×
Вкусно Бизнес ЮГ София Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Георги Илиев отново ще е кмет на "Слатина", в "Искър" ще има балотаж
  • Димитър Маринов ще снима филм със Скарлет Йохансон
  • Шефът на Renault подаде оставка
  • Печки, перални и хладилници поскъпват с до 1000%
  • МВР се събира на национално съвещание
  • Над 50 хил. десетокласници се явяват на НВО по математика
  • В Източните Родопи се родиха три нови зубърчета
  • Официално: Стартират разговорите между Филипов и Зингаревич за ПФК Ботев
  • Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Пакистан заплаши с атомна бомба Израел Пакистан заплаши с атомна бомба Израел 16/06/2025, Понеделник 11:12 1
Две седмици пост от днес
Две седмици пост от днес 16/06/2025, Понеделник 10:40 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Жега, мръсотия и без климатик! Проверка установи шокиращи условия на летище Бургас Жега, мръсотия и без климатик! Проверка установи шокиращи условия на летище Бургас Не може така! Бургаското летище с фрапиращи нарушения, подчерта транспортният министър Въоръжен екшън на пътя: Мъж извади пистолет срещу жена край Руен Въоръжен екшън на пътя: Мъж извади пистолет срещу жена край Руен Не е ясна причината за заплахата, но вероятно е заради спор на пътя  Две седмици пост от днес Две седмици пост от днес Петровият пост е по-малко строг и по-щадящ от Великденския Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма Смърт на пътя затапи движението на важен участък на магистрала Струма Трафикът от Кулата към Благоевград и София се осъществява само в дясната лента на аутобана Почина един от най-богатите мъже в света Почина един от най-богатите мъже в света Той беше икона и пионер, спечелил уважението на хората по целия свят Зрелищна катастрофа край Камено! Млад шофьор направи ключова спасителна маневра Зрелищна катастрофа край Камено! Млад шофьор направи ключова спасителна маневра Бе избегнат челен удар в последния възможен момент Открито е огнище на шарка по овцете в Бургаско Открито е огнище на шарка по овцете в Бургаско Заболяването е установено в обект със 183 дребни преживни животни След кончината на Явор от Варна: Имат ли полицаите нужните помощни средства за арести? След кончината на Явор от Варна: Имат ли полицаите нужните помощни средства за арести? "Униформените нямат лютив спрей и тейзъри", каза бившият зам.-ректор на Академията на МВР Милен Иванов и уточни, че въпросните са много ефективни при задържане Развитие по шокиращия случай във Велинград Развитие по шокиращия случай във Велинград Кола удари дете в инвалидна количка, жената зад волана избяга, но после сама отиде в полицията Жега в страната Жега в страната Термометрите ще достигат до 34 градуса
Продуцентите на Ергена го превърнаха в марионетка и направиха за смях, днес той дълбоко съжалява Продуцентите на Ергена го превърнаха в марионетка и направиха за смях, днес той дълбоко съжалява Грешката, която Алек отчете е, че не опитал да наложи мнението си и се съгласил да зареже Магдалена и Надежда с видео, за което понесе доста критика от зрителите Той не е пропаднал пияница, а син на една от най-големите знаменитости в света Той не е пропаднал пияница, а син на една от най-големите знаменитости в света Приеха го по спешност в болница заради свръхдоза  Очертава се много гаден ден за тези зодии Очертава се много гаден ден за тези зодии Вижте кои са Пакистан заплаши с атомна бомба Израел Пакистан заплаши с атомна бомба Израел Коментарът идва на фона на засилващите се ирано-израелски военни действия, които вече доведоха до 248 жертви и предизвикаха остри предупреждения от президента на САЩ Доналд Тръмп Промени в движението по АМ "Тракия" Промени в движението по АМ "Тракия" Временната организация на движение е за изкърпване на асфалтовата настилка в активната и аварийната лента, като трафикът ще преминава само в изпреварващата Царя посрещна световноизвестен гост Царя посрещна световноизвестен гост Дизайнерът е в България по покана на Борис Делчев, художник и декоратор, завършил Националната художествена академия „Боз-Ар" в Париж Защо този път режимът на аятолласите в Иран ще падне Защо този път режимът на аятолласите в Иран ще падне Израел първо разчисти терена наоколо, за да отслаби властта в Техеран. Помага му и турбулентният свят Илон Мъск включи Starlink над Иран Илон Мъск включи Starlink над Иран Счита се, че това е удар по правителството в Техеран   Нови смъртоносни атаки в Израел и Иран! Ударен е и щаб на специални части Нови смъртоносни атаки в Израел и Иран! Ударен е и щаб на специални части В Тел Авив и Йерусалим не спаха тази нощ Сирени за тревога звучат в Израел Сирени за тревога звучат в Израел Иран с нови военни удари
Никушор Дан, президент на Румъния Никушор Дан, президент на Румъния Единственият език, който Русия разбира, е този на силата Виц на деня Виц на деня - Тате, как се запознахте с мама?
- Язе тогава карах такси, а она немаше пари да си плати...
Виц на деня Виц на деня Редник подмазвач:
- Господин старшина, вие сте гений!
- Ти да не си по-хубав бе?! Два непоряда по служба...!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук За съжаление в Европа сме познати като разбойници, проститутки и рафинирани мошеници
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори