×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Вижте актуалната пътна обстановка
  • Гръцкият финансов министър Кириакос Пиеракакис беше избран за председател на Еврогрупата
  • Парламентът трябва да гласува оставката на правителството
  • Земетресение с магнитуд 6,7 удари североизточната част на Япония
  • Нов прокурор, който да разследва главния прокурор и заместниците му, ще бъде избран днес
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Филип Киркоров обсипа дъщеря си с подаръци Филип Киркоров обсипа дъщеря си с подаръци 12/12/2025, Петък 19:40 1
Тервел ИЛИЕВ Ген. Атанасов и Иво Мирчев във война Ген. Атанасов и Иво Мирчев във война 12/12/2025, Петък 18:41 4
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Няма да повярвате как са се смесили тези напитки Няма да повярвате как са се смесили тези напитки Понякога истинската класа идва от местата, където никой не гледа. А светът просто… отпива Извънредно! Тежка катастрофа до мол Гранд плаза в Бургас Извънредно! Тежка катастрофа до мол Гранд плаза в Бургас Има пострадали  Академичен ренесанс: НАТФИЗ инвестира в бъдещето на Бургас Академичен ренесанс: НАТФИЗ инвестира в бъдещето на Бургас Академията избра морския град за старт на нови бакалавърски и магистърски програми Протестите са бутафория, а духовността и моралът - отживелици пред метастазите на GEN Z Протестите са бутафория, а духовността и моралът - отживелици пред метастазите на GEN Z Финансовият капитал цели създаване на световна система за контрол в частни ръце, способна да доминира на политическата система  Тюлен или видра? Необичаен силует в морето край Бургас озадачи очевидци Тюлен или видра? Необичаен силует в морето край Бургас озадачи очевидци Според експерти вероятно става дума за морска видра, а не за изчезналия от Черно море тюлен монах Тези рецепти ще ви накарат да си оближите пръстите Тези рецепти ще ви накарат да си оближите пръстите Те са с чесън Филип Киркоров обсипа дъщеря си с подаръци Филип Киркоров обсипа дъщеря си с подаръци Поводът този път беше 14-ият рожден ден на дъщеря му Алла-Виктория, която посрещна празника си в полунощ на 1 декември, буквално зарината от скъпи изненади Пенсионери по селата: За пръв път виждаме тази банкнота Пенсионери по селата: За пръв път виждаме тази банкнота Едва сега хората от селото научиха, че банкнотите имат уникален воден знак, който се вижда само срещу светлината Столичният кмет Васил Терзиев става част от проекта на президента Румен Радев Столичният кмет Васил Терзиев става част от проекта на президента Румен Радев Той не искал и да чуе за Асен Василев и ПП Прокуратурата осъдена да плати над 397 000 лв. на адвокат Славчо Марков Прокуратурата осъдена да плати над 397 000 лв. на адвокат Славчо Марков СГС прие, че обвинението за участие в групата на Васил Божков е било незаконно
Лоши новини за състоянието на Любо и Боби Михайлов Лоши новини за състоянието на Любо и Боби Михайлов Любо се топи, а Боби е с необратими последици на мозъка Ново кралско име в досиетата „Епстийн" Ново кралско име в досиетата „Епстийн" Шведският кралски двор потвърди контакти отпреди 20 години, разкрити чрез имейли, публикувани в медиите с принцеса София от Швеция е имала срещи с финансистa Кейт Уинслет осъжда пластичната хирургия в Холивуд и натиска върху младите и колеги Кейт Уинслет осъжда пластичната хирургия в Холивуд и натиска върху младите и колеги Носителката на „Оскар“ предупреждава, че стремежът към съвършенство и харесвания в Instagram подкопава здравето и самочувствието на младите поколения Италия е готова да посрещне 25-те Зимни олимпийски игри Италия е готова да посрещне 25-те Зимни олимпийски игри Милано и Кортина д’Ампецо ще бъдат домакини на най-мащабния зимен спортен форум в Европа от десетилетия Фон дер Лайен към Тръмп: Не се меси в европейската политика Фон дер Лайен към Тръмп: Не се меси в европейската политика "Никой друг не трябва да се намесва, без никакво съмнение" Мощна експлозия разруши три сгради край Сан Франциско, камера засне момента на взрива (видео) Мощна експлозия разруши три сгради край Сан Франциско, камера засне момента на взрива (видео) Експлозията е станала по време на строителни дейности, пожарникари претърсват района за евентуални затрупани хора Скандал с банка за сперма: Генетично рисков донор е засегнал близо 200 деца в Европа Скандал с банка за сперма: Генетично рисков донор е засегнал близо 200 деца в Европа Родители научават със закъснение, че децата им носят мутация с висок риск от рак, докато експерти настояват за спешни реформи и международен контрол Тръмп централизира контрола върху изкуствения интелект с нов президентски указ Тръмп централизира контрола върху изкуствения интелект с нов президентски указ Белият дом иска единен национален стандарт за ИИ, докато щатите настояват за собствени правила и защита на гражданите Камерунският Гонзо сътвори чудовищна издънка-страната да има два национални отбора Камерунският Гонзо сътвори чудовищна издънка-страната да има два национални отбора Президентът на федерацията - Самуел Ето’  обърка подготовката за Купата на Африка, назначи нов селекционер и хвърли камерунския футбол в хаос Хитър ход на Борисов! Zетки, употребиха ви Хитър ход на Борисов! Zетки, употребиха ви Само защото сте неграмотни, допуснахте виновниците за промените на Конституцията, които затлачиха още повече съдебната система, да ви яхнат
Мартин Димитров, депутат от ДБ Мартин Димитров, депутат от ДБ Шенген и еврозоната са като Шампионската лига: пускат те да играеш там, но, като имаш слабо правителство, нищо не постигаш. Виц на деня Виц на деня - Кога разбираш, че си пораснал?
- Когато "Марш вкъщи" вече не ти вика майка ти, а жена ти.
Виц на деня Виц на деня - Киро, в едната ръка зад гърба си държа бутилка с ракия. Ако познаеш в коя е, ще я изпием.
- В лявата!
- Мисли, Кире, мисли... концентрирай се!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато жена казва, че няма какво да облече - означава, че няма нови дрехи. Когато мъж казва, че няма какво да облече - означава, че няма чисти дрехи.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори