Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Секретният „Обект А” или нереализираната черноморска железница Варна –Бургас (СНИМКИ)

Днес могат да се видят останки от незавършената жп линия. Ясно си личат още дигите по полето покрай селата Тънково, Кошарица и Каблешково. Мостовете по деретата също седят
Ключови думи: бургаска железница, бдж бургас, варна бургас
В началото на 50-те години на миналия век, у нас се пристъпва към изграждането на т. нар. Черноморска железница - проект за жп линия свързваща двата ни най-големи черноморски града Варна и Бургас. Транспортният проект е бил замислен като част от стратегическа жп магистрала, започваща от далечния Одески военен окръг и достигаща до българо-турската граница. До онзи момент в тази посока има изградено трасе единствено между гара Юнак, Варненско и село Старо Оряхово, а единствената и до днес жп връзка между двата черноморски центъра минава през Карнобат (8-ма линия) и после по 3-та главна линия до Синдел и Варна, което доста удължава маршрута.


Началото на 50-те години на XX век е време на тотално противопоставяне между Източния блок и Запада, светът е бил на прага на нова война. Целта на военно-стратегическият обект е да се осигури по бързо придвижване от Северна в Южна България на дошлите да „помогнат“ съветски войски при евентуален военен конфликт с Турция. Определеният маршрут на линията е Долно Езерово (Бургас) - Долен чифлик ( Варна), като продължение на Юнак - Старо Оряхово и с перспективата крайморската жп магистрала да се продължи към Елхово и Хасково.


Строежът започва по изричното нареждане на Кремъл, след препоръките на двамата маршали на СССР Климент Ворошилов (Северното Черноморие) и Николай Булганин (Южното Черноморие). Те имат важни инструкции от Сталин - да проверят и трасират военните възможности на малка България по съветския път към Проливите. Любопитна подробност е, че този строеж е част от редица инфраструктурни проекти маскирани като цивилни, но с военно-отбранителна цел. Така по нареждане на двамата маршали, започва и строежа на първия Сух док у нас - проектиран за ремонт на съветски военни кораби край Варна. Пак по тяхно нареждане се изграждат модерните за времето си артилерийски батареи на няколко места край Варна и Бургас (вече закрити).


Предвиждало се е и монтирането на новите за времето (трофейни немски) крилати ракети, модифицирани от немски пленници и усъвършенствани модели на "V-1". Тогава се планира и изгражда Дунав мост при Русе, който също е бил предвиждан като военно-транспортно съоръжение. В тази връзка започва и строежът на по-пряката ж.п. връзка от Одеския военен окръг до границата с Турция.

Обектът се реализира при абсолютна секретност под наименование „Обект А“. Строи се до към края на 50-те години, когато в следствие промяна в политическата обстановка в световен мащаб, строителството е преустановено, изградените съоръжения са изоставени. А трасето на линията е било почти готово. Били са реализирани повече от половината от землените работи, а изкуствените съоръжения са били почти завършени.

Остава недокопан и 5 километров тунел под Източния дял на Стара планина. Южният му портал е излизал при село Кошарица, където са били прокопани малко над 600 метра. От север е прокопан до с. Приселци (Несебърско), което се намира на самата граница между Бургаска и Варненска област. Там са били завършени почти 2 км, а навремето местното ТКЗС е отглеждало гъби в него.

Конкретните причини за спирането на завършената на половина вече т. нар. Черноморска железница не са известни и до днес. Може би ще научим повече, ако един ден се разсекретят в пълнота руските военни архиви по въпроса .

Смята се, че с  разведряването на международната обстановка, последвала  след смъртта на Сталин, обекти с подобно военно-стратегическо предназначение се оказват вече никому ненужни. При появилите се нови условия правителството счита за безмислено да продължи изграждането на съоражението само за граждански цели, тъй като според икономическите разчети строежът се оказва нерентабилен, а транспорта между двата града се осъществявал по море и по шосе и нямало нужда от трети начин.

Днес могат да се видят останки от незавършената жп линия. Ясно си личат още дигите по полето покрай селата Тънково, Кошарица и Каблешково. Мостовете по деретата също седят. Старият и затворен от десетилетия тунел в района на несебърските села Приселци и Кошарица си стои още там. Входът му е зазидан, но има пролука да влезе човек. В него, обитатели са влечуги, прилепи и земноводни. От време там се събират и наркомани. За 60 години консервация са се образували сталагмити обичайни за пещерите и разни други интересни пещерни образувания. Наскоро пък по медиите се появи новината, че има намерения тайнствения тунел да стане туристическа атракция. Затова не ни остава нищо друго, освен очакването да разберем дали от военен, обектът ще се превърне в туристически.



8
Коментара по темата
8.
:)
25.10.2020 23:43:07
между карнобат & синдел има прокопан & облицован изцяло само вдин жп тунел за два успоредни коловоза край люляково ,но е положен само единия от тях,чрез мост над водата на яз.цонево минават два успоредни жп коловоза
7.
:)
25.10.2020 23:24:09
на места м\у синдел & карнобат има действащи два успоредни жп коловоза
6.
КОМУНИСТ
14.05.2014 16:11:34
Нека да плюем комунистите после. Вижте какви мащабни неща са се опитвали да направят макар и под шапката на СССР. 20 години сме под шапката на сулю и пулю и нищо фалирала държава. В момента България има 13 самолета , а през комунизма сме имали 400 самолета.
5.
наркоман
14.05.2014 15:59:37
Старият и затворен от десетилетия тунел в района на несебърските села Приселци и Кошарица си стои още там. Входът му е зазидан, но има пролука да влезе човек. В него, обитатели са влечуги, прилепи и земноводни. От време там се събират и наркомани.

къде точно се намира този тунел да отида да си набия една игла
4.
някой си
14.05.2014 14:52:41
Източник: socbg.com
3.
nas
14.05.2014 13:57:28
Браво , интересна статия
2.
каПутин
14.05.2014 12:21:47
Трябва да се възстанови строителството на ЖП линията!!!
Нали пак ще ставаме Задунайска губерния на вечните "освободители".
И да има паметници на Путин!
1.
любопитко
14.05.2014 12:06:13
хубав и познавателен материал!
  Добави Коментар
Инструкции за дами: Как да дешифрирате скрития подтекст в неговите съобщения Психолозите са подготвили няколко важни съвети, които ще ви помогнат 5 причини, заради които мъжът не ви прави подаръци Ето кои са те 
Това са най-странните зодии, не бъдете близо до тях Ето кои са топ 4 Рецепта за бразилски бонбони "Бригадейро" Какаови бонбони, които се приготвят за различни празници в Бразилия
Жена, посетила десетки държави в търсене на мъж, разкри кои са най-лошите места за свалка Ан Мари Хагърти започва „световно търсене“ на своя съпруг преди две години, след като се разделя с мъж, за когото смятала, че ще се омъжи Напитките, които унищожават тялото отвътре Тези напитки не трябва да заменят консумацията на вода
Софи излиза на една сцена с Лили Иванова В понеделник Софи се завърна от Лондон, където посрещна Великден Конфискуваха 48 млн. фалшиви евро в Неапол Производството на фалшивите банкноти е било денонощно
Тайната на тънката талия на Ким Кардашиян на Met Gala Появата й на червения килим на фешън събитието шокира мнозина Размерът му значение: Заради 1 см ни сваля от самолета Затягат правилата с багажа на борда, пътници плащат 70 евро отгоре за дребно нарушение
Все повече места у нас се обезлюдяват, 201 села без нито един жител Най-гъсто населената община е Столична Откриха труп на жена в Кюстендил, има задържан Следи от насилие не са открити