×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Земетресение с магнитуд от 4,9 по скалата на Рихтер беше регистрирано в Западна Турция
  • Интензивен трафик за камиони на границата с Турция
  • Доналд Тръмп оглави класацията на „Политико“ за най-влиятелна личност в Европа
  • Излезе книгата на Никола Саркози „Дневникът на един затворник“
  • НАСА загуби връзка с космическия си апарат „Мейвън"
  • Две жалби срещу приемането на еврото в България са подадени в Съда на ЕС
  • Гледат мерките на петима от задържаните при протеста на 1 декември в София
  • Интензивен трафик за камиони на границата с Турция
  • САЩ са задържали петролен танкер край Венецуела
  • Социалните мрежи, а не геймингът, създават проблеми при тийнейджърите, сочи проучване
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Емел МАХМУД ПП-ДБ поиска оставката на кмета на Пловдив ПП-ДБ поиска оставката на кмета на Пловдив 11/12/2025, Четвъртък 18:10 0
Флагман.БГ Филипинки дундуркат децата на Камелия Филипинки дундуркат децата на Камелия 11/12/2025, Четвъртък 17:20 0
Флагман.БГ Предсказанията на Ванга за 2026 г. Предсказанията на Ванга за 2026 г. 11/12/2025, Четвъртък 17:00 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Николета Лозанова остана без рожден ден, заради критичното състояние на Боби Михайлов Николета Лозанова остана без рожден ден, заради критичното състояние на Боби Михайлов Семейството на Николай Михайлов е в тежък емоционален период, след като легендарният вратар получи инсулт и е в болница; всички празници са отменени Vox populi! А „Банда Банда“ фололърите пият Moët & Chandon Vox populi! А „Банда Банда“ фололърите пият Moët & Chandon А оттук – честит да ни е Радев Задържаха клиенти за кражба на 9000 лв. от таксиметров автомобил Задържаха клиенти за кражба на 9000 лв. от таксиметров автомобил Парите били в различни валути Родените в тези 4 месеца са особено успешни в бизнеса Родените в тези 4 месеца са особено успешни в бизнеса Те имат естествена склонност към предприемачество Какви са вариантите на Румен Радев за служебен премиер Какви са вариантите на Румен Радев за служебен премиер Председателят на Народното събрание - тази възможност традиционно стои в началото Бялото ни завладява от обемните пуловери до букле силуети Бялото ни завладява от обемните пуловери до букле силуети Смесването на текстури остава водещ акцент и през тази година 4 знака ще осъзнаят истинските си потребности към момента 4 знака ще осъзнаят истинските си потребности към момента Вътрешните ни копнежи най-често са диктувани от нашата интуиция Утре изтеглят танкера "Kairos", капитанът на влекача го зарязал, не знаел английски, за да каже, че си тръгва Утре изтеглят танкера "Kairos", капитанът на влекача го зарязал, не знаел английски, за да каже, че си тръгва България няма право да го ремонтира, но ще го изведе в бургаския залив, където съдбата му ще се реши от корабособственика Фантастико остава в ръцете на семейството – Владимир Николов сложи край на спекулациите Фантастико остава в ръцете на семейството – Владимир Николов сложи край на спекулациите Новият оперативен президент заяви, че ще продължаи да следва модела, изграден от баща му Бойко Борисов: Настоях за оставката на правителството, за да не заличат ГЕРБ Бойко Борисов: Настоях за оставката на правителството, за да не заличат ГЕРБ Царят ни вкара в ЕС и НАТО, но му изчезна партията, припомни той
Австрия прие закон, забраняващ носенето на забрадки в училище Австрия прие закон, забраняващ носенето на забрадки в училище Законът забранява на момичета под 14-годишна възраст да носят забрадки, които „покриват главата в съответствие с ислямските традиции“ Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор Брюксел съди България за нарушения в здравния сектор От ЕС се твърди, че България неправилно изключва частни лечебни заведения от правилата за обществени поръчки, въпреки че се финансират основно с публични средства   Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Българска схема с фалшиви чипове удари китайска фирма  Полицията разплита измама за стотици хиляди Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Мария Корина Мачадо стигна Осло след драматично бягство Опозиционната лидерка е напуснала Венецуела по море, за да избегне репресии, и направи първата си публична поява след месеци укриване „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света „Форбс“ обяви кои са 100-те най-влиятелни жени в света Кристалина Георгиева е на 17-а позиция Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Трафиканти примамват мигранти с видеа на млади британски момичета Престъпни мрежи злоупотребяват с видеа в TikTok и Instagram, използвайки видеа на нищо неподозиращи жени, като реклама на нелегални маршрути към Европа и Великобритания   Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Тръмп не взе Нобеловата награда за мир, но е №1 по влияние за Европа 2026 Американският президент повлия силно на европейската политика през годината -  от сигурността и Украйна до стратегическата автономия на ЕС, което му донесе първото място в класацията на „Политико“ Шер ще се омъжва 50 години след предишния си брак Шер ще се омъжва 50 години след предишния си брак Американската легенда ще навърши 80 години през май 2026 г. Сърбия пусна на свобода наркобоса Йоца Амстердам-Сретен Йосич Сърбия пусна на свобода наркобоса Йоца Амстердам-Сретен Йосич Апелативният съд в Белград реши, че са изпълнени всички условия за условно освобождаване на Йосич, един от най-емблематичните фигури на балканския наркотрафик, който бе заловен в София през 2002г. Тръмп: Задържахме „най-големия танкер“ край Венецуела Тръмп: Задържахме „най-големия танкер“ край Венецуела Вашингтон твърди, че задържаната плавателна машина  е част от незаконна схема за финансиране на терористични организации, докато Каракас обвинява САЩ в пиратски действия
Иво СИРОМАХОВ Иво СИРОМАХОВ Защо се изплю върху достойнството и честта си, Слави, за няколко левчета ли? Виц на деня Виц на деня - Добър ден! Дошъл съм за изкарване на шофьорска книжка.
- Но тук е болница, не автошкола!
- Знам... навряха ми я отзад, но това е една дълга история...
Виц на деня Виц на деня На манго му се родили близнаци. Носи ги вкъщи, а комшията го пита:
- Двуяйчни или еднояйчни?
- Този е двуяйчен, а това е женско.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Наръфана люта чушка и разведена жена са само за истински търсачи на силни усещания!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори