×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
НИМХ излезе с официална прогноза за времето за цялата следваща седмица НИМХ излезе с официална прогноза за времето за цялата следваща седмица В началото на новата седмица времето ще бъде облачно, с валежи от дъжд Ако утре имате планове за обикаляне с кола в Бургас - отменете ги, градът ще бъде блокиран! Ако утре имате планове за обикаляне с кола в Бургас - отменете ги, градът ще бъде блокиран! Маратонът ще събере над 1800 участници, с което морският град ще е на световната карта на бегачите Богат съм - имам две прекрасни деца и жена, повече не ми трябва, дарявам 1 тон мед на бедните, каза Здравко Богат съм - имам две прекрасни деца и жена, повече не ми трябва, дарявам 1 тон мед на бедните, каза Здравко Въпреки че Здравко не е едър търговец и не се определя като заможен, той смята, че всеки може да направи добро Светлината през нощта вреди на сърцето: Защо тъмната спалня е жизненоважна Светлината през нощта вреди на сърцето: Защо тъмната спалня е жизненоважна Ново изследване показва, че дори малко светлина по време на сън увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания Лечебната билка на 5000 години, която лекува 600 болести Лечебната билка на 5000 години, която лекува 600 болести Едва наскоро съвременната медицина признава терапевтичните й ефекти Проф. Даниел Вълчев: Колкото повече агонизира държавата, толкова по-голяма вълна ще се вдигне Проф. Даниел Вълчев: Колкото повече агонизира държавата, толкова по-голяма вълна ще се вдигне Големият въпрос е дали ще има президент в опозиция на сегашната власт или някой, който да симпатизант на това управление, смята проф. Вълчев Откриха изчезналата Стефани, скрила се в планината от всички Откриха изчезналата Стефани, скрила се в планината от всички В района беше пуснат и дрон, който от птичи поглед да огледа Как да мием правилно зъбите и къде бъркаме Как да мием правилно зъбите и къде бъркаме Всеки от нас е убеден, че знае как правилно да си мие зъбите – няколко минути сутрин и вечер, малко вода, а понякога и ментова вода за освежаване Ники Кънчев показа порасналата си дъщеря на 17-ия ѝ рожден ден Ники Кънчев показа порасналата си дъщеря на 17-ия ѝ рожден ден Водещият на „Стани богат“ Ники Кънчев развълнува почитателите си, като сподели рядка снимка на дъщеря си Мари-София по повод 17-ия ѝ рожден ден "Черноморец 1919" показа, че навлиза в супер форма, "акулите" отнесоха "Марек" "Черноморец 1919" показа, че навлиза в супер форма, "акулите" отнесоха "Марек" Акулите доминираха през целия мач и заслужено стигнаха до успеха
Голяма верига остана без гориво заради санкциите Голяма верига остана без гориво заради санкциите Финландската Teboil е собственост на руската компания "Лукойл“ Ужасяващо торнадо помете Бразилия, има жертви и адски разрушения Ужасяващо торнадо помете Бразилия, има жертви и адски разрушения Най-малко петима души са загинали и 130 са ранени в щата Парана Лечебната билка на 5000 години, която лекува 600 болести Лечебната билка на 5000 години, която лекува 600 болести Едва наскоро съвременната медицина признава терапевтичните й ефекти Техеран планирал да убие посланика на Израел в Мексико Техеран планирал да убие посланика на Израел в Мексико Атентатът е осуетен Извънредно! Откриха първа следа от изчезналата във Витоша Стефани Извънредно! Откриха първа следа от изчезналата във Витоша Стефани Охранителни камери са я засекли край хижа "Алеко" Президентът дава стипендии до 5000 лв. на 23 български ученици и студенти Президентът дава стипендии до 5000 лв. на 23 български ученици и студенти По-голямата част от студентите са избрали да учат в специалности, които ще ги подготвят за професионална реализация в социалната сфера Как хърватите се справиха с инфлацията след приемането на еврото Как хърватите се справиха с инфлацията след приемането на еврото "Трябва да има граници за цените. Иначе всичко ще поскъпне прекалено – от шоколада до мандарините,“ казва продавачът Виктор от пазар в Загреб Има ли разрив в Кремъл Има ли разрив в Кремъл Сергей Лавров не бил изпаднал в немилост, твърди Песков Крайнодясната „Алтернатива за Германия“ е заподозряна в събиране на военно разузнаване за Русия Крайнодясната „Алтернатива за Германия“ е заподозряна в събиране на военно разузнаване за Русия Обхватът и нивото на детайлност, каза той, „не могат да бъдат обяснени с легитимен интерес от парламентарен контрол върху правителството“ „Вратите към отвъдното“ са в Родопите „Вратите към отвъдното“ са в Родопите Археолозите смятат, че нишите са дело на тракийски племена от ранната Желязна епоха
Румен ХРИСТОВ Румен ХРИСТОВ Соросоидите - вън от СДС Виц на деня Виц на деня Той:
- Не ми крещи, защото ще се разболееш!
Тя:
- От какво?
Той:
- От сътресение на мозъка!
Виц на деня Виц на деня Баба към внука си:
- Бабче, как е ваг*ната?
- Веганка, бе бабо, приятелката ми е веганка.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Скъпи дами, романтичният джентълмен е същото гадно копeле като всички останали. Просто ви почва от по-далеч...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори