×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • „Български пощи“ пуснаха първите комплекти с евромонети
  • САЩ спира имиграционните заявления от 19 държави
  • 54 двойки се ожениха на масова сватба в Газа
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ 03/12/2025, Сряда 21:40 2
Тервел ИЛИЕВ Екшън с морски дрон в Румъния Екшън с морски дрон в Румъния 03/12/2025, Сряда 20:20 0
Тервел ИЛИЕВ Натали от "Ергенът": Събуди се, народе Натали от "Ергенът": Събуди се, народе 03/12/2025, Сряда 18:20 3
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Протестните демонстрации обхванаха десетки градове в страната с искания за оставка, промяна на модела на управление и настояване за повече прозрачност Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Учени дадоха обяснение Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Ескалацията на напрежението в Народното събрание преля в декларации, но и изостри обществения гняв, насочен към управляващите Български шофьор реши да кара по тротоара Български шофьор реши да кара по тротоара Дори даде мигач, докато слаломира до пешеходка с куче Бургас въвежда безкасово пътуване: Вече с дебитна или кредитна карта в автобуса Бургас въвежда безкасово пътуване: Вече с дебитна или кредитна карта в автобуса Градският транспорт в Бургас преминава на ново ниво – вече можем да купуваме билет само с едно докосване на банковата карта Мистериозно устройство на пътя върши двойна работа Мистериозно устройство на пътя върши двойна работа Шофьорите не натискат бясно газта, а бандити могат да бъдат заловени Европейският главен прокурор Лаура Кьовеши се срещна с Георги Георгиев Европейският главен прокурор Лаура Кьовеши се срещна с Георги Георгиев Тя е на важна визита в България КЗК с мрачен доклад: Българската храна изчезва, надценките стигат 90 на сто КЗК с мрачен доклад: Българската храна изчезва, надценките стигат 90 на сто Производството на основни храни у нас е в колапс, а вносът расте рекордно. Комисията за защита на конкуренцията алармира, че без спешни мерки ще загубим не само вкуса, но и сигурността си Шофьорите, пътуващи към Гърция могат да използват алтернативни трасета през пункт "Илинден" Шофьорите, пътуващи към Гърция могат да използват алтернативни трасета през пункт "Илинден" Агенция „Пътна инфраструктура“ прави това уточнение във връзка с временното спиране на трафика през граничен пункт „Промахон“ Натали от "Ергенът": Събуди се, народе Натали от "Ергенът": Събуди се, народе Младата жена подкрепя протестите срещу Бюджет 2026
Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Словакия обмисля подобен ход Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” След санкциите срещу „Лукойл“, милиардери от различни сфери на бизнеса се насочват към нейните активи. Сред тях е и Бернд Бергмайр, с минало в индустрията за съдържание за възрастни и солиден опит във финансовите среди. Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Заподозряният трябва да се яви отново в съда на 8 декември Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Букмейкърите на Coral поставиха Търнър на първо място, изпреварвайки досегашните лидери на кандидатите Арън Тейлър-Джонсън и Хенри Кавил Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ В рамките на няколко дни ще се изгражда т.нар. „прозорец“ в средната разделителна ивица – специален участък, който позволява безопасно преминаване на автомобилите от едното платно в другото Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Инвеститори се пренасочват към Arc Miner за безопасни и прогнозируеми печалби, докато волатилността разтърсва криптопазара Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Ребека Лус, бившата на Дейвид Бекъм, днес води спокоен живот в Норвегия с лекар и две деца Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Признанията на Виктор от „Ергенът“ за бурния му интимен предизвикаха вълна от реакциите и поставиха въпроси за любовта, доверието и истината зад телевизионния образ Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Няма да позволим да бъдат обиждани моите хора, обяви лидерът на ДПС Ново начало  Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Изказването му идва в момента, когато вниманието на света е насочено към Москва, където се провеждат ключови разговори между руски представители и американската делегация, водена от пратеника на Доналд Тръмп – Стив Уиткоф
Бойко Борисов Бойко Борисов Протестите си свършиха страхотна работа, бюджетът не беше добър Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Виц на деня Виц на деня - Какво правиш?
- Гледам състезание по щанги.
- Мъже, или жени?
- Още не знам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да искаш, значи да можеш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори