Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

60 години от спасяването на 20 пътници от леден капан край Малко Търново и спомен за един герой

Войниците за секунди улавят лодката за бордовите въжета, но един от редицата с уплаха стои на мястото си и не мърда
Ключови думи: малко търново, войници, мост, разрушен, загинал, христо божилов, иван гаврилов, автобус, потънал

Ледено студените морски вълни през февруари 1956 г. се надигат в Бургаския залив и с трясък начупват дебелата ледена покривка, като откъсват от сушата моста за Малко Търново и заливат оставащите 500-700 м до брега с бушуваща водна стихия. На моста викат за помощ около 20-ина пътници, останали заобиколени от ледени блокове.

Тревогата за тяхното спасяване достига до под. 70940 в града, където военният шофьор Иван Гаврилов извива камиона “Опел блиц” пред портала и един

взвод войници от сапьорния батальон натоварват една голяма и две малки десантни лодки,

сядат на пейките покрай канатите на камиона, а командирът – в кабината. Пускайки фаровете и натискайки клаксона, редник Гаврилов, родом от с. Първомайци, Горнооряховско, с голяма скорост се понася през града и стига навреме в “Комлука”, където е бедствието. Войниците, обучени как да действат в подобни случаи, мигновено отварят трите канати на камиона и бързо стоварват, надуват и подреждат лодките и греблата на брега, като се строяват пред тях в две редици. Командирът заповядва първата редица да подходи към голямата десантна лодка. Войниците за секунди улавят лодката за бордовите въжета, но един от редицата с уплаха стои на мястото си и не мърда. Тогава войникът Христо Божилов от втората редица го отстранява с ръка, затичва се и хваща последното празно бордово въже. Поднасят лодката на вода, сядат в нея по определен ред до бордовете и започват усилено да гребат към моста, като отстраняват по пътя си ледени блокове. Натоварени са и успешно транспортирани на брега първата група граждани, клекнали ниско в лодката, за да не я люлеят. Десантната лодка се отправя за останалата група. На връщане обаче голям леден блок удря лодката, тя силно се залюлява, пътниците се уплашват,

изправят се и се хващат за телефонните жици на повалени стълбове, като обръщат лодката – всички са в ледената вода

Давещите се и за сламка се хващат, но този път това са бордовите въжета – войници и пътници са успели да сторят това, като после старшината и войниците с плуване дърпат лодката и успешно достигат брега, а чакащите линейки натоварват вкочанените пътници и ги откарват в болницата.

В този момент шофьорът

Гаврилов вижда навътре в морето върху леден блок човек да маха с ръце и вика за помощ

Той грабва една малка лодка и с четири гребци матроси достигат до дрейфащия блок, смъкват скования от ледената вода човек, пострадал от стихията. Гаврилов съблича шинела си и го завива, след това с всичка сила започват да гребат, а времето се смрачава. С последни усилия успяват да стигнат до брега. Санитарите качват пострадалия в линейка, оказва се, че са спасили шофьора на автобуса.
Командирът преброява своите войници и съобщава, че липсва един, Христо Божилов,

който не успял да се хване за лодката и потънал във водата. След един месец го намират на нос Атия, изхвърлен от морето. Ковчегът с тялото е превозен до с. Горски Горен Тръмбеш, Горнооряховско, където Христо Божилов е погребан под тройния карабинен залп на съпровождащите го приятели войници начело с взводния командир лейтенант Тотков и редник Марин Камарашев от Лясковец.

За проявен героизъм и себеотрицание при спасяване на граждани от водната стихия на 16 февруари 1956 г. в гр. Бургас

редник Иван Атанасов Гаврилов е произведен в чин младши сержант и вписан в почетната книга на ЦК на ДКМС

с удостоверение № 279 от 11 май 1956 г. В същата книга е вписан и Христо Божилов за проявената от него жертвоготовност.

Странни са житейските обстоятелства – само ден преди произшествието бях изпратен от щаба на дивизията в Бургас да потърся в под. 70840 войник с оръжие за охрана на вагон с инженерни материали и взривове, като пътуването щеше да се извърши по влака от с. Подвис, Ямболско, до Бургас. Сапьорният и техническият взвод бяха на обучение извън поделението. Намерих само дежурните по рота, между които беше и редник Христо Божилов, когото поканих да дойде с мен. Той ми отказа, въпреки че майор Габровски предварително беше разрешил да стане замяна на постовете. И сега си мисля, че по друг начин биха се развили събитията с Христо, ако беше приел поканата, но той държеше да изпълни служебните си задължения по силата на вътрешния устав.

Така е, обречените на жертвоготовност могат да изпълнят дълга си, оставайки живи, или по стечение на обстоятелствата загиват. С този текст нека отдадем нужното уважение към подвига на живите и паметта на загиналите.
5
Коментара по темата
5.
Иван
02.02.2016 14:38:54
Смръзвам се само като го чета това нещо. И аз съм бил в казарма , но това си е героизъм ... Корави мъже е имало в България.. сега сме мухльовци..
4.
Няма значение
02.02.2016 08:25:13
До bai stavri:
Какво значение има дали си комунист, демократ или някакъв друг, когато си спасил 20 човешки живота?
Или е трябвало да оставят хората да умрат?
Браво на Флагман, че ни запознаха с това геройство.
Трябва повече човечност, а не да се превръщаме в изроди, оправдавайки се че някакви лоши комунисти са ни виновни (та комунизма го няма вече 27 години)...
3.
bai stavri
02.02.2016 07:55:31
Ако мине номера .., а той минава, избори ,референдуми за нищо . учебници , автомобини номера , лични документи , винетки .... маааай по брашнения чувал ... шом седи кротко.За да се пълни бездънния бюджет на общината.
Иначе кака ще имат пари да дават на цигани и какви ли не социални разходи

А иначе комунистите като първи тъпанари разграбиха държавното и после го разбиха и се видя каква икономика имаме.
А пак тъпите техни наследници ни папагалстват за евроценностите и как не ни трябвало държава и все по-малко държава.

Има ли по-тъпо и вредно от бузлуджанската измет.

И докога ще търпим тези противонародни БКП$та, ДПС-та и ГЕРБ-алета- само вредни и предателски изроди!
2.
българка
02.02.2016 06:25:14
По-често пишете такива материали.Децата ни завладени от безумна агресивност имат нужда от такива примери,за да бъдат истински качествени български граждани
1.
хязчна хзан хунзиэчхузниэхун
01.02.2016 21:39:10
СЪДБАТА Е НЕПОДКУПНА ...... ТЯ САМА РЕШАВА КАКВО ДА ПРАВИ .......( ЛАО ДЗЪ )
  Добави Коментар
Почина известен бизнесмен Светлозар Пенчев е собственик на пловдивски машиностроителни фирми "Триера" Почистиха коритото на реката зад централен плаж в Лозенец На територията на цялата община превантивно се почистват речни корита и дерета
4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома Пет са жертвите, а ранените са десетки Започва Страстната седмица Във всичко, което правим, трябва да бъдем водени от вярата в милостта на Господ
Типове поведение във връзката, подсказващи депресия Кои са знаците, че сте в депресия и това влияе на отношенията ви Делегация на "Хамас" е в Кайро за преговори за примирие Ще спрат ли кръвопролитията?
Защо Китай продължава да прави повече коли, отколкото има нужда? Въпреки свръхкапацитета политиците продължават да подкрепят производителите на автомобили Крупен обир на паркинг в Кърджали, апаши отмъкнаха 12 000 лв. от автомобил Извършителят е задържан чак в София
Кремъл отново предупреди: Ако бъдат иззети руски активи, ще има ответни действия Надеждността изчезва за една нощ заради едно глупаво, необмислено решение, посочи Песков  БГ шофьорите в Гърция влизат в затвора, ако направят това Присъда до 10 години зад решетките е предвидена в случаите когато при превишаване на скоростта е причинен смъртен случай
От какво е болен този певец Мистериозно заболяване мъчи Галин Първият ми съпруг ме подари на втория, призна тази певица Двамата баджанаци и до днес били близки приятели