Бургас ще се отвори към морето, ще имаме красиви крайбрежни зони, които ще подобрят силуета на града
Веселина Илиева е категорична, че голяма част от пристанищната зона в Бургас трябва да промени статута си
30 Март 2017, Четвъртък, 08:54 ч.
Източник: Gradat.bgЗа съжаление през годините от 1936 до 1970 г. най-атрактивните части на града, контактни с морския бряг, се заемат от производствени територии, отбеляза главният архитект на Община Бургас
Арх. Веселина Илиева завършва ВИАС (Висшинститут по архитектура и строителство), София, специалност "Архитектура". Преди да заеме поста главенархитект на община Бургас, натрупва професионален опит на различни позиции –като гл. експерт ТСУ, гл. специалист ТСУ и жп контрол, председател на архитектурно-художественоодобряване на проекти. Работила е в Тeриториална проектантска организация –Бургас, община Созопол и Институт по корабостроене.-Арх. Илиева, през последните години Бургас се отваря към морето, а индустриалните зони се преместват към вътрешността. Кои територии са запазени за икономически зони в Бургас?
-Устройствената политика за развитието на град Бургас е утвърдена с изготвения и одобрен с решение на Общински съвет - Бургас, от юли 2011 г. Общ устройствен план на Бургас с неговите квартали. В исторически план градът е възникнал като малко рибарско селище и неговата територия е била основно в контактната зона с Черно море в територията на сегашната централна градска част. През годините след 1970 г. градът се разраства в дълбочина, създават се нови жилищни комплекси, а бивши сателитни населени места стават квартали на големия град. За съжаление през годините от 1936 до 1970 г. най-атрактивните части на града, контактни с морския бряг, се заемат от производствени територии, блокиращи фронта и ограничаващи достъпа до морския бряг, от една страна, и замърсяващи акваторията, от друга.
В течение на повече от век се разширяват и пристанищните терени, създават се нови пристанища. Едновременно с това контактната с тях територия допълнително се насища със сателитни терени за складови и производствени дейности. Така естественият принцип за директен контакт с морето е нарушен, нарушен е и културният ландшафт. Постепенно с промените в обществено-икономическите условия философията за устройството на територията се променя.
-Ще се промени ли тази ситуация, според новия Общ устройствен план на град Бургас?
-Да, основен приоритет в заданието за изработване на ОУП на града бе изискването за преструктуриране на градската територия, преструктуриране на съществуващите производствени зони, ситуирани по морския бряг, и превръщането им в смесени многофункционални зони, създаване на устройствена основа за изнасяне на производствените дейности извън силно урбанизираната градска територия и освобождаване на крайбрежната ивица.
С плана бяха предвидени нови терени в нови производствени устройствени зони, което осигури възможности за изнасяне на промишлеността от атрактивните крайбрежни територии в тила. По този начин с прилагането на ОУП ще се постигне целта за отварянето на града към морето и осигуряване на свободния достъп на граждани и гости до морския бряг. В изпълнение на предвижданията на ОУП този процес вече започна с реконструкцията на част от територията на пристанище Бургас и превръщането й в Зона за обществен достъп.С освобождаването на прилежащите на морски бряг терени с мерките на устройственото планиране ще се осигури възможност за изграждане на крайбрежни атрактивни зони за отдих и озеленяване за подобряване на културния ландшафт и силуета на града от морето по примера на изцяло реконструираната част от пристанище в зоната на Морска гара.
-Къде ще са новите индустриални терени на Бургас?
-Усвояват се нови площи за производствени дейности в отдалечени от активните жилищни зони територии на града. Предвидените нови устройствени зони са изцяло съобразени с изискванията за опазване на околната среда и със санитарно-хигиенните изисквания.
Изнасянето на същински производства в тези новообособени зони ще допринесе и за подобряване на микроклимата, чистотата на въздуха и шумовото замърсяване и ще повиши комфорта на обитаване. С плана са предвидени такива терени в непосредствена близост до всички отделните структурни единици на града, така че да се осигури и възможност за намаляване на трудовите пътувания и осигуряване на условия на труд в близост до зоните за обитаване.
С цел разсредоточаване на натоварването, намаляване на трудовите пътувания и създаване на удобства за гражданите в непосредствена близост до всяка от новите жилищни зони и във връзка с производствените и обслужващи зони е предвиден и самостоятелен локален център и зони за развитие на бизнеса. Предвиждания за нови зони за обществено обслужване и нови зони за труд осигуряват дългосрочна прогноза и ще поемат нуждите на разрастващия се град.
В атрактивни зони, разположени около основни транспортни артерии и в непосредствена близост с ПЗ "Север" и северно от комплекс "Изгрев", са обособени смесени устройствени зони с потенциал за развитие на високотехнологични производства и обслужване. Територията на ПЗ "Юг" и ПЗ "Победа", наситена с производства, включително и замърсяващи, е предвидена като смесена устройствена зона за чисти производства.
Предвидено е разширение на промишлената зона до кв. "Долно Езерово", на промишлената зона на кв. "Сарафово" и на промишлената зона на кв. "Меден рудник". Местата на промишлените зони са в непосредствена връзка с основни транспортни артерии (автомобилни и железопътни), осигуряващи бързи връзки с пристанища и летище.
-Кои са особеностите в градоустройството на индустриалните зони? Какво е мястото на инфраструктурата в тях?
-Всички инвестиционни намерения могат да бъдат реализирани само въз основа на ПУП. Стремежът на общината е в максимална степен да създаде условия това да се случи в кратки срокове и при обща концепция за съответната зона. Основен и важен фактор за развитието на производствените зони е наличието на съвременна инфраструктура. В партньорство между инвеститори и собственици на терените, експлоатационните дружества и община Бургас се реализират дейности по проектиране и изграждане на необходимите мрежи и съоръжения на пътната и техническата инфраструктура. Не на последно място трябва да се отбележи, че и достъпът до производствените терени с масовия градски транспорт трябва да бъде обезпечен. Реализирането на проекта за интегриран градски транспорт на Бургас създава още по-добри условия за бързо и комфортно придвижване от дома до работното място. Комплексният подход при решаването на проблемите по устройствено планиране и реализиране на инвестиционните инициативи е основна предпоставка за последващите резултати.
-Ще разкриете ли повече подробности относно параметрите и етапите на развитие на Индустриален логистичен парк Бургас. Каква е ролята на общината в изграждането на инфраструктурата им?
-Това е един добър пример за прилагането на съвременен подход е реализирането на програмата на Индустриален логистичен парк Бургас. Една територия, доста непривлекателна допреди няколко години, днес се превръща в модерна производствена зона. Общината като собственик на терена изготви за територията ПУП, с който бяха обособени УПИ за производствени и обслужващи дейности, УПИ за съоръжения на техническата инфраструктура и рационална улична мрежа. Площите и размерите на УПИ са изцяло съобразени с изискванията да производствени дейности. Осигурени са УПИ с различни площи, така че предлагането да бъде оптимално. Предприеха се действия едновременно с изграждането на отделни предприятия да бъде изградена и инфраструктурата и уличната мрежа, така че зоната да може да заработи като един цялостен организъм. Значителна част от обектите са в процес на изграждане и предстои тяхното въвеждане в експлоатация. С изграждането на зоната ще бъдат разкрити нови работни места.
Важно е да се отбележи, че територията е в непосредствена близост до нов пътен възел, осъществяващ връзка с АМ "Тракия" и ул. "Одрин", разположена е на основна градска артерия ул. "Крайезерна", по която се осъществява пряка и бърза връзка с пристанищен комплекс. Територията на индустриалния парк граничи с територията на Товарна гара с налична железопътна инфраструктура. До края на годината очакваме нейният силует вече да бъде оформен, а базите, които са в строеж, да заработят.
-Кои са големите устройствени задачи, които трябва да бъдат решени през 2017 г.?
Продължават действията по изработване и одобряване на ПУП, основно планове за улична регулация и за обекти на публичната общинска собственост. Ще продължат действията по проектиране и изграждане на основни инфраструктурни проекти, създаващи условия за подобряване качеството на живот и осигуряващи възможност за развитие на бизнеса.
Не на последно място трябва да отбележим, че общината е възложила изработването на общ устройствен план за територията на цялата община, с който ще бъдат осигурени възможности за урбанизиране на нови територии и около малките населени места, разсредоточаване на обитаването и създаването на нови зони за труд в близост до жилищните зони. Предстои провеждане на процедурите по обсъждане и одобряване на този план, като след неговото влизане в сила територията на цялата община ще бъде обхваната от интегрирано устройствено решение, съобразено с вече влезлите в сила ОУП, одобрени ПУП и реализирани инвестиционни намерения.
В категории:
Бургас
В никакъв случай не ходете в Гърция!
Натали от "Ергенът": Събуди се, народе
Влак прегази 16-годишно момче, изскочило внезапно на жп линията
Божествен коледен салам: Десертът, който изчезва пръв от празничната трапеза
Корупционният скандал разклаща Зеленски: политическото му бъдеще под въпрос
Кои са работните дни по коледните празници
Давама участници си казват сбогом с Арената на „Игри на волята” и жадувания финал
Председателят на Контролния съвет на ПП Александър Русанов напуска партията заради вотa срещу референдума за еврото
Трагедия! Влак прегази момче на 16 години, прибирало се от училище
Александър Русанов подаде оставка от ПП: Борбата с мафията е фасадна, днес сме с ГЕРБ и ДПС
Автопаркът на МВР: 5383 служебни коли в движение и 265 произшествия за година
Годишните литературни награди ще се раздават утре в Бургас

Община Бургас не остава в страни започна унищожаването на зелените площи пред блоковете над зала Младост за паркинзи първо безплатни а скоро и платени - айде честити новите придобивки
Мислете и правете нещата в перспектива поне 10-15г напред., а не решавйте проблема за момента. Например- Карнобат, Лозарево, Айтос. Там е бъдещето на индустрията за Черноморието.