×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Строят 9 многоетажни паркинга в София
  • 5,14% е безработицата през ноември
  • КЗП и НАП проверяват малките магазини за необосновано повишаване на цените
  • Възраждане иска избори през март
  • Страната се намира в началото на грипна епидемия, каза доц. Ангел Кунчев
  • Китайци възраждат марката Santana
  • Разкриват директни полети от София до Варшава
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Изискана рецепта с яйца и хайвер Изискана рецепта с яйца и хайвер 16/12/2025, Вторник 20:00 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Директор на училище задържан за скрити камери в ученически тоалетни Директор на училище задържан за скрити камери в ученически тоалетни Родители сигнализират, че децата им разпознали подробности от разказите на директора, полицията работи по случая Операция срещу мафията започва в Бургас, готвят се ударни групи за изборите Операция срещу мафията започва в Бургас, готвят се ударни групи за изборите Борбата тепърва започва, нужни са хора, готови да си върнат държавата, каза Ивелин Михайлов Пиян поляк намушка българка след скандал в апартамент в Германия Пиян поляк намушка българка след скандал в апартамент в Германия 30-годишната жена е с тежки наранявания и е настанена в болница, нападателят е задържан, тестът му е отчел над 2 промила алкохол в кръвта Цените на жилищата ще растат и през 2026 г., но с по-бавни темпове Цените на жилищата ще растат и през 2026 г., но с по-бавни темпове Анализатори виждат връзка между икономическия растеж и движението на цените в имотния сектор Стефан Диомов събра музикални легенди в Бургаската опера Стефан Диомов събра музикални легенди в Бургаската опера Маестрото сътвори коледна магия, коментира кметът Димитър Николов Три зодии ще имат пробив през 2026 година Три зодии ще имат пробив през 2026 година Планетарните влияния ще подкрепят личностното им развитие и професионалния им напредък Станка Златева: На следващата олимпиада искаме българи, а не натурализирани състезатели Станка Златева: На следващата олимпиада искаме българи, а не натурализирани състезатели Легендата в борбата зове за единство и дисциплина преди началото на подготовката за новия олимпийски цикъл Политическа буря с Изборния кодекс: Ще има ли валиден предсрочен вот? Политическа буря с Изборния кодекс: Ще има ли валиден предсрочен вот? Да се признават само при над 50% участие, както при референдумите, настоява Костадин Костадинов Съдът остави в ареста Росен Кръстев - Стъкларя, обвинен за лидер на престъпна група Съдът остави в ареста Росен Кръстев - Стъкларя, обвинен за лидер на престъпна група Сред задържаните са полицаи, включително началник от Пето РПУ, а още едно лице се издирва от прокуратурата Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Пушенето им увеличава риска от инфаркт и инсулт, сочи последно проучване
Мрачно бъдеще за Черно море: Става мъртва зона заради ударите по танкери Мрачно бъдеще за Черно море: Става мъртва зона заради ударите по танкери Геополитическо напрежение, удари с дронове и заплахи от масово миниране застрашават навигацията и търговията в региона Пламен Константинов остава в Локомотив Новосибирск до 2028 година Пламен Константинов остава в Локомотив Новосибирск до 2028 година Бившият национален селекционер на България продължава успешната си работа в Русия Кола се вряза в пълен с хора басейн във Франция след объркване на педалите Кола се вряза в пълен с хора басейн във Франция след объркване на педалите Майка и дъщеря ѝ оцеляха, след като автомобилът им потъна в басейн пред очите на плувци и спасители Агресивен нов вариант на грип А се разпространява по света: лекарите предупреждават за тежки симптоми Агресивен нов вариант на грип А се разпространява по света: лекарите предупреждават за тежки симптоми Щамът H3N2 (подклад K) причинява по-тежко протичане, а по-ниската ваксинация увеличава риска от сериозен грипен сезон Китайската полиция тества смарт очила с изкуствен интелект и преводач Китайската полиция тества смарт очила с изкуствен интелект и преводач Новата технология ще помага на служителите на реда при проверки, комуникация с чужденци и наблюдение в зони с ограничен достъп Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Нови научни данни поставят под съмнение представата за вейповете като "по-безопасна алтернатива" Пушенето им увеличава риска от инфаркт и инсулт, сочи последно проучване Русия обяви Deutsche Welle за „нежелана“ и фактически забрани дейността ѝ Русия обяви Deutsche Welle за „нежелана“ и фактически забрани дейността ѝ Решението идва на фона на напрежението между Москва и Берлин заради войната в Украйна Коледа и Нова година са най-рисковият период за изневерите Коледа и Нова година са най-рисковият период за изневерите Алкохолът, прибрали се приятели от близко и далеч, и силни емоции превръщат празниците в капан за неверните Студентите в Сърбия се готвят за предсрочни избори след месеци на масови протести Студентите в Сърбия се готвят за предсрочни избори след месеци на масови протести Младите лидери на протестите свикват нова демонстрация на 28 декември и започват събиране на подписи Силни ветрове събориха 24-метрова „Статуя на свободата“ в Бразилия(видео) Силни ветрове събориха 24-метрова „Статуя на свободата“ в Бразилия(видео) Скулптурата е паднала на главата си по време на екстремно време в щата Рио Гранде до Сул
Слави ТРИФОНОВ Слави ТРИФОНОВ ПП-ДБ ни мислят за селяни и чалгари! Виц на деня Виц на деня - Каква е разликата между умната и опитната жена?
- Умната непременно ще каже на мъжа си сутринта нещо приятно, а опитната ще го направи...
Виц на деня Виц на деня - Вие как се оженихте - по любов или заради друго?
- По любов естествено, то другото, вече е на две годинки!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Възрастните птици Колибри, достигат дължина 10-13 см. Или както обичат да казват мъжете... около 21 санта
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори