×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Димитър КИРЯКОВ Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал 08/12/2025, Понеделник 19:20 0
Флагман.БГ Мария Илиева с 40 кг надолу Мария Илиева с 40 кг надолу 08/12/2025, Понеделник 19:00 0
Флагман.БГ Кейт Мидълтън с неочакван ход Кейт Мидълтън с неочакван ход 08/12/2025, Понеделник 18:30 0
Флагман.БГ Идват силни магнитни бури до часове Идват силни магнитни бури до часове 08/12/2025, Понеделник 18:10 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? 10 заплати при пенсиониране - ще отпаднат ли и доколко е устойчив българският модел? Икономисти посочват, че щедрите пенсионирани обезщетения правят съкращенията в държавната администрация практически невъзможни без огромен разход за бюджета, което блокира реформите Ромите са станали по-богати, отчете вицепремиерът Атанас Зафиров Ромите са станали по-богати, отчете вицепремиерът Атанас Зафиров Все още обаче живеят в пренаселени жилища, подчерта той Цветлин Йовчев: Ако има кръв по улиците, това правителство няма как да оцелее Цветлин Йовчев: Ако има кръв по улиците, това правителство няма как да оцелее Бившият вътрешен министър предупреди, че насилие по време на протеста може да дестабилизира държавата и да доведе до оставка на кабинета Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно Резултатите са сравнени с данните при тези, които получават плацебо Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал Среброто и медта излязоха на преден план като най-търсените метали в навечерието на 2026 г., измествайки дори златото от центъра на вниманието на инвеститори и трейдъри Мария Илиева с 40 кг надолу Мария Илиева с 40 кг надолу Тя  показа новата си фигура, от която вече е свалила 40 кг., по сутиен и минижуп навръх 48-мия си рожден ден Рязко поскъпване на ремонтите - за баня от 8 кв. м вече плащаме около 12 000 лв. труд Рязко поскъпване на ремонтите - за баня от 8 кв. м вече плащаме около 12 000 лв. труд Липсата на майстори, скъпите материали и високото търсене тласкат цените до 1500 лв. на кв. м, а занаятчийските професии отново стават едни от най-добре платените Спите ли правилно? Експерти разкриват кои пози вредят най-много и кои са най-полезни за здравето Спите ли правилно? Експерти разкриват кои пози вредят най-много и кои са най-полезни за здравето Все повече изследвания показват, че избраната поза за сън влияе върху качеството на почивката, работата на нервите, гръбначния стълб и дори върху храносмилането Кейт Мидълтън с неочакван ход Кейт Мидълтън с неочакван ход След напускането на личния ѝ моден съветник Наташа Арчър, Кейт Мидълтън взе решение да не търси заместник и вече сама избира всичките си тоалети Могат ли Радев и ПП-ДБ заедно да съставят следващо коалиционно управление? Могат ли Радев и ПП-ДБ заедно да съставят следващо коалиционно управление? Около президента вероятно ще се обединят зрелите и работещи хора, а около конфигурацията на Ивайло Мирчев и Асен Василев - поколението Z. Заедно те могат да се окажат ключови за бъдещето
Златото вече не е най-търсеният метал Златото вече не е най-търсеният метал Среброто и медта излязоха на преден план като най-търсените метали в навечерието на 2026 г., измествайки дори златото от центъра на вниманието на инвеститори и трейдъри Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Вече не може дa пpaвитe пopтpeтни cнимĸи пpи cлaбa cвeтлинa c paзмaзaн фoн Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Когато съдът не даде справедлив… Майката, която сама уби мъчителя на детето си Шоковият разстрел в съдебната зала, който раздели Германия и превърна Мариане Бахмайер в символ на отчаяние, майчина ярост и морален спор, продължаващ повече от 40 години Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Полските ръчно изработени коледни украси - най-търсени в света Вековни техники и модерни идеи превръщат полските майстори в едни от най-уважаваните творци на празнични орнаменти по света с рекорден износ и непрекъснато растящо търсене Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Откритие от ада: Криптомилионер и съпругата му намерени заляти с бетон в пустинята! Разчленени, залети с химикали, погребани в пясъка – какво се случи с Роман и Анна? Ракът топи Любо Пенев с 1 килограм на ден Ракът топи Любо Пенев с 1 килограм на ден След поставяне на диагнозата Пенев запазва мълчанието и споделя новината само с най-близкото си обкръжение Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Оксана Чусовитина на 50 продължава и на квалификациите за Олимпиада 2028 Най-издръжливата гимнастичка в света отказва да се откаже от спорта и открито заявява амбицията си да се върне в олимпийската арена след неуспеха за Париж 2024 САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа САЩ, Израел и Катар на историческа тристранна среща в Ню Йорк-ключови разговори за Газа Разговорът, ръководен от специалния пратеник на Вашингтон Стив Уиткоф, поставя началото на нов дипломатически етап в усилията за стабилизиране на Газа Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Синът на Тръмп атакува Киев: „Украйна е по-корумпирана от Русия“ и намеква за отстъпление на Вашингтон Коментарите му разкриват растящия скептицизъм във Вашингтон към Киев и поставят под риск подкрепата за Украйна в следващия дипломатически етап Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Новият кмет на Букурещ Чиприан Чуку – рокаджия, фен на Майкъл Джордан Той е кандидатът, който обеща да подреди Букурещ
Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Росен ПЛЕВНЕЛИЕВ Еврозоната е сигурно пристанище – за нашите пари, нашите банки и нашата държава Виц на деня Виц на деня - Вече втори чувал губиш!
- Само който не работи, той не греши!
- Да, ама ти си шофьор на инкасо...
Виц на деня Виц на деня - В болницата има нов хирург, прави всички операции без упойка!
- Гениално! Как става това?
- Носи тапи за уши!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Жена написала на надгробната плоча на мъжа си:
"Почивай в мир, че като дойда..."
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори