×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Гледат делото „Корал“ за документна измама срещу Лена Бориславова
  • Над 22 млн. души могат да умрат до 2030 г. заради съкращения на международната помощ
  • Ресорните парламентарни комисии ще разгледат бюджетите на държавата, НЗОК и ДОО
  • Тръмп обяви, че ще продаде изтребители Ф-35 на Саудитска Арабия
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Флагман.БГ На 70 и след 4 брака тя срещна отново любовта На 70 и след 4 брака тя срещна отново любовта 18/11/2025, Вторник 10:40 0
Тервел ИЛИЕВ Има много поличби за днес Има много поличби за днес 18/11/2025, Вторник 09:33 1
Тервел ИЛИЕВ Голям екшън в Несебър Голям екшън в Несебър 18/11/2025, Вторник 08:33 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Бенчев предупреждава: Горивата може да поскъпнат още, Спецов беше логичен избор за "Лукойл" Бенчев предупреждава: Горивата може да поскъпнат още, Спецов беше логичен избор за "Лукойл" Експерти очакват задържане на цените, но бензиностанциите предвиждат нов ръст от 2–3% в следващите седмици. За последните 5 години употребата на антибиотици у нас се е увеличила с 27% За последните 5 години употребата на антибиотици у нас се е увеличила с 27% Това показват данни от годишния доклад на Европейската мрежа за наблюдение на антимикробната резистентност. В парламента се обсъжда първият държавен бюджет в евро В парламента се обсъжда първият държавен бюджет в евро Трите проекта за план-сметка вече получиха одобрението на Министерския съвет Тежки катастрофи на пътя Бургас-Варна, пострадаха абсолютно невинни млади хора Тежки катастрофи на пътя Бургас-Варна, пострадаха абсолютно невинни млади хора Двама мъже сгрешиха фрапантно зад волана Голям екшън в Несебър Голям екшън в Несебър Мъж започна да троши дома си с чук, полицаите откриха голямо количество дрога в жилището Ченгета откриха интересна находка при обиск в Айтоско Ченгета откриха интересна находка при обиск в Айтоско Чака се експертиза от Бургаския исторически музей, случаят е отворен Подробности за екшъна с "Мерцедес" и пешеходка в ж.к. "Зорница" Подробности за екшъна с "Мерцедес" и пешеходка в ж.к. "Зорница" Пострадалата е 64-годишна, без непосредствена опасност за живота е В Русия създадоха класация за вражески правителства, мястото на България е много интересно В Русия създадоха класация за вражески правителства, мястото на България е много интересно Основните неприятели на Кремъл са великобританските управляващи Айшето от „Кумлука“ роди близнаци, кръсти ги Делян и Бойко (САТИРА) Айшето от „Кумлука“ роди близнаци, кръсти ги Делян и Бойко (САТИРА) „Туй Айшето… може и да е далеч от политиката, ама не е глупава“, помисли си акушерката 500 млн. евро в бюджета, ако "мъртвите души" в администрацията бъдат премахнати 500 млн. евро в бюджета, ако "мъртвите души" в администрацията бъдат премахнати 10 500 празни щатни бройки в държавната администрация. Tова число отприщи нов спор за раздуването на държавния апарат - за заплати и бонуси
Ужасяващо убийство: Известен футболен съдия застреля бившата си любима Ужасяващо убийство: Известен футболен съдия застреля бившата си любима Трагедия на Балканите Четирима от всеки петима украинци, призовани в армията...дезертират  Четирима от всеки петима украинци, призовани в армията...дезертират  Около 100 000 млади украински мъже са напуснали страната през последните три месеца, много от които се насочват през Полша към Германия Сделка за ядрено сътрудничество подписват САЩ и Саудитска Арабия Сделка за ядрено сътрудничество подписват САЩ и Саудитска Арабия Рамковият договор ще се затвърди по време на визитата на принц Мохамед бин Салман във Вашингтон Орбан: Изпращаме каса водка на алкохолик и си мислим, че помагаме Орбан: Изпращаме каса водка на алкохолик и си мислим, че помагаме От Будапеща са категорично против предложение на Фон дер Лайен за нова финансова помощ към украинското правителство Напрежението между САЩ и Венецуела расте, обявиха наркокартел за терористична организация Напрежението между САЩ и Венецуела расте, обявиха наркокартел за терористична организация Продължава струпването на US военна мощ в Карибско море „Шеврон“ влиза в надпреварата за активи на „Лукойл“? „Шеврон“ влиза в надпреварата за активи на „Лукойл“? „Карлайл“ също проучва възможности да ги закупи Украйна придобива 100 френски изтребителя Украйна придобива 100 френски изтребителя Днес бяха подписани важни документи за значително укрепване на нашите отбранителни способности, каза украинският президент Евакуация в Румъния заради атака с дронове Евакуация в Румъния заради атака с дронове Руснаците поразили кораб, натоварен с пропан-бутан в Черно море Дияна Хърка прекрати гладната си стачка Дияна Хърка прекрати гладната си стачка Тя обвинява за трагедията и сръбския президент Александър Вучич ЕС премахва безвизовия режим с държави, които не прилагат правилата ЕС премахва безвизовия режим с държави, които не прилагат правилата Страните рискуват да загубят безвизовия достъп до Шенген
Бойко Борисов Бойко Борисов Ще имаме дерогация за Лукойл от САЩ, чичо ми зад Океана каза Виц на деня Виц на деня - Скъпа, тая манджа не е ли развалена?
- Яж, не се страхувай. Утре е почивен ден!
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, ние правим с*кс само когато имаш нужда от пари?!
- Е, не ти ли е достатъчно често?!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Истинските мъже носят широки панталони, за да скриват мислите си...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори