×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Днес ще има голям митинг "в защита на държавността" в Руен, очаквайте подробности - Флагман.бг ще предава на живо
  • Приходите от нощувки са над 2 млрд. лв. и нарастват с 16,8%
  • Вкарват всички болки в електронна здравна карта
  • Румен Радев се срещна с Карлос Насар
  • Внимание! До часове ни удрят силни магнитни бури
  • ЕС осъди критиките на Илон Мъск, като ги определи като "напълно безумни изявления"
  • Такситата в София поскъпват с почти 20% от 1 януари
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Исмаил Осман: Ако не приемем бюджета, 2026-та ще е нулева година Исмаил Осман: Ако не приемем бюджета, 2026-та ще е нулева година Обвиняват ни, че теглим нов заем, а Асен Василев зае толкова, колкото предходните правителства за 20 години, каза той Кметовете на Руен и Сунгурларе: Строим детски градини и пътища с подкрепата на Делян Пеевски Кметовете на Руен и Сунгурларе: Строим детски градини и пътища с подкрепата на Делян Пеевски  Кога през последните 30 години демокрация са отпускани толкова пари за култура – за читалища, попита домакинът  Учени и магистрати в Бургас обединиха усилия срещу киберпрестъпността на национален форум Учени и магистрати в Бургас обединиха усилия срещу киберпрестъпността на национален форум Морският град се превръща във водещ център за диалог между правораздаването и академичните среди в борбата с дигиталните престъпления ДПС вдигна митинг в Руен „в подкрепа на държавността“ ДПС вдигна митинг в Руен „в подкрепа на държавността“ Площад „Първи май“ се изпълни с хора от цялата област, дойдоха с автобуси – демонстрацията е контрапункт на антиправителствените протести Из чуждестранната критика за Стефан Данаилов, който мечтаеше да стане моряк Из чуждестранната критика за Стефан Данаилов, който мечтаеше да стане моряк Световната критика за Ламбо, която го нарича „Случайният актьор“ ! Случаен, но не съвсем  Българската гайда официално стана част от световното нематериално наследство на ЮНЕСКО Българската гайда официално стана част от световното нематериално наследство на ЮНЕСКО Обявата за вписването предизвика вълна от благодарности към експерти, институции и над 120 гайдари, участвали в подготовката Горещ търг: Позициите за търговия около УМБАЛ–Бургас привличат най-голям интерес Горещ търг: Позициите за търговия около УМБАЛ–Бургас привличат най-голям интерес Част от местата в разрастващите се жк „Зорница“ и жк „Изгрев“ се смятат за нискооборотни, но край болницата се очертават като ключови Втора Коледа без Ники, семейството от Конаре още чака отговори Втора Коледа без Ники, семейството от Конаре още чака отговори 400 души, дронове, хеликоптер и водолази се включиха в издирването, но от момчето с Даун синдром няма и следа Ресторанти и магазини готвят продажби само в кеш на Нова година Ресторанти и магазини готвят продажби само в кеш на Нова година Добре е всеки да си осигури стабилна сума в брой Край на една епоха: Срутиха емблематичния „Интерхотел Поморие“ Край на една епоха: Срутиха емблематичния „Интерхотел Поморие“ Инвеститорът ще възстанови автентичния облик на соцсградата
Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Звездата от „Сексът и градът“ Ким Катрал се омъжи на тайнa церемония в Лондон Интимна церемония, където блясъкът е заменен със стил и истинска любов Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Тръмп: Украйна трябва спешно да проведе избори, а Русия е по-силната страна в мирните преговори Американският президент критикува Зеленски за отлагането на вота, предупреждава за рисковете от войната и определя ЕС като „западащ и отслабен от политкоректност“ Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Путин с неочаквана рокада в Северна Македония Освобождавам Сергей Александрович Баздникин от длъжността извънреден и пълномощен посланик на Руската федерация в Република Северна Македония, заяви руският президент Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Пето дете за Джак Озбърн - светлина за семейството след смъртта на Ози Новината за още едно бебе идва като светъл лъч за сина на Ози, който преживя загубата на баща си, само дни преди да научи, че семейството му отново ще се увеличи Руснаците също страдат от войната, Путин им вдига драстично данъците Руснаците също страдат от войната, Путин им вдига драстично данъците Най-драматична е промяната, която засяга малкия и средния бизнес Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Тръмп в защита на Мъск: „ЕС върви в лоша посока“ след глобата от 120 млн. евро за X Американският президент постави под въпрос регулациите на ЕС, защити Илон Мъск и отправи нови икономически предупреждения към Канада и Мексико Истината за сините кучета в Чернобил Истината за сините кучета в Чернобил Ветеринари разкриват причината  Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач Pegasus превзе Европа: Турският гигант купи най-големия чешки авиопревозвач С придобиването на Smartwings турската Pegasus прави най-смелата си стъпка към разширяване в Централна Европа, превръщайки се в ключов играч на регионалния авиационен пазар Два морски дрона на Украйна са унищожени край България Два морски дрона на Украйна са унищожени край България ВМС имат нужда от още хеликоптери, за да се справят с този тип задачи Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Световен гигант в брокерския сектор стъпва в България, за да преобърне изцяло пазара Компанията, създадена през 1983 г. в Остин, Тексас, днес е глобален колос с близо 190 000 брокери в повече от 50 държави , което я превръща в най-мащабната мрежа в своята индустрия
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Лондонските разговори завършиха с оформен 20-точков мирен план Виц на деня Виц на деня Турист в балкана пита местен жител:
- Извинете, как най-бързо мога да изкача баира?
- Ами... да взема да отвържа кучето...
Виц на деня Виц на деня - Капитане, истина ли е, че жена на кораба носи голямо нещастие?
- Не е вярно! Носи абсолютно същото нещастие, каквото и на сушата!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Много грешни отговори са нужни, за да се стигне до верния
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори