×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Инж. Любомир Качамаков е новият председател на Камарата на строителите в България
  • Софийският университет чества своя патронен празник
  • Честваме имената, съхранили светлината на словото
  • България засилва мерките срещу домашното насилие
  • Турция въвежда нов план за борбата срещу насилието над жени
  • Единствената петролна рафинерия в Сърбия спря работа
  • Лекари призовават за строг контрол върху антибиотиците заради растящата резистентност
  • Девет деца са убити при пакистанска атака в афганистанска провинция
  • Първият евробюджет на страната влиза на второ четене в парламентарни комисии
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра 25/11/2025, Вторник 21:41 0
Флагман.БГ БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов 25/11/2025, Вторник 20:03 0
Флагман.БГ Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар 25/11/2025, Вторник 19:03 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
„Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева „Traitors: Игра на предатели“ приключи миролюбиво, четиримата финалисти си разделиха 108 900 лева Аз съм най-големият победител, защото си тръгвам и с гадже, изповяда се Дани Петканов Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност Една и съща e причината в над 1600 жалби за авиационна безопасност „Алкохол. Алкохол. Алкохол.“ Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Разкошни млади певци и актьори в Поморие за шоу, вдъхновено от поезията на Христо Фотев Подарете си един вълшебен час, призоваха от общинската администрация и уточняват, че входът е свободен  БФС със съобщение за Боби Михайлов БФС със съобщение за Боби Михайлов Изрази пълна подкрепа Нова фатална катастрофа в България Нова фатална катастрофа в България Почина 60-годишен мъж Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Приятелка от Япония ми сподели тайната си за естествен колаген Домашната смес за сияйна визия, поддържа кожата хидратирана Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? Стана ли голям скандал с Малко Българско Училище в Чикаго? И колко е разочарована българската диаспора от генералния ни консул Светослав Станков Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Дискусия за превенция на детски бракове и раждания ще се проведе в Бургас Активната подкрепа допринася за създаването на среда, в която младите момичета могат да бъдат информирани, подкрепени и предпазени  Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Младежи със специални нужди се впускат в подводно приключение Фотографът Пламен Вукадинов дава възможност на хора с различни увреждания да опознаят магията на морските дълбини Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година Стряскащи данни за домашното насилие в Бургас, над 140 жени са потърсили помощ за година 25 ноември е Международният ден за елиминиране на насилието срещу жените. За съжаление обаче у нас случаите продължават да растат
Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница Докато спасява съпруга си от наводнение: Жена разбра, че той има любовница За да спаси бащата на децата си, тя намира връзки в града, в който той е отседнал в хотел Още четирима задържани за обира на Лувъра Още четирима задържани за обира на Лувъра Ще се разплете ли кражбата? Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Падналият на покрив в Молдова дрон е "Гербер" Излязоха подробности за скандала (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори (М)истерия с плана за мир! Путин го подхвърлил на Тръмп с методите на КГБ, твърдят анализатори  Бившият представител на България в ООН Стефан Тафров цитира Збигнев Бжежински, който казал, че с Украйна Русия става супер сила и затова в Кремъл не искали мир Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар Дженифър Лопес пя на сватба, взе 2 милиона долара хонорар В Индия Почина легендарен вратар Почина легендарен вратар Той има много трофеи с Милан Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Смут в „коалицията на желаещите“ и никой не знае какви ще са гаранциите за Украйна Идеята да изпращат военни сили пропадна, защото трябвало първо да има примирие, а такова може и скоро да няма, а дискусиите по плана на Тръмп продължават Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец Изкуственият интелект измами стотици туристи с несъществуващ коледен базар в Бъкингамския дворец На изображенията се виждат заснежени сергии и трибуни зад портите на двореца Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Гей бракове, сключени в държава членка на ЕС, вече ще трябва да бъдат признавани в целия блок Отказът да бъде признат брак между двама граждани на ЕС противоречи на нашите закони, заяви Европейският съд Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Световна звезда прибра 2 млн. долара, за да пее на частна сватба – кой плати лукса? Дъщерята на милиардера Рама Раджу Мантена се омъжи в тридневно тържество с Боливуд звезди, световни изпълнители и гости от 40 държави
Румен Радев Румен Радев Това е бюджет на измамата Виц на деня Виц на деня - Кой пациент чакаше за превръзка?
- Той си тръгна, раната му зарасна!
Виц на деня Виц на деня - Не разбирам защо аз винаги съм последният, който научава какво се случва в тая къща!
- Недей да викаш, ще събудиш детето!
- Кого?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Когато един мъж мълчи, значи е мислител. Когато една жена мълчи, значи мислителят е загазил.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори