×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ Отрупаха Софи със злато за юбилея Отрупаха Софи със злато за юбилея 08/12/2025, Понеделник 21:40 2
Димитър КИРЯКОВ Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал 08/12/2025, Понеделник 19:20 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Зимата се усеща: Облаци и мъгли в цяла България, шофьорите да внимават! Зимата се усеща: Облаци и мъгли в цяла България, шофьорите да внимават! Най-високи температури в Сандански и Кърджали Любов и пари за Близнаците и за Водолея, а Овенът е зает с диагностика на кармата Любов и пари за Близнаците и за Водолея, а Овенът е зает с диагностика на кармата Хороскоп за деня – 9 декември 2025, вторник  Танкерът „Кайрос“ остава блокиран край Ахтопол, моряци разказват за ужаса Танкерът „Кайрос“ остава блокиран край Ахтопол, моряци разказват за ужаса Спасителната операция тече при бурно море край скалистия бряг България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ Още 5 евространи са изпратили писмо до Урсула фон дер Лайен  Отрупаха Софи със злато за юбилея Отрупаха Софи със злато за юбилея Певицата получи торта с благородния метал и вратовръзка с кристали Трикът, който спестява пари през зимата: Експерти разкриват как се ползва правилно климатикът Трикът, който спестява пари през зимата: Експерти разкриват как се ползва правилно климатикът Специалисти обясняват коя температура е най-здравословна и защо климатикът не бива да се изключва през зимата 10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? 10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? Икономисти посочват, че щедрите пенсионирани обезщетения правят съкращенията в държавната администрация практически невъзможни без огромен разход за бюджета, което блокира реформите Ромите са станали по-богати, отчете вицепремиерът Атанас Зафиров Ромите са станали по-богати, отчете вицепремиерът Атанас Зафиров Все още обаче живеят в пренаселени жилища, подчерта той Цветлин Йовчев: Ако има кръв по улиците, това правителство няма как да оцелее Цветлин Йовчев: Ако има кръв по улиците, това правителство няма как да оцелее Бившият вътрешен министър предупреди, че насилие по време на протеста може да дестабилизира държавата и да доведе до оставка на кабинета Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно Резултатите са сравнени с данните при тези, които получават плацебо
Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан Талибаните върнаха шериата: 13-годишно момче екзекутира убиеца на семейството си пред 80 000 души в Афганистан След завръщането на талибаните на власт, публичните екзекуции в Афганистан отново се провеждат пред хиляди зрители – този път с участието на дете България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ България иска отмяна на забраната за продажба на коли с ДВГ Още 5 евространи са изпратили писмо до Урсула фон дер Лайен  Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Петте куршума и болезнената обсесия, които слагат край на живота на Джон Ленън Физическият убиец беше фен на Бийтълс и мразеше лицемерието    Как „върховният командир“ на ИДИЛ изостави своята жена с трите им деца, за да се занимава с глобален тероризъм Как „върховният командир“ на ИДИЛ изостави своята жена с трите им деца, за да се занимава с глобален тероризъм Новият световен лидер на терористичната мрежа ИДИЛ има британска съпруга, живееща в Слау, която е напуснал, за да преследва терористичната си визия Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал Среброто и медта излязоха на преден план като най-търсените метали в навечерието на 2026 г., измествайки дори златото от центъра на вниманието на инвеститори и трейдъри Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Вече не може дa пpaвитe пopтpeтни cнимĸи пpи cлaбa cвeтлинa c paзмaзaн фoн Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Шоковият разстрел в съдебната зала, който раздели Германия и превърна Мариане Бахмайер в символ на отчаяние, майчина ярост и морален спор, продължаващ повече от 40 години Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Вековни техники и модерни идеи превръщат полските майстори в едни от най-уважаваните творци на празнични орнаменти по света с рекорден износ и непрекъснато растящо търсене Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Разчленени, залети с химикали, погребани в пясъка – какво се случи с Роман и Анна? Ракът топи Любо Пенев с 1 килограм на ден Ракът топи Любо Пенев с 1 килограм на ден След поставяне на диагнозата Пенев запазва мълчанието и споделя новината само с най-близкото си обкръжение
Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Еврозоната е сигурно пристанище – за нашите пари, нашите банки и нашата държава Виц на деня Виц на деня - Вече втори чувал губиш!
- Само който не работи, той не греши!
- Да, ама ти си шофьор на инкасо...
Виц на деня Виц на деня - В болницата има нов хирург, прави всички операции без упойка!
- Гениално! Как става това?
- Носи тапи за уши!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жена написала на надгробната плоча на мъжа си:
"Почивай в мир, че като дойда..."
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори