×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Бурята „Байрон“ блокира Гърция: Червен код и затворени училища
  • България предлага жп линията Русе–Горна Оряховица да бъде включена за финансиране в Механизма за свързване на Европа
  • Украински дрон атакува Чечения и руски региони: Разрушения и пожари, ПВО на Русия реагира
  • Преговорите между украинска и американска делегация в Маями приключиха
  • Днес теглят жребия за Световното първенство
  • Сметната палата сезира прокуратурата за тежки нарушения в Министерството на културата
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Ученици и учители искат 40-минутни часове Ученици и учители искат 40-минутни часове 05/12/2025, Петък 22:00 1
Флагман.БГ Радикални промени за три зодии Радикални промени за три зодии 05/12/2025, Петък 21:19 0
Тервел ИЛИЕВ Кой ще спечели "Игри на волята" Кой ще спечели "Игри на волята" 05/12/2025, Петък 20:00 3
Тервел ИЛИЕВ Канцлерът Мерц защити немските пенсионери Канцлерът Мерц защити немските пенсионери 05/12/2025, Петък 18:40 1
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Ученици разкриват бъдещето: Бургас през 2050-та ще бъде технологична столица на културата Ученици разкриват бъдещето: Бургас през 2050-та ще бъде технологична столица на културата Млади таланти вдъхновиха кмета с проект, който превръща Бургас в екологичен и културен хъб на бъдещето Синоптиците към бургазлии: Това ще е най-дъждовният Никулден! Синоптиците към бургазлии: Това ще е най-дъждовният Никулден! Няма да ни спрете, чакаме си празника, отвръщат родените и живеещи до морето, закриляни от Чудотвореца Заповядайте пред Пантеона в Бургас, за първи път тук има Коледно градче Заповядайте пред Пантеона в Бургас, за първи път тук има Коледно градче Ръководителят на ЦАУ „Зора“ д-р Георги Митев кани всички свои съграждани и гости в Морската градина до Нова година  Посмъртно отличие за Теодор Стоев: „Ключът от Кулата“ за мецената, изградил храм в Бургас Посмъртно отличие за Теодор Стоев: „Ключът от Кулата“ за мецената, изградил храм в Бургас Навръх Никулден градът почита един от най-тихите, но значими дарители в новата си история Как да премахнете жълтите петна от възглавници Как да премахнете жълтите петна от възглавници Ето ефикасен трик Актрисата Ива Трифонова роди син на дуетната си половинка Валери Еличов Актрисата Ива Трифонова роди син на дуетната си половинка Валери Еличов Една година не достигна на барда, за да изравни рекорда на някогашният директор на Музикалното училище Стефан Лалчев - баща на естрадна звезда Кой ще спечели "Игри на волята" Кой ще спечели "Игри на волята" Победителят със сигурност ще е мъж За Никулден кметът Димитър Николов награди над 550 амбициозни и будни деца За Никулден кметът Димитър Николов награди над 550 амбициозни и будни деца Критериите -  високи постижения в образованието, науката, изкуствата и спорта Страхува ли се Ландо от "Лудия" Макс във Формула 1 Страхува ли се Ландо от "Лудия" Макс във Формула 1 В Макларън остават спокойни 73-годишен българин е задържан за опит за убийство 73-годишен българин е задържан за опит за убийство Екшънът се случи в град Казанлък
Меси посочи основните фаворите за Световното, липсата на един отбор отвори дискусия Меси посочи основните фаворите за Световното, липсата на един отбор отвори дискусия Лионел не сложи Роналдо и Португалия сред основните конкуренти на Аржентина Симеон Николов с нов блестящ мач в Русия, Локомотив е лидер Симеон Николов с нов блестящ мач в Русия, Локомотив е лидер Разпределителят направи 7 точки, 5 от блокада САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години Американската стратегия за национална сигурност очертава мрачен анализ: спад на раждаемостта, масова миграция, икономическа стагнация и политическа криза застрашават бъдещето на континента Netflix купува Warner Bros. и HBO Max за 72 млрд. долара - най-голямата сделка в историята на Холивуд Netflix купува Warner Bros. и HBO Max за 72 млрд. долара - най-голямата сделка в историята на Холивуд Администрацията на Тръмп ще разгледа всяка сделка между Netflix и WBD, а някои анализатори очакват да последва политическа и правна битка. RSV набира скорост по света и причинява тежки респираторни, сърдечни и неврологични усложнения RSV набира скорост по света и причинява тежки респираторни, сърдечни и неврологични усложнения Специалистът Иън Уий от Сингапурската многопрофилна болница обяснява, че около 5–10% от хората, които изглеждат като цяло настъпили, са заразени с RSV Ампутираха крака на бащата на Меган Маркъл, бори се за живота си Ампутираха крака на бащата на Меган Маркъл, бори се за живота си Новината беше съобщена от сина му, Томас-младши, който даде актуална информация за състоянието на баща си Масова смърт на пингвини в Южна Африка Масова смърт на пингвини в Южна Африка Учени предупреждават, че колониите на африканския пингвин са на ръба на колапс и че са нужни спешни мерки за ограничаване на риболова и защита на екосистемите Правителство, синдикати и работодатели се разбраха за Бюджет 2026, в понеделник го внасят в НС Правителство, синдикати и работодатели се разбраха за Бюджет 2026, в понеделник го внасят в НС Още днес Министерството на финансите ще предостави готовия проектозакон и актуализираната средносрочна прогноза на социалните партньори. През почивните дни предстои работа по бюджетите на НЗОК и ДОО Български шофьор задържан в Гърция за каране в насрещното на магистралата Атина–Солун Български шофьор задържан в Гърция за каране в насрещното на магистралата Атина–Солун Инцидентът повдига въпроси за безопасността на пътя и поведението на професионалните водачи, включително шофьорите от България, пътуващи през Гърция Ейми Шумър разкри истинската причина за отслабването си с 23 кг Ейми Шумър разкри истинската причина за отслабването си с 23 кг Актрисата казва, че именно коментарите в социалните мрежи са я подтикнали да се подложи на по-задълбочени медицински изследвания
Бойко Борисов Бойко Борисов Изнасям три деца по комшиите. Те комшиите се възмущават вече. Виждам, че другите партии мълчат, но животът е колело и ще дойдат и пред техните къщи Виц на деня Виц на деня - Докторе, вярно ли е, че здравето не се купува с пари?
- А бе кой ви пълни главите с тези глупости?!
Виц на деня Виц на деня Едно време жените готвеха като майките си, но днешно време пият като бащите си! Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тези мъже, които се имат за много хитри, да не забравят, че и на дявола някой е сложил рога!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори