До края на месеца може да се променя вида на осигуряването
Самоосигуряващите се лица, които изберат да внасят осигурителни вноски и във фонд „Общо заболяване и майчинство”, могат да се ползват от всички осигурени социални рискове
До 31 януари самоосигуряващите се лица могат да променят вида на осигуряването си, напомнят от Национална агенция за приходите. Самоосигуряващите се лица задължително се осигуряват във фонд „Пенсии на държавното обществено осигуряване (ДОО), а по свой избор могат да се осигуряват и във фонд „Общо заболяване и майчинство”.
Самоосигуряващите се лица, които изберат да внасят осигурителни вноски и във фонд „Общо заболяване и майчинство”, могат да се ползват от всички осигурени социални рискове (без трудова злополука и професионална болест и безработица) на ДОО. Другият вариант е да внасят осигурителни вноски на по-нисък процент само във фонд „Пенсии“ на ДОО (за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт).
В този случай обаче, напомнят от НАП, самоосигуряващите се нямат право на парични обезщетения от ДОО в определени ситуации (например т. нар. „майчински” при бременност и раждане). Видът на осигуряването на самоосигуряващите се лица може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена декларация по утвърден образец от изпълнителният директор на НАП. Срокът за подаване на документа е до 31 януари на съответната година.
В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация по утвърден образец в компетентната териториална дирекция на НАП или чрез е-услугите на приходната агенция с Персонален идентификационен код /ПИК/ или електронен подпис /КЕП/.
При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност, както и при започване на друга трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.
Повече информация и консултации за попълването на данъчни и осигурителни декларации можете да получите на телефон 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на телефонния оператор/.
Заплатите у нас стигнаха 1438 евро! В IT сектора вземат над 3000, в ресторантите едва 908
13/11/2026, Петък 21:00
0
Роберт Фицо шокиран след таен разговор с украинския премиер: Избиват се хора за пари и влияние!
Чаят пази сърцето? Учени откриха важна връзка, но температурата крие риск
Арестуваха двама пияни шофьори в Карнобат и Руенско
Безработицата пада, но и работещите намаляват! Близо 2,5 млн. българи са извън пазара на труда
Училище фантом в Ямболско е глътнало 720 000 евро субсидия
Нови аварии оставиха столичани без парно и топла вода! Вижте засегнатите адреси
Внимание, шофьори! Затварят две ленти на АМ „Тракия“ в посока Бургас в неделя
КЗП удари две големи търговски вериги с глоби за 70 хил. евро за фалшиви промоции
Фермерите на ръба: Искат още 23 млн. евро в Бюджет 2027, предупреждават за фалити
Очакват се 30% повече самолетни места от Германия до българското Черноморие през 2027 г.
