×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Жълт код за силен вятър е обявен за Бургаска област
  • Зеленски и Тръмп ще обсъдят американския план за прекратяване на войната
  • Бюджет 2026: Парламентът продължава разглеждането на първо четене на законопроекта
  • Гъста мъгла и намалена видимост в част от страната, карайте внимателно
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Започва гласуването за „Ученик на годината“ в Бургас Започва гласуването за „Ученик на годината“ в Бургас Ежегодно отличие за деца и младежи с изявени постижения Първият вербатим театър в Бургас събира реални свидетелства за живота край брега Първият вербатим театър в Бургас събира реални свидетелства за живота край брега В „Гласовете на морето“ младежи ще представят автентични човешки истории на 28-ми ноември в ММЦ-Бургас Европейската прокуратура на Кьовеши разпространи кьорфишек за Бургас Европейската прокуратура на Кьовеши разпространи кьорфишек за Бургас В сряда служители на ГДНП са иззели няколко класьора с договори за ползване на земеделска земя в Брястовец и Изворище, по сигнал на човек, добре известен на местните хора Какви рискове крие неправилно заредената съдомиялна машина Какви рискове крие неправилно заредената съдомиялна машина Възстановена е връзката между селата Кости, Бродилово, Българи и Царево Възстановена е връзката между селата Кости, Бродилово, Българи и Царево Очаква се временният път да бъде завършен до 31-ви декември Ето ги и задължителните ястия на днешния празник Ето ги и задължителните ястия на днешния празник Днес отбелязваме денят на християнското семейство - хубав повод да се съберем заедно около трапезата Осем „златни“ двойки подновиха брачните си клетви в Камено Осем „златни“ двойки подновиха брачните си клетви в Камено Двойките празнуват 50 години съвместен живот през тази година Обиски и претърсвания в Бургас заради източване на селскостопански фондове от ОПГ Обиски и претърсвания в Бургас заради източване на селскостопански фондове от ОПГ В схемата, която от Европейската прокуратура, определиха като „организирана престъпна група”, са замесени държавни служители Съдия Светла Даскалова поема делото срещу кмета на Варна Благомир Коцев Съдия Светла Даскалова поема делото срещу кмета на Варна Благомир Коцев Системата я определи сред 16 съдии Какъв е здравословният баланс за употребата на телефоните от децата Какъв е здравословният баланс за употребата на телефоните от децата Ранната употреба на смартфони увеличава психичните проблеми при децата в България, показва ново международно изследване
Нашите несъвършенства са това, което ни прави перфектни и автентични Нашите несъвършенства са това, което ни прави перфектни и автентични С това послание Паулина Поризкова вдъхновява към самоприемане и увереност в социалните мрежи Година след атентата: Коледният пазар в Магдебург отваря врати Година след атентата: Коледният пазар в Магдебург отваря врати 250 хиляди евро са инвестирани в нова система за сигурност Задържаха 42 тона български доматен сос в Бриндизи с "италиански" етикет Задържаха 42 тона български доматен сос в Бриндизи с "италиански" етикет Пратката е била в два камиона, идващи от България Почина световен шампион на Германия Почина световен шампион на Германия Само за първия си сезон крилото отбеляза 13 попадения и помогна на Дюселдорф да се изкачи в Бундеслигата ЕК чертае есенната икономическа прогноза: България расте, но инфлацията се завръща през 2027 г. ЕК чертае есенната икономическа прогноза: България расте, но инфлацията се завръща през 2027 г. Реалният БВП върви нагоре, безработицата остава под 4%, а еврото и европейските фондове дават рамо — но новата въглеродна директива може да удари цените на енергията Снощи Бургас спа спокойно, за разлика от София, Варна и Пловдив Снощи Бургас спа спокойно, за разлика от София, Варна и Пловдив В четвъртия по големина град на държавата не трепна дори едно знаменце, не се разнесе нито един призив, нито една самотна фигура не дръзна да застане на площада. Тишина не на мира, а на изчезналия политически пулс Силно земетресение люшна 2 страни Силно земетресение люшна 2 страни Паника в Дака САЩ обявиха санкции срещу българска гражданка САЩ обявиха санкции срещу българска гражданка Наложена й е забрана да влиза в Щатите и да прави бизнес с американски фирми заради петролното ембарго срещу Иран   Ето всички точки от плана за мир на Тръмп - означават ли крах за Зеленски Ето всички точки от плана за мир на Тръмп - означават ли крах за Зеленски Правителството в Киев трябва да се откаже от амбициите си за НАТО. В кратък срок се предвиждат избори в Украйна Президент участвал в човешките сафарита в Сараево? Президент участвал в човешките сафарита в Сараево? Обвинението срещу сръбския президент беше повторено от сръбския адвокат Чедомир Стойкович, който оказва натиск върху магистратите в Белград да започнат разследване
Асен ВАСИЛЕВ Асен ВАСИЛЕВ Да спрат парите за касички и бухалки, вместо да вдигат данъци и осигуровки Виц на деня Виц на деня Олигарх хванал златната рибка и с досада я метнал обратно във водата. Тя изплувала и казала:
- Ами трите желания?
- Добре, кажи си ги..
Виц на деня Виц на деня Жена се прибира вкъщи и ентусиазирано започва да обяснява на съпруга си:
- Скъпи, днес три пъти минах на червено и никой не ме глоби.
- Много хубаво, и какво?
- Ами нищо. С икономисаните пари си купих ето тези обувки.
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Митнически служители са заловили пратка олио, скрита в пакети с кокаин!

Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори