×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Задържаха шофьор на тир, нападнал и ранил полицай край "Капитан Андреево"
  • 16-годишни подадоха фалшив сигнал за бомба в полицията в Харманли
  • Две сгради се срутиха в Мароко, загинаха най-малко 19 души
  • В 18 часа днес в цялата страна започват антиправителствени протести
  • Археолози откриха останки от древен кораб за забавления край Александрия
  • Управляващите изобретиха нов жанр - протест в подкрепа на властта, каза президентът Румен Радев
  • И във Великобритания започва данъчно облагане на пенсиите
  • ЮНЕСКО включи българската гайда в Списъка на нематериалното културно наследство
  • Scorpions отбелязват 60 години на сцена с концерт в София
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Това са тайните синове на Путин Това са тайните синове на Путин 10/12/2025, Сряда 20:40 3
Тервел ИЛИЕВ Въвеждат нови правила по кафетата в Турция Въвеждат нови правила по кафетата в Турция 10/12/2025, Сряда 20:20 0
Тервел ИЛИЕВ Почина известна писателка Почина известна писателка 10/12/2025, Сряда 20:00 2
Димитър КИРЯКОВ Бургас се включи в антиправителствения протест Бургас се включи в антиправителствения протест 10/12/2025, Сряда 18:28 48
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Асен Василев: Ако утре няма оставка, протестът ще е още по-голям и няма да си тръгнем Асен Василев: Ако утре няма оставка, протестът ще е още по-голям и няма да си тръгнем Опозицията заплаши с граждански натиск без отстъпление, ако правителството не падне след вота на недоверие Бургазлия призна за афера в Руен, съпругата му го разкри Бургазлия призна за афера в Руен, съпругата му го разкри Връзка, започнала на работа, се превръща в бурен роман с тежки последици Как да запазим паметта си с възрастта - съвети срещу когнитивен спад и деменция Как да запазим паметта си с възрастта - съвети срещу когнитивен спад и деменция Учените все още не знаят със сигурност защо паметта намалява с възрастта, но имат няколко теории за това как да се намали този риск Какво правеше тази чаша на масата на Мария Цънцарова Какво правеше тази чаша на масата на Мария Цънцарова Вместо традиционните с логото на медията, днес сутринта тя беше поставила пред себе си чаша с надпис Time to make real change (Време е да направим истинска промяна) Това са тайните синове на Путин Това са тайните синове на Путин Путин яростно пази в тайна предполагаемите си деца и ги държи в изолация - от страх, че може да бъдат убити Хиляди скандираха „Оставка“, „Долу мафията“ в Бургас, хвърляха и пиратки Хиляди скандираха „Оставка“, „Долу мафията“ в Бургас, хвърляха и пиратки Площад „Атанас Сиреков“ едва побра големия наплив от недоволни граждани Докато световните сили строят бъдеще, Европа разглобява себе си Докато световните сили строят бъдеще, Европа разглобява себе си Предстоят затваряне на въглищни електроцентрали, рестрикции за индустрията, ограничаване на транспорта и още по-строги регулации за земеделието. Ген. Атанасов към правителството: Направете коледен подарък на България и си подайте оставката! (НА ЖИВО) Ген. Атанасов към правителството: Направете коледен подарък на България и си подайте оставката! (НА ЖИВО) Председателят на ДСБ поиска незабавна оставка на кабинета „Желязков“, докато хиляди протестиращи скандираха „Оставка“ в центъра на София Защо пъстървата е една от най-полезните риби на трапезата ни Защо пъстървата е една от най-полезните риби на трапезата ни Пъстървата е лека, вкусна и богата на ключови хранителни вещества – истинска супер храна в чинията Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Междузвездната комета 3I/ATLAS има безпрецедентни нива на метанол и циановодород, ключови за ДНК и РНК
20 години любов: Как случайната среща на Мат Деймън и Лусиана Баросо се превърна в най-стабилния брак в Холивуд 20 години любов: Как случайната среща на Мат Деймън и Лусиана Баросо се превърна в най-стабилния брак в Холивуд Вижте тази вълнуваща история  Въвеждат нови правила по кафетата в Турция Въвеждат нови правила по кафетата в Турция Наскоро допълнителните такси, добавени към сметките в много кафенета и ресторанти, особено в Истанбул, предизвикаха критики от гражданите Почина известна писателка Почина известна писателка С разбито сърце съобщаваме за кончината тази сутрин на нашата скъпа Софи (известна още като Мади, известна още като Мама) Не съм терорист, оплака се германският принц Хайнрих XIII Ройс Не съм терорист, оплака се германският принц Хайнрих XIII Ройс Принцът отрече да е членувал или ръководил терористична организация Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Пробив: Комета може да е донесла живот на Земята! Учени откриха уникални градивни елементи Междузвездната комета 3I/ATLAS има безпрецедентни нива на метанол и циановодород, ключови за ДНК и РНК Учени с плашеща информация за ледник в Антарктида Учени с плашеща информация за ледник в Антарктида Става дума за най-бързото свиване на сухоземен ледник, регистрирано някога Патинсън и Зендая „обявиха годеж“, но какъв Патинсън и Зендая „обявиха годеж“, но какъв Маркетолози превърнаха романтичната си комедия „The Drama“ в истинско вирусно явление, след като двете звезди се „сгодиха“ само за нуждите на Холивуд Коя е Нобеловата лауреатка за мир и защо Тръмп не е доволен Коя е Нобеловата лауреатка за мир и защо Тръмп не е доволен Говорителят на Белия дом Стивън Чунг смята, че отличието е трябвало да бъде спечелено от президента Доналд Тръмп Салах и Ливърпул на ръба на раздяла – Арне Слот го замрази, а клубът посочи наследник Салах и Ливърпул на ръба на раздяла – Арне Слот го замрази, а клубът посочи наследник Легендата на „Анфийлд“ е извлечена от групата, готви се самостоятелно и е всичко близо до трансфера в Близкия изток, докато Ливърпул планира живота си без него. Малък самолет падна върху кола на натоварена магистрала във Флорида  Малък самолет падна върху кола на натоварена магистрала във Флорида  Драмата се разигра в час пик, но шофьорите оцеляха благодарение на секунди и добър късмет
Володимир ЗЕЛЕНСКИ Володимир ЗЕЛЕНСКИ Готов съм за избори, ако САЩ и Европа гарантират сигурността им Виц на деня Виц на деня - Добър ден! Колко струва кафето?
- 1,50 лв.
- А захарта?
- Тя е безплатна.
- Дайте ми 5 кг. захар!
Виц на деня Виц на деня Когато нещата ми вървят, решенията са си мои. Когато не - божа работа, съдба... Статус във фейсбук Статус във фейсбук Ако на жена ти, внезапно и се подобри настроението, значи трябва да си криеш парите на друго място!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори