×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Флагман.БГ Серина Уилямс "взривява" тениса? Серина Уилямс "взривява" тениса? 02/12/2025, Вторник 21:20 0
Флагман.БГ Има задържан за обира в Банско Има задържан за обира в Банско 02/12/2025, Вторник 21:00 0
Флагман.БГ Трагедия с шофьор в центъра на София Трагедия с шофьор в центъра на София 02/12/2025, Вторник 20:20 0
Флагман.БГ Непобеденият Усик с впечатляващ ход Непобеденият Усик с впечатляващ ход 02/12/2025, Вторник 20:00 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Семейството и колегите на пометения от BMW полицай потънаха в скръб Семейството и колегите на пометения от BMW полицай потънаха в скръб 34-годишен мъж ще отговаря за смъртта на доблестният служител на СДВР Трагедия с шофьор в центъра на София Трагедия с шофьор в центъра на София Човекът почина, след като му прилоша и изгуби контрол над колата си Извънредно! Опозицията внася вота на недоверие срещу правителството в петък Извънредно! Опозицията внася вота на недоверие срещу правителството в петък По време на дебатите протестът пред парламента ще е още по-голям и ясно кажем „Стига“, „Дайте шанс на бъдещето на България“, заяви лидерът на „Продължаваме промяната“ Саботаж ли е спирането на тока в София? Тормозят хората, излъчвали протеста на живо Саботаж ли е спирането на тока в София? Тормозят хората, излъчвали протеста на живо Целта беше да окървавят шествието в тъмното, но сменихме маршрута, разкри Божидар Божанов  Ултрасите на Левски с остра реакция след погромите в София Ултрасите на Левски с остра реакция след погромите в София "Многократно сме показвали любов към отечеството и готовност да защитаваме народа си безусловно", категорични са те, отхвърляйки обвинения Най-грандиозното електронно събитие в Бургас се завръща – THE MAIN EVENT III Най-грандиозното електронно събитие в Бургас се завръща – THE MAIN EVENT III Звукът, визията и атмосферата се превръщат в едно цяло на 26 декември в Бургас България подписа стратегически важен договор за новите ядрени мощности на АЕЦ „Козлодуй“ България подписа стратегически важен договор за новите ядрени мощности на АЕЦ „Козлодуй“ Министрите Станков и Лече подчертаха значението на сътрудничеството между България и Канада, което създава верига на добавена стойност за икономиките на двете държави Румен Радев: Властта е бламирана, оставката е неотложна Румен Радев: Властта е бламирана, оставката е неотложна Българите вдигнаха глава срещу беззаконието и отказа на политическата класа да чуе гласа им - срещу управление на пари, компромати и страх, каза той Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Бележейки засилването на антикорупционното движение в най-бедната страна от Европейския съюз Германия превръща дълга в капитал, България го превръща в анестезия Германия превръща дълга в капитал, България го превръща в анестезия У нас харчим, за да оцеляваме. Тук сме в илюзия за стабилност, купена с раздаване, а не със създаване
Спортисти от Русия и Беларус спечелиха знаково дело в съда Спортисти от Русия и Беларус спечелиха знаково дело в съда Ще участват на Олимпиадата като неутрални атлети Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Световните медии отразиха протестите в България: Най-мащабните от години Бележейки засилването на антикорупционното движение в най-бедната страна от Европейския съюз Като след цунами: Азия е разтърсена от смъртоносни циклони и мусонни дъждове Като след цунами: Азия е разтърсена от смъртоносни циклони и мусонни дъждове Най-малко 1250 души са загиналите в региона Задържаха бившият върховен представител на ЕС Федерика Могерини за измама  Задържаха бившият върховен представител на ЕС Федерика Могерини за измама  По повод обучение на бъдещи дипломати в ЕС Три деца и младеж са застреляни по време на детски рожден ден Три деца и младеж са застреляни по време на детски рожден ден Членовете на семейството се готвели да режат тортата , когато в банкетна зала, пълна с роднини и приятели в Калифорния, започнала стрелба Ето защо вдовицата на Павароти побесня Ето защо вдовицата на Павароти побесня Николета Мантовани заяви пред местните медии, че е "ядосана и разстроена" Одобрението на XRP в ОАЕ: Ще изстреля ли близкоизточният капитал цената му към $1000? Одобрението на XRP в ОАЕ: Ще изстреля ли близкоизточният капитал цената му към $1000? CLS Mining помага на потребителите да печелят $10 000 дневно Публична екзекуция на мъж в Иран заради убийството на съпругата си Публична екзекуция на мъж в Иран заради убийството на съпругата си В страната са извършени над 1000 екзекуции – повече от всяка друга страна през последните 15 години Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Елтън Джон разкри какво би направило Тръмп един от „най-великите президенти“ в историята Ако сложи край на СПИН, това наистина би било перо в шапката му, коментира звездният певец Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Путин и американският пратеник Стив Уиткоф ще проведат ключови преговори за Украйна  Русия обяви, че е превзела град Покровск в Донецка област, но Украйна отхвърля тази информация
Мартин Куванджиев, предприемач Мартин Куванджиев, предприемач Един политик трябва да е като рок звезда - да му искат автографи, а не да търсят саморазправа Виц на деня Виц на деня - Ти какъв искаш да станеш, когато пораснеш?
- Тъпанар.
- Тъпанар ли? И защо?
- Ами постоянно чувам: "Гледай го този тъпанар, каква кола кара!".
Виц на деня Виц на деня - Жена, взех решение да спра пиенето!
- Защо бе!? И сега кой ще ме нарича красавице?
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Наръфана люта чушка и разведена жена са само за истински търсачи на силни усещания!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори