Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Първа копка слага край на сагата с подземния паркинг

Захариев беше бесен, че дава на общината 170 хил.лв. концесионна такса, а тя прибираше парите от паркинга, колите ще бъдат разчистени тази вечер в 20 ч.
Ключови думи: Петко Захариев, Димитър Николов, Глобал технолоджи къмпани, подземен паркинг, Ваклин Стойновски, Йоан Костадинов, Ивайло Николов, Св.Св. Кирил и Методий, площад, концесия, договор, СДС, кмет
 На 9 февруари, сряда, от 12.00 ч. кметът на община Бургас Димитър Николов и изпълнителният директор на фирма „Глобал технолъджи къмпани” Петко Захариев ще правят първа копка на бъдещия подземен паркинг на площад „Св. Св. Кирил и Методий”. Строителството ще продължи 15 месеца - доста по-малко от разправиите около паркинга, които траеха 46 месеца.

Договорът за 30-годишна концесия бе подписан на 18 април в далечната вече 2007 година между община Бургас с кмет Йоан Костадинов и „Глобал технолъджи къмпани”. По това време фирмата се свързва с общинския съветник от СДС, шеф на радио FM+ за Бургас и собственик на билбордове Ивайло Николов. По-късно тя сменя собственика си. Новият бос е сегашният общински съветник Ваклин Стойновски, по това време амбициозен предприемач, много близък на Йоан, претендент за кметския стол. Скоро обаче пъзелът се разваля. Стойновски влиза в ОбС през октомври 2007 г. , но преди това успява грубо да се скара с Йоан, претендирайки за кметското кресло. Изненадващо, веднага след местния вот, Стойновски обявява, че е продал фирмите си и е излязъл от дейността им. Така през февруари 2008 година „Глобал технолъджи къмпани” е продадена за втори път и на сцената се появява бизнесменът Петко Захариев.

Отношенията му с новата власт в общината, новия общински съвет и новия кмет Димитър Николов от ГЕРБ са сложни, драматични, изпълнени с обрати и взаимни заплахи (в медиите). Властта многократно се заканва да анулира концесията заради неспазване на сроковете, а Захариев плаши със съд за пропуснати ползи. И така, докато се стигне до заветната дата на първата копка - 9 февруари 2011 г.

Хронологията

Първият внесен проект от страна на „Глобал технолоджи къмпани” АД е от 15 юни 2007 година, когато изпълнителен директор е Ваклин Стойновски. Според договора, срокът за изработване на проектите е 80 дни от подписването му. На 26 юли 2007 г. проектът е разгледан на експертен съвет (ЕСУТ) и е върнат за корекции. Улисан в битка за кметския стол, Стойновски така и не представя преработен вариант.

Едва на 21 февруари 2008 г., много след изтичането на въпросните 80 дни, в община Бургас е получено писмо от „Глобал технолоджи къмпани” АД, вече с нов изпълнителен директор - Петко Захариев, в което се заявява желание за реализация на проекта. На следващия ден главният архитект, главният секретар, правният директор и директорът на общинска собственост се срещат с новите босове на”Глобал технолоджи къмпани”, които обещават до 27.02.2008 г. да посочат срок, в който ще бъде внесен идеен проект за бъдещия паркинг. На 17 март преработеният идеен проект на Стойновски е внесен и два дни по-късно е разгледан и приет с препоръки. Първоначалният вариант за изграждане на подземен паркинг от четири нива отпада и остават три нива. На концесионера е даден срок до 23 април да представи и технически проект - архитектура, благоустройство и озеленяване, организация на движението. Това е направено, същия ден проектът е разгледан на ЕСУТ и са приети предложените трасета за реконструкция на инфраструктурата – БТК, ВиК и т.н. До този момент в общината не са внесени работни проекти за реконструкция на съществуващата инфраструктура и не е внасяно искане за издаване на разрешение за строеж.

На 23 май Петко Захариев пише до кмета Димитър Николов, че работи активно за изпълнение на договорните условия и дори прави комплименти на градоначалника и екипа му. „От страна на предходната общинска администрация на най-високо ниво не се установиха позитивни нагласи за този проект, което забави работата ни с около осем месеца. Също така е факт, че настоящото общинско ръководство много по-загрижено се отнася към осъществяваната от нас дейност и се стреми да не създава излишни обструкции за дейността ни” , ласкае новата власт Захариев.

Атака и контраатака

Идилията обаче свършва, след като Димитър Николов му дава срок до 16 юни 2008 година да представи работния проект за реконструкция на инфраструктурата, придружен с доклад на Независимия строителен надзор за издаване на разрешение за строеж. До 30 юли трябва да е готов и работният проект на подземния паркинг и площада. Захариев отговаря нервно, че не може да спаси тези срокове, защото са от днес за вчера. И тръгва на контраатака - ще съдим общината за пропуснати ползи, ако не влезем във владение на паркинга, заканва се той. Според него от четири месеца общината не отговаряла на писмата им да станат владетели на територията. Договорът тече, ние сме реален концесионер, а на площада се разпорежда общинска фирма.Така общината хем прибира парите за паркиране, хем получава от нас концесионна такса от 170 000 лева, недоволства Захариев.

Разправиите продължават и през 2009 година, за да се стигне до инфарктната сесия на общинския съвет от 20 май 2010 година, която трябва да развали концесията и да изхвърли „Глобал технолоджи къмпани”. Два дни по-рано, силно притеснен и изнервен, Петко Захариев заедно с арх. Димитър Георгиев представят работните проекти, за които дружеството похарчило половин милион лева. Двамата обещават, че строителството ще започне в момента, в който се получи строително разрешение. Паркингът ще е готов за 18 до 24 месеца. Необходимите за това 8 милиона евро щели да бъдат отпуснати от Първа инвестиционна банка.

До разваляне на концесията обаче така и не се стигна, макар че няколко пъти съветниците се опитват да го направят и темата влиза в дневния ред на заседанията.

В официалното съобщение от пресцентъра на общината сега се твърди, че паркингът ще е на четири нива и ще побира 400 автомобила. Според последния вариант на проекта етажите би трябвало да са три за 370 коли и 700 души. Улица „Възраждане“ ще се отвори към площада, а колите ще влизат в гаража от площад „Баба Ганка“, както и от улица „Гурко“. Пешеходен подлез ще играе ролята и на авариен изход.

Явно е отпаднало изискването работата да започне в края на учебната година - така или иначе около училището всичко е разкопано. Инвестициите от 8 милиона евро са станали 15 милиона лева, но затова пък срокът за завършване е намален – от 24 на 15 месеца. Да видим!


3
Коментара по темата
3.
*********
22.06.2025 12:15:31
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
2.
Към Киро
08.02.2011 16:34:37
Фантастика е приятел но не е научна
1.
Киро
08.02.2011 16:32:49
Колкото спазиха срока за ремонта на ул."Христо Ботев" и на "Цар Симеон", толкова ще спазят и този. За 15 месеца - подземен паркинг на четири нива - това си е направо научна фантастика!
  Добави Коментар
Трагедия в Рила Планинар почина от инфаркт Започва интересно събитие в Бургас Ще се проведе Международния фестивал за историческо документално кино DOCK 2025
Земетресение до Сунгурларе Трусът е с магнитуд 3,4 по Скалата на Рихтер Задържаният за убийството на Чарли Кърк отрича да е извършил покушението Тайлър Робинсън е в следствения арест без право на пускане под гаранция
Бургазлия е "най-известният" мъж в страната Валентин от "Ергенът" има специфичен начин на ухажване Тази баба е най-възрастният човек в света, ще се смаете в кой век е родена Хувайдо Умарова се ражда в 19 век, сочи официална информация
Времето се разсърди на 15-ти септември Днес времето ще е със значителна облачност, дъждове и гръмотевици. До обед такива са изгледите за Западна и Централна България. По-значителни валежи се очакват над планинските райони, където ще има и градушки Убиецът на Чарли Кърк живял с трансджендър съквартирант Сега младежът помага на ФБР
Расте броят на жертвите след клането в Непал Най-новите данни на здравното министерство на страната сочат, че загиналите вече са 72 Бързото хранене поскъпва Посещенията падат
Новите евробанкноти: Бетовен на 10 евро, Мария Кюри на 20, а Да Винчи на 100 Те ще имат по-интензивен цвят и се очаква да бъдат пуснати в обращение през следващите месеци на 2026 г. Двама загинаха при тази тежка катастрофа Случаят отново поставя фокус върху слабия контрол върху водачи с чуждестранна регистрация,