×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
  • Изпитните комисии, които изслушаха еврокомисаря Мария Габриел на 30 септември, оценяват изцяло положително нейното представяне
  • Поклонението пред тленните останки на актьора Васил Димитров ще се състои на 24.11 в 12.30 часа в църквата „Свети Седмочисленици“ в столицата
  • Утре, събота, от 16:00 часа на Морската гара ще се проведе церемонията по откриване на първото издание на Рали Спринт Бургас 2019
  • МВнР предупреди за извънредно положение в Северна и Южна Италия заради времето
  • Вижте богатата празнична програма за Никулден в Бургас
НА ЖИВО

Няма да има масови фалити на хотели заради „Астрал Холидейз“


Няма да има масови фалити на хотели заради „Астрал Холидейз“
Трябва да се направи стратегия как да реагираме, за да може да промотираме правилно дестинацията и на ниво бизнес, и на ниво държава, смята Константин Занков
11 Октомври 2019, Петък, 10:16 ч.

Без стратегия следващите години ще бъдат трудни за БГ туризма

Константин Занков е роден на 7 ноември 1987 г. в София. Завършва езикова гимназия с изучаване на английски и немски език. Има бакалавърска степен „Туризъм“ и магистърска степен „Бизнес администрация“ със специализация маркетинг управление. Специализира в 12 държави.

От 2012 г. е главен експерт към Института за анализи и оценки в туризма. Има повече от 10 години мениджърски опит в различни бизнес направления, свързани с туризма. Основател е на маркетинг и консултантска компания. Бизнес консултант, лектор и обучител, работил с множество брандове от България, Европа и САЩ

Нужни са стимули за чартърни програми и нискобюджетни авиокомпании, казва в интервю за "Монитор" експертът в Института за анализи и оценки в туризма.

 

- Г-н Занков, какво ще се случи с хотелите след фалита на „Астрал Холидейз“?

- Хотелите трябва да се съобразят с Търговския закон – по стандартния начин трябва да си изискат евентуалните вземания. Става въпрос за тези, които са преди фалита на туроператора, тоест ако са имали плащания преди фалита на туроператора. Ако тези плащания са след обявяването му в несъстоятелност, тогава вече е валидна застраховката на туроператора. Ако имат стари вземания, те не се покриват от застраховката „Отговорност на туроператора“.

- Имате ли данни колко хотели ще бъдат засегнати от фалита и колко ще са тези, които ще фалират?

- Нямаме точни данни колко ще фалират. От страна на британския туроператор „Томас Кук“ също има много големи задължения, които той държи към български хотелиери. Ако не изплатят нужните задължения, има вероятност български хотели да обявят несъстоятелност. В Испания също. До момента имаме цифра за засегнатите, но все още не мога да кажа точно колко от тях ще имат затруднения с изплащането на задълженията си.

- От бургаската регионална туристическа камара коментираха, че на издадените фактури е редно да се премахне ДДС, тъй като те са за услуги, които не са заплатени. Смятате ли, че това би могло да облекчи ситуацията?

- Това би могло да облекчи ситуацията. Всяко данъчно облекчение за засегнатите хотели би било плюс. Ако държавата предложи на Българската банка за развитие механизъм, по който да кредитира тези хотели, които са пострадали от „Томас Кук“, и да им даде безлихвен кредит за първите няколко години, то това със сигурност ще облекчи тяхното състояние и няма да обявят фалит. Има различни механизми, по които държавата може да стимулира.

- Очакват ли се масови фалити на хотели и на доставчици? Има ли причина да се създава такава тревога в хората?

- Масови фалити не. „Томас Кук“ не е работил с цялото Черноморие, той е работил с определен брой хотели. Същото е и с „Астрал Холидейз“, които имат задължение към определени хотели и транспортни фирми, но това не е масово. Трябва да се има предвид, че фалити по света се случват непрекъснато във всички бизнеси. В момента имаме едно домино, което стана заради „Томас Кук“, оттам падна и „Астрал“. Надяваме се да няма масови фалити. Не очаквам да фалират туроператорски или транспортни фирми, но не е невъзможно. Просто критичният период е сега и трябва да се направи стратегия как да реагираме, за да може да промотираме правилно дестинацията и на ниво бизнес, и на ниво държава, за да не се повтаря това. Ако не вземем в момента правилните мерки, следващите години ще бъдат много трудни за български туризъм. Затова трябва да се вземат най-правилните решения. Целта е да не си слагаме всички яйца в една кошница, а да правим мъдър маркетинг и бизнес развитие на целия сектор, който да има различни канали за продажба и дистрибуция.

- За последните 10 години има фалирали около 5 туроператора. Защо фалитите се случват в края на сезона?

- Фалити се случват през цялата година, не са само в края на сезона. Сега просто така се е случило - приблизително две седмици след фалита на „Томас Кук“, в края на летния сезон. Фалираха сега по причината, че годишното приключване на данъчната година във Великобритания свършва в този период. В България свършва в края на годината. „Томас Кук“ сега са видели, че нямат възможност да изплатят задълженията си. При „Астрал Холидейз“ е по-скоро ефектът на доминото. Не е конкретно, че фалитът им се случва в този период. Имаме фалити и предишните години – в края на октомври, декември, по Великденски празници – в различни периоди са и то не само британски компании, има и други фирми, които фалират по различно време. Причините са комплексни и могат да бъдат различни при различните туроператори.

- Казахте, че причините са комплексни. Какво тогава предлага браншът, за да защити туристите при такива ситуации - и родни туроператори, и от чуждестранни?

- Първо, препоръчва се хотелиерът да сключи договор с туроператора, регистриран в България. На второ място това е създаването на единен гаранционен фонд, с който да могат да се защитят интересите на всички страни в такива ситуации. Този механизъм го има и в други европейски страни, например във Великобритания. Там е той е организиран под друга форма, но го има. Обикновено той е свързан с някаква банкова гаранция. Например, туроператорът прави 700 000 евро оборот и съответно британска асоциация на туроператорите изисква от фирмата всяка година документ, че в банката ще има гарантирани 70 000 евро под формата на овърдрафт или блокирани средства по сметката. Или това са 10 на сто от оборота като по този начин се гарантира, че ако нещо се случи, ще има сума от този фонд, с която да се реагира за туристите. Иначе има и много други практики.

- С какви мерки може да бъде подкрепен сезон 2020-а?

- Реално това ще стане с адекватна маркетингова политика, бързи действия от страна на държавата и бизнеса с добър маркетинг и реклама, добри стимули за повече чартърни програми в България и нискобюджетни авиокомпании, които също да пътуват. Това може да стане и с облекчаване на визовия режим. И фокус върху конкретни реклами.

- Облекчаването на визовия режим като цяло или за определени туристи?

- Става въпрос за облекчаване на режима за определени националности, които са важни за нас - да кажем руските туристи, например, защото са по-голям ключов пазар. Има много други, за които могат да се направят облекчения, но те са в по-малки мащаби като брой туристи.

- Споменахте, че е добре да се фокусираме върху конкретна рекламна стратегия и като цяло по-добро представяне на страната ни в чужбина. Преди време от Националния борд по туризъм пледираха точно за това - че трябва да се увеличат средствата за национална туристическа реклама.

- Има ли по-голям бюджет за реклама, то той със сигурност трябва да бъде ръководен с публично-частно партньорство, тоест и от бизнеса, и от държавата като и двете да отделят средства, които да бъдат управлявани съвместно.

- Според вас какви средства трябва да се отделят за туристическа реклама всяка година?

- Това съответно трябва да бъде процентно от приходите от туризъм, които се събират за година. Не бих могъл да се ангажирам да кажа какъв процент точно, но това, което със сигурност трябва да се направи в момента, е да се свика кризисен щаб, да се направи адекватна политика, за да може да се спаси сезон 2020, и по възможност за зимата на 2019-2020. Например, онлайн маркетинг, много активности същевременно с това и на бизнеса, и на държавата, различни канали за продажба, различни пазари, не да фокусираме всичко на едно място. По отношение на рекламата винаги всичко е свързано, то е в интерес на всички ни - държава, дестинации, общини и съответно туристическите бизнеси.

- Какви са очакванията ви за записванията за Коледа и Нова година? Смятате ли, че е възможно да има спад или ръст?

- Не очакваме спад, очакваме нивата от предходната година към текущия момент. За Нова година се очакват общо 540 000 българи да пътуват, като 120 000 ще са в чужбина. За чужденците, които ще дойдат в България в периода Коледа-Нова година, очакваме около 170 000 туристи. Тоест у нас ще има повече туристи, отколкото ние ще изнесем навън по време на празниците. Зимата като цяло се очертава добре за момента, а в периода декември-март очакваме около 1 млн. и 700 хил. чуждестранни туристи да дойдат в България. Тук говорим за всички форми на туризъм, не само ски – това са ски, спа, градски, бизнес туризъм и алтернативни форми на туризъм. Става въпрос за различни форми, тъй като зимата не продаваме само ски и сноуборд, а реално и другите форми, които особено за последните години се изравняват и са дори повече в някои моменти, отколкото стандартните форми на ски ваканции.


В категории: Бизнес


Коментари
0
Коментара по темата
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Полицията предотврати голямо меле на хокеен мач у нас Полицията предотврати голямо меле на хокеен мач у нас

Агитката на ЦСКА налетяла на състезателите на Славия по време на срещата между двата отбора

Бащи се млатиха до кръв в двора на училище Бащи се млатиха до кръв в двора на училище

Децата им покрай тях псуваха и се обиждаха

Мегапаркинг решава болния проблем на бургазлии в жк "Възраждане" Мегапаркинг решава болния проблем на бургазлии в жк "Възраждане"

Нови 200 паркоместа ще бъдат изградени до края на януари 2020 г.

Скъсват от бъзици Ванката на Слави Трифонов Скъсват от бъзици Ванката на Слави Трифонов

Дългия нарочно го избрал за синоптик

Повече от 80 процента от децата страдат от обездвижване Повече от 80 процента от децата страдат от обездвижване

Липса на физически активности сред подрастващите по света

Бургаският „Нефтохимик“ подсигури бъдещето си за 5 години напред! Сключи грандиозно споразумение с Efbet Бургаският „Нефтохимик“ подсигури бъдещето си за 5 години напред! Сключи грандиозно споразумение с Efbet

Стадионът в жк „Лазур“ с капацитет 18 хил.души най-после отново ще е поле за изява на „зелените“ – ще се казва Efbet Arena

Малчуганите от ДГ "Калина Малина" в Несебър посрещнаха празника на християнското семейство с голямо тържество Малчуганите от ДГ "Калина Малина" в Несебър посрещнаха празника на християнското семейство с голямо тържество

Събитието започна с кратка програма от стихчета и песни

Имало ли е злоупотреба при ползването на правителствения „Еърбъс“ за партийни цели на ГЕРБ? Имало ли е злоупотреба при ползването на правителствения „Еърбъс“ за партийни цели на ГЕРБ?

Пътуването до Хърватия за работно посещение на премиера Борисов е съчетано с превозване на група от политическата формация за участие в конгрес на ЕНП

Зверска катастрофа на пътя Сливен-Бургас, трима души се отърваха по чудо Зверска катастрофа на пътя Сливен-Бургас, трима души се отърваха по чудо

Инцидентът е станал край сливенското село Глушник

Сузанита се пробва като актриса, играе във филм с Димо Алексиев Сузанита се пробва като актриса, играе във филм с Димо Алексиев

Ролята й не е главна, но е добра сцена, чрез която Сузито да покаже актьорските си заложби

Порои в Гърция, реки преливат, затварят пътища Порои в Гърция, реки преливат, затварят пътища

Аварийните служби бяха ангажирани в отводняване на къщи, търговски обекти и обществени сгради в градчето Лименария на остров Тасос

Откриха насекоми на Марс с помощта на Кюриосити Откриха насекоми на Марс с помощта на Кюриосити

Марсианските гадини много приличат на нашите земни членестоноги

САЩ дават глътка въздух на Huawei САЩ дават глътка въздух на Huawei

Американски компании ще получат възможност да продават на китайския гигант

Хит или Шит: Гуен Стефани с бретон Хит или Шит: Гуен Стефани с бретон

Постна снимка с боб 

Шпионски скандал тресе Сърбия, има и българска следа? Шпионски скандал тресе Сърбия, има и българска следа?

Руски шпиони вербували сръбски агенти  

Намушкаха смъртоносно българка в Испания, подозират сина й Намушкаха смъртоносно българка в Испания, подозират сина й

Свидетел на престъплението е дъщеря й

Мицотакис: Положението в гръцките бежански лагери вече е „неописуемо“ Мицотакис: Положението в гръцките бежански лагери вече е „неописуемо“

Миграцията засяга целия ЕС и трябва да е приоритет на новата Комисия

Туск оглави Европейската народна партия Туск оглави Европейската народна партия

 Той бе избран с гласовете на 93% от делегатите

Напълняваш? Бар в Дубай ти дава безплатно питие Напълняваш? Бар в Дубай ти дава безплатно питие

Мотото на клуба е "Добре е да пълнееш"

Край на рахата: До 10 000 евро глоба за пушене в Гърция Край на рахата: До 10 000 евро глоба за пушене в Гърция

Вижте пълния списък на забраните в съседката ни

Бойко Борисов Бойко Борисов И ректорът на СУ беше единствен кандидат, пък нямаше протести Виц на деня Виц на деня - Скъпи, така ми омръзна всичко, такова еднообразие в с*кса... Хайде да си поиграем, например аз ще съм продавачката в магазина, а ти клиент.
- Добре, да опитаме. Добър ден, девойче! Имате ли сланина?
- Не!
- А-а-а, аз напипах...
Виц на деня Виц на деня - Какво мислите за камикадзетата?
- Ами тези хора са доста избухливи.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Оставете децата да вярват в Дядо Коледа. В крайна сметка, някои от вас все още смятат, че мъжът ви ще се промени...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори