×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Възстановен е достъпа до Терминал 2 на летище „Васил Левски“
  • Максимално допустимата скорост по магистрала в Чехия ще бъде повишена до невиждан за Европа размер
  • Фарът на Шабла вече е туристическа атракция, пуска бяла светлина на 17 мили навътре в морето, за да пази корабите
  • Работник пострада поради немарливо изпълнение на занятие на територията на оръжейното предприятие „Арсенал" в Казанлък
  • Русия ще продължи да доставя петрол на Индия, а президентът на страната Владимир Путин ще се срещне с индийския премиер
  • Около 16:00 часа днес над 150 работници от фабрика "Миролио" в Сливен бяха евакуирани заради пожар
  • Кевин Костнър даде обяснение за скандалната сцена с изнасилването
  • Израел става водещ доставчик на газ за Египет
  • В Румъния задействаха системата Ro-Alert заради обекти, падащи от небето след руска атака
  • Перничанин се опита да направи опит за самоубийство в ареста в София
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ 72-годишен се удави в река 72-годишен се удави в река 20/08/2025, Сряда 18:45 0
Флагман.БГ Огромен проблем с пчелите в България Огромен проблем с пчелите в България 20/08/2025, Сряда 18:24 1
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Близнаците да внимават с парите и да не рискуват, а на Лъва ще се усмихне късметът Близнаците да внимават с парите и да не рискуват, а на Лъва ще се усмихне късметът Сагата в РУО-Бургас приключи, МОН избра Валентина Камалиева да оглави инспектората Сагата в РУО-Бургас приключи, МОН избра Валентина Камалиева да оглави инспектората Очаквано тя спечели конкурса и предстоят сериозни размествания в най-голямата държавна структура на просветата в областта Саботаж или атентат предизвика трагедията в Несебър? Саботаж или атентат предизвика трагедията в Несебър? Защо разследващите не се консултират с нас специалистите, пита капитан Ивелин Светиев, който е вдигнал над 100 000 души във въздуха Микробус помете "Тойота" и почерни семейство Микробус помете "Тойота" и почерни семейство 23-годишният шофьор не спрял на знака „Стоп“ и така се стигна до трагедията Любо Киров с първи коментар след скандала Любо Киров с първи коментар след скандала Певецът обясни неприличните си жестове с това, че публиката му го познава и е малко по-темпераментен на сцена 39-годишен загина, хвърляйки се напук на спасителите от скалите на Силистар в морето 39-годишен загина, хвърляйки се напук на спасителите от скалите на Силистар в морето Двама летовници са били отнесени от огромното вълнение привечер, единият загуби живота си Над 100 отровени по време на сватба в България Над 100 отровени по време на сватба в България Тържеството е било със 750 гости Извънредно! Автомобил горя край Атия Извънредно! Автомобил горя край Атия Движението бе пренасочено през селата Атия и Росен в посока Бургас Морето взе още една жертва, млад мъж се удави в Приморско Морето взе още една жертва, млад мъж се удави в Приморско Спасители успяха да извадят живи от морето жена, дете и друг мъж 72-годишен се удави в река 72-годишен се удави в река Трагедия в Разлог
Международната федерация по бокс въведе задължителни генетични тестове - вече няма никакъв шанс мъж да се бие с жена между въжетата Международната федерация по бокс въведе задължителни генетични тестове - вече няма никакъв шанс мъж да се бие с жена между въжетата За Световно Изпечени бандити свиха диамант за 25 милиона долара, не прецениха само 1 нещо Изпечени бандити свиха диамант за 25 милиона долара, не прецениха само 1 нещо Местната полиция се оказа прекалено добра дори за крадци от висок престъпен калибър Баща на 4 деца отслабна с над 100 килограма Баща на 4 деца отслабна с над 100 килограма Джеймс Бейкър се радва на живота повече от всякога 11-годишно дете пострада при инцидент с джет в Гърция 11-годишно дете пострада при инцидент с джет в Гърция Момчето се возело с възрастен мъж, когато джетът се сблъсква с надуваема лодка Едва ли има бандит, който иска да го гони тази полиция Едва ли има бандит, който иска да го гони тази полиция Органите на реда в Дубай имат под ръка нови "чудовища", Rolls-Royce Cullinan може да гони бандитите с 280 километра в час Откриха 6 отрязани мъжки глави край голям път Откриха 6 отрязани мъжки глави край голям път Предполага се, че убитите са били членове на банда, които са жертва на други гангстери Млада красавица отказа секс на гангстер, намериха я изнасилена и мъчително убита Млада красавица отказа секс на гангстер, намериха я изнасилена и мъчително убита Зловещата история е от Бразилия Чехия тества максимална скорост 150 км/ч по магистралите си Чехия тества максимална скорост 150 км/ч по магистралите си Първите знаци вече са факт, досега ограничението беше 130 км/ч Българка отиде в Гърция с кучето си, затвори го за 15 минути в кола и разбра какво е държава с правила Българка отиде в Гърция с кучето си, затвори го за 15 минути в кола и разбра какво е държава с правила Тя е арестувана и глобена Тръмп се превърна в ... матрьошка Тръмп се превърна в ... матрьошка Дървената фигурка с неговия лик е сред най-търсените в Москва
Бойко Борисов Бойко Борисов Нали в Гърция са с евро и българите ходят, няма страшно Виц на деня Виц на деня - Тате, каква е разликата между пушката и картечницата?
- Ами, представи си, че първо говоря аз, а после - майка ти...
Виц на деня Виц на деня - Иванчо, кажи честно кой ти написа домашното?
- Госпожо, честно не знам! Легнах си рано.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Фразата, че мъжете искат само едно нещо, обикновено се употребява от жени, от които мъжете и това не искат!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори