×
Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман
Накратко
НА ЖИВО

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Гери-Никол се кълчи във фитнеса
Гери-Никол се кълчи във фитнеса 20/06/2019, Четвъртък 18:54 1
Ето го внука на Доган!
Ето го внука на Доган! 20/06/2019, Четвъртък 17:20 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Милко Калайджиев се радва на новия си мустак. Показва го на морето в Китен Милко Калайджиев се радва на новия си мустак. Показва го на морето в Китен

Любимият изпълнител е щастлив, отново е себе си

В какво и за какво спестяват българите? В какво и за какво спестяват българите?

28% от нашенци влaгaт пapи в бaнĸи, зa дa cъздaдaт cвoй coбcтвeн peзepвeн фoнд, ĸoйтo дa пoлзвaт, ĸoгaтo ce пeнcиoниpaт

Питат Бургас къде Общината да строи 5 етажни паркинга. Буферните не са приоритет, засега Питат Бургас къде Общината да строи 5 етажни паркинга. Буферните не са приоритет, засега

Предвидени са  места из целия град, терените са неизползвани от години и биха прибрали 1000 коли

Пратиха наркоготвача Цветан от жк. „Братя Миладинови” на топло, посреща рождения си ден зад решетките Пратиха наркоготвача Цветан от жк. „Братя Миладинови” на топло, посреща рождения си ден зад решетките

38-годишният бургазлия Цветан Трифонов ще изтърпи 10-месечно ефективно наказание

В Англия осъденият отива в затвора директно от съдебната зала, у вас се прибира вкъщи и чака да го повикат В Англия осъденият отива в затвора директно от съдебната зала, у вас се прибира вкъщи и чака да го повикат

При вас има дискусия между страните и съдията, в Англия този контакт е отдалечен, официален

И омбудсманът се възмути от поправката на ДПС и ГЕРБ за партийно финансиране от обръчи от фирми И омбудсманът се възмути от поправката на ДПС и ГЕРБ за партийно финансиране от обръчи от фирми

Предупреди, че ако се приеме, ще сезира незабавно Конституционния съд

Задържаха 35 кашона с фалшиви дрехи и маратонки на митницата Задържаха 35 кашона с фалшиви дрехи и маратонки на митницата

Ментетата са открити на Дунав мост 2 в камион, пътуващ за Германия 

Неограничено спонсориране на партиите от "обръчи от фирми", одобри бюджетната комисия в парламента Неограничено спонсориране на партиите от "обръчи от фирми", одобри бюджетната комисия в парламента

Драстичното орязване на субсидиите от 11 на 1 лв. също бе прието

Храната в Румъния и Полша по-евтина от тази в България Храната в Румъния и Полша по-евтина от тази в България

Месото в България е по-евтино с 36% от европейското, хлябът и хлебните изделия - с 38%

Мария се отдаде на секстуризъм в Монако Мария се отдаде на секстуризъм в Монако

Наскоро Мария обяви, че не само е снимала новия си клип в Монако, но е имала среща с любимия си в княжеството

ЕС удължи с 1 година санкциите заради анексирането на Крим и Севастопол от Русия ЕС удължи с 1 година санкциите заради анексирането на Крим и Севастопол от Русия

Забраняват се вносът на стоки от Крим и Севастопол, износът на стоки и технологии, туристическите услуги, инвестициите и т.н.

Започва ли война? Иран свали дрон на САЩ Започва ли война? Иран свали дрон на САЩ

Свалянето на дрона идва в момент на нарастващо напрежение между САЩ и Иран

Костюмът на Карди Би се пръсна на сцената, феновете видяха дупето й, на нея - не й пука Костюмът на Карди Би се пръсна на сцената, феновете видяха дупето й, на нея - не й пука

Скандалната певица не се притесни от цепнатия панталон и продължи да забавлява почитателите си с танци

Фейсбук пуска собствена криптовалута Фейсбук пуска собствена криптовалута

Компанията, сега стъпва на пазара на финансовите услуги

Шефът на руското разузнаване: Западът се опитва да скара Русия и Китай Шефът на руското разузнаване: Западът се опитва да скара Русия и Китай

Имаме данни за планирани кибератаки срещу инфраструктурата на Русия, категоричен е Сергей НаришкинИмаме данни за планирани кибератаки срещу инфраструктурата на Русия, категоричен е Сергей Наришкин

Haй-бoгaтaтa жeнa в cвeтa, cпeчeлилa cъcтoяниeтo cи caмa, cпoдeля 3 cъвeтa зa ycпex Haй-бoгaтaтa жeнa в cвeтa, cпeчeлилa cъcтoяниeтo cи caмa, cпoдeля 3 cъвeтa зa ycпex

Tя нaпycĸa гимнaзия нa 16 гoдини и oтивa в Шънджън, ĸъдeтo зaпoчвa дa paбoти във фaбpиĸa зa чacoвници пpeз 1986 гoдинa. Πo-ĸъcнo Kyинфeй e пoвишeнa нa pъĸoвoднa пoзиция

Извънредно: Арестуваха Мишел Платини! Извънредно: Арестуваха Мишел Платини!

Легендата на Франция и бивш шеф на УЕФА закопчан заради разследване за корупция

Заплатите в еврозоната нарастват с най-висок темп от 10 години Заплатите в еврозоната нарастват с най-висок темп от 10 години

Въпреки че заплатите се повишават и заетостта е рекордно висока, потребителските цени многократно са се оказвали под очакванията

Почина известен генерал от КГБ Почина известен генерал от КГБ

Ветеранът от съветската политическа полиция си е отишъл на 94-годишна възраст в Москва

 

Троен самоубийствен атентат взе 30 жертви Троен самоубийствен атентат взе 30 жертви

Според местните власти бомбените атаки са извършени от радикалната ислямистка групировка "Боко Харам" 

 

Мартин ДИМИТРОВ, бивш лидер на СДС Мартин ДИМИТРОВ, бивш лидер на СДС За 10 години ГЕРБ не намалиха нито един данък, каква дясна партия е? Виц на деня Виц на деня - Мамо, наистина не мога да разбера, какво ти е толкова сложно в боравенето с компютър!
- Ами и аз не разбирах, сине, защо като беше малък ти беше трудно да ядеш с лъжица, та трябваше да те уча с месеци...
Виц на деня Виц на деня Флирт:
- Знам, че жена не се пита, но на колко години сте?
- Ех, Вие, пък! На 28...
- Еха! Въобще не Ви личат! Изглеждате на 40!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако е писано - ще стане, ако не е - ще го напиша.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева

Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter

Затвори