×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • 30 месеца затвор за лекаря, продавал кетамин на актьора Матю Пери
  • Прокуратурата е осъдена да плати близо 50 000 лв. на бивш шеф на разузнаването
  • Заместник-председателят на Съвета за сигурност на Русия Дмитрий Медведев заплаши ЕС с репарации в натура
  • ИТН иска парламентът да изслуша Васил Терзиев за протестите в София
  • Папа Франциск оставил средства в завещанието си за линейки за Украйна
  • Полицията проверява кой хвърли димки по време на протеста в Сливен
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ 3 основни правила за щастлива и стабилна връзка 3 основни правила за щастлива и стабилна връзка 04/12/2025, Четвъртък 22:00 1
Флагман.БГ Почина обичан български кмет Почина обичан български кмет 04/12/2025, Четвъртък 21:20 0
Тервел ИЛИЕВ Украински дрон унищожи изтребител МиГ-29 в Крим Украински дрон унищожи изтребител МиГ-29 в Крим 04/12/2025, Четвъртък 19:20 2
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Три катамарана положиха началото на модерно корабостроене в Бургас Три катамарана положиха началото на модерно корабостроене в Бургас Bering Yachts стартира производството на катамарани в Бургас – проект със стратегическо значение за морската индустрия Рекордно голям шаран от язовир край Божура впечатли рибарите за Никулден Рекордно голям шаран от язовир край Божура впечатли рибарите за Никулден Традицията оживява: шаранът отново е главен герой на Никулден, въпреки високите цени и променящия се риболовен пейзаж Арестуваха педофил, блудствал с две момчета в Бургас Арестуваха педофил, блудствал с две момчета в Бургас Известни са само инициалите на извратеняка – З.В.С., повдигат му обвинение за „хомосексуални блудства“ Министър Тахов: "Магазин за хората" ще обхване цялата страна през 2026 година Министър Тахов: "Магазин за хората" ще обхване цялата страна през 2026 година До дни се очаква вълна от магазини в Пловдивска област Почина обичан български кмет Почина обичан български кмет Отиде си Стойчо Стойчев СДВР опроверга майката на задържан по време на протеста - не е бит СДВР опроверга майката на задържан по време на протеста - не е бит Две коренно различни позиции за състоянието на младежа България затвърждава позиции на изгодна и търсена туристическа дестинация в Европа България затвърждава позиции на изгодна и търсена туристическа дестинация в Европа Природните предимства, облекчаване на визовия режим и доброто съотношение между цена и качество носят ръст в интереса към страната ни през 2025 г. Протестиращи срещу Даниел Митов: Оставка, за да спасим хиляди българи Протестиращи срещу Даниел Митов: Оставка, за да спасим хиляди българи Движение БОЕЦ обвини Митов в политически чадър над репресии и призова за масови блокади в цялата страна Нов скейт парк, паркур зона и спортни игрища преобразяват „Меден рудник“ Нов скейт парк, паркур зона и спортни игрища преобразяват „Меден рудник“ Община Бургас реализира мащабен проект по настояване на млади спортни ентусиасти от квартала Похвално: Левскари дариха пари за лечението на Любо Пенев Похвално: Левскари дариха пари за лечението на Любо Пенев Феновете показаха, че преди всичко трябва да сме човечни
САЩ разрешиха на бензиностанциите на „Лукойл“ да работят въпреки санкциите САЩ разрешиха на бензиностанциите на „Лукойл“ да работят въпреки санкциите Вашингтон удължи разрешението за чуждестранната дейност на „Лукойл“, докато Унгария се готви да изкупи активи на компанията в Европа и Азия Украински дрон унищожи изтребител МиГ-29 в Крим Украински дрон унищожи изтребител МиГ-29 в Крим Атаката на военното летище "Кача" е осъществена от специалното звено "Примари" на ГУР Организират специална вечеря за Путин в Индия, президентът на Русия отговори с красноречив жест Организират специална вечеря за Путин в Индия, президентът на Русия отговори с красноречив жест Лидерът на Кремъл наруши официална традиция, за да покаже топло отношение към домакина Транспортираха много болна жена директно в моргата, впоследствие тя почина Транспортираха много болна жена директно в моргата, впоследствие тя почина Голям скандал на Острова Минус 17° отчетоха термометрите в Североизточна Турция Минус 17° отчетоха термометрите в Североизточна Турция Студеното време доведе и до заледяване на пътищата, което причини периодични прекъсвания на движението Бивш собственик на ЦСКА вдигнал най-голямата гей сватба Бивш собственик на ЦСКА вдигнал най-голямата гей сватба Прамод вдига пищна сватба на сина си Дивиеш с Джейк Прайър с любовника му, която беше наречена „Първата голяма индийска гей сватба“ Бъдещето на Израел в Евровизия под въпрос - решават днес Бъдещето на Израел в Евровизия под въпрос - решават днес Словения, Ирландия, Испания и Нидерландия заплашват с бойкот заради конфликта в Газа Любо Пенев е свалил над 30 кг за месец, състоянието му се влошава Любо Пенев е свалил над 30 кг за месец, състоянието му се влошава Тревожните новини съобщи един от най-близките му Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Втори ден блокада на "Кулата": Над 8 км опашка от тирове заради фермерските протести в Гърция Земеделските протести в Северна Гърция парализират движението на камиони, причинявайки сериозни загуби за бизнеса и стотици блокирани шофьори на "Кулата" Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн Трима младежи загинаха при мистериозен инцидент във Франция: кола падна в частен басейн В колата са намерени и флакони с азотен оксид – вещество, известно като „райски газ“
Депутатът от "Величие" Христо Расташки към вътрешния министър Даниел Митов Депутатът от "Величие" Христо Расташки към вътрешния министър Даниел Митов Протестираха срещу вас и така се уплашихте, че ви се накъдриха косите Виц на деня Виц на деня По времето на комунизма двама си говорят:
- Как мислиш, има ли живот зад граница?
- Не знам, оттам още никой не се е върнал да разкаже.
Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Навремето влизах в бара с думите "За мен както обикновено", а сега - в аптеката.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори