Колко добри инвестиционни мениджъри са кравите?
Забавен норвежки експеримент показва, че те не отстъпват на професионалистите в избирането на печеливши акции
Инвестирането е трудно. Всъщност толкова трудно, че дори висококвалифицирани специалисти, посветили живота си на овладяване на пазарите, често се провалят. Необичаен експеримент в Норвегия, изправящ професионалисти срещу добитък, показва колко трудно наистина може да бъде подбирането на акции, пише Робин Уигълсуърт за Financial Times.
През 2016 г. норвежката държавна телевизия NRK пусна програма, предлагаща инвестиционно състезание, включващо двама борсови брокери, астролог, двама блогъри и малко стадо крави. Всеки екип получи 10 000 норвежки крони (1 122 долара), за да инвестира в акции, търгувани на борсата в Осло, в продължение на три месеца.
Подобни състезания са правени и преди. Икономистът Бъртън Малкил твърди в своята книга от 1973 г. „Случайна разходка по Уолстрийт“, че „маймуна със завързани очи, хвърляща стрелички към финансовите страници на вестника“, може да се справи не по-зле от експертите. Оттогава хората са тествали тази теория с истински маймуни, котки, кучета, плъхове и дори шведско стайно растение. Това обаче е първият път, когато някой се опитва да разбере дали кравите могат да бият представянето на професионални инвеститори.
Крава на име Гълрос и нейните колеги портфолио мениджъри са отведени до разчертана поляна, където във всяка клетка има отметка за всеки от 25-те членове на норвежкия индекс OBX. Кравите са избирали своите акции, като се облекчават на тревата.
Техният енергийно ориентиран портфейл включва Aker Solutions, държавната Statoil (сега Equinor), Fred Olsen Energy и - може би за диверсификация - Schibsted, една от най-големите медийни групи на Скандинавия. Aker беше водещият избор, съдейки по мащаба на "убедеността" на кравите, но организаторите дават равни тегла на акциите.
Междувременно двамата брокери са уверени, че ще се справят добре, че "колкото повече знаете, толкова по-добре ще се представите." Те избират компанията за сьомга Marine Harvest (сега Mowi), най-голямата банка на Норвегия DNB и круизния оператор Royal Caribbean.
Астрологът също е оптимистично настроен. Тъй като това е годината на козата по китайския календар - която символизира семейството, приятелството и сплотеността , той избра DNB, Norwegian Air Shuttle и Orka, конгломерат, най-известен с това, че прави неофициалното национално ястие на Норвегия, замразената пица „Grandiosa“.
Блогърите изглеждат объркани и признават, че не разпознават никоя от компаниите, които съставят индекса. Акциите, които привличат вниманието им, бяха Marine Harvest и Royal Caribbean, най-вече защото инфлуенсърите харесват слънчевите ваканции.
„Кайрос“ остава закотвен край Ахтопол без финансиране и с риск за държавата
Как ароматите отключват най-силните ни спомени и какво представлява ефектът „Пруст“
Мерц разкри: План за украински териториални отстъпки е изпратен на Тръмп за обсъждане
Коледна добрина: Деца и възрастни в Бургас получиха подаръци от кампанията „Подари от сърце“
НОИ изключва старите електронни услуги и преминава към единен портал
Рая Назарян с най-голям шанс да оглави служебния кабинет, смятат анализатори
Какво да подарим тази година за Коледа
2026 г. носи невероятен успех на тези 5 зодии
Емоционално интелигентните партньори правят това – без дори да осъзнават
Жените, родени през тези 3 месеца, са благословени с естествен чар
Емрах Стораро призна: Баща ми не ми е купил книжката, скъсаха ме 5 пъти на листовките
Нови правила за профилактика на вътреболничните инфекции
