×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Скъсан кабел на гара Мездра блокира влаковете в Северозапада
  • Пътнически самолет се приближил опасно близо до Air Force One с Тръмп на борда
  • Правителството одобри създаването на Национален борд по водите
  • Дефицитът ще стигне 8%, ако правителството не падне, твърди Асен Василев
  • Апелативните съдии, гледащи мярката на Благомир Коцев, си направиха отвод
  • Въвеждат винетка с валидност 24 часа от началните ѝ дата и час
  • Астрономическата есен настъпва на 22 септември в 21:19 ч.
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Капитан на Звезда почина на терена Капитан на Звезда почина на терена 17/09/2025, Сряда 20:06 0
Шок за много софиянци
Шок за много софиянци 17/09/2025, Сряда 20:03 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Защо българин, обединил Европа срещу османските поробители, тъне в забрава? Защо българин, обединил Европа срещу османските поробители, тъне в забрава?  Писател обаче написа книга за него и ще я представи утре в ефира на БНТ Вижте как певицата Малина изпраща внучката си на училище Вижте как певицата Малина изпраща внучката си на училище Бащата на малката красавица е футболист Прощаваме се с обичана учителка и диригент, опелото ще е утре в Несебър Прощаваме се с обичана учителка и диригент, опелото ще е утре в Несебър Съболезнования към всички, които са имали честта да я познават и работят с нея, поднесе и кмета на Бургас Димитър Николов Неопитен камериер катастрофира с луксозното "Ламборгини" на български тузар в Монако, стана скандал Неопитен камериер катастрофира с луксозното "Ламборгини" на български тузар в Монако, стана скандал Служителят е уволнен, сочат информации от чужбина Екшън на "зебра" - пешеходец показа пистолет на софийски шофьор Екшън на "зебра" - пешеходец показа пистолет на софийски шофьор Води се разследване Ще се превърне ли България в пустиня? Проф. Пимпирев зове да закрием ВЕЦ-овете, за да има питейна вода Ще се превърне ли България в пустиня? Проф. Пимпирев зове да закрием ВЕЦ-овете, за да има питейна вода В Саудитска Арабия добиват вода от Червено море, което е два пъти по-солено от нашето, каза той и попита защо да не започнем да пречистваме Дунав за питейни нужди Алексей Навални е бил отровен в затвора, съобщи вдовицата му и обвини Путин за смъртта Алексей Навални е бил отровен в затвора, съобщи вдовицата му и обвини Путин за смъртта Това показва анализ на западна лаборатория Какво се случва с душата ни, когато умрем? Какво се случва с душата ни, когато умрем? В първите минути тя често не осъзнава, че физическият живот е приключил и е настъпила смъртта Шок за много софиянци Шок за много софиянци Части от столичния кв. "Дружба" 2 остават без топла вода и парно в студени дни Естественият финал на едно прекрасно лято ни очаква с концерта „ОБИЧАМ БУРГАС“ Естественият финал на едно прекрасно лято ни очаква с концерта „ОБИЧАМ БУРГАС“ Любовта към града ни оживява на сцената на Летния театър за седма поредна година в събота вечерта, 20 септември
Украинец изнасили брутално млада жена, блъскайки й главата в земята Украинец изнасили брутално млада жена, блъскайки й главата в земята Пострадала от деянието е млада жена Капитан на Звезда почина на терена Капитан на Звезда почина на терена Медиците съобщиха, че причина за смъртта му са последици от сърдечен удар Студент снима под полата на жена в столичен мол, малко след това загина Студент снима под полата на жена в столичен мол, малко след това загина Драма в Тайланд Баща излови 15-годишния си син и голата си съпруга заедно в банята Баща излови 15-годишния си син и голата си съпруга заедно в банята Пред разследващите момчето разказало, че именно мащехата му поискала да правят секс, защото ѝ напомнял на бившия ѝ съпруг, когато е бил по-млад Долф Лундгрен разказа за жестоката битка с рака Долф Лундгрен разказа за жестоката битка с рака Актьорът е в ремисия Мъж се докосва по интимна част в метрото, съдът излезе с решение Мъж се докосва по интимна част в метрото, съдът излезе с решение Драма в Русия Добра новина за пасажерите на "Райънеър", увеличават размера на ръчния багаж Добра новина за пасажерите на "Райънеър", увеличават размера на ръчния багаж Промяната беше анонсирана още в началото на юни, но реално действа от 4 септември Всички допускат тази грешка с кърпите в банята, не го правете и вие Всички допускат тази грешка с кърпите в банята, не го правете и вие Според специалиста по къпане Емили Робъртсън от Mira Showers, ежедневното миене на косата може всъщност да нанесе повече вреда, отколкото полза Киркоров не може да ми се сърди, аз му дадох всичко Киркоров не може да ми се сърди, аз му дадох всичко Вижте откъси от най-откровеното й интервю Румен Радев застава зад кандидатурата на Илияна Йотова за президент Румен Радев застава зад кандидатурата на Илияна Йотова за президент При избора са били направени допитвания и до още поне десет души от най-близкото обкръжение на президента, сред които са олигархът Георги Гергов и няколко оръжейни търговци, начело с претърсвания неотдавна по искане на украинските служби Христо Христов
Васил ТЕРЗИЕВ Васил ТЕРЗИЕВ Хубавите градове имат хубави общества, не само хубави тротоари и градинки Виц на деня Виц на деня При психолога:
- Вечер оставяйте всички ваши проблеми зад вратата на апартамента!
- Докторе, а дали жената ще е съгласна да спи на стълбището?
Виц на деня Виц на деня При психолога:
- Вечер оставяйте всички ваши проблеми зад вратата на апартамента!
- Докторе, а дали жената ще е съгласна да спи на стълбището?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук – Как блондинка се опитва да убие риба?
– Слага я във вода и чака да се удави.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори