×
Здраве Политика Общини Общество Лайфстайл Войната в Украйна Спорт Разследване Бизнес ЮГ

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

Кога ще се случи либерализацията на пътническите превози в България


22 Февруари 2019, Петък, 12:56 ч.
Автор: Списание Икономист

Най-оптимистичният срок е 2024 година

Представете си, че се качвате на влака за морето и не надушвате класическата миризма на вагон – вградения в паметта на всеки пътник коктейл от изкуствени настилки, смазки, поколения прах и промъкващ се полъх на тоалетна. Забелязвате, че салонът е нов и чист, седалките – удобни, прозорците – полирани до блясък, а на съответните места вместо „БДЖ“ откривате червено-бялото лого на германската компания „Дойче бан“. Пътуването с германски, австрийски, чешки или други влакове до Варна може да стане реалност още от тази година. Но може, и най-вероятно ще бъде, отложено за след 2024 година.

В началото на февруари парламентът прие на първо четене промени в Закона за железопътния транспорт (ЗЖТ), които дават право на превозвачите от ЕС на свободен достъп до железопътната инфраструктура и съоръжения за извършване на всички видове услуги за превоз на пътници и товари. Либерализацията на пътническия пазар е част от комплекс законови промени, свързани с транспониране на изискванията на т.нар. Четвърти железопътен пакет на ЕС, приет през 2016 г. Неговата цел е да се доизгради и да се подобри функционирането на единното европейско железопътно пространство, като включва пет нормативни акта, разделени на „Технически стълб“ и „Пазарен (политически) стълб“. В Техническия са нормите за безопасност на жп транспорта, за оперативна съвместимост на жп системата и регламент относно Агенцията за железопътен транспорт на ЕС. Политическият обхваща директивата за отварянето на пазара на вътрешни услуги и управлението на жп инфраструктурата, както и регламент, свързан с нея, които утвърждават пълното отваряне на пазара за железопътни услуги при равен достъп и недискриминиращи условия.

Всеки пътувал поне веднъж с БДЖ ще ви каже, че либерализацията на пътническите превози е необходима – така българските потребители ще могат да получат достъп до много по-качествени услуги, а влаковете да заемат полагащото им се място в транспортния микс, каквото имат в повечето европейски държави. Докато в страни като Франция, Германия, Италия, Австрия и Чехия те са символ на бързо, сигурно и екологично пътуване, в България пътуването с влак все още има привърженици заради ниската, субсидирана цена. Но превозените пътници намаляват от година на година – ако през 2011 г. те са били 29 млн., през 2017 г. вече са 21 млн. Разписанието се свива, за натоварените и печеливши линии няма достатъчно вагони, като в същото време по други дестинации влаковете пътуват празни.

В края на м.г. транспортният министър Росен Желязков смени екипа, управлявал БДЖ през последните 9 години, който дори когато най-сетне се намери ресурс за покупка на нови влакове, обяви така поръчката, че тя беше отменена като незаконосъобразна от Комисията за защита на конкуренцията.

Но дали и кога тази либерализация ще стане, е съвсем друг въпрос. Промените в Закона за жп превозите влизат в сила от 16 юни, но това не означава, че чуждите превозвачи са се подредили на границите и чакат тази дата. „БДЖ Пътнически превози“ има договор до 2024 година за обществена услуга за цялата жп мрежа, като получава годишна субсидия от 150 млн. лв., за да поддържа разписанието. До изтичането на този срок нито един превозвач не може да кандидатства за получаване на субсидия за която и да е линия. Но на пазарен принцип няма пречка да се пусне друг оператор и преди изтичането на дългосрочния договор.

Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта (2005 – 2009 г.) и председател на Форум за балкански транспорт и инфраструктура, прогнозира, че и да има кандидати, те няма да са за цялата мрежа, а за печелившите направления. „Регламентът позволява да се избира превоз между две гари – както вътре в самата страна, българските и превозвачите от ЕС да возят примерно от София до Бургас, без да изпълняват превозите по останалата част на пътната мрежа, но също така да извършват превози и между две жп гари в различни страни – от Варна до Букурещ или от София до Солун например“, обяснява Мутафчиев.

Неизбежно идващата либерализация е изключително важна за бъдещето както на БДЖ, така и на българския частен транспортен бизнес. Показват го резултатите при товарните превози, които вече бяха либерализирани и местни частни и чужди компании поеха по-голямата част от трафика, оставяйки БДЖ зад гърба си. Компании с опит като „ПИМК Рейл“ и „Булмаркет“ също биха могли да излязат на пазара на пътническия железопътен пазар, да не говорим за „Дойче бан“, която тук оперира в товарните превози с подразделението си „Ди Би Шенкер Рейл България“.

Мутафчиев смята, че този процес трябва да бъде добре обмислен, защото трябва да се знаят последствията и какви действия трябва да се предприемат, за да бъде българският бизнес конкурентоспособен при една нова организация. Според бившия министър е трябвало да се работи в посока на модернизация на подвижния състав и вместо политически назначено ръководство да се използва стил на управление с мениджърски договор, в който да се залагат резултати, които държавата иска да се постигнат - каква част от подвижния състав да се смени, какви кредити и държавни помощи да се очакват, съответно с колко ще бъдат увеличени обемите от пътници, както и какви нови услуги ще предложи превозвачът. „За съжаление, това не се случи и сега вече сме в ситуация, в която казваме: какво ще правим, ние сме конкурентно неспособни“, казва бившият министър.

Как е в Европа
„Принципно всички могат да кандидатстват при определени изисквания за качеството, достатъчно е само да разширят лиценза, и този процес вече се наблюдава в страни като Чехия и Австрия“, обяснява проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските железопътни превозвачи и бивш директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ (ИАЖА). А ползите за пазара са огромни. В Чехия още през 2011 г. частни оператори бяха допуснати до основната линия Прага – Острава, като в момента тя се изпълнява от влаковете на още две компании освен държавната CD. По данни на чешкото Министерство на транспорта трафикът по това направление е нараснал трикратно между 2011 г. и 2017 г., а цените на билетите са се понижили. 

Проф. Ананиев посочва, че България не е искала отлагане на влизането в сила на регламента за пълна либерализация на пътническия жп транспорт, докато повечето страни от ЕС са поискали това да стане година по-късно.

„Ние не сме интересен пазар като брой пътници, но тенденцията е нискотарифните превозвачи да започнат да предлагат своите услуги и в България, и това е въпрос на време“, смята проф. Ананиев.
Ако погледнете на сайта на FlixTrain (нискотарифен германски жп оператор), ще видите цени на билети и от 9 евро и същите условия, както при въздушните превози. Предлагат и допълнителни услуги като безжичен интернет, храна и напитки.

Ще се случи ли? 
С промените в Закона за железопътния превоз е оставена възможност на ИАЖА и до 2024 г. да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между железопътни гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за железопътен превоз и може да доведе до нарушаване на икономическото равновесие на договора. Но големият въпрос е дори ако БДЖ бъде оставена до 2024 г. сама на целия пазар, дали тогава тя ще бъде конкурентна. „Според мен на този етап няма промяна, която да гарантира това, което създава ново притеснение за бъдещето на държавното предприятие“, смята Мутафчиев. Но дори и без неизбежната либерализация на пътническите линии БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи. Това, според бившия министър, прави още по-наложително изработването на адекватна единна транспортна схема на територията на България, така че да се знае конкуренцията и обвързаността между различните видове транспорт. 

Източник: Списание Икономист


В категории: Животът


2
Коментара
Тервел ИЛИЕВ Заваля силен сняг в България Заваля силен сняг в България 28/11/2025, Петък 07:30 0
Иван ТРЕНЕВ Великата китайска стена е българска? Великата китайска стена е българска? 27/11/2025, Четвъртък 22:00 23
Флагман.БГ Голямо име в баскетбола хвърли оставка Голямо име в баскетбола хвърли оставка 27/11/2025, Четвъртък 22:00 0
Флагман.БГ Лундгрен пребил истински Сталоун Лундгрен пребил истински Сталоун 27/11/2025, Четвъртък 21:23 0
Флагман.БГ Немски кон е най-ниският в света Немски кон е най-ниският в света 27/11/2025, Четвъртък 21:00 0
Флагман.БГ Путин с тежко изказване за Покровск Путин с тежко изказване за Покровск 27/11/2025, Четвъртък 20:43 3
Флагман.БГ В Сандански закъсаха В Сандански закъсаха 27/11/2025, Четвъртък 20:24 0
2
Коментара по темата
2.
Дернев
22.02.2019 15:32:01
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция не може да има при една качествена и сигурна ЖП услуга. Трябвс веднага да се намери холандски или немски партньор от бранша и още от сега съвместно да я осигурят. А те ше си намерят и осигурят, даже и съд собствен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна транспортна услуга от нач. до крайна точка.
1.
Дернев
22.02.2019 15:27:42
0
0
"БДЖ има сериозни проблеми от силната конкуренция на автомобилните превозвачи." Не без помоща и на него и такивс като него. Никаква конкуренция нр можр да има и една качрдтврна и сигурна ЖП услуга. Трябеа веднага да се намери холандски или немдки партньор от брснша и още от сега съвмрстно да я осигурят. А те ше си наметвт и осигурят, даже и съд собстрен автобусен прееоз, необхофимото за комплексна трансчортна услуга от нач. до крайна точка.
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Страшно бедствие в Югозападна България: Скъса се стена на частен язовир, домове потънаха във вода Страшно бедствие в Югозападна България: Скъса се стена на частен язовир, домове потънаха във вода "Нови мебели и техника са унищожени", сподели потърпевша, която твърди, че проблемът се корени в извършени грешно ремонти и затваряне на отводнителни канали Предупреждение за опасно време в края на ноември - Червен код за проливни валежи в три области Предупреждение за опасно време в края на ноември - Червен код за проливни валежи в три области НИМХ предупреждава за интензивни валежи, гръмотевици и силен вятър в южните райони – очакват се затруднения в трафика и повишен риск от наводнения Българи настръхнаха, притесняват се от голям потоп Българи настръхнаха, притесняват се от голям потоп В област Кърджали стана много опасно Заваля силен сняг в България Заваля силен сняг в България В Пампорово зимата дойде Лудогорец с много престижна победа в Европа Лудогорец с много престижна победа в Европа Надви испански тим Опасно време в страната, обявен е червен код за три области Опасно време в страната, обявен е червен код за три области В Благоевград, Смолян и Кърджали властите и хората трябва да внимават Апокалиптична прогноза след потопа в Сандански и Петрич Апокалиптична прогноза след потопа в Сандански и Петрич Водата в наводнените къщи влизала през прозорците Спукване на имотния балон ли? Очакват още ръст на цените на недвижимите имоти Спукване на имотния балон ли? Очакват още ръст на цените на недвижимите имоти Това прогнозира Националната асоциация на строителните предприемачи Социолог: Тръгва нова протестна вълна, а Борисов направи крачка встрани, за да е Пеевски мишената Социолог: Тръгва нова протестна вълна, а Борисов направи крачка встрани, за да е Пеевски мишената С оттеглянето на бюджета обаче се замразят заплатите на държавните служители и на пенсиите, поясни той Блъфира ли Зафиров? Крум Зарков: Партията е употребена в надлъгването между главатарите Блъфира ли Зафиров? Крум Зарков: Партията е употребена в надлъгването между главатарите Вицепремиерът и Изпълнителното бюро явно не разбират, че вчерашният протест е едва началото и че бюджетът е само поводът за недоволство, отбеляза той
Великата китайска стена е българска? Великата китайска стена е българска? Тартария е най-древната държава на българите Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Птичият грип отново плаши света: експерти предупреждават за потенциална пандемия, по-тежка от COVID-19 Експерти предупреждават: ако щамът H5 мутира и тръгне между хората, светът може да се изправи пред по-тежка пандемия от коронавируса Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Путин с ултиматум към Украйна: Ще постигнем целите си чрез сила Темпото на напредъка на Русия по всички направления „видимо се засилва“, увери той Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи Бивш германски евродепутат глобен след кражба от магазин и съпротива срещу полицаи На Гунар Бек са били повдигани и обвинения за злоупотреба с академична длъжност Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Какво включва менюто на ирландският модел-Воуг Уилямс Тя разкри дневното си меню и тренировъчната си рутина по време на „Аз съм знаменитост“ Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Пустиннa буря: най-важното преди Гран при на Катар във Формула 1 Гран при на Катар може да реши световната титла във Формула 1 за 2025 г., като напрежението между Ландо Норис, Оскар Пиастри и Макс Верстапен достига своя връх два кръга преди края Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Тайната да живееш до 100 години на Дик Ван Дайк Е съпругата му Арлийн Силвър, която е със 46 години по-млад Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Почина дизайнерката, която обличаше Лейди Гага и Бионсе Памела Хог е известна с бунтарските си пънк рок визии Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Фалшивият Брад Пит удари отново-влюбена пенсионерка му даде над 100 000 евро Наскоро французойка изгоря с близо 1 млн. долара Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Наводнения и свлачища в Западна Гърция след бурята Адел Проблеми с транспорта на остров Корфу и в областите Етолоакарнания и Теспротия
Бойко Борисов Бойко Борисов "Постна пица – Дянков" няма да предложа пак Виц на деня Виц на деня Говорят си двама приятели:
- Абе, ти с*кс вкъщи правиш ли?
- Ти луд ли си бе, как вкъщи, нали жена ми е там?!
Виц на деня Виц на деня На един му се родила дъщеря.
Негов приятел го пита:
- На жена ти ли прилича?
- Не знам, още не може да говори!
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Тази нощ, синоптиците обещаха, повишена влажност. А на тези, на които им провърви и учестено дишане!
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева-Бакалова
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори