Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени: Как се взимаше шофьорска книжка през соца

Процесът наподобяваше "9-те кръга на ада" на Данте
Ключови думи: ретро, книжки, шофьорски, социализъм, спомени, соц
Една от най-големите злини на съвремието ни е войната по пътищата. Вярно е, че автомобилите са десетократно и сигурно многократно увеличени от времето на соца. Но има и друг проблем – шофьорските курсове, начинът на обучение, изискванията за придобиване на шофьорска правоспособност.

В далечната 1986 г., когато се записах на курс за любител шофьор, първите два месеца бях на обучение в зала в един от центровете на тогавашната организация ДОСО. Чак след това се качих на автомобил с инструктор. Това беше един очукан „Москвич“, който оставяше след себе си димна завеса, но поне имах инструктор, който беше изключително спокоен и готов да обяснява винаги всичко.

Спомням си, че преди да се явя пред КАТ, минахме вътрешен изпит, който се състоеше от две части – теория и практика. Решавахме листовки, след това ме препитваха устно само върху закона и чак след това се качвахме за изпитно кормуване. Провал на едно от трите места означаваше допълнителни занятия и сбогуване въобще с възможността да се добереш до изпит пред КАТ. Ако всичко минеше нормално, ти насрочваха дата за изпит. Отново първият изпит беше с листовки. След това следваше полигон. Изобщо – 9-те кръга на ада.

Днес това го няма и затова много често сме свидетели на почти сакати опити за паркиране или каквито и да е маневри, особено в натоварено време на претрупаните с автомобили улици.

Когато и това преминеше успешно, тръгваше градското кормуване с катаджията до тебе. Провал в един от трите етапа означаваше провал на целия изпит. Спомням си моите притеснения в деня на изпита, който реално продължи повече от 3-4 часа. На полигона имаше поне 7-8 фигури и задачи за изпълнение и катаджията ти посочваше произволно няколко от тях. След това – градско кормуване в произволно избран район. Вярно е, че часовете за кормуване не бяха малко, но все си мислех, че има нещо, което не знам, че някои улици просто не са ми познати.

Моят изпитващ беше коректен човек, мълчеше, единствено ме насочваше по маршрута и като цяло излъчваше спокойствие. Спомням си и радостта, когато ми каза да паркирам и че съм взел изпита, пожела ми успех и безаварийно каране. Днес това са неща, които са сведени до пари под масата на тоя, на оня и после – защо ставали произшествия. Тогава ни учеха почтено, днес се чудят каква техника да наблъскат в колите и изпитите, за да спрат корупцията. А тя се вижда по крайпътните паметници.
23
Коментара по темата
23.
MITNI4AROV
22.01.2018 20:33:21
Spomniam si po vremeto na BSP,kolko mangali si kupiha knijki,a i ne samo mangali i bulgari si kupiha knijki napravo ot direktorite na KAT.
22.
Az
20.01.2018 18:32:31
Nachukaite si go
21.
До " 777"
20.01.2018 17:58:13
Не си наясно, че сега се броят за загинали само починалите на място в ПТП-то! Ако човекът умре на 50 метра , след като го е взела линейката, не се брои за загинал, защото КАТ нямат връзка с болниците! А преди не беше така, броеше се дори да е умрял два месеца след това!Затова сега убитите варират около 700 души годишно, а колко са в действителност , никой не знае!Предполага се от медицинската статистика, че са около 4 пъти повече!Пък и тогава коланите не се изискваха, въздушни възглавници нямаше, изобщо сравнението е нелепо!
20.
Поучително
20.01.2018 17:58:10
Стига сте избивали комплексите и простотията си с другите причини. Най-лесно е с комунистите, сега това е на мода. Ако не бяха комунистите, щяхте да тричите кучета на село.
19.
Факт
20.01.2018 17:55:58
Курсът беше 3 месеца.
Първо имаше психо - тест за съобразителност и бързина.Ако не го изкараш, не те допускат на шофьорски курс.
Теория.
Кормуване - полигон, градско, нощно.
Изпит - два варианта - паркиране перпендикулярно и успоредно.
Въведоха и светофара за проверка на реакцията.
На никого не съм давал нищо, нито някой ми е искал.
Година - 1983.
18.
Do 14
20.01.2018 17:44:06
Имаше и още един виц по времето на соца:
Сливенски катаджия бил толкова стриктен, че веднъж като карал собствената си кола, превишил скоростта без да иска, спрял и си написал сам акт...??!!
Защо не вземеш да дадеш като пример за високия морал тогава тази "история",а?
17.
До ном.14
20.01.2018 17:40:06
Това със "Дай пет лева, ти от Бургас до тук няма как да не си нарушил поне веднъж.." беше виц!
Та от кога и вицовете станаха чиста история?
16.
До "поостарелите момчета"
20.01.2018 17:36:01
Самият факт , че се титулувате "поостарели момчета" показва колко реален ви е погледа върху околния свят! И съм сигурен, че и се държите по този начин -като "момчета" , но на дърти години..Което показва и луд комплекс! И няма начин да ви повярвам на глупостите, които сте изписали!
15.
777
20.01.2018 17:04:55
Явно си неинформиран . От там ти е ума.
14.
Още едно поостаряло момче
20.01.2018 16:46:16
Вие комунистите наистина сте скверни хорица. И повтаряте едно и също като папагали.
В прехваления ви комунизъм, освен всички изброени мръсотии, имаше такива, които днешните полицаи (всъщност милиционери) практикуват и до ден днешен.

Пример: На патрулиращите от КАТ се даваше дневна норма за глоби, която трябваше да изпълнят. Още тогава тия готованковци се ошлайфаха в рекета. Пътуваш да речем от Бургас за София. Спират те катаджиите (примерно в Сливен), но при тебе всичко е наред и няма за какво да се хванат. Тогава фатмаците (до един комунисти) казват: "Абе, я дай пет лева глоба - ти от Бургас до тук не може да не си нарушил някое от правилата".
Правилно НС ги е обявило за престъпници. Точно такива са!
13.
888
20.01.2018 16:33:09
Тази статистика от гъ***а си ли я извади?
12.
777
20.01.2018 15:38:49
Тогава имаше 1600 жертви годишно при 50 пъти по-малко автомобили.
11.
2XL
20.01.2018 15:02:50
Стига с тези комунисти! Комунисти няма от 1945г.Истинските ги избиха,измряха или ги натикаха в девета глуха точно тези, чиито деца и внуци дерибействат днес оцветени в целия спектър на дъгата.Точно те ви повтарят една и съща мантра до втръсване.Важното е да има виновен и много удобно да е някой дето го няма.
10.
Демократ
20.01.2018 13:28:41
Тая демокрация комунистическа ,до там я докара, че да ревем за комунизма и Т. Живков .Революция му е майката, ама истинска ,а не както ги оставихме да приватизират както национализираха след 9-ти септември.Те само това знаят да крадат труда на народа -Комунистите ,а те са ГЕРБ БСП СДС ДПС И ПАТРИОТИТЕ нищо добро не ни чака в тая държава с тая политика.
9.
До1 и 3
20.01.2018 11:39:21
Вие наистина не си пиете редовно хапчетата! За да почнеш да караш по комунизма курса беше сериозно учене - поне 3 месеца за В и 9 за С. Решаваха се 3 листовки с по 30 въпроса, като от първи до петнайсти бяха по три наказателни за грешка, а от шестнайсти до двадесет и пети по две. А за максималните наказателни бяха пет. На полигона се минаваха всички фигури - змейка на заден, кошара, успоредно паркиране,естакада.
Ама вие явно сте вземали книжка по -наскоро или сте носили прасенца от село та за това знаете как се взема книжка! Ама явно поостарялото момче не е толкова застаряло,щото щеше да знае, че в култовия "Дами канят" курсистките ги е..ше инструктура Стефан Данаилов!
8.
въпрос
20.01.2018 11:22:33
Сега не е ли така? Ами те за това се трепят непрекъснато..
7.
Нямало корупция, да бе да
20.01.2018 11:22:27
Първата цедка беше т.н. тест за.психологическа пригодност. Нищо лошо, даже поощрително начинание, щото днешните половината са за психото. Та явих се и о изненада - неиздържал. Направо сгънах. Аз и психически негоден!? Бях минал точно преди месец пълни медицински изследвания, включително психотест за моторен летец, пред който този за шофьори беше детска играчка. Един приятек ми вика - ти 20 лв в документите остави ли. Ми не бях оставил. Е, не им ги дадих. Просто отидах с резуптатите от теста за моторен летец и вече нямаше проблеми. Как сме могли да направим такава грешка ми казаха, даже се и извиниха. Та толкоз за соц. системата за вземане/даване на шофьорски книжки.
6.
Тадъръков от булгарлизинг
20.01.2018 10:30:24
Продавам ронена чубрица
5.
Коки
20.01.2018 10:16:44
Образователен ценз трябва ,минимум средно .
4.
Още едно поостаряло момче
20.01.2018 09:55:30
Каквото и да пишеш наборе, цедката си беше голяма.Корупцията е точно толкова древна,колкото и проституцията,така че не приписвай изобретяването ѝ на другарите комунисти.Докато тогава не всеки имаше дупе за даване,вуйчо-владика или прасе на терасата,сега може всеки един да се бръкне и да напъха пачката.Никой няма да отрече вариантите ,които си описал,само че те бяха крайни и след подобно обучение и най-големия некадърник придобиваше умения.Сега камикадзето е готово ,дето се казва само с намигване и за отрицателно време вече е на пътя.
3.
Хх
20.01.2018 09:46:32
До 2 Комунистчееее така е както казва 1.....Сега живеем в модернизиран комунизъм и грешно разбран капитализъм.
2.
До 1
20.01.2018 09:38:26
ТИ МАЙ НЕ СИ ПИЕШ РЕДОВНО ХАПЧЕТАТА ? САМО ЕДИН АБСОЛЮТЕН ТЪПАНАР И БОЛЕН КОМПЛЕКСАР МОЖЕ ДА ПИШЕ ТАКИВА ИДИОТСКИ ГЛУПОСТИ И ГНУСНИ ЛЪЖИ......МАЛОУМНИК
1.
Поостаряло момче
20.01.2018 09:30:58
Любителска книжка за шофьори през СОЦ-а се вземаше по четири начина:
1. По-нормалния начин – със знание и умение, като задължително ще те скъсат първия път, и в рамките на същия месец ще се явиш отново (плащаш таксата отново) и вече няма да ги правят мръсотии и вземаш книжка.
2. С „дупе“, т.е. със сексуален рушвет. Практикува се най-вече от млади и привлекателни жени. Даже имаше филм на тая тема – „Дами канят“.
3. С „прасе“ т.е. пари, предмети (най-вече от загниващия Запад), вина, ракии, патки, пуйки, прасета и пр. Практикува се най-вече от селяните, включително и от тия, живеещи по градовете. Дори имаше виц на тая тема – когато искат да отнемат книжката на прегрешилия селянин, той казва – „Върни ми прасето, ще ти дам книжката“.
4. С протекция от комунистическите управници. Т.е. когато се обади „който трябва“, некадърните роднини на комунистите биваха назначавани дори за директори на предприятия, че камо ли една шофьорска книжка да не вземат „под масата“.
P.S. От всичко изложено по-горе става ясно, че тези проблеми, с които сега уж искаме да се борим, бяха въведени в живота от другарите комунисти, заслужено обявени за престъпници със специален закон от НС.
  Добави Коментар
Путин заяви, че Русия няма да превзема Харков Руските въоръжени сили постигат напредък всеки ден  Река в Италия преля и предизвика мащабно наводнение Екстремното време удари особено силно северните италиански области Венето и Ломбардия
Хирург забрави компрес в тялото на пациентка и я уби Случаят е от началото на 2023 г. Костадинов призова Петков и Божанков да се оттеглят от предизборната надпревара Защо причинителите на катастрофата не са задържани, пита лидерът на "Възраждане" 
Почина майката на Веско Маринов Прочутият музикант отложи концертите си, потъна в скръб Хутите свалиха американски дрон Използвана е ракета "земя-въздух"
Той загуби най-близкия си човек, спира всички концерти Почина майката на Веселин Маринов Лихтенщайн легализира еднополовите бракове Княжеството утвърди регистрираните хомо партньорства още през 2011-та
Ръст на доходите с 18,6%, а на разходите – със 17,4% през тримесечието Най-много от разходите ни са за храна и безалкохолни – 29,8%  Гриша Ганчев окончателно излиза от футбола, дари "Литекс" на Общината Бизнесменът подари цялата спортна база, която изгради в северния град на кметството 
Разискваха развитието на образованието на сбирка на Ротари клуб "Бургас" Присъстваха Михаил Ненов, Динко Раднев, Янко Стойчев и проф. Милен Балтов Катастрофа с участието на бившия сръбски президент Няма пострадали