×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • До 17 ч. днес движението при км 205 на АМ "Тракия" в посока София се осъществява в активната и аварийната лента
  • КНСБ призова депутатите да гласуват редовния бюджет
  • Токът за бизнеса поскъпва с 22% от утре
  • Близо четвърт от енергията, произведена в България през 2024 г. е от ВЕИ
  • Бивш пилот на NASCAR загина при катастрофа със самолет в Северна Каролина
  • Тръмп спира лотарията за зелени карти в САЩ
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

2019 г. и инвазията на тротинетките


2019 г. и инвазията на тротинетките
Ключови думи: тротинетки, 2019 г., новини
29 Декември 2019, Неделя, 13:30 ч.

Трите услуги, които предлагат споделени пътувания с е-тротинетки, са оптимисти за развитието на пазара през следващата година

Електрическите тротинетки се появиха в София в момент, в който недоволството от увеличващия се трафик и замърсяването на въздуха ескалира. Новата за България алтернатива за придвижване не може да реши всички проблеми в столицата, но предизвика вълнение у потребителите, които искаха да опитат нещо ново, както и критики, свързани с регулацията и безопасността на движението.

Ако през първата половина на 2019 г. чувахме все повече слухове, че няколко компании имат апетит към навлизането на този пазар у нас, то през второто полугодие всичко това се сбъдна. Така по столичните улици се появиха Lime, Hobo и Brum, пише investor.bg.

Началото даде американският играч Lime, който вече беше във фаза на експанзия в Европа. Той стъпи у нас през август с общо 150 електрически тротинетки. Само месец по-късно още две компании навлязоха на пазара - българската Hobo и Brum, която ползва платформата на американската компания Bird.

Бърза равносметка

Предвид краткия период, в който компаниите имаха възможността да тестват услугата си в София, и трите посочват, че са доволни от постигнатото през 2019 г.

“Въз основа на настоящото ни присъствие в Европа, София се открои като град с важно географско местоположение и голям потенциал благодарение на подема на алтернативната градска мобилност. Инвестициите ни в България ще подкрепят продължителния растеж и разрастването ни в Източна Европа”, коментира новият оперативен мениджър на Lime у нас Петко Анчев.

По думите на Йордан Георгиев, който ръководи Brum Scooters, тротинетките са се възприели добре от потребителите. “За съжаление, не успяхме да организираме по-ранно пускане на тротинетките, за да видим развитието на бизнеса през летния сезон и за по-добра преценка ще се наложи да изчакаме 2020 г.”, посочи той в интервю за Investor.bg.

За Hobo успехът от 2019 г. се измерва в доказването, че услугата е конкурентоспособна на местния пазар. По думите на основателя на компанията и неин изпълнителен директор Теодор Рачев фокусът е бил и върху изграждането на име на лоялен партньор, успешното стратегическо сътрудничество със Столична община и с различни частни бизнеси.

Досега Hobo може да се похвали с петцифрен брой пътувания със средна продължителност 10,5 минути в делнични дни и до 16 минути през почивните дни. Средните стойности за дължина на пътуване са 1,4 км, а през събота и неделя цифрата расте с 20%, коментира Рачев. От старта си в София до днес Brum има близо 30 хил. карания, а по-голямата част от тях са за не повече от 10-15 минути. От Lime пък се похвалиха, че вече имад над 100 хил. пътувания със средно изминато разстояние на пътуване от 1,28 км.

Предизвикателствата

Ръководителите на трите компании са единодушни, че голямото предизвикателство за тях е да променят възприятията на потребителите и да наложат електрическите скутери като предпочитан начин за придвижване.

Според Йордан Георгиев от Brum безопасността и културата на каране също се открояват като проблем. В тази връзка трите оператора, които показват желание за общо развитие на пазара, си сътрудничат в редица посоки, включително наскоро пуснаха специално видео, което показва как безопасно да се управляват тротинетките в градска среда.

Не на последно място в списъка с предизвикателства остават кражбите. “Кражбите също са неприятно предизвикателство. За щастие успяваме да хванем почти всички крадци благодарение на полицията, която реагира много бързо и ефективно на всички наши сигнали. В резултат от това кражбите от старта досега са драстично намалели, но това е постигнато с много труд, много часове прекарани по районните управления и в следствие на немалък брой хора, срещу които вече водим дела”, коментира Георгиев.

Регулацията

Въпрос номер едно, който стои пред операторите на споделени тротинетки в София, е регулацията на този вид транспорт. Липсата на достатъчно велоалеи и лошото качество на инфраструктурата са проблем, който пречи не само на нормалното и безопасно придвижване, но и на потребителското преживяване. Brum, Lime и Hobo вече показаха, че са готови да работят заедно и за създаването на правила, които да регулират пазара, така че той да има възможност да се развива. Предложените промени в Закона за движение по пътищата все пак не бяха приети напълно от самите оператори. Те настояха за поправки.

„Нашето споделено опасение е, че задължаваща, а не препоръчителна законова мярка като носенето на каска, би забавила и дори спряла подема на велосипедите и индивидуалните електрически превозни средства в дела на всички пътувания в града“, посочиха в общо изявление фирмите.

„Надявам се да бъдем чути и да не бъдат поставени сериозни законови ограничения за ползвателите на електрически тротинетки и велосипеди, защото според мен това ще откаже голяма част от потенциалните желаещи да използват екологичен транспорт. Строги регулации биха били стъпка назад в решението на проблемите с трафика и мръсния въздух в столицата”, обясни пред Investor.bg Йордан Георгиев от Brum.

От своя страна Веселин Грозданов, член на управителния съвет на клъстер “Зелен транспорт”, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че зачестяват проблемите с тротинетките, водещи до пътнотранспортни произшествия, така че регуация определено е необходима.

Петко Анчев от Lime подчертава, че компанията има „установени връзки с регулаторите на всички пазари, на които оперира. София не прави изключение”. Той е на мнение, че фокусът трябва да падне върху подобряването и създаването на подходяща инфраструктура, както и върху повишаването на културата на придвижване на пътя.

„Регулацията допринася за повишаването на вниманието по отношение на безопасността и културата на пътя. Разбира се, ние като оператор ще я приемем, но нека не забравяме, че идеята тук е не да се забранява непознатото, а да бъде подпомагано при условие, че то е добро за града ни”, обясни пред Investor.bg Теодор Рачев от Hobo.

Какво предстои през 2020 г.?

Както на европейско, така и на местно ниво операторите на тротинетки очакват повишения интерес към услугите им да се запази и през следващата година.

„Вземайки предвид общественото мнение в полза на намаляване на трафика и вредните емисии, както и усилията, които полагаме в посока реклама, смятаме, че през 2020 г. ще има повишено търсене”, коментира Рачев.

За Lime 2020 г. „продължава да бъде инвестиционна година в дългосрочното бъдеще” на компанията. За целта компанията ще инвестира в основата на бизнеса си, в общностите, които обслужва и в глобалната си експанзия. По думите на Петко Анчев Lime ще се съсредоточи върху ускорения си глобален растеж по начин, който е устойчив от гледна точка на бизнеса и на околната среда.

От Brum пък обещават редица интересни кампании и събития, целящи да помогнат София и България да станат по-приятно място за живеене.

Отвъд тези обещания предстои да видим и финализирането на регулаторната рамка, както и дали компаниите няма да увеличат броя на споделените тротинетки значително през следващото лято, което да доведе до проблемите, които виждаме в Европа с неправомерно оставени навсякъде електрически скутери.


В категории: Животът


1
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Мария Цънцарова не е освободена от работа Мария Цънцарова не е освободена от работа 19/12/2025, Петък 18:35 0
1
Коментара по темата
1.
Gringo
29.12.2019 14:47:10
0
7
В това отношение Бургас е привилегирован. Имаме чудесни и широки велоалеи, които се споделят между колоездачите и тротинетките. Аз имам тротинетка, с която се предвижвах бързо, лесно и удобно. Незаменима е в делнични дни, когато човек е в работен режим. Колелото ме ангажираше в обличане, а и физическото движение чрез него ( много полезно е) ме караше да се потя и ня работа някак си не се чуствах удобно. Тротинетката е мания. Лека е, удобна е, предижваш се без усилия, Живея в Меден рудник. От комплекса до всяка част на населено място в Бургас има велоалеи и не се налага да се рискува пресичайки автомобилните платна или ленти, какъвто проблем има в София например. От комплекса до Морска гара стигам с тротинетка за 20 минути. Батерията ми издържа да отида и да се върна два пъти ( 7 км. в посока). освен това, когато се налага да съм с автомобила, винаги си я нося в багажника, като по този начин ставам по-мобилен и не се лутам в търсена на място за паркиране в натъпкания център. Много удобно нещо е, но съм сигурен че на Бургас бус, бензиноколонката. зелената и сини зони не съм им удобен. За това очаквам и атаки от всички заинтересовани и свързани с тези бирници управленци. Само за сведение, моята калкулация с тротинетката е, че спестявам едни 80-90 лева на месец пари, дадени за транспорт с кола/автобус в рамките на града. Тротинетката се използва 8 месеца в годината, а като гледам какви зими вече имаме, може да се използва и 10 месеца в годината. Да, тя не заменя, колелото и автомобила, но си е едно чудесно средство за предвижване в малък град като Бургас, в който най-отдалечените му точки са на отстояние - 13-14 км. и до всяка една има свързаност с велоалеи.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Делян Добрев с предупреждение: Забравете за по-високи заплати през 2026 година Делян Добрев с предупреждение: Забравете за по-високи заплати през 2026 година  Дано да сме успели да прехвърлим отговорността на опозицията, каза той Атанас Зафиров предупреждава за криза след Нова година заради протестите Атанас Зафиров предупреждава за криза след Нова година заради протестите Той уверява, че няма с другарите си от властта да абдикират под силата на удара, който се задава. Ще е и ценови, и инфлационен, пророкува той Предсрочните избори (не)избежни – 22 март или 5 април са най-вероятните дати Предсрочните избори (не)избежни – 22 март или 5 април са най-вероятните дати Процедурата за мандатите започва, но партиите не показват воля за стабилно управление. РИОСВ потвърди: Производството на „Кроношпан“ е в екологичните норми РИОСВ потвърди: Производството на „Кроношпан“ е в екологичните норми Контролните измервания на РИОСВ и ИАОС не отчитат превишения на нормите за качество на въздуха във Велико Търново Официално: Съдът отмени избора на Весела Лечева за председател на БОК Официално: Съдът отмени избора на Весела Лечева за председател на БОК Софийският градски съд анулира резултата заради процедурни нарушения Засиленият интерес към Приморско не е случаен, а резултат от целенасочена политика Засиленият интерес към Приморско не е случаен, а резултат от целенасочена политика Морето и крайбрежието, признати сред най-чистите в Европа, девствени плажове, дюни, лонгозни гори и уникална природа, са най-големите богатства на общината Внимание  шофьори! Блокират глоби и услуги на МВР заради еврото Внимание шофьори! Блокират глоби и услуги на МВР заради еврото Незавършените електронни плащания ще бъдат анулирани, ако не се приключат до 30 декември   По-малко фирми планират коледни бонуси По-малко фирми планират коледни бонуси Несигурната икономическа среда кара все повече работодатели да се въздържат от празнични доплащания   Как „Лукойл Нефтохим Бургас“ се справя без дефицит на нефт, докато съседни държави изпитват криза Как „Лукойл Нефтохим Бургас“ се справя без дефицит на нефт, докато съседни държави изпитват криза Доставките са гарантирани за следващите няколко месеца, постигната е диверсификация - 21 сорта нефт, 15 държави, 4 континента  Задържаха 29-годишен мъж за разпространение на порнографски материали с малолетни Задържаха 29-годишен мъж за разпространение на порнографски материали с малолетни Материалите са сваляни от чуждестранни сайтове и споделяни чрез торент клиенти, разследването продължава  
ЕС се раздира от спорове заради заема за Украйна - Орбан: Европа е пред война с Русия ЕС се раздира от спорове заради заема за Украйна - Орбан: Европа е пред война с Русия Решението на ЕС за безлихвен заем към Украйна предизвика политически трусове в Брюксел и дълбоко разцепление между страните членки Синът на Джон Траволта има неочаквана връзка с наследниците на Елвис Пресли Синът на Джон Траволта има неочаквана връзка с наследниците на Елвис Пресли Съдебен спор извади наяве документи, които хвърлят нова светлина върху една от най-пазените тайни в Холивуд Трейлърът на „Аватар: Огън и пепел“ впечатлява, но критиците охлаждат очакванията Трейлърът на „Аватар: Огън и пепел“ впечатлява, но критиците охлаждат очакванията Третият филм на Джеймс Камерън обещава по-мрачно завръщане на Пандора, но ранните оценки повдигат въпроси за бъдещето на франчайз Турците откриха 160 кг хероин в тир с хранителни стоки, пътуващ за България Турците откриха 160 кг хероин в тир с хранителни стоки, пътуващ за България Дрогата е била скрита в буркани Намериха над 160 кг хероин в тир с храни, пътуващ за България Намериха над 160 кг хероин в тир с храни, пътуващ за България Дрогата е била скрита в буркани с храна Това не е Москва, а Брюксел - европейските фермери излязоха, за да защитят препитанието си Това не е Москва, а Брюксел - европейските фермери излязоха, за да защитят препитанието си Над 10 000 земеделци протестираха срещу споразумението с Меркосур и аграрната политика на Брюксел   Българин почина в арест в САЩ, води се разследване Българин почина в арест в САЩ, води се разследване Мъжът се казва Ненко Ганчев на 56 г.  Изкуственият интелект замърсява колкото Ню Йорк за година Изкуственият интелект замърсява колкото Ню Йорк за година Според проучване - бумът на AI води до огромни емисии, водна консумация и енергийно натоварване Тръмп променя класификацията на марихуаната - какво означава това? Тръмп променя класификацията на марихуаната - какво означава това? Подобна прекласификация от страна на Агенцията за борба с наркотиците (DEA) няма да направи марихуаната законна за развлекателна употреба в национален мащаб Румънският съд праща Уиз Калифа в затвора заради джойнт на сцената Румънският съд праща Уиз Калифа в затвора заради джойнт на сцената Той бе задържан от румънската полиция през лятото на миналата година, след като запали джойнт на сцената на фестивала "Beach, Please" в черноморския курорт Костинещ
Бойко Борисов Бойко Борисов Паметта на ПП-ДБ е толкова къса, че забравиха как Радев ги нарече директно шарлатани – и защо го направи Виц на деня Виц на деня - Изядох пет кюфтета, преди да си взема лекарството...
- Какво лекарство вземаш?
- Капки за уши...
Виц на деня Виц на деня - Бих отишъл и на края на света заради теб!
- Аууу... колко мило!!!
- Ама ти сигурно и там ще дойдеш?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Един евреин търговец разбрал, че синът му е опростил дълг на клиент и моментално поискал ДНК тест...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори