×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ 7 признака, че партньорът ви е истински верен 7 признака, че партньорът ви е истински верен 18/04/2024, Четвъртък 22:00 0
Това са най-трудолюбивите зодии
Това са най-трудолюбивите зодии 18/04/2024, Четвъртък 21:20 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Дават под наем бистрото в Младежкия център в жк. „Меден рудник“, цената е 1810 лв. Дават под наем бистрото в Младежкия център в жк. „Меден рудник“, цената е 1810 лв. Общината търси наемател за 10 години, ето какви са изискванията  7 признака, че партньорът ви е истински верен 7 признака, че партньорът ви е истински верен Тези признаци разкриват перфектния партньор Супер трикове за дами, с които ще очароват напълно мъжете Супер трикове за дами, с които ще очароват напълно мъжете Не пишете в твърде строга форма и не зачеквайте скучни теми Това са най-трудолюбивите зодии Това са най-трудолюбивите зодии 4 зодии са много упорити, дават всичко от себе си в работата Рецепта за пълнени сладки картофи с извара, домати и чесън Рецепта за пълнени сладки картофи с извара, домати и чесън Любима пролетна рецепта за цялото семейство - пълнени сладки картофи, една истинска експлозия от вкусове за вашето небце AZUR – новият ресторант в Бургас с изискан интериор и отлична кухня AZUR – новият ресторант в Бургас с изискан интериор и отлична кухня С четирите си просторни зали, високи тавани, артистично осветление, мека мебел в стилни цветове, успешна компилация от индустриални и natural aкценти, AZUR, впечатли всички присъстващи Бум в стартирането на хотели и ресторанти, всеки иска да бизнесмен Бум в стартирането на хотели и ресторанти, всеки иска да бизнесмен Над 12 хил. нови фирми са регистрирани за тримесечие На лявото или дясното ухо е полезно да държим телефона На лявото или дясното ухо е полезно да държим телефона Задавали ли сте си този въпрос Хаосът със зелените тротинетки е брутален, в ОбС умуват за адекватно решение Хаосът със зелените тротинетки е брутален, в ОбС умуват за адекватно решение Управляващите ИЕПС ще бъдат санкционирани по ЗДвП, а заради техните нарушения - по общинска наредба би следвало да глобяват и „оператора” на услугата Това е рецептата за най-бързите и пухкави мекици Това е рецептата за най-бързите и пухкави мекици Целите са на мехури и са като памук
Чуждестранни агенти ли са НПО-ата получаващи пари от ЕС и САЩ и защо в Грузия избухнаха големи протести Чуждестранни агенти ли са НПО-ата получаващи пари от ЕС и САЩ и защо в Грузия избухнаха големи протести Партията “Грузинска мечта”, която управлява вече близо 12 години, настоява за необходимостта от балансирани отношения между Изтока и Запада Хиляди замразени ембриони за инвитро процедури в Газа са унищожени от израелски удар Хиляди замразени ембриони за инвитро процедури в Газа са унищожени от израелски удар Най-малко половината от двойките вече нямат шанс за дете Огромна змия пропълзя в жилищен блок и ухапа директор на градски зоопарк Огромна змия пропълзя в жилищен блок и ухапа директор на градски зоопарк Жителите на блока били силно изплашени от неканения гост Крумови закони: Свещеник отряза с мачете ръцете на мъж, крал от църква (СНИМКИ) Крумови закони: Свещеник отряза с мачете ръцете на мъж, крал от църква (СНИМКИ) Осакатеният твърди, че е бил нападнат от „въоръжена банда“ от шестима енориаши До 15 000 евро глоба за нерегламентирано отдаване под наем на жилища До 15 000 евро глоба за нерегламентирано отдаване под наем на жилища Собствениците вече трябва да получават разрешения от властите за престои, по-кратки от 100 дни Посяването на изкуствени облаци ли е виновно за наводнението в Дубай Посяването на изкуствени облаци ли е виновно за наводнението в Дубай Медиите в емирствата нарекоха валежите „историческо климатично явление“, което „надминава всичко записано от началото на събирането на данни през 1949 г.“ Тя е най-красивата синоптичка в България, но защо е без гадже Тя е най-красивата синоптичка в България, но защо е без гадже Двамата бяха двойка още от училищната скамейка и дори се заговори за сватба Тя е бивша на най-известния женкар в България, но си намери нов и е много щастлива Тя е бивша на най-известния женкар в България, но си намери нов и е много щастлива С Петър се запознахме в Несебър, докато бях в една сладоледаджийница, разказа Полина  Студент спря неконтролируем автобус и спаси 56 души Студент спря неконтролируем автобус и спаси 56 души От удар предното стъкло се е счупило и шофьорът изхвърчал на пътното платно Звездите носят късмет на Рака, а Телецът ще се радва, ако контролира емоциите си Звездите носят късмет на Рака, а Телецът ще се радва, ако контролира емоциите си Хороскоп за деня – 18 април 2024, четвъртък
Красимир Каракачанов Красимир Каракачанов На ГЕРБ и ДПС им трябва един смокинов лист след изборите, за да могат да управляват Виц на деня Виц на деня Интервю за работа:
- Каква заплата очаквате да получите?
- Ами "Ехаа, тва всичко за мен ли е?"
Виц на деня Виц на деня Мъж на смъртен одър:
- Жено, да ми кажеш преди да умра децата мои ли са?
- Абе да ти кажа, ама ако не умреш?!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Една жена винаги знае какво да попита, когато не знае какво да отговори...
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори