×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Реал Мадрид се извини за огромен гаф Реал Мадрид се извини за огромен гаф 24/11/2025, Понеделник 21:03 0
Флагман.БГ Почина член на легендарната група АББА Почина член на легендарната група АББА 24/11/2025, Понеделник 20:40 0
Флагман.БГ Млади лекари отново на протест Млади лекари отново на протест 24/11/2025, Понеделник 20:18 1
Флагман.БГ Граждански арест в голям роден град Граждански арест в голям роден град 24/11/2025, Понеделник 20:03 0
Тервел ИЛИЕВ Китай с позиция относно войната, Си говори с Тръмп Китай с позиция относно войната, Си говори с Тръмп 24/11/2025, Понеделник 19:41 1
Флагман.БГ 42-годишен удари полицаи 42-годишен удари полицаи 24/11/2025, Понеделник 19:21 0
Флагман.БГ 19-годишна българка опита да се самоубие 19-годишна българка опита да се самоубие 24/11/2025, Понеделник 19:03 0
Тервел ИЛИЕВ Бербатов предизвиква възхищение в Леверкузен Бербатов предизвиква възхищение в Леверкузен 24/11/2025, Понеделник 18:41 0
Тервел ИЛИЕВ Локо със специален поздрав към Мони Николов Локо със специален поздрав към Мони Николов 24/11/2025, Понеделник 18:20 0
Флагман.БГ До 5 бона такса GSM в затвора До 5 бона такса GSM в затвора 24/11/2025, Понеделник 18:00 1
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Започват възстановяването на пропадналата велоалея до „Сарафово“ Започват възстановяването на пропадналата велоалея до „Сарафово“  Надеждна дренажна система ще отвежда подпочвените води в морето Млади лекари отново на протест Млади лекари отново на протест "Няма да ни излъжете", зоват те Преизбраха Петър Кънев за вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество Преизбраха Петър Кънев за вицепрезидент на Парламентарната асамблея на Черноморското икономическо сътрудничество Драгомир Стойнев откри 66-ата Генерална асамблея на ПАЧИС в София Бургаска рецепта как да те помнят с добро 75 години след смъртта ти Бургаска рецепта как да те помнят с добро 75 години след смъртта ти Името на Иван Търколев звучи като благослов. Не защото е бил фабрикант. Не защото е строил къщи. А защото е строил мостове между хората 42-годишен удари полицаи 42-годишен удари полицаи Шокиращ случай в русенска механа Сигнал до Флагман.БГ: Това не е просто лунен пейзаж, а улица в центъра на Бургас (ВИДЕО) Сигнал до Флагман.БГ: Това не е просто лунен пейзаж, а улица в центъра на Бургас (ВИДЕО) Кога най-проблемните улици в бургаския жк „Възраждане“ ще бъдат ремонтирани, питат хората Благомир Коцев влезе във варненския затвор, но може да излезе на свобода в четвъртък Благомир Коцев влезе във варненския затвор, но може да излезе на свобода в четвъртък Каквото и да реши обаче Варненският окръжен съд, то няма да е окончателно, защото най-вероятно ще бъде обжалвано  До 5 бона такса GSM в затвора До 5 бона такса GSM в затвора СИМ карти и апарати се превъртат през няколко лишени от свобода БДУ с амбиции за летен кампус и нови бизнес партньорства БДУ с амбиции за летен кампус и нови бизнес партньорства Университетът "Проф. д-р Асен Златаров" отчита ръст на приема и планира иновативни проекти с подкрепата на Община Бургас и европейските приоритети Първият нов влак от "Шкода" ще е у нас през януари Първият нов влак от "Шкода" ще е у нас през януари До август страната ни ще получи общо 25 нови влака на "Шкода"
Продадоха на търг най-скъпия комикс в света за рекордна сума Продадоха на търг най-скъпия комикс в света за рекордна сума Изданието е първи брой и струва 9,12 млн. долара В Истанбул забраниха храненето на бездомни кучета В Истанбул забраниха храненето на бездомни кучета По данни на турското правителство из градовете и селските райони в Турция обикалят повече от 4 милиона бездомни кучета 14 полицаи са отстранени заради подозрения в обир и изнасилване на ученичка 14 полицаи са отстранени заради подозрения в обир и изнасилване на ученичка Те са нахлули в дома на момичето в събота, взели са бижутата и телефона, след което са я насилили сексуално Ударен скок на цените на храните в Италия Ударен скок на цените на храните в Италия От октомври 2021 г. до октомври 2025 г. цените на хранителните продукти са се увеличили с 24,9% Отиде си легендарният актьор Удо Киер Отиде си легендарният актьор Удо Киер Той е изиграл близо 300 роли в холивудското и европейското кино Руските банки играят на котка и мишка със западните технологични гиганти Руските банки играят на котка и мишка със западните технологични гиганти Наред с архитектурната трансформация на мобилните приложения, се оформя и нов интелектуален пласт – AI Ето защо ликуват гърците  Ето защо ликуват гърците  Броят на посетителите на страната достигна 31,6 милиона. Фермери блокират пристанища и митници в Гърция Фермери блокират пристанища и митници в Гърция Стачните действие ще са на 30 ноември, като не се изключва и затваряне и на летища  САЩ и Украйна с нов план за мир - Германия се намеси рязко САЩ и Украйна с нов план за мир - Германия се намеси рязко "Оптимистично настроен съм", каза американският държавен секретар Марко Рубио Роклята – същата, а мъжът  друг Роклята – същата, а мъжът  друг Анистън с копие на роклята, която е носила с Брад Пит, на първата си поява с Джим Къртис
Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Ивайло МИРЧЕВ, Демократична България Носорогът на стероиди звъни постоянно на бизнесмени, за да не протестират Виц на деня Виц на деня Деца на холивудски звезди си говорят:
- Ти имаш ли братя и сестри?
- Не, но имам трима бащи от първата си майка и четири майки от първия си баща.
Виц на деня Виц на деня - Скъпа, ние правим с*кс само когато имаш нужда от пари?!
- Е, не ти ли е достатъчно често?!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Един мъж застава на колене пред една жена с надеждата, че след време ролите ще се сменят.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори