×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Гледат делото „Корал“ за документна измама срещу Лена Бориславова
  • Над 22 млн. души могат да умрат до 2030 г. заради съкращения на международната помощ
  • Ресорните парламентарни комисии ще разгледат бюджетите на държавата, НЗОК и ДОО
  • Тръмп обяви, че ще продаде изтребители Ф-35 на Саудитска Арабия
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Реал М посочи вратата на голяма звезда Реал М посочи вратата на голяма звезда 18/11/2025, Вторник 21:01 0
Флагман.БГ Шер глези 40 години по-младото си гадже Шер глези 40 години по-младото си гадже 18/11/2025, Вторник 20:40 0
Флагман.БГ Усик освободи една от титлите Усик освободи една от титлите 18/11/2025, Вторник 20:23 0
50 см сняг в Турция
50 см сняг в Турция 18/11/2025, Вторник 19:40 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Най-прочутият български маринист пребит жестоко от созополски рибари, не му харесали картините Най-прочутият български маринист пребит жестоко от созополски рибари, не му харесали картините Яките критици счупили ръката на художник, който е сочен за един от новаторите в българското изкуство и е бил сред най-големите майстори на морския пейзаж В сигнал до Флагман.БГ: Издирваното мини BMW е под чергило пред 5 РУ - Бургас В сигнал до Флагман.БГ: Издирваното мини BMW е под чергило пред 5 РУ - Бургас Дежурният редактор засече писмото преди няколко минути, реагирахме веднага  Лена Бориславова спечели битката в съда, тревожи се за кмета на Варна Лена Бориславова спечели битката в съда, тревожи се за кмета на Варна Решението на Софийския районен съд по делото „Корал“ обаче подлежи на обжалване Делян Пеевски поиска от държавата по 110 лева за пенсионерите, депутатите му даряват заплатите си Делян Пеевски поиска от държавата по 110 лева за пенсионерите, депутатите му даряват заплатите си Финансовият министър му отговори, че възможностите ще станат ясни след анализ на изпълнението на бюджета за тази година Лесен трик за сушене на чаршафи през зимата Лесен трик за сушене на чаршафи през зимата Ето как да се справите с мокрото спално бельо, ако нямате сушилня Редки футболни съкровища привлякоха нов поток посетители във втория ден на изложбата в Central Park Бургас Редки футболни съкровища привлякоха нов поток посетители във втория ден на изложбата в Central Park Бургас Залата беше изпълнена с вълнение от най-малките и със спомени от по-възрастните Конституцията нарушена! Съдът: Наталия Киселова няма право да спира референдум Конституцията нарушена! Съдът: Наталия Киселова няма право да спира референдум В мотивите си магистратите отбелязват, че според Основния закон народът е единствен източник на държавната власт и тя се осъществява от него 26-годишна жена отива на съд за убийството на мъж в Пловдив 26-годишна жена отива на съд за убийството на мъж в Пловдив Той се подразнил, че телефонът на жената позвънил, докато тя му гостувала Отиде си талантливият музиковед Юлия Манукян Отиде си талантливият музиковед Юлия Манукян Тя бе дългогодишен преподавател в НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров" в Бургас Петиция настоява кучето Мая да бъде обявено за... светец Петиция настоява кучето Мая да бъде обявено за... светец Инициативата обаче не се прие добре в социалните мрежи
Атака по военни обекти в Русия с американски ракети АТАКМС Атака по военни обекти в Русия с американски ракети АТАКМС Властите в Киев настояват САЩ да им предоставят и "Томахок", чиито обсег е около 2500 километра  50 см сняг в Турция 50 см сняг в Турция Кога ски сезонът там ще бъде открит? Кремъл обвини Полша, че се поддава на русофобия Кремъл обвини Полша, че се поддава на русофобия Експлозията по линията Варшава – Люблин, която свързва полската столица с украинската граница, последва поредица от палежи, саботажи и кибератаки в Полша Глобален срив заради Cloudflare остави света без новини Глобален срив заради Cloudflare остави света без новини Мащабното прекъсване, което продължава през последните часове, със сигурност е попречило на мнозина от вас да сърфират спокойно в мрежата За първи път в Европа: Влакове ще летят с 350 км/ч За първи път в Европа: Влакове ще летят с 350 км/ч Влаковете по линията Мадрид-Барселона превозват по 15 млн. души годишно Пикап, пълен с диви маймуни и дрога, бе заловен при акция в Тайланд Пикап, пълен с диви маймуни и дрога, бе заловен при акция в Тайланд Местните власти разкриха два свързани случая на трафик на макаци, подчертавайки ролята на страната като ключов център в глобалната незаконна търговия Бившата жена на  Трюдо проговори за романса му с Кейти Пери Бившата жена на  Трюдо проговори за романса му с Кейти Пери В откровен разговор в подкаст, Грегоар сподели как преживява общественото напрежение и непрестанните заглавия около бащата на трите и деца Ужасяващо убийство: Известен футболен съдия застреля бившата си любима Ужасяващо убийство: Известен футболен съдия застреля бившата си любима Трагедия на Балканите Четирима от всеки петима украинци, призовани в армията...дезертират  Четирима от всеки петима украинци, призовани в армията...дезертират  Около 100 000 млади украински мъже са напуснали страната през последните три месеца, много от които се насочват през Полша към Германия Сделка за ядрено сътрудничество подписват САЩ и Саудитска Арабия Сделка за ядрено сътрудничество подписват САЩ и Саудитска Арабия Рамковият договор ще се затвърди по време на визитата на принц Мохамед бин Салман във Вашингтон
Калин СТОЯНОВ, депутат от ДПС-Ново Начало: Калин СТОЯНОВ, депутат от ДПС-Ново Начало: Радев "тактично" замени Шкодата с чисто ново BMW X7 Виц на деня Виц на деня Ядосан мъж се прибира вкъщи и крещи на жена си:
- Всичко знам!
Жена му реагира веднага.
- Така ли?! Я, кажи тогава кой е петият по височина връх в света?
Виц на деня Виц на деня Mъж се прибира в 2 сутринта.
Жена му:
- Най-накрая. Три часа те чакам да се прибереш, за да заспя.
- По дяволите, аз три часа чакам да заспиш, за да се прибера!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Един мъж винаги ще получи от една жена това, което тя иска!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори