×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 48-годишната жена от Варна е била наръгана в сърцето посред нощ
  • Бургас празнува със спектакъла „Обичам Бургас“ и плеяда от артисти на 20 септември в Летния театър
  • Димчево отбелязва своя празник с народни борби и нестинарски игри
  • Осмото издание на международния Фестивал за съвременни изкуства „ВОДА 2025“ ще обитава „Дупката“ в центъра на Бургас от 6 до 8 октомври
  • НАТФИЗ ще открие новия филиал в Бургас с тържествена церемония и концерт на 23 септември
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Тръмп: Путин ме разочарова
Тръмп: Путин ме разочарова 18/09/2025, Четвъртък 22:00 1
Тервел ИЛИЕВ Сърбия преговаря с Русия за изграждането на АЕЦ Сърбия преговаря с Русия за изграждането на АЕЦ 18/09/2025, Четвъртък 21:10 1
Тервел ИЛИЕВ 105-годишен мъж не спира да пие и гледа футбол 105-годишен мъж не спира да пие и гледа футбол 18/09/2025, Четвъртък 20:33 0
Тервел ИЛИЕВ ЦСКА с нов тежък провал ЦСКА с нов тежък провал 18/09/2025, Четвъртък 19:31 3
Тервел ИЛИЕВ Кошмарът за футболна България продължава Кошмарът за футболна България продължава 18/09/2025, Четвъртък 19:00 5
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
39-годишен мъж нападна група ученици и изпрати в нокдаун едно от момчетата 39-годишен мъж нападна група ученици и изпрати в нокдаун едно от момчетата Яростна и груба проява в Лясковец Сърбия преговаря с Русия за изграждането на АЕЦ Сърбия преговаря с Русия за изграждането на АЕЦ Сръбският посланик в Москва Момчило Бабич с любопитен коментар БУЛАВТО представи обновената си търговска и сервизна база в Бургас БУЛАВТО представи обновената си търговска и сервизна база в Бургас Празничното събитие уважи председателят на Общинския съвет Михаил Хаджиянев, бе представен и новият управител в Бургас Иван Георгиев Политолог: Партиите удариха дъното, стигнаха нивото на махленски пияници Политолог: Партиите удариха дъното, стигнаха нивото на махленски пияници Борисов призна, че си е дал партията под наем, каза Любомир Стефанов и определи това като проблем за членовете на ГЕРБ ЦСКА с нов тежък провал ЦСКА с нов тежък провал Керкез е на дузпата Ще станат ли политиците жертви на Пеевски, ако отнемат правомощията на президента за специалните служби? Ще станат ли политиците жертви на Пеевски, ако отнемат правомощията на президента за специалните служби? Да мислят какъв ще е ефектът в бъдеще, защото ако стане премиер, всичко ще е в неговите ръце, предупреди ген. Кирил Радев "Възраждане" протестира в центъра на София "Възраждане" протестира в центъра на София Привърженици на партията искат нови избори Никола Барбутов остава в ареста, съветникът му – на свобода срещу гаранция Никола Барбутов остава в ареста, съветникът му – на свобода срещу гаранция Петър Рафаилов излиза от ареста срещу 10 хил. лв. гаранция Пече ли се нещо велико - тотална сензация на Световното по волейбол, засяга и България Пече ли се нещо велико - тотална сензация на Световното по волейбол, засяга и България Бразилия е аут от шампионата, "лъвовете" се очертава да са фаворити в евентуален полуфинал Все още никъде по света няма бар-вариете като нашето в Слънчев бряг Все още никъде по света няма бар-вариете като нашето в Слънчев бряг Флагман разговаря с управителя на грандиозното нощно заведение от годините на разцвета му 1983-1989 г. - за визитите на Тодор Живков и приближените му, за терористичния бос Бекир Челенк и още неизвестни факти  
Шок за Холивуд след сваленото шоу на Джими Кимъл! И други загубеняци трябва да излетят, каза Тръмп Шок за Холивуд след сваленото шоу на Джими Кимъл! И други загубеняци трябва да излетят, каза Тръмп Бандата МАГА се опитва отчаяно да представи този младеж, който уби Чарли Кърк, като нещо различно от един от тях, каза водещият Тръмп: Путин ме разочарова Тръмп: Путин ме разочарова Президентът на САЩ говори относно войната в Украйна Владимир Путин посочи колко руски войници се бият на фронта в Украйна Владимир Путин посочи колко руски войници се бият на фронта в Украйна Броят е огромен   Алкарас каза дали е гадже с тази красавица Алкарас каза дали е гадже с тази красавица Карлитос отрекъл да има връзка с моделката Протести парализираха Франция, тази вечер на улицата ще излязат над 800 хил. души Протести парализираха Франция, тази вечер на улицата ще излязат над 800 хил. души В цялата страна се провеждат над 470 отделни демонстрации заради планувано орязване на публични услуги и понижаване на заплатите в държавния сектор Ритъм анд блус историята на живота на Джими Хендрикс - по-бърза от едно намигване Ритъм анд блус историята на живота на Джими Хендрикс - по-бърза от едно намигване " Всичко, което мога да направя, е просто да продължавам да правя това, което  чувствам ." - Джими Хендрикс Италия прие закон да наказва с 5 години затвор за незаконните АI – “дийпфейкове” Италия прие закон да наказва с 5 години затвор за незаконните АI – “дийпфейкове” В Италия правителството прие забрана за изображения или видеоклипове, създадени с помощта на изкуствен интелект, без съгласието на изобразените лица Столична община трябва да премести трамваите от локалното на бул. „Скобелев“, реши ВКС Столична община трябва да премести трамваите от локалното на бул. „Скобелев“, реши ВКС Вече 13 години общината бездейства по отношение на задължението си да премахне едно уж временно трасе Тръмп обяви Aнтифа за терористична организация – какво означава това Тръмп обяви Aнтифа за терористична организация – какво означава това Антифа от години е символ на разрушение и безнаказаност и е нанесла щети за милиарди долари Мелания Тръмп говори високо и ясно в ярко жълто на държавния банкет във Великобритания Мелания Тръмп говори високо и ясно в ярко жълто на държавния банкет във Великобритания Кейт Мидълтън и Мелания Тръмп предприеха различни подходи към модата в замъка Уиндзор  
Бойко Борисов Бойко Борисов Ако ми дадат фланелка на "Благо Коцев", ще си я сложа Виц на деня Виц на деня - Докторе, боли ме главата!
- Ама госпожо, аз да не съм мъжът ви!
Виц на деня Виц на деня Първа среща. Разговорът не върви. Тя:
- Кажи ми нещо смешно...
- Е, ти пък веднага за заплатата ми питаш.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Има два вида мъже: такива, които могат да качат хладилник до десетия етаж и такива, които могат да платят за това.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори