×
Бизнес ЮГ Войната в Ивицата Газа София Парламентарни избори 2023 Войната в Украйна Политика Общество Общини Спорт Разследване

Управител:
Веселин Василев, email: [email protected]

Главен редактор:
Катя Касабова, email: [email protected]

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Категории
Вашият сигнал Връзка с Флагман Flagman в Telegram
Накратко
  • Командир на „Хизбула” е убит при израелско нападение с дрон в Ливан
  • Хванаха товарен автомобил в Свищов, издирван от властите в Белгия
  • Днес е Световен ден за борба с хипертонията
  • Плевен отбелязва градския си празник днес, 15 май
  • Държавният департамент на САЩ придвижи помощ от 1 млрд. долара за Израел към Конгреса
  • Регистрираха поредното мощно слънчево изригване, очакват ни силни магнитни бури
  • Жълт код за обилни валежи е обявен в областите Перник, Кюстендил, Благоевград, Пазарджик, Смолян, Пловдив, област София и София-град
НА ЖИВО
Най-нови Най-четени Най-коментирани

30 години по-късно: Преходът през очите на един железничар


30 години по-късно: Преходът през очите на един железничар
Още през 1996 – 1997 г. започна да става ясно, че железницата у нас е сложена в глуха линия, спомня си инж. Красимир Ангелов
09 Ноември 2019, Събота, 20:45 ч.
Автор: Флагман.БГ

Инж. Красимир Ангелов разказва за кариерата си в БДЖ и всички промени през годините

Датата 9 ноември остава в историята, без значение от гледната точка. Преди точно 30 години стената – символът и буквалната бариера между Запада и Съветския съюз – падна, съборена не само от желанието на берлинчани да видят близките си, но и заради общочовешкото желание за свобода. Малко след стената падна и самия режим – както в България, така и в самия Съветски съюз. И за добро или лошо започна преходът. 

Според някои въпросният период за страната ни приключи още през 2004 г. с членството на България в НАТО – основният противник на СССР. Според други преходът приключи през 2007 г. с влизането ни в Европейския съюз. Според трети той никога не е свършвал и вероятно никога няма да свърши.

Както и да бъде погледната модерната история на страната, каквито и да са различните мнения за соца – дали добър, дали лош – един факт остава: В социалистическа България най-хубавите години от живота си са прекарали милиони българи. 

Днес Флагман.БГ ви представя историята на инж. Красимир Ангелов, разказана от самиия него в блога му. Днес тя говори по-силно от всякога – 30 години след началото на промените. Вижте я: 

Социализъм

Още докато учех, често пътувах и снимах влакове. Започнах и да карам влакове. Машинистите усещат и насърчават бъдещите железничари, а пък и децата винаги имат хъс към железниците. Не ме приеха за машинист, защото не съм добре с очите, но това ме амбицира много. Приеха ме във ВМЕИ*. Издържах се, работейки като фотограф и най-различни професии, включително вжелезниците. Най-напред започнах в софийския Железопътен завод като общ работник през 1978 г. През 1981 г. Бях стрелочник, от тези, които разкачват и прекачват вагоните – една тежка работа – на гара Подуяне-разпределителна. От 1984 г. бях ръководител движение на гара Своге. На следващата година се дипломирах с хубава работа, актуална и в момента, отнасяща се до компютърни разписания на влаковете. Тъй като не бях женен, нямах връзки и не бях партиен член, за мен нямаше работа в София. Длъжностите от т.нар. номенклатурни списъци не бяха (и не са) за такива като мен.

Отидох в провинцията и повече от три години живях в Тулово, в средата на България, до Казанлък. Това бе малко село, хиляда човека, но голям железопътен възел. Там окончателно се оформих като експлоатационен инженер, след като бях минал през повечето професии в железниците. Там открих и бъдещата си съпруга, както се казва, влакът я докара. В края на 1988 г. напуснах Тулово, бях един месец безработен и беше страшно. Това, което приказват, че през социализма нямало безработица – не и ако нямаш връзки и имаш претенции какво да работиш. Аз имах претенции да работя в железницата и то по нещата, за които съм учил. В провинцията се намираше повече работа по гарите. След 1988 г. станаха много катастрофи и се отвориха места за инженери. След Илиянската катастрофа* на 14 септември 1988 г. започнах работа на гара Илиянци от 1 януари 1989 г. Само след осем месеца ми предложиха да започна в Генерална дирекция, където също им трябваха работари – не само да имат тапия, но и да познават работата. Така на 1 септември 1989 г. започнах работа в Централното управление, на „Иван Вазов“ и „Раковска“. Всички протести в края на режима ставаха наблизо.

Да започнеш през прехода

Започнах в дирекция „Движение“, където се занимавах с всички въпроси на влаковата и маневрена работа, организация в гарите и прочие. Тогава беше доста централизирана структура, включително по отношение на безопасността – там се извършваха анализи на катастрофи, правилници. Към края на 1991 г. дойде правителството на Филип Димитров и за пръв път накара БДЖ чрез транспортното министерство да извърши някакви промени, да излъчи хора, да се подготвят езиково и да започнат да партнират на западни консултанти. Аз бях такъв човек от „Движението“, имаше и колеги от другите дирекциии. Отидох на специализация във Франция, където от соц-инженер станах нормален инженер, който да не гледа само технологиите, а винаги да взима предвид икономическата обосновка, приходите и разходите. Имах късмет в живота да посетя Страсбург по една програма на Митеран. Видях и двете национални концепции – на френските и на немските железници. Преди да замина, си бях записал 2000 въпроса, на които в България не можех да получа отговор. След това съм бил на стажове и в японските, и в немските железници. Исках промени, защото вече си задавах и отговарях на въпросите. Видях, че в маркетингово отношение сме много зле в България. Хората и досега нямат правилни разбирания какво означава конкуренция, какво означават пазарните механизми и че тези неща са добре за всички. Успях да разбия стереотипите у себе си. Завърших и второ, икономическо образование. Ден и нощ четях, учех и се занимавах с железниците, докато другите ядяха и пиеха. И така от 1992 г. като експерт се занимавах двайсет години с проекти в рамките на БДЖ – европейски, с европейските банки, Световната банка, японски и други фондове, програми и проекти.
За съжаление, още 1996 – 1997 г. започна да става ясно, че железницата у нас е сложена в глуха линия. Тя е обществен транспорт, но това понятие е напълно съвместимо с транспортния пазар. Като кажеш „транспортен пазар“ звучи някак си „дясно“, а пък „обществен транспорт“ звучи „ляво“. А те са едно и също нещо. А железницата е и енергоспестяваща. Тя намалява нуждата да внасяш енергия и поради това развитието ù е европейски приоритет. Влаковете намаляват продажбите на горива. Когато няма железница, за превоз се ползват коли и камиони, строителният бизнес изгражда магистрали. А на самия държавен бюджет в България по такъв начин се формира приходната му част, че значителен дял от нея са приходите от акцизите на горивата. За да имат пари в бюджета, политиците трябва да подкрепят продажбата, а не пестенето на горива.

Неслучили се и случили се промени

През 1990 г. бяхме 90 000 железничари. По-късно трябваше задължително да се намалят хората и трябваше да предложим някаква работа и курсове. Бях направил програма за преквалификация и социално подпомагане, по която можеше да се оползотворят 30 млн. долара от Световната банка. Показахме я пред генералния директор на железниците и транспортния министър по Виденово време*. Казват – „Няма нужда“. Обяснихме, че много хора ще бъдат съкратени и през тази програма ще могат две години да получават 80% от заплатата си, докато се преквалифицират. Намерих ниши като охранителните фирми, които тепърва се развиваха и в които можеха да бъдат наети излизащите от железницата с малка преквалификация, курсове и разрешително за оръжие и т.н. Запазвайки хората, не за да ги развиваме в охранителния бизнес, а защото са с квалификация в железниците, доказани железничари с познания. Според мен имаше и проблем със силовите структури в охранителния бизнес, както и с това, че щеше да се увеличи охраната на държавната собственост. Лесно е да се посочват някои, които са откраднали нещо дребно, а цели сгради и предприятия бяха изнасяни и нарязвани съвсем законно. Аз бях силно развълнуван, след като шефовете от соцпартията казаха на капиталистите от Световната банка, че няма нужда от такава програма и просто ще съкратят персонала. Накрая взеха само един от предвидените 30 млн. за преквалификация и „социален чадър“.
Бил съм свидетел на десетки такива случаи в железницата. На управленско ниво винаги са слагани хора, които да слушат какво ще каже министърът на транспорта. Той пък е най-слабият министър и в крайна сметка командите раздава финансовият министър, който пък винаги е зависим от формирането на бюджета. Заради това и на железницата винаги се е гледало само като на разходна част – субсидии и т.н.

Като консултант работих съвместно с чужденци отмного отрано през прехода. Никога не възприех приказките  на шефовете, тиражирани и в медии, че западняците били някакви лоши хора, които идват да ни разтурят железниците. Българските правителства разтуриха железниците и съм готов с двете си ръце да се подпиша под това. Консултантите винаги държаха да има добра и конкурентна обществена железница. Това противоречеше на проенергийните, антипазарни приоритети. Железницата винаги е била в услуга на обществото чрез пътническите и сточни превози – на едни относително ниски цени човек да може да си позволи да пътува и да си спедира стоката. Поне допреди съсипването на товарните превози. В рамките на пазарната икономика на железницата винаги трябва се гледа като на обществена услуга – нещо, което не се създава с цел непосредствена печалба, и заради това тя е общинска или държавна. Кое е основното неудобство и причина за упадъка в ползването на влаковете? Независимо дали за превоз на пътници или товари, на човек му е нужна услуга „от врата до врата“. Не ни трябва да пътуваме от гарата в София до гарата в Бургас, а от дома ни в София до хотела в Слънчев бряг. Цялостна услуга, при това по-бързо и по-евтино. Това е мобилността като услуга.

Японците дойдоха през 1996 г. и до 1998 г. Работихме по дългосрочен план за развитие на железницата до 2020 г. Те направиха препоръки за товарните и за пътническите превози. Пресметнаха, че София–Пловдив има потенциал като линия за експлоатация на супербързи влакове със скорост 320 км/ч, така че да са конкурентни на пътя. Това ще рече да може да се вземе жп-разстоянието за под един час, защото с кола го взимаш за час и половина от врата до врата. Това знание остана у мен, защото БДЖ така и не организира силна маркетингова структура. Японците казаха, че с тогавашна инвестиция от 650 млн. долара може да се организира тази линия. Това включваше подвижния състав с високоскоростните влакове. Това беше предложението им през 1998 г. Върнаха се и през 2000 г., но маркетинговите ми проучвания вече показваха, че дори влакът да стигне за една минута от София до Пловдив, липсата на довеждащ транспорт между кварталите и гарите обезсмисля услугата. Времената в градовете за достигане до гарите нарастваха заради недобрата организация на градския транспорт. И до ден-днешен така и не се промени тази политика на дезинтегриране на градския от железопътния транспорт. Сега имаме доминация на индивидуалния автомобилен транспорт, който формира 95% от пропътуваните пътник километри в България. Държавната железница трябва да бъде координирана с градския превоз по места, за да се получава конкурентна услуга „от врата до врата“.

Злоупотреба с бъдещето

Законово фирмите приватизираха печеливши компоненти чрез обществени поръчки*. Това, че някой бил гепил две туби нафта, звучи несериозно. Не казвам, че го няма, но една сериозна железница винаги може да си организира подобаващо контролните функции. Ако искаха да организират такъв контрол, това можеше да стане. Обвиняването на дребния е бой по самия имидж на БДЖ. А големият номенклатурен началник и неговата разхитителна пасивност? Реалната, огромната кражба е тази на бъдещето на железницата. Иначе железницата е относително прозрачна система. Директното облагодетелстване и кражби са трудни. Когато това става, то е по пътя на обществените поръчки. При европейските проекти всичко е доста по-ясно разписано и заради това се взимат ограничени средства от тях – защото не могат да ги крадат.

*Инж. Красимир Ангелов е роден през 1956 г. в София. Живее близо до Сточна гара. В мазето му там витае духът на различни епохи чрез снимки, документи и артефакти. Tе символизират живота на Ангелов, предопределен от три страсти – железницата, фотографията и музиката. Трудовият му стаж преминава през цялата система на държавната железница – от стрелочник до експерт в централното управление, където протича кариерата му по време на прехода.
 


В категории: Ретро Флагман


14
Коментара
14
Коментара по темата
14.
Не железничар
08.02.2021 17:08:26
0
0
Лично познавам автора. Прекрасен човек и истински радетел за развитие на железниците в България. Човек който по нощите приемаше хора в мазето си което беше превърнал в приемна на всеки милееш за железопътния транспорт у нас. С него правих проучване за високоскоростни влакове. Чест и почитания Краси.
Пази си здравето, за да може да предадеш това което си научил на другите.
13.
до 8 вашето име
10.11.2019 19:13:01
0
6
това лекото метро на Бургас ли ще е?
12.
точно така
10.11.2019 10:46:14
0
12
Много правилен анализ е направил този човек.Смятайте щом японците не мой ни „управят” БДЖ-то,то колко ни е „повреден чипа”!Крайъгълното камъче са постъпленията от данъци върху горивата.Какъв транспорт „от врата до врата” предлагат междуградския превоз с автобуси?Същото е и с влак.
11.
Браво
10.11.2019 08:12:42
0
23
Най-добрият анализ за железните, транспорта и мястото на транспортния министър, който съм чел до сега.
На Бойко му дай лакардии, тол такси и акцизи. Слаби политици, разказаха играта на държавата. Да се пържат в ада за геноцида над народа, дано!
10.
F16
10.11.2019 07:27:24
8
21
Червените партизани какво са разбирали от КПД или класическа музика, дошли от селата в София и само за Маркс, Енгелс, Ленин и Сталин са говорили. Култа към личността на другаря Берия изнасилвач на жени и разбойник. Външен дълг на държавата в големи размери, GDP=C+G+I+NX, нетния износ на страната само земеделска продукция, преобладава внос на стоки от СССР, висока инфлация, голяма част от населението има достъп до малка част от благата. В ЦК на БКП са избрани само дървени глави с малко мозъчни гънки.
9.
Ха
10.11.2019 06:21:42
28
6
Аман от инжинери избутали образуванието си с клизма .
8.
Вашето име:
10.11.2019 01:51:54
0
6
https://www.youtube.com/watch?v=XYrQC-jWMFM
7.
Питащ
10.11.2019 01:08:11
1
7
Директно облагодетелстване и кражби били трудни.А стига бе?Викаш другари като Веселин Павлов или Атанас Тонев въобще не се облагодетелстваха лично,а помагаха само на другите да се облагодетелстват.То за това на некадърния Иво Тонев и до ден днешен не му се е налагало да подхваща някаква нормална работа
6.
до Сабри
10.11.2019 00:42:45
5
24
такива като теб трябва да целуват краката на бай Тошо, че послуша ватенките и цивилизовано ви изгони. ДС предлагаше да ви изтрепят всичките.
5.
мдааа
10.11.2019 00:39:59
0
26
тъжно. корумпирани и некадърни политици. немислещи и нерасъждаващи електорални единици. ей това сме ние. човекът обяснява как сами си унищожаваме държавата и защо не надградихме направеното, а тука някакви мишки седнали пак да спорят кога било по-хубаво. после се сърдят, като им кажат че са дебили.
4.
ХХ
09.11.2019 23:17:07
3
31
Колкото и да тролят слабоумните деца на демокрацията, фактът че влаковете на бдж пътуваха 71-72ра от Бургас до софия през пловдив за под 6 часа остава.
3.
do 77
09.11.2019 21:50:49
28
33
един факт остава: В социалистическа България най-хубавите години от живота си са прекарали милиони българи.
Ето ви пример за соц. пропаганда със много целенасочено неопределено значение. Да, най-хубавите им години са минали по времето на соца, но не са били хувави заради него. Тогава са били млади, непредполагащи колко орграничаващ режим е бил защото са нямали с какво да го сравнят. Нямало е друг избор освен да преживяваш през комунистическия тоталитарн партиен диктат. Млади и вързани в едно населено място щото даже за жителство за друго трябва да се кандидатства. Естествено са били милиони, и погледнато дори тогава сигурно не са били толкова щастливи. Вътрешния копнеж за свобода и инстинкта ,че нещо не е наред в този строй със сигурност е било част от чувставата им, но не са можели да го кажат, за да не ги предадат за разтрел. Сега си спомнят с блажевна носталгия но миналото винаги ни изглежда по-добро от колкото е било. Човешкия мозък няма капацитета да помни болка. Забравяме и филтрираме лошото, и миналата дистопия става много розова утопия, но никога не съществувала а само в главите им.
2.
Smith
09.11.2019 21:03:05
41
10
Свободни съчинения на поредния финансиран от Кремъл трол. Тук-таме някоя иснина, останалото - шлака. 680 милки за влак стрела София-Пловдив. За да се возят субсидирани от държавата Манго-Джери. Пускам си Междузвездни войни - по-реален филм е от тези измшльотини!
1.
Сабри Бей ДПС
09.11.2019 20:53:21
27
0
Гара Буново БУМ
 
Добавете коментар
Моля, въведете Вашето име
Моля, въведете Вашият коментар
Въведете защитния код:
Моля, въведете защитния код
 
България Всички новини
Прогноза за лято 2024: Сезонът ще е по-добър от миналогодишния Прогноза за лято 2024: Сезонът ще е по-добър от миналогодишния Първите туристи у нас пристигнаха на 2 май и са от Великобритания Средната заплата нарасна, ето колко става Средната заплата нарасна, ето колко става В кои сектори увеличението е най-голямо и в кои най-малко Важен пост за кмета на Царево Важен пост за кмета на Царево Марин Киров е избран за представител на Регионалния съвет в Комитета по наблюдение на Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури Стана ясно бил ли е пиян Кристиян Енмекчиян по време на катастрофата Стана ясно бил ли е пиян Кристиян Енмекчиян по време на катастрофата Сметната палата поиска проверка на две министерства от АДФИ Сметната палата поиска проверка на две министерства от АДФИ Одитни доклади са изпратени по компетентност и на други органи за сведение или за предприемане на съответни действия Тя е на 52 и е първата българка в „Плейбой“, кърти с перфектна фигура Тя е на 52 и е първата българка в „Плейбой“, кърти с перфектна фигура Общата любимка на братя Аргирови буди завист у 20-годишните, с дъщеря ѝ са като близначки Близо 50 000 дружества и еднолични търговци от Бургаска област вече обявиха доходите си пред НАП Близо 50 000 дружества и еднолични търговци от Бургаска област вече обявиха доходите си пред НАП Повече от 46 000 граждани от региона подадоха годишните си декларации в срок до 30 април Каруца се вряза в камион на кръговото в Айтос, конят Виктор е тежко пострадал Каруца се вряза в камион на кръговото в Айтос, конят Виктор е тежко пострадал Сблъсъкът е само с материални щети, но състоянието на кончето е критично Нови цени на парното от 1 юли, но обосновани ли са? Нови цени на парното от 1 юли, но обосновани ли са? На места ще продължи да има постъпване Абитуриенти от ПМГ сведоха глава пред непрежалимата г-жа Тонка Михова - математика, запалил любовта им към числата (ОБНОВЕНА) Абитуриенти от ПМГ сведоха глава пред непрежалимата г-жа Тонка Михова - математика, запалил любовта им към числата (ОБНОВЕНА) В деня на изпращането дванайсетокласниците от Випуск 2024 отдадоха почит към учителката
Предците на Хомо сапиенс са ловували с бягане на дълги разстояния Предците на Хомо сапиенс са ловували с бягане на дълги разстояния Книгите, посветени на праисторията, показват множество илюстрации на групи ловци, въоръжени с копия, приближаващи бавно към плячката, или обкръжили капан Пожар унищожи 22 яхти Пожар унищожи 22 яхти Местни медии казаха, че някои собственици са скочили в морето, за да избягат Мъж спипа жена си, че го трови ВИДЕО Мъж спипа жена си, че го трови ВИДЕО На кадрите се вижда как Мелъди Фелисиано Джонсън доближава кафемашината и изсипва вътре пликче с неясно съдържание Гърция забрани мобилните телефони в гимназиите Гърция забрани мобилните телефони в гимназиите Целта е да се ограничи психическият тормоз в училищата Путин: Русия е готова за преговори за решаването на конфликта с Украйна Путин: Русия е готова за преговори за решаването на конфликта с Украйна Путин подкрепи плана на Китай за мирно уреждане на кризата в Украйна И проститутките ще стават хорат, ще имат социални придобивки И проститутките ще стават хорат, ще имат социални придобивки Ще имат социални придобивки като право на пенсия, отпуск по майчинство и трудов договор Катастрофа с частния самолет на Доналд Тръмп Катастрофа с частния самолет на Доналд Тръмп Мощни взривове в Крим, а Путин изненадващо подкрепи китайския план за мир в Украйна Мощни взривове в Крим, а Путин изненадващо подкрепи китайския план за мир в Украйна Руски блогъри пък тръбят за масово бягство на украински войници от Волчанск, след като руснаците превзеха кметството  Блинкен отправи послание с китара в ръка в киевски бар Блинкен отправи послание с китара в ръка в киевски бар Битката не е само за Украйна, но и за свободния свят, коментира той Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада Не е време за забавления, отсече кметът на Тел Авив и отмени гей парада В последните години гей парадът събира над 300 000 участници
Доц. Наталия КИСЕЛОВА Доц. Наталия КИСЕЛОВА Промените в Закона за хазарта не бяха приети по правилата на Конституцията Виц на деня Виц на деня Млад тираджия слиза от камиона и пита стария:
- Защо като слизаш от кабината, риташ гумите на камиона?
- Да ми се отлепят топките.
Виц на деня Виц на деня - Докторе, в депресия съм!
- Най-доброто лекарство е да се потопите в работата си!
- Ама докторе, аз карам лайнарка...
Статус във фейсбук Статус във фейсбук Безалкохолната бира е като сутиен на простора - най-хубавото го няма вътре.
Автори Флагмани
Маркетинг Екип
Анна Добрева
Специалист Маркетинг и реклама, Copywriter
Затвори