×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Днес е специален празник! Ето кой има имен ден 04/12/2025, Четвъртък 07:25 0
Флагман.БГ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ 03/12/2025, Сряда 21:40 3
Тервел ИЛИЕВ Екшън с морски дрон в Румъния Екшън с морски дрон в Румъния 03/12/2025, Сряда 20:20 2
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
 Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?   Томислав Дончев настоява за оставка на правителството. Но нали знаете, че няма ГЕРБ без Бойко Борисов?  Нова енергия е потребна, на ГЕРБ ѝ трябва нов организационен секретар, нови говорители, модерна комуникация НА ЖИВО: Даниел Митов отговаря на депутатите за бунта в София (ОБНОВЯВА СЕ) НА ЖИВО: Даниел Митов отговаря на депутатите за бунта в София (ОБНОВЯВА СЕ) Изслушването е поискано от Ивайло Мирчев от ПП-ДБ, първа точка в дневния ред на парламента е Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Крум Зарков: Протестът беше впечатляващ и удари централно по Пеевски Бившият правосъден министър очаква още по масов митинг 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути 10-километрова тапа от тирове на ГКПП "Кулата", препоръчват се алтернативни маршрути Причината за задръстването е недоволство от неизплатени субсидии заради корупционен скандал в гръцката агенция за земеделски плащания Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Отиде си поетът Найден Вълчев, автор на текста на емблематичната "Една българска роза" Съюзът на българските писатели го наричаше доайенът на поетите днес Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Днес е специален празник! Ето кой има имен ден Може да поздравите носещите име Варвара, Варя и Варадин Времето днес, 4 декември: Облачно и мъгливо, вечерта започват дъждове Времето днес, 4 декември: Облачно и мъгливо, вечерта започват дъждове В София термометърът ще достига до 8 градуса, в Бургас почти двойно повече Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Напрежение на протеста в Сливен и опит за блокада на Аспаруховия мост във Варна Протестните демонстрации обхванаха десетки градове в страната с искания за оставка, промяна на модела на управление и настояване за повече прозрачност Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Защо някои хора виждат "светлина в края на тунела", когато умират Учени дадоха обяснение Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Не на омразата, призоваха кметове и подкрепиха Пеевски на фона на ескалиращо напрежение и протести Ескалацията на напрежението в Народното събрание преля в декларации, но и изостри обществения гняв, насочен към управляващите
Унгария ще съди ЕС заради руския газ Унгария ще съди ЕС заради руския газ Словакия обмисля подобен ход Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” Бившият собственик на Pornhub иска да купи активи от "Лукойл” След санкциите срещу „Лукойл“, милиардери от различни сфери на бизнеса се насочват към нейните активи. Сред тях е и Бернд Бергмайр, с минало в индустрията за съдържание за възрастни и солиден опит във финансовите среди. Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Мъж глътна яйце Фаберже на стойност 19 000 долара Заподозряният трябва да се яви отново в съда на 8 декември Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Калъм Търнър е новият фаворит за ролята на Джеймс Бонд – близък до Дуа Липа актьорът повежда надпреварата за 007 Букмейкърите на Coral поставиха Търнър на първо място, изпреварвайки досегашните лидери на кандидатите Арън Тейлър-Джонсън и Хенри Кавил Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ Временно ограничение на движението по АМ „Тракия“ В рамките на няколко дни ще се изгражда т.нар. „прозорец“ в средната разделителна ивица – специален участък, който позволява безопасно преминаване на автомобилите от едното платно в другото Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Докато криптопазарът се сриваше, инвеститорите в Arc Miner печелеха по 10 000 долара на ден Инвеститори се пренасочват към Arc Miner за безопасни и прогнозируеми печалби, докато волатилността разтърсва криптопазара Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Бившата на Дейвид Бекъм се отказва от световната суета – днес живее спокойно в норвежките планини Ребека Лус, бившата на Дейвид Бекъм, днес води спокоен живот в Норвегия с лекар и две деца Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Скандално признание на Виктор от „Ергенът“: Имам 106 жени и чекмедже с инструменти Признанията на Виктор от „Ергенът“ за бурния му интимен предизвикаха вълна от реакциите и поставиха въпроси за любовта, доверието и истината зад телевизионния образ Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Делян Пеевски към протестиращите: Власт не се взима на улицата, а на избори Няма да позволим да бъдат обиждани моите хора, обяви лидерът на ДПС Ново начало  Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Зеленски търси истински край на войната – очаква решение след разговорите между Москва и пратениците на Тръмп Изказването му идва в момента, когато вниманието на света е насочено към Москва, където се провеждат ключови разговори между руски представители и американската делегация, водена от пратеника на Доналд Тръмп – Стив Уиткоф
Бойко Борисов Бойко Борисов Протестите си свършиха страхотна работа, бюджетът не беше добър Виц на деня Виц на деня На интервю за работа:
- Защо напуснахте предишната си работа?
- Фирмата се премести в нов офис, но не ми казаха къде се намира...
Виц на деня Виц на деня - Какво правиш?
- Гледам състезание по щанги.
- Мъже, или жени?
- Още не знам.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Да искаш, значи да можеш
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори