×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Украински дронове атакуваха Москва Украински дронове атакуваха Москва 24/12/2025, Сряда 11:23 1
Тервел ИЛИЕВ Пускат VI блок на АЕЦ "Козлодуй" отново Пускат VI блок на АЕЦ "Козлодуй" отново 24/12/2025, Сряда 10:58 0
Тервел ИЛИЕВ Опасно време в страната по празниците Опасно време в страната по празниците 24/12/2025, Сряда 08:48 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Зимата настъпва: В Северозападна България дъждът преминава в сняг, очаква се влошаване на времето Зимата настъпва: В Северозападна България дъждът преминава в сняг, очаква се влошаване на времето Meteo Balkans предупреждава за понижение на температурите, гъста мъгла и валежи от сняг в навечерието на Коледа БУЛФАРМА и лечебните й заведения Ви желаят весели празници! Бъдете здрави! БУЛФАРМА и лечебните й заведения Ви желаят весели празници! Бъдете здрави! С пожелание за надежда и споделена доброта през коледните и новогодишни дни  Бъдни вечер и магията на старите български обичаи Бъдни вечер и магията на старите български обичаи Пламъкът в огнището, постната трапеза и надеждата за плодородие бележат най-святата нощ в българския дом Коя зодия ще усети трепетите на любовта без думи на Бъдни вечер Коя зодия ще усети трепетите на любовта без думи на Бъдни вечер Научете какво ви очаква тази светла сряда Как да избегнем семейни конфликти по време на празниците - съвети за хармония Как да избегнем семейни конфликти по време на празниците - съвети за хармония Няма място за караници по празниците, нека освободим място за повече любов и заедност Ако си сам на Бъдни вечер, не се тревожи - има място за теб в Бургас Ако си сам на Бъдни вечер, не се тревожи - има място за теб в Бургас Народно читалище „Асен Златаров - 1940“ отваря врати за хората, които нямат с кого да посрещнат Рождество Христово Доброволци от Айтос зарадваха 100 пенсионери в нужда преди Коледа Доброволци от Айтос зарадваха 100 пенсионери в нужда преди Коледа През целия месец декември се събираха средства чрез благотворителни инициативи, за да се подготвят хранителните пакети. Пациентите плащат двойно за жизненоважни медикаменти Пациентите плащат двойно за жизненоважни медикаменти Поскъпването удря най-силно хронично болните, които все по-често избират кое лекарство могат да си позволят Истината за отрязаното ухо на Ван Гог Истината за отрязаното ухо на Ван Гог И била ли е проститутка дамата, на която го подарява Банка ДСК се срина предпразнично Банка ДСК се срина предпразнично Проблеми има с достъпа до ДСК директ, ДСК смарт, DSK Mobile и DSK Online
Взрив в Москва отне живота на двама полицаи и заподозрян при опит за задържане Взрив в Москва отне живота на двама полицаи и заподозрян при опит за задържане Инцидентът е станал през нощта на 23 срещу 24 декември в южната част на руската столица Самолетът на началника на генщаба на либийската армия се разби край Анкара Самолетът на началника на генщаба на либийската армия се разби край Анкара Частният „Фалкон“ е изгубил контакт малко след излитане, турските власти пренасочиха въздушния трафик Германия се опитва да изправи икономиката си, като същевременно укрепва отбраната Германия се опитва да изправи икономиката си, като същевременно укрепва отбраната Но какво ще означават тези усилия за вътрешната и външната ѝ политика? Ким Чен Ун заедно с дъщеря си, демонстрира икономическия напредък на Северна Корея преди ключов партиен конгрес Ким Чен Ун заедно с дъщеря си, демонстрира икономическия напредък на Северна Корея преди ключов партиен конгрес Те са част от усилията да подкрепят страната в условията на международни санкции и изолация Видео показа как Ферарито на създателя на Call of Duty се забива в мантинелата и избухва в пламъци Видео показа как Ферарито на създателя на Call of Duty се забива в мантинелата и избухва в пламъци В червения супер автомобил са били Винс Зампела и спътникът му, двамата загиват на място  Изплуваха още над 11 000 файла от досиетата на сексуален престъпник "Епстийн" Изплуваха още над 11 000 файла от досиетата на сексуален престъпник "Епстийн" Те включват близо 400 видеоклипа, електронни таблици с доказателства, изрезки от документи и аудиофайлове Роналдо и Джорджина си купиха две вили на красив остров, далеч от хората Роналдо и Джорджина си купиха две вили на красив остров, далеч от хората Островът се намира на около 25 километра от брега в средата на Червено море и на близо 1300 километра от столицата Рияд Арестуваха Грета Тунберг в Лондон Арестуваха Грета Тунберг в Лондон Тя е обвинена в подкрепа на забранената във Великобритания група „Palestine Action“ Мъка за феновете на бърбъна, Jim Beam спира производството Мъка за феновете на бърбъна, Jim Beam спира производството Гигантът в производството на бърбън предприема пауза за подобрения, следвайки спад в консумацията и износа на алкохол в САЩ Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха четвъртото си дете Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха четвъртото си дете Певецът и бившата тенис звезда обявиха радостната новина в социалните мрежи, разкривайки снимка на новороденото си, но без да разкриват пола и името
Драгомир Стойнев, БСП Драгомир Стойнев, БСП Хаосът тепърва започва наново Виц на деня Виц на деня Реклама:
"Заповядайте в нашия нов спортен магазин! Всичко за спорта! Телевизори, дивани, бира, чипс!"
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, какво да ти взема за Коледа?
- Ами ти, всичко ми взe! Какво още искаш?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Любовта не е в целувките, а в търпението, разбирането, подкрепата и доверието.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори