Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Работим за превръщането на България в целогодишна туристическа дестинация

За първи път държавата планираме следващия сезон докато тече настоящия, каза съветникът на министъра на туризма Живко Табаков
Ключови думи: Живко Табаков, министър на туризма, съветник, министерство, сезон, лято,


Живко Табаков е роден в Бургас през 1977 г. Завършил е „Управление на хотели и ресторанти“, „Туризъм“ и „Международен Бизнес“.  От 1998 година работи в сферата на туризма. Управлявал и консултирал редица успешни компании. Съветник в Политическия кабинет на министъра на туризма. Член на Съвета на директорите на „Слънчев бряг“ АД. Заместник областен координатор и общински председател  на „Движение България на гражданите“ – Бургас.

- Г-н Табаков, Министерството на туризма съществува вече 9 месеца. Какво се промени за това време в сферата на туризма и имаше ли смисъл от обособяването на отделно министерство за този сектор?

- Със сигурност имаше смисъл, защото за България туризмът е приоритетен отрасъл. Няма как сфера, която се определя като приоритетна и по този въпрос има пълен консенсус, да няма свое министерство. Като човек, който идва от туристическия бизнес, винаги съм отстоявал тезата, че нашият бранш трябва да има директен канал за комуникация с държавата и се радвам, че най-после това се случи. Разбира се, само по себе си обособяването на отделно министерство няма да реши проблемите в сектора. Затова най-важната задача пред министерството е да изпълни със съдържание правомощията, които са му дадени, а защо не и да се опита да ги увеличи. Туризмът е всеобхватна сфера, в чието развитие играят роля множество институции. Например МВР трябва да осигури ред и сигурност за почиващите, министерството на екологията да гарантира чиста среда, здравното министерство да осигури достатъчно медицински персонал, регионалното министерство да осигури добри пътища и плажове, Министерството на културата да посочи атрактивни дестинации за културен туризъм, местната власт да предостави подходящи условия за развитие на туризма и да бъде в непрестанна комуникация с централната власт по този въпрос. Отделно от това трябва да се води непрестанна комуникация с бизнеса и браншовите организации. Затова Министерството туризма едновременно е и инициатор на политики, и посредник между различните институции и браншови организации. Това е много отговорна задача, още повече, че заедно с изпълнението й, ние в движение изграждаме и административния си потенциал, защото министерството ни е само на няколко месеца.

- Какво постигна екипът на Министерството на туризма до тук?

.- Мисля, че за по-малко от година беше направено много. Не го казвам, защото съм част от екипа на министър Ангелкова, а защото е факт. Най-важното е, че сме на път да обърнем посоката на мислене за развитие на отрасъла, която съществуваше до момента. Досега държавата действаше на парче, реагираше според ситуацията и често вървеше след събитията. За динамичен отрасъл, какъвто е туристическият, този подход много често водеше държавата до безпомощност и бизнесът не можеше да разчита на истинска подкрепа. От това, разбира се, страдаха най-вече потребителите на туристическите услуги. Идеята оттук нататък е да се разчита на сериозно планиране, да се преследват краткосрочни, средносрочни и дългосрочни цели и в крайна сметка, през Министерството на туризма, държавата наистина да създава условия за развитие на туризма. За пръв път в сектора работата за следващия летен сезон е започнала, докато тече настоящия. Този подход  да рекламираме следващия сезон  докато тече настоящия, трябва да бъде утвърден и тенденцията е да се мисли и планира  дори за две години напред. За пръв път, половин година по-рано, беше приета Националната програма за туристическа реклама, което ще ни позволи още от септември да започнем да рекламираме Лято 2016 година и да правим постъпления за 2017 година. Успоредно с това работим и за Зима 2016-2017 година. Вече са планирани участия в над 40 международни туристически изложения през 2016 година.
Не са пренебрегнати и редица други маркетингови и пиар дейности като журналистически и експедиентски турове, които също са заложени в плановете ни за действие. Истината е, че досега в сектора е липсвало адекватно планиране и истинска борба за всеки турист. С мерките, които прилагаме, се надяваме до две години България да се превърне от дестинация, която се предлага само  когато някой попита изрично за нея, в желана дестинация, която се предлага наравно с дестинации като Турция, Гърция, Испания и Хърватска.

- Летният сезон е в разгара си. Какви са вашите наблюдения - успешен ли ще бъде той?

- Труден и непредвидим е. През последните две седмици има значително раздвижване, като навсякъде курортите са абсолютно пълни в голямата си част. Все още обаче се наблюдава средно около 20 процента спад на чуждите туристи с цел почивка и ваканция. В тази посока месеците май и юни не бяха много успешни. За сметка на това обаче се увеличават туристите с цел гостуване. Този тип туристи харчат по-малко пари, защото не плащат за хотел, а спят при приятели или в собствен апартамент.  Очаква се до края на годината да отчетем и 30 процента спад на руските туристи, дошли на морски туризъм с цел ваканция и почивка. Това означава, че ще имаме около 130-150 хил. руски туристи по-малко. Добрата новина е, че имаме голямо раздвижване на пазара за юли и август, особено от Русия, но не само. Според някои руски туроператори България вече е в топ 5 на желаните дестинации. Дано с този интерес от последните седмици да намалим спада, който регистрирахме преди това. Имаме увеличение и на германските туристи. Наблюдава се намаляване на броя на гръцките туристи, което по всяка вероятност е продиктувано от сложната обстановка в южната ни съседка. Това обаче се компенсира от повече български туристи, които отменят своите почивки в Гърция и се насочват към България.
В момента браншът разчита най-вече на гости от Европейския съюз – германци, гърци, румънци, поляци, британци. Те продължават да идват и запълват най-вече хотелите с  4 и 5 "звезди". Изключително важно е обаче да върнем доверието на българските туристи. За нас те са основен приоритет и в краткосрочен, и в дългосрочен план. На второ място ще се стремим да развиваме пазара в съседните на България държави – Турция, Гърция, Румъния, Сърбия и Македония. Третият пазар, който ще атакуваме активно, е този на държавите от Европейския съюз. В по-дългосрочен план ще се стремим да привлечем повече туристи от Китай, Индия, Япония, Южна Корея и Близкия изток. Ориентацията ни към тези далечни пазари ще отнеме време, но сме започнали да действаме още от сега. В тази посока имаме амбицията да създадем общ продукт със съседните държави, защото туристите от далечни дестинации идват, за да видят повече от една страна в съответния регион. Пиковите периоди за пътувания на индийските туристи в Европа са от април до юни и от октомври до януари, а това са мъртвите месеци за нашия туризъм. Ако успеем да реализираме идеите си, тези пазари могат наистина да ни превърнат в целогодишна туристическа дестинация. За нас целева група са платежоспособните индийски туристи, които пътуват на далечни дестинации. Основно това са корпоративните туристи. За добре свършена работа компанията ги изпраща на ваканция. Корпоративните туристи харесват обиколните турове, Черноморието ни, богатите възможности за петзвездни хотели в България, защото те почиват само в такива. България има огромен потенциал със СПА услугите и голф игрищата. Огромно значение за привличане на високоплатежни туристи от Индия ще окаже и интересът на Боливуд към България. Това е най-сигурният начин за безплатна национална реклама.
Разбира се заедно с развитието на нови пазари ще се стремим да поддържаме и увеличаваме пазара в Русия, страните от ОНД и прибалтийските държави, който е основен за нас. Заедно с това ще развиваме рекламата със страни като Казахстан, Азербайджан и Молдова, в които има голям туристически потенциал.
Над всичко това обаче стои усилието на министерството да прекрати контрапродуктивната практика с рекламирането на туристическия сезон паралелно с неговото протичане. Това е първата крачка към следването на утвърдените световни тенденции в областта на туристическото маркетиране и прекратяването на дългогодишния хаос в българската туристическа реклама.

- Какво ще спечели  морският ни туризъм от мерките, които предприема и предстои да предприема вашето министерство?

- Българското Черноморие е пряко свързано с развитието на туризма, така че ако успеем да създадем добри условия за развитие на този сектор, то със сигурност те ще бъдат усетени най-напред от бизнеса и хората на морето. Моята най-голяма цел е във възможно най-кратък период от време и  Бургас да се превърне в целогодишна туристическа дестинация. Убеден съм, че града има огромен потенциал за това. Това може да се развие приоритетно само чрез много добра комуникация между министерството, местната власт и бизнеса. Тези три фактора трябва да действат в една посока и да се координират помежду си, за да има видими резултати. Тук обаче ще акцентирам върху местната власт, която трябва да бъде водеща в този процес. Министерството може да помага, но няма възможност да се ангажира цялостно с развитието на един конкретен регион, защото би трябвало да мисли за цялото.
11
Коментара по темата
11.
Пламен Димитров
29.07.2015 13:21:07
Като гледам, тролчетата се изказаха и май вече е време да се каже нещо по същество, а то е, че за мен е ясно следното: Вече има министерство на туризма и то прави опити да се анализират и решават проблемите. Пожелавам им успех. За Бургас и региона това е много важно и ние трябва да подкрепяме тези усилия. Който може да помага, да предлага нека търси контакт .... човека е от Бургас и съм сигурен че може да бъде на разположение. А за тези по долу, да попитам, Вие тоалетни нямате ли си? Защо там не си изхвърляте мърсотииките?
10.
:)))
28.07.2015 22:28:59
Вицът нa годинaтa! Добре, посмях се.
9.
Георги
28.07.2015 17:18:18
Така добре работите че сезона е наполовина по слаб от предния ако продължите в същия дух догодина сезон няма да има
8.
Жорж Български
28.07.2015 14:31:39
Аз не съм чувал някой да изгаря от желание да идва целогодишно във вятърна циганска София.
Но съм чувал за компании които търсят инженери и програмисти.
Ето такава трябва да е България, страна на техниката и индустрията, а не на глупости и чикии, слаби туристи и приказки дето никога няма да то нахранят семейството.
7.
Бай Хуй
28.07.2015 13:10:18
Значи на туристите от Русия, благодарение на които все още съществува понятието "български туризъм", ще им кажем - майната ви, ние сега ще привличаме туристи от Индия, Китай, Корея, Таджикистан, Буркина Фасо и не на последно място Танганайка! Браво! Одобрявам!
6.
venci
28.07.2015 13:07:01
България е целогодишна дестинация въпреки усилията на хора далеч от турима да я провалят.
5.
Бранш
28.07.2015 12:22:04
Всички хейтъри по долу може да мълчите, защото нищо неразбирате от туризъм, а от такива, като вас сме докарали до тук България. За таз позиция на министерството се казва Браво!
4.
Атанас Дернев
28.07.2015 12:13:09
Необходимо е само държавата да бъде такава и да осигури ред, законност, сигурност и прозрачност, когато го прави. Много е просто и толкова много невъзможно за Бг на този етап. А и само господ знае, колко още години ще е невъзможна задача. Всичко останало е само приказки, които нямат нищо общо с реалността и не на място. Както и хората, които ги приказват. А те и затова ги приказват. Все пак като си лапнал баницата трябва и да благодариш. А празните приказки вършат най-добра работа. Така си осигурява и достъп до друга, сигурно и по-голяма баница, както показва и действителността. Още повече, че Бс си има много реален пример в борда на пристанището си.
3.
*********
28.07.2015 12:10:07
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни или обидни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
2.
ГАД ЗМЕЕВИ
28.07.2015 11:38:40
ЖИВКО, ПРИЯТЕЛЮ........ РАЗБРАХ ВСИЧКО ОТ СТАТИЯТА , РАБРАХ , ЧЕ СИ МЛАД НАХЪСАН ЗА РАБОТА ЧИНОВНИК ...?... НО НЕ РАЗБРАХ КОГА ИМАШ ВРЕМЕ ДА БЪДЕШ.....СЪВЕТНИК В КАБИНЕТА НА МИНИСТЪР ,....ЧЛЕН НА СЪВЕТА НА ДИРЕКТОРИТЕ НА СЛЪНЧЕВ БРЯГ ,....КООРДИНАТОР НА ДВИЖЕНИЕ, АФЕРИМ , МАШАЛА .........АКО ВСИЧКИ БЯХА КАТО ТЕБ .........
1.
морски
28.07.2015 11:33:04
Царвул,като затваряте пътища ли ще докараш туристи бе? Излез малко от кабинета си и виж какво става в България,канцеларски плъх. Не работиш, а се правиш, че работиш, за да си оправдаеш заплатата!
  Добави Коментар
9 качества на мъжа, в който си струва да се влюбите Ето кои са те, запомнете ги, дами 10 неща, които всяка жена заслужава от мъжа до себе си Връзките са вълнуващи и не могат да са изцяло безоблачни, но могат да ни карат да си казваме, че има смисъл да продължаваме с партньора, когато...
Злато и сребро за България от Европейското по бокс за жени  Светлана Каменова стана шампион, а Златислава Чуканова - вицешампион Според зодията: Как да се преборите с пролетната умора? Начини да се измъкнете от летаргията най-бързо
Рецепта за козунак със сушени плодове по стара бабина рецепта Страшно вкусен  Социален център – Бургас с благотворителен щанд на Флората Там може да намерите сувенири - картини с декупаж и батик, книгоразделители, поставки за чаши, предмети от глина и др.
Партньорът ви ще е доволен: За да подобрите сексуалния си живот, трябва да подобрите храненето си Водещи диетолози споделят какво трябва да купите и ядете в навечерието на важна среща или гостуване За втори шанс: Слагат такса матура Таксата ще се плаща за всеки изпит, на който зрелостникът реши да се яви повторно
Как да засилим метаболизма си преди лятото Може да ви помогне за отслабване, подобряване на енергията и общото здравословно състояние Шок за „акулите“! Реми с Лудогорец II ги закопава в битката за спасение Със спечелената с голяма мъка точка от мача в Бургас футболистите на „Черноморец“ не успяха да дръпат в битката със Спортист, а им предстои дерби в Своге
Дезинформационна кампания внушава, че учебник по български рекламира еднополовите бракове Фалшивата новина е споделена близо 300 пъти за няколко часа, придружена е от злостни коментари Лъжливи туроператори с почивки за празниците плъзнаха в нета, не се връзвайте От Министерството на туризма са провели за ден 8 автобуса за Турция, 2 от тях не са имали редовни документи за превоз на пътниците