×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ В Бургас е топло, в Западна България - не В Бургас е топло, в Западна България - не 27/11/2025, Четвъртък 08:30 0
Тервел ИЛИЕВ Орбан ще се срещне с Путин в Москва Орбан ще се срещне с Путин в Москва 26/11/2025, Сряда 20:40 3
Флагман.БГ Зографски влезе в Топ 30 във Фалун Зографски влезе в Топ 30 във Фалун 26/11/2025, Сряда 20:18 0
Флагман.БГ Затварят родилно отделение Затварят родилно отделение 26/11/2025, Сряда 19:21 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Култово: Софиянци "решиха" проблема с боклука, полицай се прави на гущер Култово: Софиянци "решиха" проблема с боклука, полицай се прави на гущер Гневни протестиращи засипаха държавен автомобил с всевъзможни предмети Васил Божков се появи на протеста, граждани реагираха остро Васил Божков се появи на протеста, граждани реагираха остро "По-добре да не сте тук", обърнаха се към него хора от митинга Излязоха ли депутатите от парламента - къде спаха? Излязоха ли депутатите от парламента - къде спаха? Народните представители все пак успяха да напуснат сградата, не им се наложи да нощуват под обсада Смели жени излязоха от парламента, но бяха повалени на земята и ги замерваха с бутилки Смели жени излязоха от парламента, но бяха повалени на земята и ги замерваха с бутилки Двете дами бяха качени в полицейска камионетка и още не могат да се приберат по къщите си при своите близки Бащата на Сияна отказа номинация за  „Човек на годината“ и призова БХК да награди убиеца й Бащата на Сияна отказа номинация за „Човек на годината“ и призова БХК да награди убиеца й Той припомни, че преди време убиецът на Андрей Монов беше предложен за отличието пак от Българския хелзинкски комитет Лют спор в Народното събрание, Ивайло Мирчев ядоса Йордан Цонев с покана за среща с народа Лют спор в Народното събрание, Ивайло Мирчев ядоса Йордан Цонев с покана за среща с народа Опозиционният народен представител едва не предизвика бой, разпали страстите като провокира депутати от управляващото мнозинство  Блокираните депутати ще спят в парламента, протестът ще е денонощен Блокираните депутати ще спят в парламента, протестът ще е денонощен Нека да се хванем за ръце около сградата на парламента, за да е ясно, че ние хвърляме бутилките, призова Асен Василев Ново Коледно градче или претъпкан с дървения площад "Тройката"? Ново Коледно градче или претъпкан с дървения площад "Тройката"? "Босът" на площада Веселин Велев готви пресконференция и заплашва с разкрития, които нямало да се харесат на много хора Размирици до Народното събрание! Провокатори с бръснати глави се опитват да обърнат бял автобус Размирици до Народното събрание! Провокатори с бръснати глави се опитват да обърнат бял автобус Изблъскаха ни, каза бившият представител на България в ООН Стефан Тафров и призова протестиращите да не се подават на провокации 17-годишен е задържан за убийство в "Студентски град" 17-годишен е задържан за убийство в "Студентски град" Младеж беше намушкан в столичния квартал в събота, по-късно той почина  
Най-дългият директен полет ще свързва Китай с Аржентина Най-дългият директен полет ще свързва Китай с Аржентина Ще отнема над 1 ден Съд в Турция осъди журналист на 4 години затвор за „заплаха“ срещу Ердоган Съд в Турция осъди журналист на 4 години затвор за „заплаха“ срещу Ердоган Той беше арестуван през юни, след като обсъди анкета, според която 70% от хората се противопоставят на Ердоган да стане президент до живот Защо Папа Лъв XIV избра Турция за първа задгранична визита Защо Папа Лъв XIV избра Турция за първа задгранична визита Ето какво определя и важността на това посещение Колумбийският президент: Натискът на САЩ върху Венецуела е заради петрол, не заради наркотици Колумбийският президент: Натискът на САЩ върху Венецуела е заради петрол, не заради наркотици Обвинението му идва на фона на нарастващата американска военна активност в Карибите и Тихия океан Apple си връща трона: iPhone 17 изстрелва компанията на върха на световния пазар Apple си връща трона: iPhone 17 изстрелва компанията на върха на световния пазар С рекорден ръст в продажбите и нови модели в подготовка, Apple измества Samsung и се готви да остане №1 до 2029 г. 15-годишни австралийци атакуват в съда националната забрана на социалните мрежи 15-годишни австралийци атакуват в съда националната забрана на социалните мрежи Активистите, нарекли се "Проект дигитална свобода", като това е най-новият им опит да блокират закона Ужасяващо: Извадиха от водата безжизненото тяло на млад футболист Ужасяващо: Извадиха от водата безжизненото тяло на млад футболист Играчът беше два дни в неизвестност Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Мелания Тръмп посрещна елхата пред Белия дом в бяло палто Съпругата на американския президент се появи публично под звуците на военен оркестър Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Тръмп праща преговарящи в Москва и Киев, отказа се от крайния срок за мирното споразумение Крайният срок за мен е, когато всичко приключи, каза американският президент Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Италия изгони опасния имам от Торино, подклаждал джихад срещу християните Шейх Шахин е арестуван, лишен от гражданство и експулсиран заради крайни религиозни послания, създаващи риск за националната сигурност
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Техника за овладяване на гнева:
1. Поемете дълбоко въздух
2. Затворете едното си око.
3. Издишайте.
4. Стреляйте!
Виц на деня Виц на деня - Скъпи, пусни ме под юргана. Студено ми е.
- С гащи не може. Тук има дрескод!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Едно време с какви хубави имена кръщаваха децата! Сега го повикаш в парка по име и пет кучета дойдат при теб!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори