Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

5 евро на 100 км за тол такса в Сърбия, но вижте какви магистрали имат (ВИДЕО)

Пътуването по сръбска магистрала е истинско удоволствие, но струва пари. При нас е безплатно, а аутобаните ни са зле
Ключови думи: Сърбия, магистрали, България, флагман, проверка, тол система, плащане, винетки, пътища, трафик

Репортер на Флагман пътува до Сърбия, за да провери по коя магистрала е по-изгодно да се придвижваме - у нас или при съседите. Отговорът може и да изненада мнозина - България излиза по-евтина. Но когато става дума за безопасност и организация, Сърбия определено печели.

Пътуването по сръбските магистрали може да се нарече своеобразен лукс. Там няма да срещнете големи задръствания, неправилно спрели автомобили в аварийната лента или хаотични ремонти. Движението е спокойно, но цената е осезаемо по-висока. В Сърбия не съществуват винетки, каквито познаваме в България, а действа система за електронно събиране на пътни такси – ENP (Elektronska naplata putarine).

Ад път Вакарел-Ихтиман: Шофьори газят трапове по „първокласен“ път

При навлизане на магистралата водачът получава билет, върху който са отбелязани пунктът на влизане, регистрационният номер на автомобила, датата и часът.

При напускане на магистралата билетът се предава на каса с оператор, който изчислява сумата за плащане според изминатото разстояние. Така, например, отсечката от границата до град Ниш струва 510 динара (около 5 евро), за разстояние от 100км., от Ниш до спа курорта Върнячка баня - 610 динара (5,50 евро), разстояние от 120км., а от Върнячка баня обратно до границата - 1240 динара (11 евро). Само за един курс отиване и връщане цената достига близо 21 евро.

Прави впечатление, че магистралите в Сърбия са почти празни. В съседство обаче често има паралелни пътища с по една лента в посока, по които се движат както леки автомобили, така и тежкотоварни камиони, защото пътищата встрани от магистрала са безплатни. Това ясно показва, че не всеки е склонен да плати за „лукса“ на магистралата.

Научих българите да карат без пари – това беше грешка, смята Бойко Борисов

Качеството обаче оправдава цената - настилката е безупречна, маркировката е ясна, табелите и знаците са поддържани, а дупки не се срещат. По трасето от границата до Върнячка баня има над шест тунела, всички оборудвани с модерна вентилация, осветление и системи за сигурност. Дори ремонтите са добре организирани, така че движението да не бъде затруднено сериозно.

Тук възниква въпросът - дали именно липсата на подобна тол система не е причината пътищата в България да са толкова компрометирани? У нас всеки транзитен камион може да премине през страната, като заплати единствено винетка. В Сърбия обаче всяка измината отсечка се таксува.

Преди няколко седмици лидерът на ГЕРБ и бивш премиер на страната, по чието време се построиха най-много магистрали чистосърдечно призна, че е допуснал грешка за аутобаните.

„Ако ме питате за моя грешка – ще ви кажа: Борисов научи българите да карат без пари. Това не е правилно. Не го направиха нито в Турция, нито в Сърбия, нито в Македония, но аз – от любов към хората – реших да няма такси по магистралите. И сега се борим със създаден навик, който трудно се променя“, призна откровено той.

По думите му решението е публично-частно партньорство, каквото работи в цял свят. „Магистрала „Черно море“ трябва да е публично-частна. И следващите лотове. Така е в Европа, така е в Америка, така трябва да бъде и у нас“, допълни лидерът на ГЕРБ.

Вижте повече във видеото:

Действително Борисов е прав и това, което получихме даром, трудно може да ни се вземе - ще има протести, може би и истинска революция, ако се наложат тол такси, сходни до тези в Сърбия, например, смятат мнозина. 

Оттатък Калотина обаче движението е спокойно и безопасно, но цената прави пътуването достъпно най-вече за тези, които не го правят ежедневно. "Ако използвате магистралата рядко - например за ваканция или пътуване до определена дестинация - таксата не изглежда толкова висока. Но ако се налага всекидневно придвижване, тогава разходите наистина натежават.", казва човек с когото разговаряхме в Ниш.

Повече за магистрала А4 в Сърбия, по която се проведе нашата проверка, може да видите във видеото на Флагман.

27
Коментара по темата
27.
Моше Честния с "Чесна 208 В "
30.09.2025 00:34:01
Хърватска е с население под и около4 милиона души.
Страната е планинска с труден и коварен терен с много различни климатични зони.
5,5 МИЛИРДА евра излязоха на Хърватия магистралите тези 5,5 МИЛИАРДА Хърватия ги ВЗЕ ЗАЕМ от ГЕРМАНИЯ.
В замяна Германските граждани и тур оператори ПОЛУЧИХА много по ЕВТИНИ оферти и огромни ОТСТЪПКИ за почивка на красивите Хърватски курорти ибРивиери,отстъпки за паркиране и обслужване на ЯХТИ и д-р подобни които други държави нямат .
Хърватия с ВИСОКИТЕ си цени висок стандарт бързо изплати 5,5 МИЛИРАДА евра и сегаьси ползва придобивките.
ГЕРМАНИЯ обича през ЕС Фондове да ДАВА и НАЛИВА милиарди за инфраструктура магистрали,пътища ,ВиК мрежи,Централи за обезсоляване Морска вода,яхтвно пристанищна инфраструктура на страни като Испания ,Гърция, Хърватия и особено в курортни места като Канарски острови,Майoрка,Ибица,Брач,Хват,Макарска Ривиера но в ЗАМЯНА немските граждани ПОЧИВАТ евтини на преференциални цени и немските граждани се възползват пълноценно от парите налято от ЕС и ГЕРМАНИЯ.
Удобство ИМА ЦЕНА.
Само на Канарските острови Германия е наляла 30 МИЛИРДА евра за пътища,ВиК,пречиствателни станции,хотелски бази, атракциони и милиони германци попиват на Канарските о-ви а стотина хиляди ИМАТ къщиин апартаменти там
26.
Моше Честния с "Чесна 208 В "
30.09.2025 00:19:56
КИТАЙ даде на Чернагора заем от 1,5 милирда$ да си направятбмагистрали в изключително трудния планински терен.Черногорския премиер Мило Джуканович супер милирдер 12 милирда в Швейцарски банки са направи на ХИТРЕЦ инказа НЯМАМЕ пари .
Черна Гора още задлъжняла на КИТАЙ и плаща с лихви кредити за магистрала.
Албанците излязоха тарикати ЕРДИГАН нали има Албански ЗЕТ и платиха с турски капитали им построиха в магистрали,в замяна Албанският ЗЕТ на Ердоган Берат Албайрак взе Националната Банка на Албания(Banca Kombertare Tregetare).за смешнитец100 милиона долара
.,,.Китайците построиха магистрали и ЖП линии на бедна Боливия в замяна КИТАЙ получи пълен
достъп и концесия на Потасиева сол основна
суровина за Йоно Литиеви батерии.
Но така е в живота всяко удоволствие се заплаща,
Така че ЛУКСА да имаш магистрала ИЗЛИЗА твърде СКЪПО и солено или с много лишения и заеми към банки
25.
Чадъркьой Банкя
30.09.2025 00:08:38
Турските ТИРове надц100.000 на брой който носят много кратно стока за ЕС пазари плащат във България 2,5 ПЪТИ по малко отколкото за СЪЩИТЕ километри магистрали в Хърватия и СЪРБИЯ.
Така БОЙКО спестява на Турската Държава и икономика минимум едни 150 МИЛИОНА лева годишно които България МОЖЕ да вземе от Турските превозвачи,но БОЙКО като Радев с БОТАШ е проТурски агент за влияние и ТИРовете турски ще минават метър гратис
24.
Да, но има нещо любопитно
30.09.2025 00:02:05
Сърбия става само да минеш през нея или да идеш до Белград.

Самия факт че не са в Европейския Съюз ги дърпа адски много назад.

Имат само една магистрала. Нормалните сърби не карат по нея, защото нямат пари за нея.

Тази магистрала е една фасада, зад която се крие нещо друго. Нещо много грозно.

Може би ако погледнете за какво протестират, ще се сетите къде е проблема.
23.
бай Ганьо
30.09.2025 00:01:56
До 19: Бай ти Ганя плаща 500 кинта за таралясника без въобще да го мести ама с таз пара всява респект към съседите. А по магистралата кой ще го види... Тез пари са направо на вятъра! Плюс туй билета за влака е по-евтин от горивото на таралясника - туй ще рече, че Ганя вече се набутва, а той туй най-мрази на свта - да няма келепир! Ганя може да има тройка по математика дадена по милост, но неговата сметка винаги излиза, защото Ганя е тарикат от класа. На него знания му не требват - той знае де е келепира!
22.
Захар Бахар
29.09.2025 23:59:36
тия винетки за кво ги плащаме ... нали те са тол таксите :) За кво да плащам винетка да карам навън, като трябва и тол такса да платя да карам върху разбит път?
21.
Сенко
29.09.2025 23:58:40
до 19, нямам нищо против и 50 лева да плащам ... ама за какво? 80% по-малко асвалт, не осветено и без знаци, за какво да им ги давам? Да не говорим, за кратерите :)
20.
Носталгията ме хвана
29.09.2025 23:55:01
Навремето какви магистрали, виадукти, тунели, детелини правеше Тодор Живков. Сега сина му Бойко изпитва затруднения да ги боядиса.

Некъдърник и неможач. Само сее лакърдии за пред камерите и си прави снимки, ама ми е много интересно като влезе той или някой негов бос в някоя дупка до коляно с майбаха, ламбото и бентлито, кого псуват?!?!??!?!?!?!??!?!??!
19.
винетки
29.09.2025 23:53:12
1-винетка 2-данък МПС 3- задължителна застраховка ГО 4 - ГТП Дотук четири данъка за привилегията да имаш кола. Ама се циганите за ТОЛ такса . Ами мангалите не са такива цигани като вас. Плащате за лека кола всяка година по 500 лева , ама десет лева за магистрала нямате !
18.
Шин Джин Пинг
29.09.2025 23:49:30
Да всичко е цветя и рози, докато не стане време да се връща дълга за ремонта и впоследствие да се ремонтира ремонтираното от китайците, а те го правят по-зле и от бандата на банкянския Тулуп.

Защото има разлика от това да има развалени участъци, от които някой краде за ремонти, но е съвсем друго, когато някой е направил ремонт на ЦЯЛА магистрала ОТ-ДО с ниско качество.

След 10-тина години тази магистрала ще бъде в руини, боята ще избледнее и тогава магистралите на Лойко ще ви се видят като пистата Монца.
17.
бай Ганьо
29.09.2025 23:46:36
Бай ви Ганя също тъй е експерт по ценообразуване! Той знае, че всички го крадат и може да плаща по 80 кинта да стигне до гръцкото море ама у къщи треа за толкоз да стигне където иска през цялата година. Това по право му се полага! Тарикат момче е, ако падне и малко нафта от някоя туба пак келепир. Мое да прецака колата ма ше даде 2бона за ремонт ама важното е нафтичката да е келепир! Келепира му е майката, да прецака системата. Също тъй мое да стигне с часове по-късно за където е тръгнал за което време да изкара няколко пъти парите, които му искат за да стигне бързо ама бай Ганя не се лъже тъй лесно - другите да платят пък той тарикатски да мине тънка лайсна!
16.
Тиквун, Шиши, Росен Тъпото
29.09.2025 23:44:44
Слави Цървула и Гроздан Духача казаха, че винетната такса трябва да се вдигне от 87лв на 136лв - инфлация баце... нема как....
15.
Аз съм
29.09.2025 23:43:33
Еми много евтино,чак е без пари....
Тук ПП-тата свалиха цените на винетките, и на българина пак му е скъпо.....но навън си плаща и пее.
В Абсурландия е така:)
14.
Кучето на внучето си яде маркучето
29.09.2025 23:41:29
Недейте така.

Китайците направиха на сърбите инфраструктура, но на каква цена? Падна козирката на гарата след техния ремонт.

Китайците правят евтини ремонти - само визуални. Без регулации, не се спазват стандарти и така нататък.

Я отидете да питате черногорци, дето се набутаха да дадат 1млрд на китайците да им направят магистрала и сега Черна Гора бере душа финансово и много скоро ще фалират.

Тук поне ако нещо се строи, знаем че е правено по стандарт от ЕС и това ще пребъде, ако Бойко не е крал от парите на проекта, разбира се..

Имаме един прекрасен пример - тунела на АМ СТРУМА, построен от пп ПП, прекрасен тунел, извършен качествено, защото всичките пари на държавата от проекта са вътре в тунела, а не в шкафчета и партийни касички.
13.
бай Ганьо
29.09.2025 23:37:51
Тъй, тъй Бай ви ГАня ви казА - майката му е да не плащаш! 87 лева за винетка, туй не стига ли? Ами че то за 2024 са събрали 280 млн лева! Че то туй маса пара бе! Ко тез пари не стигат ли? Ако нищо не поддържаме може да строим по 40км магистала на година на равното или 20км през пресечена местност. Дет се вика след 100 години може да имаме към 2000км магистрали, а след още 100 може и някой и друг тунел през Балкана. Ама ще е евтино и Ганя ще плаща сека година по хиледарка за окачване, ще гори гориво по разни сукаци по билата на планините ама ще му е евтино. Ганю е топ тарикат, знае къде му е интереса!
12.
Бояджия
29.09.2025 23:36:18
Истината е, че Бойчо Тъпото не може дори да боядиса всичко това, което е строено преди 1989-та от баща му.

Просто е некъдърен и негоден. Неможач и крадец.
11.
Схемата е ясна на всички.
29.09.2025 23:24:45
Бойко много краде, за това нямаме магистрали. И пътища няма. Нищо не се поддържа.

Бойко взима милионите със сакове и ги краде. После ги разхвърля от джипката да си купува електорат по 50 лева.
10.
К
29.09.2025 23:02:08
В Сърбия направиха магистралата. Няма нито една неравност, дупка или пропадане, сцепление както трябва си има. Така че нека да се плаща. Тук нищо не е направено а се плаща, магистрала като лунен пейзаж, ремонт на ремонта постоянно, плащат се винетки за леките коли, винетки за камионите, тол такса за камиони и накрая едно голямо нищо имаме. В Сърбия имаш или тол такса или абонамент (тип винетка) ама си заслужава да си платиш защото ТЕ първо направиха и тогава започнаха да таксуват!
9.
То
29.09.2025 23:00:19
Унгария - винетка, Румъния - винетка, ама това не пречи пътищата да са изпълнени по евро стандарти. маркирани с адекватно поставени знаци и ограничения, със светлоотразители и без дупки, направени от истински асфалт. Ганя винаги търси причина за мързела си, за некадърността си, за някоя схемичка за повечко парици в чекмедженцето и така
8.
До 7 бай Ганьо
29.09.2025 22:56:43
Ти не си бай Ганьо, а си прост герберуга! На хранилката, с продаден задник за два сребърника,щото без партията ще умреш гладен, че и се сърдиш на хората, че им е трудно да плащат! С 400-500 лв. пенсии и 1500 лв. заплати какво по-напред да плащат, бе овцо? Нали плащат винетки, къде са парите, в какво са вложени? Къде са парите от изкрадените асфалти, защото само замаски правите, по два сантиментра и след един дъжд са чао? Покажи една права отсечка, без дупки и без да захожда на майната ти? Крайно време е народа да излезе и да ви навре в миша дупка, къде слънце не изгрява! Нагляри с нягляри!
7.
бай Ганьо
29.09.2025 22:44:56
Ама как ще плащам бе аз съм топ тарикат от световна класа! Държавата ми го дължи това. Аз тука съм роден и имам права! Трябва всичко да ми е безплатно и топ! Аз да не съм кой да е - бай ви Ганя. Баламите да плащат! А и защо не вземат парите от богатите, аз откъде да ги взема тез пари. Също тъй бай ви Ганя не е проз карам на мигистралата с 80, разхода 3/100. Там некви тирове ме изпреварват и постоянно чувам спирачки около мене, баламите ше се пребият вместо и те да карат тарикатски! Ей бай ви Ганя е най-хитрия той може и физичните закони да измами - хем без пари, хем да е топ!
6.
4
29.09.2025 22:39:30
Бас държа, че главата ти е празна! От такива празноглавци страдаме всички.
5.
Болни герберушки, промити мозъци. Тъпи на квадрат!
29.09.2025 22:39:13
За какво да плащаме тол такса, след като няма една улица или магистрална отсечка за свят, като хората?! То е лунен пейзаж! Не виждате ли?! Нормални ли сте?
4.
До1
29.09.2025 22:31:19
Бас държа че главата ти е квадратна и всичко знаеш и всичко можеш! От такива умници страдаме всички.
3.
?
29.09.2025 22:29:57
А как ще се изплатят тези магистрали при мижав трафик? Сърбите също са тарикати.
2.
Ами
29.09.2025 22:18:10
Не е важно какво имат!За тяхна радост нямат ББ и ДП и обръча около тях!Късметлии!
1.
ГРОБ
29.09.2025 22:10:10
Дори и да ги направят платени на км както в Сърбия, тук пак ще крадат яко и пак ще са лоши магистралите ни.
България не започва и не свършва с Боко Тиквата, че той да е научил на нещо.
Но той направи така че в България да има тотална корупция и подари съда на Доган и Пеевски и сега всичко е кочина.
  Добави Коментар
"Несебър" записа победа с 8:0 Разгром в Трета лига Тъга в Община Приморско Стефка бе най-усмихнатият и позитивен човек, когото познаваме, споделят нейни колеги
Разтърсващи подробности за сълзите край мрежата Говори майката на Дамян Колев Карлос Насар с обръщение към героите ни от Филипините Поздрави ги за грандиозния успех
Бяла приказка под връх Мусала! Честит първи сняг Очакват се значителни количества валежи през седмицата МВнР: Българка е задържана в Русия Ето какво гласи официална информация
Чужденец намери забравен лотариен билет в палтото си, после разбра, че печели 15 милиона евро Човекът ще си купи диван... Ще изчезне ли генгерът, емблематичен за Айтоската планина? Редкият вид е под сериозна заплаха
Френски военни пострадаха при катастрофа в България Инцидентът се случи в Прохода на републиката Люис Хамилтън потъна в скръб Почина домашният любимец на аса от Формула 1
Приятелката на Александър Николов: Мечтите ни станаха общи и съм много горда с него Тя разкрива човешката страна зад спортния триумф на реализатор номер 1 на Мондиала, говори не за аплодисментите и славата, а за пътя, по който е минал, за да стигне дотук Натрупа сняг до България В Трансалпина, Румъния