×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Мария АРНАУДОВА Числото 2 ще хармонизира живота на 4 зодии Числото 2 ще хармонизира живота на 4 зодии 02/12/2025, Вторник 12:36 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Числото 2 ще хармонизира живота на 4 зодии Числото 2 ще хармонизира живота на 4 зодии Днес Телецът може да усети, че е по-лесно да прецени кое е нужно да запази и кое да промени 36-годишен мъж почина след удар от волтова дъга 36-годишен мъж почина след удар от волтова дъга Трагичният инцидент е станал по време на ремонтни дейности в  Дупница Движението на камионите се ограничава по време на празниците Движението на камионите се ограничава по време на празниците По автомагистралите „Тракия“, „Струма“ и „Хемус“ Правителството изтегли бюджета в евро, идват ли нови избори Правителството изтегли бюджета в евро, идват ли нови избори Влизаме в еврозоната със старата рамка - в лева Тревожна ескалация: Трета поред атака срещу търговски танкер в Черно море Тревожна ескалация: Трета поред атака срещу търговски танкер в Черно море Реджеп Ердоган заяви, че нападенията са неприемливи, като отправи предупреждение към „всички свързани страни“ От 2026 г. винетките ще се таксуват в евро без промяна в цената От 2026 г. винетките ще се таксуват в евро без промяна в цената Преходът е напълно автоматизиран и потребителите не трябва да правят нищо допълнително Имаме два месеца да прекратим договорите си оператори без неустойка при повишение на тарифите Имаме два месеца да прекратим договорите си оператори без неустойка при повишение на тарифите Срокът за промяна на доставчик на телекомуникационни услуги започва да тече от момента, в който сме официално уведомени за предстояща индексация Исторически успех! Белослава Кръстева стана първа в Европа по ускорен шах Исторически успех! Белослава Кръстева стана първа в Европа по ускорен шах При мъжете се представи гросмайстор Кирил Георгиев Властта и синдикати с поредна среща в търсене на изход за бюджета Властта и синдикати с поредна среща в търсене на изход за бюджета Процедурата е замразена до постигане на всеобща договорка Има ли тежко пострадали след ексцесиите в столицата? Има ли тежко пострадали след ексцесиите в столицата? Добра вест дойде от Центъра за спешна медицинска помощ
Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Ако сложи край на СПИН, това наистина би било перо в шапката му, коментира звездният певец Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Русия обяви, че е превзела град Покровск в Донецка област, но Украйна отхвърля тази информация От Кремъл се хвалят: Битката за Покровск приключи От Кремъл се хвалят: Битката за Покровск приключи "Ще постигнем целите, които първоначално си поставихме", каза президентът на РФ Путин Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това Учени създадоха машина, която превръща въздух в питейна вода! Къде се случи това В Китай не си поплюват с технологичния напредък Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Страна от Централна Европа даде допълнителни 250 милиона евро военна помощ за Украйна Нидерландия се опитва да помогне на украинците с оръжия от САЩ 101-годишна баба е звезда във фитнеса 101-годишна баба е звезда във фитнеса В Испания Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Избухна страшен скандал около спортна кола на 6 колела Две ателиета се обвиняват взаимно Почина велик шампион от старата школа на тениса Почина велик шампион от старата школа на тениса Отиде си Никола Пиетранджели Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Русия твърди, че е превзела село в Донецка област - ракетна атака удари Днепър Трима загинали и най-малко осем ранени при удар по източния украински град, твърдят местните власти Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите Довечера на протеста ще има КПП, ще проверяват демонстрантите На прицел са лица с профил на агресивни граждани, познати от предишни протести
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Ти какъв искаш да станеш, когато пораснеш?
- Тъпанар.
- Тъпанар ли? И защо?
- Ами постоянно чувам: "Гледай го този тъпанар, каква кола кара!".
Виц на деня Виц на деня - Жена, взех решение да спра пиенето!
- Защо бе!? И сега кой ще ме нарича красавице?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Наръфана люта чушка и разведена жена са само за истински търсачи на силни усещания!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори