Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Умиращата икономика на САЩ изтърва iPhone в ръцете на Китай (1 част)

Китайската компанията Foxconn, където се сглобява iPhone, може да наеме 3 хил. специалисти за един ден, в САЩ това е невъзможно
Ключови думи: iPhone, Apple, икономика, САЩ, Китай, Foxconn, служители, производство, печалба, продукти, доставка, специалисти, инженери, работници, завод, главен мениджър, Стив Джобс, Томоти Кук, финансови резултати
Тази публикация е превод на Добромир Доскачаров от разкрития в сайта на Ню Йорк таймс, по данни от служители в Apple. Ето какво става известно за състоянието на американската икономика като цяло в световен мащаб:

Барак Обама приел да присъства на вечеря в Калифорния, организирана от най-големите светила  на Силиконовата долина. Всеки гост бил помолен да подготви по един въпрос към президента.  Но когато Стивън Джобс от Apple заговорил, президентът Обама го прекъснал с контравъпрос: „Какво е нужно на САЩ, за да може да произвеждат iPhone-и?”

Не много отдавна, Apple се хвалеше, че нейните продукти са произведени в Америка. Днес, малко от тях са такива. Почти всички от 70-те милиона iPhone-и, 30 милиона iPad-и и 59 млн. други продукти на Apple, които са продадени през изминалата 2011г., са произведени в чужбина.

„Защо тази работа не може да се върне у дома?“, настоял да узнае Обама.

Отговорът на г-н Джобс бил недвусмислен: "Тези работни места  няма да се върнат“, отвърнал той, доверява ни свидетел на вечерята.
 
Apple продадоха 1 млн. iPhone-и само през първите три месеца от излизането на апарата по магазините

Въпросът на президента засегнал едно от централните убеждения на Apple. Не че работниците са по-евтини в чужбина. По-скоро ръководителите на Apple вярват, че ускореният растеж на задграничните фабрики, развитието на гъвкавост, старание и промишлени умения у чуждестранни работници,  до толкова са  изпреварили американските  колеги, че "Произведено в САЩ" вече не е кой знае колко важна опция за повечето продукти на Apple.

Apple се превърна в един от най-известните, най-почитаните и най-имитирани компании на планетата, най-вече чрез безмилостно овладяване на глобалните операции. Миналата година компанията е докарала над  400 хил. щ. долара индивидуална печалба на всеки свой по-висш служител, което е повече от гигантите Goldman Sachs, Exxon Mobil или Google.

Но това, което мъчи г-н Обама, както и икономисти и политици е, че Apple и много от високотехнологичните му връстници не са запалени в създаването на американски работни места, както други известни фирми в техните години на разцвет.

За Apple работят 43 000 човека в САЩ и 20 000 в чужбина, което е малка част, сравнено с над 400 хил. американски работници в General Motors през 1950 г., или стотици хиляди на General Electric през 1980 г. Обаче много повече хора работят за фирмите-изпълнители на Apple: като например 700 хил. инженери и специалисти по изработване и сглобяване на iPad-ове, iPhone-и и други продукти на Apple. Но почти никой от тях не работи в САЩ. Вместо това, те

работят за чуждестранни компании в Азия, Европа и къде ли не,

във фабрики, в които почти всички големи компании за електроника разчитат да изградят части за своите изделия.

"Apple е един пример за това колко е трудно да се създаде средна класа  в САЩ", казва Джаред Бърнстейн, който до миналата година беше икономически съветник на Белия дом.

Мениджърите на Apple разкриват, че походът в чужбина  е единствената им възможност за развитие в днешно време. Един бивш изпълнителен директор описва как компанията разчита на китайския завод, за да поднови производството на iPhone само няколко седмици, преди устройството да се появи по рафтовете в магазините: „Apple преработиха екрана на iPhone в последната минута, принуждавайки фабриката да направи основен ремонт на поточната линия. Новите екрани започнаха да излизат готови още в полунощ. Един от главните бригадири веднага събуди 8 000 работници от спалните им помещения, докладва ми един от главните мениджъри. Всеки служител получил бисквити и чаша чай, след което е заведен на работното си място и в рамките на половин час са реорганизирали поточната линия, за да монтират стъклените  екрани в рамките на новите iPhone-и. Така, само за 96 часа, заводът влязе в режим на производство от порядъка на 10,000 iPhone-и на ден“.

 
За работа, която в САЩ се върши за 9 месеца, в Китай са нужни 15 дни
"Скоростта и гъвкавостта са изумителни", казва представител на висок пост от Apple. "Не съществува американски завод, който може да се сравнява този в Китай."

Подобни истории биха могли да се разкажат за почти всяка компания за електроника в САЩ. Аутсорсинг се прилага и в стотици други области, включително счетоводни и правни услуги, банковия сектор, производство на автоматични машини от всякакво естество,  фармацевтични продукти.

Apple предлага отговор на загадката защо успехът на някои видни компании не е довел до увеличаване на местните работни места. Нещо повече, решенията на компанията представляват по-широки въпроси за това къде е мястото на американските работници, във времена когато  глобалните и националните икономики все по-повече се преплитат.

"Компаниите някога чувстваха задължение да подпомагат американските работници, дори когато това не от най-добрите финансови решения", казва Бетси Стивънсън, главен икономист в Министерството на труда през септември миналата година. "Тази черта вече е заличена. Печалбите и ефективността  надделяват над  щедростта. "

Фирми и други икономисти също казват, че  тези времена са свършили. Въпреки, че американците са сред най-образованите работници в света, нацията е спряла обучението на достатъчно хора в средното ниво на умения, от които фабриките имат нужда.

Компаниите твърдят, че за да процъфтяват, трябва да се движат с такива темпове, каквито могат да генерират достатъчно печалба, за да продължат да плащат за иновации. В противен случай рискуват да загубят още повече американски работни места с течение на времето, както е видно от статистиките на някога гордите местни производители.

Apple предоставя обширни данни за дейността си на The New York Times, за целите на тази статия, но компанията, която има репутацията на строго пазеща тайните си, отказа да ги коментира.

Тази статия се основава на интервюта с повече от три дузина настоящи и бивши служители на Apple и подизпълнители на компанията - много от които поискаха анонимност за да защитят работните си места, както и икономисти, производствени експерти, международни специалисти по търговия, технологични анализатори, академични изследователи, служители на Apple, доставчици, конкуренти, корпоративни партньори и държавни служители.

Частно казано ръководителите на Apple казват, че в момента светът е толкова променен, че е грешка да се измерва приноса на компанията само чрез наблюдение на своите служители - въпреки че отбелязват тенденцията в Apple да работят повече работници в Съединените щати, отколкото в минали години.

Те казват, че за успеха си Apple се е възползвала да създаде работни места и в компании  на мобилни оператори чрез доставката на Apple продукти. И  в края на краищата, казват те, втвърдяване на безработицата не е тяхна работа.

"Ние продаваме iPhone-и в над сто страни", казва настоящият изпълнителен директор на Apple. "Ние нямаме задължение да решаваме проблемите на Америка. Нашето единствено задължение е да предлагаме възможно най-добрия продукт. "

 

"Аз няма да продавам продукт, който да бъде грозен и издраскан!". С тези думи Джобс промени света на мобилните телефони
"Искам стъклен екран. Да го имам до 6 седмици!“


През 2007 г., малко повече от месец, преди iPhone планирано да се появи в магазините, г-н Джобс кани няколко главни мениджъри в своя офис. В продължение на седмици той носи прототип на устройството в джоба си.

Г-н Джобс гневно вади iPhone си, завъртайки го към всеки присъстващ, така че да се видят десетките малки драскотини осеяли пластмасовия екран, разказва присъствала на срещата. След това извадил ключовете си от дънките.

„Хората ще носят този телефон в джоба си“, казал той. „А те също носят и своите ключове в джоба си. Аз няма да продавам продукт, който да бъде грозен и издраскан!," ядосвал се Джобс.“Единственото решение е използването на устойчиво на надраскване стъкло. Искам стъклен екран, и искам го направите идеален до шест седмици!"

След тази среща един от изпълнителните директори  резервира полет до Шеншен, Китай. Ако Джобс иска работата да бъде свършена бързо и перфектно, това е единственото място.

В продължение на повече от две години, компанията  работи по проект с кодово име Purple 2, който поставя едни и същи въпроси на всяка крачка: как да преобърне представите за мобилния телефон? И как да го проектира с най-високо качество – със суперустойчив екран например - като същевременно гарантира, че милиони бройки ще могат да бъдат произведени бързо и достатъчно  евтино, за да спечелят значителна печалба?

Отговорите са открити извън Съединените щати. Въпреки че компонентите се различават, всички видове iPhone-и съдържат стотици части, 90% от които са произведени в чужбина - високотехнологични полупроводници от Германия и Тайван, памет от Корея и Япония, ярките дисплеи от Корея и Тайван, чипсети от Европа и редки метали от Африка и Азия.

И всичко това се сглобява в Китай!

В ранните си дни Apple  изобщо не поглеждаше по-далече от собствените си производствени решения. Няколко години след като Apple започва изграждането на Macintosh през 1983 г., Стив Джобс навсякъде се хвали, че е "машина, която е създадена в Америка." През 1990 г.  Джобс управлява компанията NeXT и тогава казва пред репортери: "Аз съм толкова горд от фирмата, колкото съм от компютъра." През 2002 г. топ мениджъри на Apple, отделят едва два часа за цялата година, за да посетят завода за домашни компютри iMAC на компанията.


Тимоти Кук, новият шеф на Apple, няма друг избор за развитие освен да изнесе продукцията на Изток
От 2004 г., Apple окончателно се обръща към чуждестранни производства. Основен виновник за това решение на Apple е  Тимоти Кук, човекът който замени Стив Джобс като главен изпълнителен директор през август миналата година, шест седмици преди смъртта на Джобс. Повечето други американски компании за електроника вече бяха изнесли продукцията си в чужбина, и Apple, които до тогава се съпротивляваха, признаха, че са закъснели, че е трябвало да се възползват от това предимство още по-рано.

Азия е привлекателна, защото среднообразованите работници там са по-евтини. Но това не е основният довод на Apple. За технологичните компании цената на труда е минимален разход в сравнение с тази за закупуване на части и управление на веригите за доставки, които обединяват компоненти и услуги от стотици компании.

За г-н Кук, фокусът върху Азия "бе сведен до две неща", каза бивш високопоставен мениджър в Apple. “Фабриките в Азия могат да се надграждат по-бързо" и "азиатските вериги за доставки са надминали тези в САЩ".  Резултатът е, че двете страни "не могат да се конкурират в този момент".

Въздействието на тези предимства става ясно веднага след като Стив Джобс иска стъклени екрани през 2007 г..

В продължение на години производителите на мобилни телефони избягваха използването на стъкло, защото то изисква прецизност при рязане и шлифоване, което е изключително трудно да се постигне. Apple вече бе избрала американската компания Corning Inc за производство на големи стъкла и подсилването им. Но да се  установи как да бъдат вложени тези стъкла в милиони iPhone екрани, което изисква намирането на свободна транжорна, както и стотици парчета от стъкло, които да бъдат тествани и армия от квалифицирани инженери... Това би струвало цяло състояние само за да се подготви.

Тогава пристигна оферта за работа от китайски завод.

Когато екипът на Apple посетил китайците, те вече изграждали ново крило към завода си. "Това е в случай, че ни дадете договора," казал спокойно управителят-китаец, твърди бивш изпълнителен директор на Apple. Китайското правителство се е съгласило да поеме разходи за множество индустрии и част от тези субсидии са спечелени от фабриката за рязане на стъкло. Китайците поканили екипа на Apple в огромен склад, пълен с различни видове стъкла за бъдещия телефон на Apple. За консултациите напълно безплатно им предложили инженери, коит ода са на разположение 24 часа в денонощието.

Китайският завод получава работата.

"Цялата верига за доставки е в Китай", заяви друг бивш високопоставен изпълнителен директор на Apple. "Имате нужда от хиляда гумени уплътнения? Поръчвате си от фабриката в съседство. Трябва ви един милион винта? Звъните във фабрика през един блок. Но винта трябва да е малко по-различен? ОК, ще отнеме три часа. "
 



Тайно заснет кадър от помещенията за спане в Foxconn. Срещу леглата за шкафовете за дрехи. Производствената линия е в съседната зала

В Foxconn City

На осем часа път с кола от завода за стъкло се намира „комплекс, известен неофициално с името Foxconn City. Там се сглобява iPhone.“ За ръководителите на Apple Foxconn е още едно доказателство, че Китай би могъл да осигури работници и старание, които изпреварват американските им колеги.

Това е така, защото нищо подобно на Foxconn Сити не съществува в Съединените щати. Съоръжението като промишлен комплекс има 230 000 служители, много от тях работят шест дни в седмицата, а често изкарват и до 12 часа на ден в завода. Над една четвърт от работната сила на Foxconn живее като в казарма и много работници печелят по-малко от 17 долара на ден. Когато един изпълнителен директор на Apple пристига по време на смяна, колата му била заседнала в река от работници, преминаващи около сградите. "Мащабите тук са невъобразими", споделил с колегите си той.

За Foxconn работят близо 300  човека, които имат за единствена задача да насочват пешеходния трафик, така че

работниците да не се стъпчат и мачкат при пешеходните задръствания.

 Комплексът има централна кухня с около хиляда готвачи, които приготвят по 3 тона свинско месо и 13 тона ориз на ден. Докато по фасадите на  фабриките няма едно петънце мръсотия, въздухът в околните кафенета и чайни е непрогледен от дим и смрад на цигари.

Всеки ден в Foxconn се готвят по 1 тон свинско и 3 тона ориз за обяд
Foxconn Technology има десетки съоръжения в Азия и Източна Европа, както и в Мексико и Бразилия. В тях се глобяват около 40 процента от световната потребителска електроника за клиенти като Amazon, Dell, Hewlett-Packard, Motorola, Nintendo, Nokia, Samsung и Sony.

"Те могат да наемат 3000 души за една нощ", разказва Дженифър Ригони, който е управител в световен мащаб на Apple и е отговаряла за  доставките до 2010 г., но отказа да обсъжда спецификата на работата си. "Кой американски завод може да намери 3000 души за една нощ и да ги убеди да живеят в общежития?"

В средата на 2007 г., след един месец на експериментиране, инженерите на Apple най-накрая усъвършенстват метод за рязане на подсилено стъкло, така че да бъде използвано за екрана на iPhone. Първите камиони с шлифован кристал пристигат във Foxconn  посред нощ, разказва бивш изпълнителен директор на Apple. Тогава мениджърите събудили хиляди работници, които намъкнали униформите си - бели и черни ризи за мъже, червени за жени.  Бързо започнали за сглобяват на ръка телефони. Три месеца по-късно Apple продава един милион iPhone-и. Към днешна дата във Foxconn се сглобяват с още 200 милиона повече.

От китайската компания упорито отказват да обсъждат конкретни клиенти. Фирмата оспорва някои детайли от разказа на бившия изпълнителен Apple и пише, че за една нощна смяна не може да има толкова голяма производителност и че нощният труд не е толкова натоварващ. Всеки служител там има дигитална карта, която отчита труда му като часове и месторабота. Според компанията всички промени в графика се съобщават поне 12 ч. предварително и че смени по 12 часа не съществуват. Служители на Foxconn обаче го опровергават.


Друг предимство за  Apple е, че Китай разполага с обучени инженери в мащаб, с който Съединените щати не могат да се сравняват. Ръководители на Apple са изчислили, че около 8700 промишлени инженери са необходими, за да наблюдават и ръководят 200 хил. работници на поточна линия. Толкова са ангажирани в  производството на iPhone-и. Анализаторите на компанията прогнозирали,  че намирането и организирането на толквоа квалифицирани инженери в САЩ ще отнеме поне 9 месеца. В Китай това отнело 15 дни.

„Предизвикателството на САЩ  е в намирането на технически грамотна работна сила", казва Мартин Шмит, сътрудник ректор в Масачузетския технологичен институт. По-специално фирмите казват, че се нуждаят от инженери с повече знания от гимназията, а не задължително с бакалавърска степен. Американци с такова ниво на знания се намират трудно, твърдят мениджъри.

Някои аспекти на iPhone са уникално американски. Софтуерът, например, както и иновативните маркетингови кампании, в голяма степен са създадени в САЩ. Apple наскоро вложи 500 млн. долара за строежа на информационен център в Северна Каролина. Важни компоненти като свръхмодерни полупроводници, използвани за iPhone 4 и 4S са произведени в Остин, Тексас и от фабрика на Samsung в Южна Корея.

Но дори и тези съоръжения не са кой знае какви източници на работни места. Apple центърът в Северна Каролина  например има само 100 служители на пълен работен ден. Заводът на Samsung има около 2400 работници.

"Без значение дали продаваме един милион или 30 милиона телефона, ние не се нуждаем от повече програмисти", каза Жан-Луи Гасе, ръководител на продуктовото развитие и маркетинга на Apple.  "Всички тези нови компании - Facebook, Google, Twitter - се възползват от това. Те растат, но  в действителност не се нуждаят да наемат повече хора. "
 
Младият Стив Джобс се гордее, че компютрите Макинтош се произвеждат в Америка

Трудно е да се изчисли колко повече ще струва да се изработват iPhone-и в САЩ. Различни учени и производствени анализатори смятат, че тъй като трудът струва малка част от производственият процес, да плащат американски заплати би оскъпило с до 65 долара всеки iPhone. Тъй като печалбите на Apple са много над стотици долари за телефон, изграждането на вътрешния пазар, на теория, все пак ще даде на компанията здравословна награда.

Но такива изчисления, в много отношения, са безсмислени, тъй като производството на iPhone в САЩ ще означава много повече от наемането на американците - то ще изисква трансформиране на националната и глобалната икономика. Според мениджърите на Apple няма достатъчно американски работници с нужните умения, нито фирма или фабрики с достатъчна скорост и гъвкавост. Други компании, които работят с Apple, като Corning, също решават, че трябва да изнасят производството си в чужбина.

Очаквайте утре част Втора
11
Коментара по темата
11.
rmahufa
17.05.2012 19:43:15
qEqmnJ , [url=http://jzmjvparmtle.com/]jzmjvparmtle[/url], [link=http://enigvstxrmuh.com/]enigvstxrmuh[/link], http://aoastlakyxwr.com/
10.
zggerrtriyj
16.05.2012 19:02:30
8MQMOn <a href="http://ginpiuuolaqm.com/">ginpiuuolaqm</a>
9.
imyfemdc
16.05.2012 11:25:59
B3UQy4 , [url=http://tipubakpjqru.com/]tipubakpjqru[/url], [link=http://ogszdwocmldz.com/]ogszdwocmldz[/link], http://awjyqekmfuhx.com/
8.
xincirs
15.05.2012 09:36:02
HWYqsL <a href="http://pjwlrwzcoirc.com/">pjwlrwzcoirc</a>
7.
Sujana
14.05.2012 09:15:50
I rlealy appreciate free, succinct, reliable data like this.
6.
jfqpdpqgo
15.03.2012 14:28:03
Aapw7f , [url=http://oqjsddbullmd.com/]oqjsddbullmd[/url], [link=http://ltlhyoupuucq.com/]ltlhyoupuucq[/link], http://qjvhfnzwkkxy.com/
5.
hsxtava
09.03.2012 11:42:25
3sK2Gb <a href="http://irisfikewvfn.com/">irisfikewvfn</a>
4.
Maria
05.03.2012 16:06:26
Ya learn something new eevyrady. It's true I guess!
3.
Qumara
24.01.2012 11:47:17
№2 се е напил с Кока-Кола . Дано не се оригне в ефир . Докато няма война с тероризЪма , Бен охладен , или срещу Том и Джери , нема печатане на гущерова амбалажна хартия . Сега можете да пръднете , без да пълните гащи , моля.
2.
част Втора
24.01.2012 06:40:48
Заглавието ви е объркано.

Икономиката на САЩ не умира, точно обратното.

Дано да не сте разочаровани много.
1.
Браво!
23.01.2012 19:20:30
Интересна статия. Поздравления за Бесове.
Хубаво е да си сверим часовниците с другите.
  Добави Коментар
Трагедията на "Тракия" е огромна, стана ясно кой е загиналият По всяка вероятност той е изгубил контрол над возилото си, то е преминало през мантинелата, през оградата, отстрани на магистралата и се преобърнало 3 картофа, 3 яйца и 300 грама кайма – зверска вкусотия в тиганче За бърз обяд или вечеря!
Животът на тези зодии вече няма да е същият Според астроложката Василиса Володина, до края на май те ще успеят да пренапишат съдбата си Автомобил се самозапали край Стара Загора Инцидентът е станал около 15:15 ч. в платното в посока към Казанлък
Кола блъсна и уби пешеходка в Сливен Тя е починала на място С тази райска мека тортичка без печене ще забравите за тирамису, направо се топи в устата! Толкова е мекичка, че буквално потъваш в разкоша от бисквитки, плодове и нежен крем
Кметът на Царево участва в научна конференция в Ахтопол с изтъкнати учени Той беше сред официалните гости Трима испански туристи са убити в Афганистан Още четирима са ранени
Отпускат 42 млн. лв. за изграждане на зарядни станции за електромобили Те ще бъдат поставени на междуградски пътища до 2 години НАП разкри 20 млн. лева , укрити от назаконните търговци онлайн Данъкът върху доходите на физически лица от продажби в интернет е със ставка 15%, когато те действат като търговци - системно купуват стоки с цел да ги препродават
Продадоха за близо $1 млн. салфетката от трансфера на Меси в "Барса" С нея се гарантира прехвърлянето на 13-годишния футболист  Защо Роксана се кандидатира за депутат, вижте шокиращото й обяснение Ще поискам ромите да се научат да живеят като пълноправни българи, да спазват законите, каза тя