×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Шок в Тернопол, десетки загинаха Шок в Тернопол, десетки загинаха 19/11/2025, Сряда 21:47 10
Флагман.БГ Рецидивист блудства с 82-годишна Рецидивист блудства с 82-годишна 19/11/2025, Сряда 20:21 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Рибар улови глиган в язовир Рибар улови глиган в язовир Извадил прасето с лодка от водоема и животното било пуснато обратно на свобода Забравете за референдума на Радев! Депутатите ще се мотаят до Нова година, за да стане безпредметен Забравете за референдума на Радев! Депутатите ще се мотаят до Нова година, за да стане безпредметен  Потъпкването на Конституцията от страна на доцента по конституционно право Наталия Киселова ще остане ненаказано Как правилно да съхраняваме летните гуми на колата през зимата Как правилно да съхраняваме летните гуми на колата през зимата Ценни препоръки Бургаският държавен университет и „Промет Стиил“ ЕАД се договориха за обучение на  кадри, нужни на бизнеса Бургаският държавен университет и „Промет Стиил“ ЕАД се договориха за обучение на кадри, нужни на бизнеса Предприятието предложи инвестиране в стипендиантски програми Служители на държавната администрация на протест заради бюджета Служители на държавната администрация на протест заради бюджета Ще излизат пред работните си места поетапно, първите демонстранти ще са от НСИ Една година затвор за жена, удряла служители в магазин Една година затвор за жена, удряла служители в магазин Деянието се отличава с изключителна дързост Оригиналният футболен екип и билет от „лудото американско лято“, изложени само на едно място, вижте къде са Оригиналният футболен екип и билет от „лудото американско лято“, изложени само на едно място, вижте къде са Изложбата в Central Park Burgas привлича стотици посетители с уникални артефакти от най-славните мигове на българския футбол Разбиха ОПГ близо до София Разбиха ОПГ близо до София Бандата е разпространявала дрога Прокуратурата обжалва оправдателната присъда на Лена Бориславова Прокуратурата обжалва оправдателната присъда на Лена Бориславова Тя беше подсъдима за документално престъпление Местят Благомир Коцев във Варна? Местят Благомир Коцев във Варна? Върховният касационен съд реши делото срещу градоначалника и останалите подсъдими да е в морската столица
Киев губи редица градове, САЩ подготвя капитулацията на Украйна Киев губи редица градове, САЩ подготвя капитулацията на Украйна Агония за украинските защитници на Покровск и Мирноград „Лукойл“: Стремим се да завършим сделката за рафинерията в Бургас, Спецов да не пречи! „Лукойл“: Стремим се да завършим сделката за рафинерията в Бургас, Спецов да не пречи! Запазваме си правото да потърсим съдебна защита на своите права и законни интереси в случай на тяхното нарушаване, предупредиха от руската компания Шок в Тернопол, десетки загинаха Шок в Тернопол, десетки загинаха Сред жертвите има 3 деца Отварят досиетата "Епстийн", тайните на финансиста-педофил ще бъдат огласени Отварят досиетата "Епстийн", тайните на финансиста-педофил ще бъдат огласени Остава Доналд Тръмп да сложи подписа си, за да станат детайлите по скандала обществено достояние Заведение в Дубай предлага най-скъпото кафе в света, цената е шокираща Заведение в Дубай предлага най-скъпото кафе в света, цената е шокираща 850 евро за няколко глътки свежест Корпуционният скандал в Украйна се разраства, министърът на енергетиката напуснала страната Корпуционният скандал в Украйна се разраства, министърът на енергетиката напуснала страната Приеха й оставката  Зеленски и Ердоган дават нов импулс на мирните преговори за Украйна Зеленски и Ердоган дават нов импулс на мирните преговори за Украйна Тръмп подготвял таен план от 28 точки за мир в бившата съветска република Арестуваха двама българи в Гърция, превозвали нелегален мигрант от Бангладеш Арестуваха двама българи в Гърция, превозвали нелегален мигрант от Бангладеш Те са на 37 и 24 години Съдия от „Мис Вселена“: Конкурсът е нагласен Съдия от „Мис Вселена“: Конкурсът е нагласен Подаде и оставка след разкритието Украйна купува газ от САЩ на цената на злато Украйна купува газ от САЩ на цената на злато Преди Майдана за 1000 кубически метра се плащали 150 долара, а сега - 400, но гривната спрямо американската валута се обезценила осем пъти
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Да спрат парите за касички и бухалки, вместо да вдигат данъци и осигуровки Виц на деня Виц на деня - Иванчо, кой материал е по-твърд - дървото или желязото?
- Дървото, госпожо. Никой не казва, пипни да видиш как съм го нажелязил.
Виц на деня Виц на деня Мъж към жена си:
- Как така майка ти се е почувствала по-добре? Аз вече се уговорих с гробарите!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако мъж е на колене пред жена, значи и прави предложение. Ако жената е на колене пред мъжа, значи е приела предложението.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори