×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Изгорял захранващ блок в АЕЦ "Козлодуй"
  • Затварят за две седмици част от ул. „Дебелт“
  • Ограничават движението по част от „Тракия” за два дни
  • Европа постави Скопие под наблюдение: Договорът с България да се спазва
  • След смъртта на Сияна: Брюксел проверява как сме харчили еврофондовете за пътна безопасност
  • Бюджетната битка на ЕС: Евродепутати заплашват да блокират 2-триллионния план
  • ЕС се бави с решението как да контролира ChatGPT
  • Румънски работник загина при срутването на средновековна кула в Рим
  • Сигнал за отстраняването на Благомир Коцев като кмет получи ОИК - Варна
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ 16-годишен почина след инцидент с мотор 16-годишен почина след инцидент с мотор 04/11/2025, Вторник 10:59 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Съдбата днес ще помогне на тези 4 зодии Съдбата днес ще помогне на тези 4 зодии В нумерологията това число символизира основите, реда, защитата и духовната опора Анета от Стара Загора живее 20 години без ток и вода Анета от Стара Загора живее 20 години без ток и вода Причината за трудната ѝ съдба е липсата на финансови средства, с които да възстанови електричеството и водата в дома си Tria City Centre превръща Black Friday в цял месец стил и намаления до -50% Tria City Centre превръща Black Friday в цял месец стил и намаления до -50% В кампанията участват EA7 Underwear, Armani Exchange, BOSS, BOSS x Porsche, BOSS Green, HUGO, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, DKNY Да помогнем на слънчевия Наско да пребори тежко злокачествено заболяване и да се радва на новороденото си момиченце Да помогнем на слънчевия Наско да пребори тежко злокачествено заболяване и да се радва на новороденото си момиченце Преди малко повече от две седмици той стана баща на прекрасно момиченце – дълго чакано дете, изпълнило дома му с любов и светлина БТПП – Бургас подписа споразумение с Търговско-промишлената палата в Одрин за обучение и сезонна заетост в туризма БТПП – Бургас подписа споразумение с Търговско-промишлената палата в Одрин за обучение и сезонна заетост в туризма Двете организации поставят началото на партньорски проект за подготовка на турски кадри, които ще работят в туристическия сектор по бургаското Черноморие Румъния планира да съкрати с 20% държавната администрация Румъния планира да съкрати с 20% държавната администрация Северната ни съседка влиза в епохата на реализма - съкращения и ограничения, а нашите политици потриват ръце и се готвят догодина да вземат нови кредити 16-годишен почина след инцидент с мотор 16-годишен почина след инцидент с мотор Тийнейджърът бе тежко състояние, след като падна от кросов мотор край язовира Как да превърнете инвестиция от 1000 долара в XRP в 100 000 долара чрез Arc Miner Как да превърнете инвестиция от 1000 долара в XRP в 100 000 долара чрез Arc Miner Как да започнете в развитието на облачния майнинг Арктическа „буря на века“ се насочва към Европа Арктическа „буря на века“ се насочва към Европа Метеоролозите предупреждават за внезапно застудяване и опасни валежи Втората ракета на България отпадна в Япония Втората ракета на България отпадна в Япония 32-годишният пловдивчанин загуби началните четири гейма и това се оказа фатално
Фейсбук превъртя! Кой е мъжът до нидерландския премиер Фейсбук превъртя! Кой е мъжът до нидерландския премиер 9 години по-млад хокеист люби бъдещия премиер на Холандия Румъния купува 18 изтребителя F-16 за по 1 евро Румъния купува 18 изтребителя F-16 за по 1 евро Това е важна стъпка за развитието на европейския тренировъчен център за F-16 във Фетещ, който стана регионален център за обучение на пилоти от страните членки на НАТО и от партньорски държави, каза министърът на отбраната  Все още толкова завладяващ и на 56 Все още толкова завладяващ и на 56 Звездният рожденик е на само комедиен актьор, но и създава специалност "От сценарий до екран" за която винаги е мечтал още докато е учил Мюсюлманин с леви възгледи е напът да стане кмет на Ню Йорк, Тръмп се намеси в надпреварата Мюсюлманин с леви възгледи е напът да стане кмет на Ню Йорк, Тръмп се намеси в надпреварата Бизнес магнатът Илон Мъск също се обяви в подкрепа на бившия губернатор и независим кандидат Андрю Куомо.  Републиканецът Къртис Слиуа остава трети в проучванията, но би могъл да спечели от разпокъсването в опозиционното поле Ню Йорк избира кмет, Тръмп се закани да ореже парите за мегаполиса, ако "комунистът" Зохран Мамдани спечели Ню Йорк избира кмет, Тръмп се закани да ореже парите за мегаполиса, ако "комунистът" Зохран Мамдани спечели Президентът на САЩ смята, че действията на губернатора на Ню Йорк Кати Хочул са довели до значително увеличение на разходите за енергия в североизточната част на страната Отиде си легенда на киното със забележителна кариера Отиде си легенда на киното със забележителна кариера Тя е номинирана пъти номинирана за „Оскар“ Сръбски треньор почина по време на мач Сръбски треньор почина по време на мач Като треньор Жижович е водил босненските Радник, Зрински, Свобода и Борац (Баня Лука) Като във филм на ужасите - софиянец се озова със змия в хола Като във филм на ужасите - софиянец се озова със змия в хола Шокиращи подробности за историята с питони и смокове в столицата На Малдивите забраниха пушенето за цяло поколение, включително и за туристи На Малдивите забраниха пушенето за цяло поколение, включително и за туристи Мярката засяга всички, родени след 1 януари 2007 г. 84 души пострадаха след консумация на дюнери в частно училище 84 души пострадаха след консумация на дюнери в частно училище Към момента 10 деца и двама възрастни остават хоспитализирани, а на останалите е оказана амбулаторна помощ
Кристин Лагард, президент на ЕЦБ Кристин Лагард, президент на ЕЦБ Преди всяка държава да въведе еврото, има страхове и колебания. Но година по-късно хората винаги са по-уверени и подкрепата расте
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, изкъпи се, избръсни се, облечи си новия костюм и ела да вечеряш!
- Какво си сготвила?
- Гъби.
Виц на деня Виц на деня - Врачка ти предсказа, че жена ти ще те напусне ли?
- Не, каза че ми предстои прекрасен живот!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Животът е вглеждане в различни огледала в търсенето на собственото си лице

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори