Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

Ключови думи: батерии, електромобили, цена, скъпи, защо

На събитието „Ден на батерията“ на американския производител на електромобили Tesla Inc. миналата година изпълнителният директор на концерна Илон Мъск си постави амбициозна цел: да произведе електрически автомобил на цена от 25 000 долара до 2023 г. Постигането на тази стойност, която е с около 15 000 долара по-ниска от най-евтиния към момента модел на компанията, е считан за жизненоважен за навлизането на компанията на масовия пазар и интегрирането на електрическата мобилност в това пространство. 

За да направиш това, означава, че трябва да постигнеш значителни икономии по отношение на разходите за технологии, най-важните от които са именно батериите, които доста често представляват една трета от крайната цена на един електромобил, предава investor.bg.

Подобно на Мъск, традиционните автомобилни гиганти, включително японската Toyota Motor Co. и германският концерн Volkswagen AG, вливат десетки милиарди долари в надпреварата за предоставяне на достъпен електромобил и завоюване на лъвския пай от развиващия се пазар на електрически превозни средства.

Bloomberg отговаря на редица въпроси, свързани с цената на електромобилите и техните батерии:

Защо батериите за електромобили са толкова скъпи?

До голяма степен цената е такава, каквато е заради това, което попада в нея. Електромобилът използва същите литиево-йонни батерии, които се намират във вашия лаптоп или мобилен телефон с тази разлика, че автомобилните батерии са просто много по-големи пакети от групирани клетки, наподобяващи големи куфари, тъй като електромобилът се нуждае от много повече енергия, отколкото един таблет, например.

Най-скъпият компонент във всяка батерийна клетка е катодът, един от двата електрода, които съхраняват и освобождават електричество. Материалите, необходими в катодите за съхранение на повече енергия, често представляват скъпи метали като кобалт, никел, литий и манган. Скъпи са, защото техният добив и обработка изискват големи разходи.

Каква е цената?

При сегашните цени и размери на пакета, средната цена на батерията за типичен електромобил е около 6 300 долара. Цените на батериите са спаднали много - с 89% през последното десетилетие, според изчисления BloombergNEF. Но средната цена в индустрията в размер на 137 долара за киловатчас (от около 1191 долара през 2010 г.) все още е над прага от 100 долара, при който цената трябва да съответства на автомобил с двигател с вътрешно горене.

Експертите не очакват разходите да продължават да намаляват с толкова бърз темп, а повишаването на цените на суровините допълнително забавя низходящата инерция. Все пак литиево-йонните батерии могат да поевтиняват до 92 долара за кВтч до 2024 г. и до 58 долара за кВтч до 2030 г., прогнозира BNEF.

2
Коментара по темата
2.
Ходете пеша
19.09.2021 18:07:53
поне в градовете и селата! 5-10 км не са проблем!
Е, ако си с много багаж (над 10 кг) е трудно!
На с всичко се свиква!
1.
Ех мечти....
19.09.2021 16:52:04
Електромобили това звучи добре обаче:
-целият запас от метали на планетата няма да стигнат за производството на батерии за числото автомобили движещи се днес...рециклирането при тия батерии е ниско...
-трябва ток...от какво ще го произвеждаме и производството му няма ли да замърсява повече от сегашните автомобили..
-трябва широка мрежа от зарядни станции...във вашият панелен блок къде ще зареждате ?
-какво ще правим с Африка , Азия и Латинска Америка...те електромобили ли ще карат и как точно ще се получи ?
Истината е че електромобили ще има но малцина ще ги карат...фосилните горива скоро ще станат толкова скъпи че просто ще се върнем в годините когато автомобилите бяха кът....може би и така трябва...така че карайте сега докато можете...
  Добави Коментар
На Острова обмислят забрана на смартфоните за деца до 16 г. Без спешни действия повече деца ще бъдат поставени в опасност  Най-подходящо за море у нас ще бъде от 20 юли до 15 август Има вероятност лятото да е по-топло от обичайното с валежи около нормата
Потвърден е кредитният рейтинг на България, перспективата е положителна При стабилно правителство след вота няма да се бави приемането на страната в еврозоната, отбелязва агенцията Бакшишите в София обявиха безсрочен протест Таксиметровите шофьори си искат обратно закритите стоянки
Руските сили са превзели още едно селище в украинската Донецка област Ройтерс отбелязва, че информацията не може да бъде потвърдена Възход на десните партии преди евровота, но са възможни обрати Хипотетични обединения и задкулисни ходове съпътсват борбата за ЕП 
Фалшиви парфюми за 4 млн. евро заловиха в Румъния Възможно е част от стоката да е била предназначена за българския пазар Скъпо било в Париж - не сте яли на летище Варна, жена плати 35 лв. за сандвич Пътничката останала шокирана от сметката
Дигитална изложба, книга с разкази и анимационна работилница съпътстват „Златната липа“ 2024 Ето какво още да очаквате на филмовия фестивал Три жени и един мъж са откарани в болница след пожара във Варна На място са били изпратени пет пожарни автомобила, механична стълба и автовишка
Той ли ще е "Ергенът" №4 Актьорът, който коментираше с типичното си чувство за хумор миналия сезон на "Ергенът", отново се шегува с романтичното риалити Защо албанска песен скара жестоко тези двама чалгари И двамата изпълнители купили правата над една и съща чужда песен