Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Ключови думи: батерии, електромобили, цена, скъпи, защо

На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство. 

За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил, предава investor.bg.

Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.

Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.

Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.

Каква е цената?

При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.

2
Коментара по темата
2.
Ходете пеша
19.09.2021 18:07:53
поне в градовете и селата! 5-10 км не са проблем!
Е, ако си с много багаж (над 10 кг) е трудно!
На с всичко се свиква!
1.
Ех мечти....
19.09.2021 16:52:04
Електромобили това звучи добре обаче:
-целият запас от метали на планетата няма да стигнат за производството на батерии за числото автомобили движещи се днес...рециклирането при тия батерии е ниско...
-трябва ток...от какво ще го произвеждаме и производството му няма ли да замърсява повече от сегашните автомобили..
-трябва широка мрежа от зарядни станции...във вашият панелен блок къде ще зареждате ?
-какво ще правим с Африка , Азия и Латинска Америка...те електромобили ли ще карат и как точно ще се получи ?
Истината е че електромобили ще има но малцина ще ги карат...фосилните горива скоро ще станат толкова скъпи че просто ще се върнем в годините когато автомобилите бяха кът....може би и така трябва...така че карайте сега докато можете...
  Добави Коментар
Роден кардиолог за жегите: За нищо на света не пийте повече от 100 грама от тази течност Екстремните горещини са изпитание за организма, особено на възрастните и на хората с хронични сърдечни заболявания Очаква ни нова магнитна буря със средна сила Последната буря все още не е отминала напълно, но днес, понеделник, 4 август, се очаква нова магнитна буря със средна сила
Във всеки български ресторант има гръцка салата, но в нито един гръцки няма шопска салата Ако днес някой има празни стаи в хотела, значи не е адекватен на конкуренцията Нога хвърли оставка и напусна ЦСКА ЗДаемалият ръководни постове в грандове като Спортинг Лисабон и ПСЖ хвърля оставка след слабия старт на ЦСКА
Светът загуби още една легенда - почина голям рок певец Той е издъхнал мирно в дома си, в прегръдките на съпругата си Дженифър, само две седмици след като двамата сключили брак. Експерт: За да се пренастрои 1 касов апарат заради еврото, разходът е между 250 и 300 лв. Бизнесът има отсрочка до края на октомври да пренастрои касовите си апарати и софтуерите на фирмите, без да бъде глобяван за неспазване на разпоредбите
Шкумбата е жив и здрав, не е катастрофирал Не съм катастрофирал. Просто ми се наложи леко да ми оперират крака, стара травма, споделя Шкумбата Цял град е в траур заради смъртта на тази легенда Неговата кончина остави дълбока празнина както в “Етър”, така и в сърцата на поколения привърженици на футболната игра
Кои са храните, които ни охлаждат в жегите? Има големи изненади Правилното меню през лятото помага срещу умора, дехидратация и прегряване Мощна гръмотевична буря удари София, чуват се писъци Небето над столицата на България е черно, изсипва се порой
Нинова се превърна в истинска бабка, хвали се с хубава градина и розови домати без ГМО Бившата лидерка на БСП предизвика буря от реакции в мрежата Ако обичате да дремвате през деня, задължително трябва да знаете това Доказано е, че дори 15 до 30 минути сън през деня могат да подобрят паметта, концентрацията и настроението