С 30 км/ч по улиците на Берлин за по-чист въздух
Шофьорите свикват бързо с промяната
Берлин е един от първите големи европейски градове, въвели ограничение на скоростта за автомобили от 30 км/час. Експериментът, започнал през 2018 г., вече е установено правило, пише "Дойче веле”.
Дори и извън пиковите часове движението в центъра на Берлин наподобява филм на забавен кадър. Дори по широките многолентови магистрали колите пъплят едва-едва.
Естествено, в началото шофьорите не бяха очаровани от нововъведението на градските власти. Сега обаче започват да свикват с умерената скорост от 30 километра в час, предава dnes.bg.
Берлин с населението си от 3,7 милиона души е най големия град в Германия. Всяка година тук пристигат по още 20 000 човека заедно с автомобилите си. За да бъде предотвратен транспортен колапс и да се намали шумът и замърсяването на въздуха, общинската управа взе нетрадиционни мерки, едната от които е ограничаването на скоростта на много места в града до 30 километра в час.
Берлин е един от германските градове, чиято средногодишна норма на съдържание азотен диоксид във въздуха надхвърля установената от ЕС норма от 40 микрограма за кубически метър. Според експерти по околната среда, повишеното замърсяване на въздуха вреди на човешкото здраве и може да предизвика астма.
Въведеният експеримент с ограничаването на скоростта е дал добри резултати – съдържанието на азотен диоксид е намаляло с 4%, а на места е отчетен спад от 11%.
Разбира се, само ограничаването на скоростта не е достатъчно. За постигнатите резултати роля са изиграли обновяването на автопарка и снабдяването на градските автобуси със специални катализатори.
Азотният диоксид е в най-голяма концентрация при отработените газове на старите дизелови двигатели. Затова в Берлин са се погрижили да забранят преминаването по определени улици на дизелови автомобили с еко-стандарт от Евро 1 до Евро 5.
Първият град в света, решил да ограничи драстично скоростта на движение по улиците си, е Букстехуде, югозападно от Хамбург.
В началото на 80-те години на миналия век близо до центъра на града е построен нов микрорайон с многоетажни блокове. Рязко повишената интензивност на пътното движение принудила през 1983 г.местните власти да въведат за някои улици ограничение на скоростта от 30 километра в час. Някои от пътните участъци дори били стеснени с помощта на бетонни кашпи с цветя.
Шофьорите не свикват лесно с ограничението на скоростта, но за това пък има различни начини да им се помогне – не само посредством глоби. Според експерти по планиране на транспортния поток, трябва достатъчно начесто да бъдат поставени знаци с допълнителни уточнения "деца”, "училище”, "пешеходна пътека”, "ограничаване на шума” или "запазване на въздуха чист”, както е в момента в Берлин.
Наблюденията показват, че след няколко месеца водачите свикват с ограниченията и скоростта на движение намалява.
Прочети още на: https://www.dnes.bg/notifikacii/2020/02/13/s-30-km-ch-po-ulicite-na-berlin-za-po-chist-vyzduh.438946
За първи път поколението Z свали правителство в Европа
Васил Тончев: Радев и Борисов оформят нов двуполюсен модел
Изтеглянето на танкера „Кайрос“ край Ахтопол върви по план, държавата отпуска 1,2 млн. лева
Рецепта за фолклорният герой на прехода Бахурът - ще се представи в Етнокухнята в Бургас
Кейт Уинслет осъжда пластичната хирургия в Холивуд и натиска върху младите и колеги
Италия е готова да посрещне 25-те Зимни олимпийски игри
Почти двойно поскъпване на стоматологичните услуги, зъболекарите оспорват данните
Роботът, който предвиди оставката на кабинета: На протеста усетих енергия за промяна
Фон дер Лайен към Тръмп: Не се меси в европейската политика
"Тук и сега" са ключовите тенденции за здравословен живот през 2026

Ще се влачат с 30км/ч, ще правят задръствания и в крайна сметка ще замърсяват повече