващите как да се справят с казуси, които ще бъдат актуални след 10-12 години.
Палитра от личностни и професионални качества
„За да бъдеш учител трябва, когато видиш един проблем, да можеш да откриеш решение за него и да се справиш с казуса, защото идентифицирането е само първата стъпка“, вярва Петър Пройков. Заради това „Заедно в час" има голям набор от критерии за учителите, с които работи. Защо искат да станат преподаватели е сред най-важните въпроси в апликационната форма. Повечето от кандидатите ги привлича каузата. Те искат да помогнат на учениците да се превърнат в достойни и умни възрастни, които да допринесат за бъдещето на България и света.
Добрите комуникационни умения заемат ключово място сред изискванията и са напълно задължителни, също както и способността на кандидатите да се справят с неочаквани ситуации. Днешните учители са и ментори за подрастващите и от тях се очаква да ангажират околните, да поемат лична отговорност, безрезервно да вярват в учениците си и да бъдат готови да дадат всичко от себе си, за да им помогнат.
Ако го няма, създай го
Проблемите в образователната система не са един или два, но креативните преподаватели не се отказват. По-малко от половината общообразователни училища в България имат оборудвани компютърни зали. Въпреки това възпитаниците им трябва да изградят алгоритмично мислене и основни IT умения. Точно тук изпъкват творческите личности, които са готови да решат всеки проблем и да дадат най-доброто на възпитаниците си.
„Когато говорим за иновативни методи на преподаване много хора мислят за интерактивни дъски, компютри и таблети, но реално това не е така“, споделя Пройков. Преподавателите имат пълната свобода да създават свои собствени стратегии, с които да въвлекат децата в учебния процес и да им помогната да разберат по-добре уроците си. Иновативният подход не е единственият начин, по които ги подкрепят. По време на извънредното положение педагозите организираха кампании за набиране на средства и помогнаха на ученици, които нямат финансова възможност да се сдобият с необходимите технологии и да продължат да учат.
Според представители от сектора да бъдеш преподавател е по-скоро мисия отколкото професия. Добрият педагог е приел да се учи цял живот, да следи новостите и да предава знанията си на подрастващото поколение. Той е негов ментор, съветник и пример за подражание, затова преподавателите са спокойни, че няма да бъдат заменени от високите технологии и дори вярват, че машините са техни партньори в битката за по-добро образование.
Източник: economic.bg
Джордж Клуни изплаши феновете си: И той ли се разболява от деменция
4 зодии с шанс да променят съдбата си през декември 2025 г.
АПИ търси фирма за ремонт на тунела "Траянови врата" за 79 млн. лв.
Софийският градски съд прекрати делото срещу Благомир Коцев
Халваджиян, Иван и Андрей направиха нова медия
Министерството на енергетиката поема управлението на новата Програма „Енергийна сигурност“
