×
Култура Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Сделка за $10 млрд.! САЩ продават ракети, дронове и гаубици на Тайван
  • Гъpция изплaти пpeдcpoчнo чacт oт дългoвeтe cи ĸъм ĸpeдитopитe oт EC
  • ПСЖ стъпи и на световния трон
  • Кокичета цъфнаха в Смолян дни преди Коледа
  • АПС и МЕЧ при президента за консултации
  • Желязков замина за Брюксел за редовното заседание на Европейския съвет
  • България представя първите си осем изтребителя F-16
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Златното момче на Холивуд днес става на 62 години Златното момче на Холивуд днес става на 62 години 18/12/2025, Четвъртък 11:41 0
Тервел ИЛИЕВ Пеевски се отказва от НСО Пеевски се отказва от НСО 18/12/2025, Четвъртък 11:21 1
Тервел ИЛИЕВ Тръмп: Наследих бъркотия, сега я оправям Тръмп: Наследих бъркотия, сега я оправям 18/12/2025, Четвъртък 11:00 0
Тервел ИЛИЕВ 5 часа ходене на ден ни спасяват от рак 5 часа ходене на ден ни спасяват от рак 18/12/2025, Четвъртък 10:59 0
Флагман.БГ 3-годишно дете почина от глад 3-годишно дете почина от глад 18/12/2025, Четвъртък 10:00 0
Мария АРНАУДОВА Кой е Боян Радев Кой е Боян Радев 18/12/2025, Четвъртък 09:15 1
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Телефонът на областния управител Владимир Круомов прегря, а причината е впечатляваща! Телефонът на областния управител Владимир Круомов прегря, а причината е впечатляваща! Фоайето на Областната администрация се препълни със стотици коледни дарове за деца в нужда Пеевски се отказва от НСО Пеевски се отказва от НСО Подавам искане до комисията, която слага охраната и е постановила да имам такава, нека тя реши, добави той Коледни благословии огласиха сградата на Община Царево Коледни благословии огласиха сградата на Община Царево Децата, облечени в автентични български носии, пресъздадоха духа на българския обичай „Коледуване“, като внесоха топлина и радост в административната сграда на общината Подозрително вдигат цените на всичко от няколко месеца Подозрително вдигат цените на всичко от няколко месеца Най-много през последните пет месеца са поскъпнали краставиците - с 23,3 на сто ПСЖ триумфира с Интерконтиненталната купа след драма с дузпи срещу Фламенго ПСЖ триумфира с Интерконтиненталната купа след драма с дузпи срещу Фламенго В редовното време и продълженията мачът завърши 1:1, стигна се до дузпи, при които парижани надделяха с 2:1. Матвей Сафонов спаси четири удара от бялата точка Делян Пеевски напуснал кабинета на Тодор Живков Делян Пеевски напуснал кабинета на Тодор Живков Това твърдят от ПП-ДБ Производителят на кашата с арсен отрича риск: БАБХ тълкува погрешно регламента Производителят на кашата с арсен отрича риск: БАБХ тълкува погрешно регламента Компанията се позовава на европейски регламент и лабораторни анализи от акредитирани лаборатории Кой е Боян Радев Кой е Боян Радев Човекът, който носеше олимпийския дух и извън тепиха Гъста мъгла, лед и ограничения за тирове по магистралите - внимателно на пътя! Гъста мъгла, лед и ограничения за тирове по магистралите - внимателно на пътя! Частични ремонти, заледявания и временни забрани за движение на тежкотоварни камиони ще усложнят трафика преди празниците Мъгливо начало и слънчев край: стабилно време в четвъртък с до 13 градуса Мъгливо начало и слънчев край: стабилно време в четвъртък с до 13 градуса След слънчев край на традиционната работна седмица, уикендът ще донесе облаци, дъжд и спад на температурите
Златното момче на Холивуд днес става на 62 години Златното момче на Холивуд днес става на 62 години Брад пит има рожден ден Гей звезда поиска да си застрахова д*пето, отказаха му Гей звезда поиска да си застрахова д*пето, отказаха му Няколко агенции отхвърлили офертата на най-печелившия онлифенсър, позовавайки се на „неконвенционални рискови фактори“ Путин нарече европейските лидери „малки прасета“ Путин нарече европейските лидери „малки прасета“ Руският президент подчерта, че страната му е показала устойчивост въпреки западните санкции – в икономиката, финансите, вътрешнополитическата стабилност и отбранителния си капацитет Тръмп: Наследих бъркотия, сега я оправям Тръмп: Наследих бъркотия, сега я оправям Прессекретарят на Белия дом Каролайн Ливит заяви ден по-рано, че Тръмп ще изтъкне в речта си постиженията на президента от първите 11 месеца на мандата му, както и плановете си да "продължи да работи за американския народ през следващите три години" 5 часа ходене на ден ни спасяват от рак 5 часа ходене на ден ни спасяват от рак В продължение на 32 години те са били подлагани на периодични медицински прегледи и са отговаряли на анкети за начина си на живот САЩ продават оръжие на Тайван за $10 млрд. – ракети, софтуер и военна техника САЩ продават оръжие на Тайван за $10 млрд. – ракети, софтуер и военна техника Държавният департамент посочи, че продажбите обслужват националните, икономическите и свързаните със сигурността интереси на САЩ Финансов пробив: Гърция връща дълг от спасителната програма с години по-рано Финансов пробив: Гърция връща дълг от спасителната програма с години по-рано Това си е направо икономическо чудо 3-годишно дете почина от глад Майката на детето е арестувана по обвинения за излагане на малолетен на опасност Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Холивудската звезда впечатлява с дисциплина и постоянство, като залага на силови тренировки вместо на краткосрочни диети Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Разкритията идват в ключов момент за тима на Флик, който е начело в класирането, но се изправя пред вътрешно напрежение
Владимир ПУТИН Владимир ПУТИН Eвропейските лидери са малки прасета Виц на деня Виц на деня - И сега не ти ли е тъпо, че жена ти отиде да живее при съседа?
- Не!
- Защо?
- Защото сега аз съм съседа!
Виц на деня Виц на деня - Брат, как се разбираш с жена си?
- Абе мани! Даже поотделно правим с*кс...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Не можем да променим картите, които са ни раздадени, а само начина, по който ще ги изиграем
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори