×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Колко ще са тол таксите


16 Ноември 2019, Събота, 12:02 ч.
Автор: Флагман.Бг

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане, пише вестник Монитор.

Предлага се първоначалният обхват на тол системата да е 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. Така 14 000 км от дългата близо 20 000 км републиканска пътна мрежа ще бъде безплатна за товарните автомобили над 3,5 тона. След старта на тол системата тези превозни средства няма да плащат и винетка за пътната мрежа извън обхвата на толуваните пътища.

С тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Тол таксите са обвързани с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи тол – автомагистрали, първи и частично втори клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.

Товарните автомобили с тегло между 3,5 т и 12 т ще плащат една и съща такса за трите категории пътища, но тя ще зависи от емисионния им клас. Тези с най-високите еко класове Евро V, Евро VI или EEV ще плащат по 4 ст. на километър. За тези с емисионен клас Евро III или Евро IV тарифата ще е 5 ст. на километър, а за тези с най-ниската екокатегория – клас Евро 0, I или II – 7 ст. на километър. „Целта е да се поощрява модернизирането на автопарка, за да се пази и околната среда“, обяснява проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.

Така например камион с маса между 3,5 т и 12 т и емисионен клас Евро V, би платил за преминаване по маршрута София – Бургас тол такса от 14,40 лв., за София – Варна –  16,11 лв., а за маршрута Варна – Бургас – 4,03 лв. Ако е с по-нисък еко клас – Евро IV, за София – Бургас тол таксата би била 17,89 лв., за София – Варна – 20,09 лв., а за Варна – Бургас – 5,05 лв.

Тежкотоварните автомобили с тегло над 12 т и с две или три оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 11 ст. и 22 ст. на километър за автомагистрали, между 10 ст. и 21 ст. на километър – за първи и втори клас пътища.

 Камионите с тегло над 12 тона, с четири и повече оси ще плащат в зависимост от емисионния си клас между 18 ст. и 36 ст. на километър за автомагистрала, между 17 ст. и 35 ст. – за първи клас пътища, и между 16 ст. и 34 ст. на километър – за втори клас пътища. Камион над 12 тона, с четири и повече оси и еко клас Евро V, би следвало да плати за пътя София – Бургас 71,72 лв., за София – Варна – 77,66 лв., а за Варна – Бургас – 19,27 лв.  При по-нисък екологичен клас – Евро IV примерният маршрут София – Бургас би струвал 89,65 лв., София – Варна –  97,73 лв, а за Варна – Бургас – 24,32 лв.

Тарифата за автобусите с тегло над 12 тона ще е от 5 ст. до 9 ст. на километър за автомагистрала, от 4 ст. до 8 ст. на километър за първи клас пътища и от 3 ст. до 6 ст. на километър за втори клас пътища. Автобусите с тегло до 12 тона ще плащат с 1 ст. по-евтино на километър, съответно – от 4 ст. до 8 ст. за автомагистрали, от 3 ст. до 7 ст. за първокласни пътища и от 2 ст. до 5 ст. за втори клас път.

С тарифата се определя и компенсаторната такса, която се дължи, ако товарен автомобил ползва платената пътна мрежа без тол такса. За камиони между 3,5 т и 12 т тя е 150 лв., за камиони над 12 т с две до три оси – 450 лв., за тежкотоварни превозни средства над 12 т с четири и повече оси – 750 лв., за автобусите – 150 лв. Компенсаторната такса се заплаща с цел да се избегнат административните санкции. Тя не е санкция, а по-висока пътна такса, която осигурява свободно придвижване по платената мрежа до 23:59 часа на деня, в който е наложена.

Ако водачът откаже да плати компенсаторната такса на място, за да продължи пътя си той трябва да заплати максимална тол такса. За товарните автомобили между 3,5 т и 12 т предложеният т.нар. максимален тол е от 27 лв. до 48 лв., в зависимост от емисионния клас, за товарни автомобили над 12 тона с 2-3 оси – между 71 лв. и 146 лв., за камиони с тегло над 12 тона, с 4 и повече оси –  от 119 лв. до 242 лв., и за  автобусите – от 24 лв. до 49 лв. Заплащането на максимална тол такса не освобождава нарушителите от плащането в 14-дневен срок на компенсаторна такса по банков път. Така общата дължима сума, която трябва да плати например  нарушител, отказал да плати на място компенсаторната такса – водач на камион с тегло над 12 тона, с повече от 4 оси и еко категория Евро IV, е 917 лв.

Ако в 14-дневният срок компенсаторната такса не бъде платена, Законът за движение по пътищата предвижда глоби за нарушителите. При липса на декларирани данни, с които да може да се установи изминатото разстояние, санкцията за водача е 1800 лв. на ден, а за невярно декларирани данни – например опит за измама с емисионния клас, категорията или с броя оси на натоварване на превозното средство, глобата за собственика е 2500 лева на ден.

Размерът на тол таксите е определен въз основа на съпоставка на няколко сценария, предложени от консултанта по проекта за изграждане и въвеждане на тол системата – Световната банка. Разликата между таксата за автомагистрали за пътно превозно средство с най-висок и с най-нисък емисионен клас е 100% при камионите с тегло над 12 тона, колкото е позволено по европейска директива. Една от целите на тарифите е да се насърчи използването на екологични превозни средства, което ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно – за опазване на околната среда, каквато е и общата транспортна политика на ЕС.

Запазва се размерът на таксите, които се събират от леки автомобили – електронни винетки (10 лв. – уикенд винетка, 15 лв. – седмична винетка, 30 лв. – месечна винетка, 54 лв. – тримесечна винетка и 97 лв. – годишна винетка). Непроменена остава и стойността на таксите за ползване на моста на р. Дунав в посока Русе – Гюргево, както и на тези за специално ползване на републиканските пътища – за извънгабаритни превози, рекламни съоръжения и търговски крайпътни обекти.


В категории: Пътна обстановка


Коментари
Михаил ДИМИТРОВ Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред 13/12/2025, Събота 20:40 1
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Gen Z на кръстопът: Защо Лекси Фльор предизвиква тревога сред политолозите Оказва се, че непознаването на родината и историята ни е далеч по-опасно от политическата нестабилност Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Русе грее с 900 метра празнична светлина и нова коледна магия Коледният дух завладя Русе с хиляди светлини, ефектни декорации и 16-метрово виенско колело с изглед към празничния Дунав Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Лекари без договор, пациенти без сигурност – защо бюджетът за 2026 е решаващ Българският лекарски съюз алармира, че без приет бюджет за 2026 г. няма да има нов рамков договор, а болниците и пациентите ще понесат тежките последици Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Открит опасен микроорганизъм в мляко за кърмачета, изтеглят партиди от пазара Наличие на Bacillus cereus в производствена линия доведе до предпазно изтегляне на няколко популярни марки адаптирано мляко от българския пазар Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият Ще загуби ли Бургас подземния си чар? Графитите на подлез в ж.к. „Славейков“ може да се затрият И възможно ли е обектът да бъде преобразен без да загуби арт облика си Властта се срива, Радев излиза напред Властта се срива, Радев излиза напред Политическата криза се задълбочава, а президентът Радев може да използва ситуацията за ново начало Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Селска или коледна е новата атракция, която се появи на площад „Тройката“? Така нареченият „паратропер“ пред паметника „Альоша“ предизвика бурни реакции сред бургазлии Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Протест в Смолян срещу фотоволтаична централа: Жителите се опасяват за домовете и гората Общинско решение за изграждане на соларна централа доведе до напрежение сред живеещите в подножието на Родопите Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Тези хора да забравят за джинджифил, въпреки че се води суперхрана Растението е ценено заради своите противовъзпалителни, антибактериални и тонизиращи свойства, но има и скрити опасности Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Нова горивна схема затяга коланите: Бензинът в Иран вече не е даденост Исторически всяко поскъпване води до социално напрежение, което е риск на фона на международните санкции и обезценяването на риала
Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Живот след смъртта: Жена видя Рая, срещна загубеното си дете и се върна да разкаже Шарлот Холмс описва как в продължение на 11 минути е пребивавала в Рая, срещнала е своето неродено дете и е получила мисия да предаде послание от Бога. Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Руските милиарди в Европа блокирани, битката започва Редица страни и институции настояват за право върху замразените пари Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Мистерията с бетонираните тела, изплували от Дунав, свързана с изчезналите милиони от Белград Криминален трилър по действителен случай – осакатени тела, пропаднали милиони и мистериозно изчезнали хора продължават да тревожат Балканите повече от две десетилетия Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Шамани се опитаха да предскажат победителя в изборите в Чили, но духовете мълчат Източни ритуали и политически напрежения се преплитат в Латинска Америка преди балотажа между комунист и крайнодесен кандидат Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Крал Чарлз III с обнадеждаваща новина за битката си с рака Британският монарх с публично послание на надежда, част от национална кампания за борба с рака Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Турски ферибот горя след руска атака в Одеса – има ранен Руска атака с дронове и ракети засегна три турски кораба в украински пристанища, въпреки призивите на Ердоган за спиране на огъня Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Ще се сбъдне ли пророчеството на Ванга за извънземни на световното по дартс в Лондон Световен спортен форум, пророчества на Ванга и мистериозна комета... Дали предстои историческа среща с извънземен разум? Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Блокадата на Кулата продължава: Гръцките фермери не отстъпват, България иска намеса от ЕК Тежка техника и блокади задръстват ключов граничен пункт, транспортният министър настоява за спешна реакция от ЕС Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Вълна от протести разтърси Румъния: Народът иска край на корупцията и справедливо правосъдие Трети ден на масови демонстрации в Букурещ с искане за реформа на компрометираната съдебна система и отговорност от управляващите Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Почина звездата от „Криминале“ и „Маската“ Питър Грийн Един от най-запомнящите се екранни злодеи в Холивуд си отиде внезапно – без официална информация за причината
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня Доктор към пациент:
- Първо добрите или лошите новини?
- Първо добрите.
- Ще можеш да паркираш навсякъде...
Виц на деня Виц на деня - Тате, Защо в България един мъж може да има само една жена?
- Законът ни пази, синко!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако чуете, че някой си хвали комшиите, значи си продава имота.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори