×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Бурята „Байрон“ блокира Гърция: Червен код и затворени училища
  • България предлага жп линията Русе–Горна Оряховица да бъде включена за финансиране в Механизма за свързване на Европа
  • Украински дрон атакува Чечения и руски региони: Разрушения и пожари, ПВО на Русия реагира
  • Преговорите между украинска и американска делегация в Маями приключиха
  • Днес теглят жребия за Световното първенство
  • Сметната палата сезира прокуратурата за тежки нарушения в Министерството на културата
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Защо треньорът на "Левски" изпотроши пейка на стадиона на Славия? Защо треньорът на "Левски" изпотроши пейка на стадиона на Славия? Веласкес каза само 1 изречение по темата Млади изследователи влизат в лабораториите на БДУ - започват STEM кръжоците Млади изследователи влизат в лабораториите на БДУ - започват STEM кръжоците Около 100 младежи се записаха за обученията, които са с продължителност от 6 месеца Държавният куклен театър в Бургас има нов директор Държавният куклен театър в Бургас има нов директор Петър Тодоров спечели конкурса на Министерството на културата и наследява поста след оттеглянето на Христина Арсенова след 32 управление Почина велика наша поетеса, известна в цял свят Ружа Велчева Почина велика наша поетеса, известна в цял свят Ружа Велчева Синът ѝ съобщи тъжната вест и сподели емоционално прощално послание в социалните мрежи Извънредно заседание на Областния щаб заради поразения от военни дронове руски танкер, бедстващ край Ахтопол Извънредно заседание на Областния щаб заради поразения от военни дронове руски танкер, бедстващ край Ахтопол Хеликоптер на „Гранична полиция“ вече извършва въздушен оглед на района, а обследването се подпомага и от термокамери Happy Holidays в TriA City Centre и Central Park: –30% на нови колекции и до –50% на преходни до 14 декември Happy Holidays в TriA City Centre и Central Park: –30% на нови колекции и до –50% на преходни до 14 декември От тази седмица клиентите могат да се включат и в голямата празнична томбола на Tria Опасни ли са играчките Лабубу, мами, вижте резултата от теста им Опасни ли са играчките Лабубу, мами, вижте резултата от теста им Екоинспекцията в Русе проверява за фталати и азобагрила чрез лабораторен анализ по европейския проект 6 места в дома ви, които трябва да почиствате с прахосмукачка всеки уикенд 6 места в дома ви, които трябва да почиствате с прахосмукачка всеки уикенд И не говорим за пода Руски танкер, атакуван с дронове от Украйна бедства край Ахтопол (ОБНОВЕНА) Руски танкер, атакуван с дронове от Украйна бедства край Ахтопол (ОБНОВЕНА) Преди минути читатели на Флагман.бг от Ахтопол изпратиха и снимка на кораба, който е в непосредствена близост до морското градче Над 80 ученици участваха в шосейно бягане „Никулден“ в Несебър Над 80 ученици участваха в шосейно бягане „Никулден“ в Несебър Състезанието събра деца от 7 населени места и се превърна в истински спортен празник под патронажа на кмета Николай Димитров
САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години САЩ - Европа се разпада икономически и може да се срути цивилизационно до 20 години Американската стратегия за национална сигурност очертава мрачен анализ: спад на раждаемостта, масова миграция, икономическа стагнация и политическа криза застрашават бъдещето на континента Netflix купува Warner Bros. и HBO Max за 72 млрд. долара - най-голямата сделка в историята на Холивуд Netflix купува Warner Bros. и HBO Max за 72 млрд. долара - най-голямата сделка в историята на Холивуд Администрацията на Тръмп ще разгледа всяка сделка между Netflix и WBD, а някои анализатори очакват да последва политическа и правна битка. RSV набира скорост по света и причинява тежки респираторни, сърдечни и неврологични усложнения RSV набира скорост по света и причинява тежки респираторни, сърдечни и неврологични усложнения Специалистът Иън Уий от Сингапурската многопрофилна болница обяснява, че около 5–10% от хората, които изглеждат като цяло настъпили, са заразени с RSV Ампутираха крака на бащата на Меган Маркъл, бори се за живота си Ампутираха крака на бащата на Меган Маркъл, бори се за живота си Новината беше съобщена от сина му, Томас-младши, който даде актуална информация за състоянието на баща си Масова смърт на пингвини в Южна Африка Масова смърт на пингвини в Южна Африка Учени предупреждават, че колониите на африканския пингвин са на ръба на колапс и че са нужни спешни мерки за ограничаване на риболова и защита на екосистемите Правителство, синдикати и работодатели се разбраха за Бюджет 2026, в понеделник го внасят в НС Правителство, синдикати и работодатели се разбраха за Бюджет 2026, в понеделник го внасят в НС Още днес Министерството на финансите ще предостави готовия проектозакон и актуализираната средносрочна прогноза на социалните партньори. През почивните дни предстои работа по бюджетите на НЗОК и ДОО Български шофьор задържан в Гърция за каране в насрещното на магистралата Атина–Солун Български шофьор задържан в Гърция за каране в насрещното на магистралата Атина–Солун Инцидентът повдига въпроси за безопасността на пътя и поведението на професионалните водачи, включително шофьорите от България, пътуващи през Гърция Ейми Шумър разкри истинската причина за отслабването си с 23 кг Ейми Шумър разкри истинската причина за отслабването си с 23 кг Актрисата казва, че именно коментарите в социалните мрежи са я подтикнали да се подложи на по-задълбочени медицински изследвания Пълнолунието носи невероятен късмет на три зодии Пълнолунието носи невероятен късмет на три зодии Последното пълнолуние за годината идва като ярък, вълшебен дар за Телец, Лъв и Козирог Разкриха страшна схема с хотел в Пловдив Разкриха страшна схема с хотел в Пловдив Апартаментите се използват като места за краткосрочно настаняване. Те се предоставят на студенти за по няколко дни по време на лекционни и изпитни сесии, на работници за кратки престои, както и на свободни клиенти срещу цена, изчислявана „на нощувка“
Бойко Борисов Бойко Борисов Изнасям три деца по комшиите. Те комшиите се възмущават вече. Виждам, че другите партии мълчат, но животът е колело и ще дойдат и пред техните къщи Виц на деня Виц на деня - Докторе, вярно ли е, че здравето не се купува с пари?
- А бе кой ви пълни главите с тези глупости?!
Виц на деня Виц на деня Едно време жените готвеха като майките си, но днешно време пият като бащите си! Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тези мъже, които се имат за много хитри, да не забравят, че и на дявола някой е сложил рога!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори