×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта 21/12/2025, Неделя 19:31 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Търговци от Бургас алармират: Клиентите ще ни използват като чейндж бюра, а ресурсът от евромонети няма да стигне Търговци от Бургас алармират: Клиентите ще ни използват като чейндж бюра, а ресурсът от евромонети няма да стигне Новата валута, която ще навлезе у нас, наближава, а дребният бизнес очаква трудности Биляниш заби футболиста Кристиян Балов Биляниш заби футболиста Кристиян Балов Най-актуалният славист Кристиян Балов е желан от всички водещи тимове у нас Незаконните сметища остават сериозен проблем за тази област у нас Незаконните сметища остават сериозен проблем за тази област у нас Областният управител на Велико Търново Юлия Мутафчиева настоява пред общините и институциите за повишен контрол върху незаконните сметища Храната, от която ухаем добре. И тази, която ни прави отблъскващи Храната, от която ухаем добре. И тази, която ни прави отблъскващи От характера и настроението до здравословното състояние – всичко влияе върху това как миришем Биохимик посочи 3 рецепти за закуска, които... Биохимик посочи 3 рецепти за закуска, които... При всяко хранене в тялото се активира т.нар. диетична термогенеза – процесът, при който по време на храносмилането се отделя топлина Пожарникари и полицаи измъкнаха домашни животни от огнен капан в Бургас Пожарникари и полицаи измъкнаха домашни животни от огнен капан в Бургас Горя къща, собственикът не бе в имота Как се меси обредният хляб за Бъдни вечер? Как се меси обредният хляб за Бъдни вечер? В навечерието на Коледа ви отвеждаме на едно място, където традицията не е спомен, а жива практика Кога мухлясалата храна става смъртоносна и трябва да я изхвърлите Кога мухлясалата храна става смъртоносна и трябва да я изхвърлите Дори малко петънце може да показва, че промените вече са засегнали по-дълбоките слоеве Предстои зрелищен метеоритен дъжд Предстои зрелищен метеоритен дъжд Пикът на последния за годината метеорен поток - Урсиди, може да се наблюдава от България на 22 декември, понеделник, около 12 ч. Ето кои хора не трябва да ядат киви Ето кои хора не трябва да ядат киви То съчетава нискокалорично съдържание с богат хранителен профил
Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Реал Мадрид ТВ с остър отговор на Лапорта Клубната медия на „белите“ атакува с твърдения за прикриване на истини и подигравка с правосъдието Откриха огромни количества злато в тази азиатска страна Откриха огромни количества злато в тази азиатска страна То се намира в морето край бреговете на град Лайджоу в провинция Шандун Предстои зрелищен метеоритен дъжд Предстои зрелищен метеоритен дъжд Пикът на последния за годината метеорен поток - Урсиди, може да се наблюдава от България на 22 декември, понеделник, около 12 ч. Вода с чесън - неочаквано добра комбинация Вода с чесън - неочаквано добра комбинация В днешно време има толкова рецепти, които обещават, че ако ги изпълним, ще сме здрави и красиви, че не може да ги изброим. Част от тях са свързани с пиенето на вода Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Японски учени - може да живеем до 250 години, ето как Техните изследвания се фокусират върху клетъчното препрограмиране, стареенето и регенеративната медицина След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център След смъртта на българин в САЩ: Конгресмени искат разследване на условията в миграционния център Според близки на семейството Ганчев е страдал от диабет тип 2 Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Защо швейцарците хвърлят сладолед на земята в новогодишната нощ Вместо фойерверки и шумни тостове, швейцарците изразяват надежда за ново начало със символичен жест, който съчетава древни вярвания и модерна сантименталност Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? Путин иска разговор с Макрон, Русия и Франция се сдобряват? "Ако има взаимна политическа воля, това може да се разглежда само положително", каза говорителят на руския лидер Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизингови вноски и инвестиции с въвеждане на еврото С въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г. всички финансови продукти в левове ще бъдат еднократно и безплатно превалутирани в евро по фиксирания курс 1 евро = 1,95583 лева Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Установиха до какво води прекомерната консумация на кафе при жените Това са откритията на изследователи от университета Флиндърс (Австралия)
Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Радостин ВАСИЛЕВ, лидер на МЕЧ Нямам никакви проблеми с гнева Виц на деня Виц на деня - Съседке, имам да те черпя.
- Защо, комшия?
- Вчера, така вика по твоето дете, че и моето си оправи стаята и се облече по-топло.
Виц на деня Виц на деня - Знаеш ли какво е кактус?
- Не.
- Разочарована от живота краставица.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Странно нещо е съвестта! Измъчва не този, когото трябва, а този, който я има.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори