×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес ще има голям митинг "в защита на държавността" в Руен, очаквайте подробности - Флагман.бг ще предава на живо
  • Приходите от нощувки са над 2 млрд. лв. и нарастват с 16,8%
  • Вкарват всички болки в електронна здравна карта
  • Румен Радев се срещна с Карлос Насар
  • Внимание! До часове ни удрят силни магнитни бури
  • ЕС осъди критиките на Илон Мъск, като ги определи като "напълно безумни изявления"
  • Такситата в София поскъпват с почти 20% от 1 януари
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Вапцаров възпял единствено своята родина Македония, а не България, която го е убила?! Вапцаров възпял единствено своята родина Македония, а не България, която го е убила?! Формалният повод – 116 години от рождението на поета – се оказа само сцена, на която правителството на Мицкоски и медийните му говорители поставиха поредната демонстрация на антибългарска реторика Бойко Борисов: Ще говоря за оставка след 1 януари – първо трябва да влезем в еврозоната Бойко Борисов: Ще говоря за оставка след 1 януари – първо трябва да влезем в еврозоната Лидерът на ГЕРБ свърза евентуалната си оставка с геостратегическата цел за влизане на България в еврозоната и заяви, че темата ще бъде на дневен ред едва след Нова година КАТ го направи рекордьор по нарушения - без да е сядал зад волана КАТ го направи рекордьор по нарушения - без да е сядал зад волана Когато чужди ръце стигнат до личните ви данни, системата може да ви превърне в „нарушител“ за минути 13-километрови опашки от тирове към Турция заради празничен трафик и блокади в Гърция 13-километрови опашки от тирове към Турция заради празничен трафик и блокади в Гърция Върволица от камиони се образуваха по магистрала „Марица“ към Турция, а протестите на гръцки фермери създават допълнителен натиск на Балканския транзитен коридор Политическо напрежение: Вот на недоверие и национален протест клатят управлението на Желязков Политическо напрежение: Вот на недоверие и национален протест клатят управлението на Желязков Нов натиск срещу управлението – след масови протести в цялата страна, опозицията внесе шести вот на недоверие, а студенти се включват с остра символична акция Почитаме свети Мина, Ермоген и Евграф – празнуват имен ден хиляди българи Почитаме свети Мина, Ермоген и Евграф – празнуват имен ден хиляди българи 10 декември е ден на силна духовна памет, в който почитаме светци, дали живота си за Христовата вяра – и отбелязваме имен ден на Мина, Ермоген и Евграф. Младоженец от Индия избяга от булката в първата брачна нощ, изчезна за пет дни Младоженец от Индия избяга от булката в първата брачна нощ, изчезна за пет дни Историята на млад мъж от Индия разкрива какво се случва, когато очакванията и напрежението в първата брачна нощ се сблъскат Зимата настъпва: България осъмна с отрицателни температури и снеговалежи в планините Зимата настъпва: България осъмна с отрицателни температури и снеговалежи в планините Метеоролозите предупреждават шофьорите да внимават Късметът се усмихва на Козирога, а Телецът да не пазарува днес Късметът се усмихва на Козирога, а Телецът да не пазарува днес Хороскоп за деня – 10 декември 2025, сряда  Политическо дежавю: Митингите на ДПС-НН напомнят за целувката на Орлов мост и белия автобус Политическо дежавю: Митингите на ДПС-НН напомнят за целувката на Орлов мост и белия автобус Това каза политологът Теодор Славев. Той прогнозира ръст на напрежението. Надява се управляващите да не допускат повторение на сценария от 2013 година
Политически промяна - демократ оглави Маями за първи път от близо три десетилетия Политически промяна - демократ оглави Маями за първи път от близо три десетилетия Историческата победа на демократите в Маями разклаща политическия баланс във Флорида и поставя началото на нов разговор за промяната в традиционно републиканските градове Символът на венецуелската съпротива печели Нобеловата награда за мир – без право да напусне страната Символът на венецуелската съпротива печели Нобеловата награда за мир – без право да напусне страната Докато светът отличава Мачадо за борбата ѝ за демокрация, режимът в Каракас я държи в нелегалност, което е силен контраст, който превръща наградата в политически сигнал с глобално значение Зеленски: Готов съм за избори по време на война, ако Западът гарантира сигурността Зеленски: Готов съм за избори по време на война, ако Западът гарантира сигурността Украинският президент постави условия за провеждане на избори по време на войната и отвърна на критиките от САЩ и Русия, като предложи законодателни промени и мирен план. Картина на Пикасо за 1 милион евро може да стане ваша срещу 100 евро – благотворителна томбола с кауза Картина на Пикасо за 1 милион евро може да стане ваша срещу 100 евро – благотворителна томбола с кауза Френска фондация организира световна благотворителна кампания, в която изкуството среща човечността – един билет може да ви донесе картина на Пикасо и да промени животи. В отговор на критика на Тръмп: Зеленски заяви, че винаги е готов на избори В отговор на критика на Тръмп: Зеленски заяви, че винаги е готов на избори Президентът на САЩ заяви в интервю за "Политико", че "Украйна загуби много територия и трябва да произведе избори" Шантавите ритуали по света за Коледа Шантавите ритуали по света за Коледа Някои от тях са толкова странни и дори нелепи, че със сигурност ще ви изумят   Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Интимна церемония, където блясъкът е заменен със стил и истинска любов Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Американският президент критикува Зеленски за отлагането на вота, предупреждава за рисковете от войната и определя ЕС като „западащ и отслабен от политкоректност“ Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Освобождавам Сергей Александрович Баздникин от длъжността извънреден и пълномощен посланик на Руската федерация в Република Северна Македония, заяви руският президент Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Новината за още едно бебе идва като светъл лъч за сина на Ози, който преживя загубата на баща си, само дни преди да научи, че семейството му отново ще се увеличи
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Лондонските разговори завършиха с оформен 20-точков мирен план Виц на деня Виц на деня Турист в балкана пита местен жител:
- Извинете, как най-бързо мога да изкача баира?
- Ами... да взема да отвържа кучето...
Виц на деня Виц на деня - Капитане, истина ли е, че жена на кораба носи голямо нещастие?
- Не е вярно! Носи абсолютно същото нещастие, каквото и на сушата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много грешни отговори са нужни, за да се стигне до верния
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори