×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев 26/11/2025, Сряда 12:20 0
Тервел ИЛИЕВ Ще дават тотото на 15-годишна концесия Ще дават тотото на 15-годишна концесия 26/11/2025, Сряда 11:50 2
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Втори ключов шеф на „Лукойл“ отстранен от Румен Спецов Втори ключов шеф на „Лукойл“ отстранен от Румен Спецов От длъжност е освободен управителят на „Лукойл България“ Александър Величков, който управляваше най-големия търговец на горива в страната Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Почина бившият вицепремиер Кирил Цочев Той бе вицепремиер в кабинета на Любен Беров и Жан Виденов - държавникът, който не допусна „режим на тока“ Ивелин Михайлов: Благодаря на полицаите, които претърсваха дома ми - поне не правиха сцени пред децата ми Ивелин Михайлов: Благодаря на полицаите, които претърсваха дома ми - поне не правиха сцени пред децата ми Не съм имал нищо общо с властта, как КПК ще ме разследват - те са "бухалките", каза лидерът на партията Ще дават тотото на 15-годишна концесия Ще дават тотото на 15-годишна концесия ГЕРБ, БСП и ДПС предлагат държавният монопол върху тотото да бъде даден на частен концесионер; „Да, България“ предупреждава за риск от нов хазартен бум Хайде да си направим български Ден на благодарността! Хайде да си направим български Ден на благодарността! Кой знае – ако веднъж годишно спасяваме прасе, може би през останалото време ще започнем малко повече да спасяваме и себе си Тристранният съвет се събира, какво ще се обсъжда Тристранният съвет се събира, какво ще се обсъжда Вижте дневния ред BREAKING NEWS: WINBET отново с награда „Златна пика“ за онлайн оператор на годината BREAKING NEWS: WINBET отново с награда „Златна пика“ за онлайн оператор на годината Компанията печели престижната награда за втора поредна година Левски обърна Локомотив Авиа в София и взе efbet Суперкупата за трети пореден път Левски обърна Локомотив Авиа в София и взе efbet Суперкупата за трети пореден път Сините надделяха с 3:1 след драматичен старт и звездно присъствие на Матей Казийски в състава на пловдивчани Жители блокираха движението при "Улеят на смъртта" в Пловдив Жители блокираха движението при "Улеят на смъртта" в Пловдив Протестиращите се събраха след трагичния инцидент на околовръстния път-настояват за премахване на мантинелите и разширяване на отсечката Безплатни изследвания за атеросклероза ще се проведат в Клиниката по съдова хирургия на УМБАЛ Бургас Безплатни изследвания за атеросклероза ще се проведат в Клиниката по съдова хирургия на УМБАЛ Бургас Задължително е записване на час на тел. 0879357681. Телефонът е активен от 12 до 16 ч. в делнични дни, до изчерпване на часовете
Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Съпругата на американския президент се появи публично под звуците на военен оркестър Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Крайният срок за мен е, когато всичко приключи, каза американският президент Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Шейх Шахин е арестуван, лишен от гражданство и експулсиран заради крайни религиозни послания, създаващи риск за националната сигурност Гърция обяви червен код заради Бурята „Адел“ Гърция обяви червен код заради Бурята „Адел“ Очакват се поройни дъждове Търг за произведение на Реноар започва от 1 милион евро Търг за произведение на Реноар започва от 1 милион евро Tворбата,  никога не е била показвана публично от създаването си преди повече от 100 години Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница За да спаси бащата на децата си, тя намира връзки в града, в който той е отседнал в хотел Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра Ще се разплете ли кражбата? Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Излязоха подробности за скандала (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори  Бившият представител на България в ООН Стефан Тафров цитира Збигнев Бжежински, който казал, че с Украйна Русия става супер сила и затова в Кремъл не искали мир Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар В Индия
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Техника за овладяване на гнева:
1. Поемете дълбоко въздух
2. Затворете едното си око.
3. Издишайте.
4. Стреляйте!
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, пусни ме под юргана. Студено ми е.
- С гащи не може. Тук има дрескод!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Едно време с какви хубави имена кръщаваха децата! Сега го повикаш в парка по име и пет кучета дойдат при теб!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори