×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Михаил ДИМИТРОВ Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред 13/12/2025, Събота 20:40 1
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Коледният дух завладя Русе с хиляди светлини, ефектни декорации и 16-метрово виенско колело с изглед към празничния Дунав Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Българският лекарски съюз алармира, че без приет бюджет за 2026 г. няма да има нов рамков договор, а болниците и пациентите ще понесат тежките последици Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Наличие на Bacillus cereus в производствена линия доведе до предпазно изтегляне на няколко популярни марки адаптирано мляко от българския пазар Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият И възможно ли е обектът да бъде преобразен без да загуби арт облика си Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред Политическата криза се задълбочава, а президентът Радев може да използва ситуацията за ново начало Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Така нареченият „паратропер“ пред паметника „Альоша“ предизвика бурни реакции сред бургазлии Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Общинско решение за изграждане на соларна централа доведе до напрежение сред живеещите в подножието на Родопите Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Растението е ценено заради своите противовъзпалителни, антибактериални и тонизиращи свойства, но има и скрити опасности Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Исторически всяко поскъпване води до социално напрежение, което е риск на фона на международните санкции и обезценяването на риала Всички правим тази грешка: Тези ястия, стават по-здравословни, но чак на следващия ден Всички правим тази грешка: Тези ястия, стават по-здравословни, но чак на следващия ден Оказва се, че охлаждането променя структурата им дотолкова, че те започват да действат благотворно на метаболизма
Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Редица страни и институции настояват за право върху замразените пари Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Криминален трилър по действителен случай – осакатени тела, пропаднали милиони и мистериозно изчезнали хора продължават да тревожат Балканите повече от две десетилетия Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Източни ритуали и политически напрежения се преплитат в Латинска Америка преди балотажа между комунист и крайнодесен кандидат Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Британският монарх с публично послание на надежда, част от национална кампания за борба с рака Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Руска атака с дронове и ракети засегна три турски кораба в украински пристанища, въпреки призивите на Ердоган за спиране на огъня Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Световен спортен форум, пророчества на Ванга и мистериозна комета... Дали предстои историческа среща с извънземен разум? Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Тежка техника и блокади задръстват ключов граничен пункт, транспортният министър настоява за спешна реакция от ЕС Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Трети ден на масови демонстрации в Букурещ с искане за реформа на компрометираната съдебна система и отговорност от управляващите Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Един от най-запомнящите се екранни злодеи в Холивуд си отиде внезапно – без официална информация за причината Лоши новини за състоянието на Любо и Боби Михайлов Лоши новини за състоянието на Любо и Боби Михайлов Любо се топи, а Боби е с необратими последици на мозъка
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори