5 евро на 100 км за тол такса в Сърбия, но вижте какви магистрали имат (ВИДЕО)
Репортер на Флагман пътува до Сърбия, за да провери по коя магистрала е по-изгодно да се придвижваме - у нас или при съседите. Отговорът може и да изненада мнозина - България излиза по-евтина. Но когато става дума за безопасност и организация, Сърбия определено печели.
Пътуването по сръбските магистрали може да се нарече своеобразен лукс. Там няма да срещнете големи задръствания, неправилно спрели автомобили в аварийната лента или хаотични ремонти. Движението е спокойно, но цената е осезаемо по-висока. В Сърбия не съществуват винетки, каквито познаваме в България, а действа система за електронно събиране на пътни такси – ENP (Elektronska naplata putarine).
Ад път Вакарел-Ихтиман: Шофьори газят трапове по „първокласен“ път
При навлизане на магистралата водачът получава билет, върху който са отбелязани пунктът на влизане, регистрационният номер на автомобила, датата и часът.
При напускане на магистралата билетът се предава на каса с оператор, който изчислява сумата за плащане според изминатото разстояние. Така, например, отсечката от границата до град Ниш струва 510 динара (около 5 евро), за разстояние от 100км., от Ниш до спа курорта Върнячка баня - 610 динара (5,50 евро), разстояние от 120км., а от Върнячка баня обратно до границата - 1240 динара (11 евро). Само за един курс отиване и връщане цената достига близо 21 евро.
Прави впечатление, че магистралите в Сърбия са почти празни. В съседство обаче често има паралелни пътища с по една лента в посока, по които се движат както леки автомобили, така и тежкотоварни камиони, защото пътищата встрани от магистрала са безплатни. Това ясно показва, че не всеки е склонен да плати за „лукса“ на магистралата.
Научих българите да карат без пари – това беше грешка, смята Бойко Борисов
Качеството обаче оправдава цената - настилката е безупречна, маркировката е ясна, табелите и знаците са поддържани, а дупки не се срещат. По трасето от границата до Върнячка баня има над шест тунела, всички оборудвани с модерна вентилация, осветление и системи за сигурност. Дори ремонтите са добре организирани, така че движението да не бъде затруднено сериозно.
Тук възниква въпросът - дали именно липсата на подобна тол система не е причината пътищата в България да са толкова компрометирани? У нас всеки транзитен камион може да премине през страната, като заплати единствено винетка. В Сърбия обаче всяка измината отсечка се таксува.
Преди няколко седмици лидерът на ГЕРБ и бивш премиер на страната, по чието време се построиха най-много магистрали чистосърдечно призна, че е допуснал грешка за аутобаните.
„Ако ме питате за моя грешка – ще ви кажа: Борисов научи българите да карат без пари. Това не е правилно. Не го направиха нито в Турция, нито в Сърбия, нито в Македония, но аз – от любов към хората – реших да няма такси по магистралите. И сега се борим със създаден навик, който трудно се променя“, призна откровено той.
По думите му решението е публично-частно партньорство, каквото работи в цял свят. „Магистрала „Черно море“ трябва да е публично-частна. И следващите лотове. Така е в Европа, така е в Америка, така трябва да бъде и у нас“, допълни лидерът на ГЕРБ.
Вижте повече във видеото:
Действително Борисов е прав и това, което получихме даром, трудно може да ни се вземе - ще има протести, може би и истинска революция, ако се наложат тол такси, сходни до тези в Сърбия, например, смятат мнозина.
Оттатък Калотина обаче движението е спокойно и безопасно, но цената прави пътуването достъпно най-вече за тези, които не го правят ежедневно. "Ако използвате магистралата рядко - например за ваканция или пътуване до определена дестинация - таксата не изглежда толкова висока. Но ако се налага всекидневно придвижване, тогава разходите наистина натежават.", казва човек с когото разговаряхме в Ниш.
Повече за магистрала А4 в Сърбия, по която се проведе нашата проверка, може да видите във видеото на Флагман.
Страната е планинска с труден и коварен терен с много различни климатични зони.
5,5 МИЛИРДА евра излязоха на Хърватия магистралите тези 5,5 МИЛИАРДА Хърватия ги ВЗЕ ЗАЕМ от ГЕРМАНИЯ.
В замяна Германските граждани и тур оператори ПОЛУЧИХА много по ЕВТИНИ оферти и огромни ОТСТЪПКИ за почивка на красивите Хърватски курорти ибРивиери,отстъпки за паркиране и обслужване на ЯХТИ и д-р подобни които други държави нямат .
Хърватия с ВИСОКИТЕ си цени висок стандарт бързо изплати 5,5 МИЛИРАДА евра и сегаьси ползва придобивките.
ГЕРМАНИЯ обича през ЕС Фондове да ДАВА и НАЛИВА милиарди за инфраструктура магистрали,пътища ,ВиК мрежи,Централи за обезсоляване Морска вода,яхтвно пристанищна инфраструктура на страни като Испания ,Гърция, Хърватия и особено в курортни места като Канарски острови,Майoрка,Ибица,Брач,Хват,Макарска Ривиера но в ЗАМЯНА немските граждани ПОЧИВАТ евтини на преференциални цени и немските граждани се възползват пълноценно от парите налято от ЕС и ГЕРМАНИЯ.
Удобство ИМА ЦЕНА.
Само на Канарските острови Германия е наляла 30 МИЛИРДА евра за пътища,ВиК,пречиствателни станции,хотелски бази, атракциони и милиони германци попиват на Канарските о-ви а стотина хиляди ИМАТ къщиин апартаменти там
Черна Гора още задлъжняла на КИТАЙ и плаща с лихви кредити за магистрала.
Албанците излязоха тарикати ЕРДИГАН нали има Албански ЗЕТ и платиха с турски капитали им построиха в магистрали,в замяна Албанският ЗЕТ на Ердоган Берат Албайрак взе Националната Банка на Албания(Banca Kombertare Tregetare).за смешнитец100 милиона долара
.,,.Китайците построиха магистрали и ЖП линии на бедна Боливия в замяна КИТАЙ получи пълен
достъп и концесия на Потасиева сол основна
суровина за Йоно Литиеви батерии.
Но така е в живота всяко удоволствие се заплаща,
Така че ЛУКСА да имаш магистрала ИЗЛИЗА твърде СКЪПО и солено или с много лишения и заеми към банки
Така БОЙКО спестява на Турската Държава и икономика минимум едни 150 МИЛИОНА лева годишно които България МОЖЕ да вземе от Турските превозвачи,но БОЙКО като Радев с БОТАШ е проТурски агент за влияние и ТИРовете турски ще минават метър гратис
Самия факт че не са в Европейския Съюз ги дърпа адски много назад.
Имат само една магистрала. Нормалните сърби не карат по нея, защото нямат пари за нея.
Тази магистрала е една фасада, зад която се крие нещо друго. Нещо много грозно.
Може би ако погледнете за какво протестират, ще се сетите къде е проблема.
Некъдърник и неможач. Само сее лакърдии за пред камерите и си прави снимки, ама ми е много интересно като влезе той или някой негов бос в някоя дупка до коляно с майбаха, ламбото и бентлито, кого псуват?!?!??!?!?!?!??!?!??!
Защото има разлика от това да има развалени участъци, от които някой краде за ремонти, но е съвсем друго, когато някой е направил ремонт на ЦЯЛА магистрала ОТ-ДО с ниско качество.
След 10-тина години тази магистрала ще бъде в руини, боята ще избледнее и тогава магистралите на Лойко ще ви се видят като пистата Монца.
Тук ПП-тата свалиха цените на винетките, и на българина пак му е скъпо.....но навън си плаща и пее.
В Абсурландия е така:)
Китайците направиха на сърбите инфраструктура, но на каква цена? Падна козирката на гарата след техния ремонт.
Китайците правят евтини ремонти - само визуални. Без регулации, не се спазват стандарти и така нататък.
Я отидете да питате черногорци, дето се набутаха да дадат 1млрд на китайците да им направят магистрала и сега Черна Гора бере душа финансово и много скоро ще фалират.
Тук поне ако нещо се строи, знаем че е правено по стандарт от ЕС и това ще пребъде, ако Бойко не е крал от парите на проекта, разбира се..
Имаме един прекрасен пример - тунела на АМ СТРУМА, построен от пп ПП, прекрасен тунел, извършен качествено, защото всичките пари на държавата от проекта са вътре в тунела, а не в шкафчета и партийни касички.
Просто е некъдърен и негоден. Неможач и крадец.
Бойко взима милионите със сакове и ги краде. После ги разхвърля от джипката да си купува електорат по 50 лева.
България не започва и не свършва с Боко Тиквата, че той да е научил на нещо.
Но той направи така че в България да има тотална корупция и подари съда на Доган и Пеевски и сега всичко е кочина.