Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: Историята на теснолинейката Ахтопол-Бродилово-Кости

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно.
Ключови думи: теснолинейка, социализъм, ахтопол
В своята многовековна история Ахтопол (Агатополис) е град-пристанище на Североизточна Странджа. Известен е от древността и търгува с градовете на Елада, Рим и Византия, с Венеция, Генуа, Цариград и всички пристанища по Черно море. Внесените по море стоки се пренасят към вътрешността на Странджа чак до градовете на Източна Тракия по път, прокаран по долината на р. Велека. По тоя път векове наред пристанището на Ахтопол получава и изнася на външния пазар ценна дървесина, добита от странджанските гори.

През 1913 год. Турция отстъпва на България земите между Атлиман, Караман баир и по долината на Резовска река до с. Резово като компенсация за отнетите имоти на тракийците от Източна Тракия. Голямото горско богатство на тези земи привлича вниманието на търговците Кубарелов, Кирмикчиев и др. Те наемат участъци, предимно нискостеблена гора, и ползвайки незаетата работна ръка, започват производство на дървени въглища. Те са много търсени на турския пазар и носят огромни за времето печалби. Това не убягва от разузнаването на големите търговски дружества и още през 1926 год. се създава Английско-българско акционерно дружество. То получава право от българското правителство на премиера Ляпчев да ползва на концесия за 40 години горите в района на градовете Търново и Василико, по-късно и гората между р. Велека и Резовска река.



Тази постъпка на правителството предизвиква огромно недоволство от страна на населението в Странджа, вече организирано в малки горски кооперации. В протести срещу концесията се включват странджанските и много горски кооперации от цялата страна. Докато кооператорите протестират, концесионерите планират построяването на теснолинейката от Ахтопол до Каръмлък (Тъмна река) и подобряване на пристанището в града. Изготвени са проекти и е набелязано трасето. Масовите протести принуждават правителството да отмени концесията. Теснолинейката и пристанището остават само в плановете на дружеството.
През 1929 г. Илия Бояджиев обединява всички горски кооперации в Странджански Горски Кооперативен Съюз (С.Г.К.С.) със седалище град Василико (Царево). Със съдействието на С.Г.К.С. и депутата Димитър Янев планираното за Ахтопол пристанище се построява във Василико. При освещаването му през 1935 г. в присъствието на цар Борис, Василико се преименува в Царево.


Случаят с концесията е забравен. Извозването на въглищата става по познатия вече начин – с биволски и волски впрягове по временни горски пътища до крайбрежието. Единствено пътят Бродилово – Ахтопол е подобрен като коларски и скъсен до 6 км. Пазарът на въглища често се променя поради кризи. Продукцията се трупа на големи куптори по скелите, те залежават по пристанището на Ахтопол. Макар да ги покриват с цигли, ерозията не ги пощадява. Качеството им се влошава с всяка измината година. Продадени са на загуба до 1946 г.

През 1946 г. се пуска слух, че ще се строи теснолинейка от Ахтопол до Карамлък (Тъмна река) по долината на река Велека. Кой я е планирал, така и не се разбира. Навярно са използвани проучванията, направени от концесионерите през 1926-27 г. Следващата година започват изкопните работи от Ахтопол към Кости. Работят трудоваци. От Тъмна река към местността “Качул“ по трасето работи младежка бригада. Остава нетрасиран участъкът Кости-Качул.

До 1952 г. релсите са поставени до Попова лъка – местност между Бродилово и Кости. По готовата линия се транспортират предимно дърва и минни подпори до пристанището на Ахтопол. Пристанът е удължен и на него могат да пристават до три кораба едновременно. Композициите от 6 до 8 вагона пренасят дървата и материалите до самите съдове по релсов път. Работи се денонощно.

Машинистите от Ахтопол – Димо Атанасов и Тодор Митринков, и тези от Бродилово – Димитър Морфов и Яни Мавров, карат композициите на две смени. Към експлоатацията работят още Желю Сотиров – монтьор, и Атанас Боруджиев – ковач. Спирачи са ахтополците Атанас Бурналиев и Христо Мухтаров. По поддръжката са назначени по 6 човека от Ахтопол и Бродилово. Бригади от по 10 човека товарят и разтоварват материалите. Началниците по експлоатацията се сменят често. Последният, който подписва ликвидирането на линията, е Атанас Касабалиев.

До 1952 г. се построяват две малки гари в Ахтопол и Бродилово и голяма сграда на лесничейство в Ахтопол. От началото на строителството до 1952 г. за заплати на работниците по строителството и експлоатацията са заплатени над един милиард лева (по курса на 1952 г.).

За Мичурин (новото име на Царево от 1950 г.), построяването на теснолинейката е неизгодно. Партийно-административното ръководство по всякакъв начин се опитва да го спре. Когато линията достига до Кости, по-нататъшното полагане на релсите е преустановено. Продължава експлоатацията на теснолинейката в този незавършен вид. Промените в партийните и административни ръководства на страната през 1956 г. и определянето на Мичурин като микрорайон се оказват фатални за съществуването на теснолинейката. Ръководството на Мичурин издейства да се построят шосетата Кости – Българи – Мичурин и Бродилово – Мичурин, мотивирайки се, че камионният превоз е по-изгоден.

Малките дъскорезни фабрики в Бродилово и Кости са ликвидирани. Не се построява и планираният за Ахтопол дървообработващ комбинат. Създават се в Мичурин ДИП – Държавно индустриално предприятие и камионна база – ДАА. Строена в продължение на 10 години, теснолинейката е ликвидирана за 3 (три) месеца! Машините, вагоните и релсите са изнесени от същото пристанище, от което са внесени. Остава само чакълът по опустялото трасе.
6
Коментара по темата
6.
иванов
24.09.2014 15:22:32
Изгодно е бившата теснолинейка да бъде възстановена по много причини, едната от които е контролът върху изсичането и транспорта на дървесината
5.
Още въпроси
24.09.2014 13:21:58
Защо в чужбина се прави релсов транспорт до всяко едно селище?
Наближава зимата. Сметнете колко пари се дават за да се осигури връзка по засипаните със сняг пътища, за да не останат тези селища откъснати от света?
4.
сашко
24.09.2014 12:00:22
Ех спомени от соца -не само влак щеше да има ами и доган боко и серго щяха да копат с кирките на линията кадеси Тодоре да ни видиш сега ех
3.
koleto75
24.09.2014 11:38:59
tova 6te6e da bade super proekt ako e napraven
2.
conko
24.09.2014 11:20:39
Един бърз влак сл.бряг-бургас-царево решава всичко интерес обаче нямат рейсаджии ,таксиджии а сигорно и катаджии.интересно е че път има до поморие но бдж тласкана към изкуствен фалит го затвори нямала интерес
1.
Въпроси?????
24.09.2014 10:45:59
Какво пречи и сега да се направят тези връзки?
Защо протестиращите хотелиери искат само пътища? Имат ли къде да ги сложат тези автомобили, които евентуално ще отидат при тях?
Защо всичко трябва да е в пътища, автомобили, замърсен въздух, задръствания, шум, смърт...?
  Добави Коментар
Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Генерал-майор Вадим Скибицки, заместник-началник на ГУР, коментира ситуацията пред списание "Икономист" Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите В другата среща от турнира Фиорентина се справи с доста мъка на свой терен с белгийския Брюж с 3:2
Избягвайте местата с бръшлян и високи треви, пълно е с кърлежи! Кърлежът хапе там и се напива с кръв, където е най-тънка кожата – сгъвките на краката и ръцете, ингвиналните гънки, каза проф. Кантарджиев Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак  Насочени били срещу Тел Авив
Разпети петък e, вярващите не пият днес дори и вода Камбаните ще забият траурно след опелото Христово Венелин Венков напуска „Ку-Ку Бенд“ Слави Трифонов ще търси нови барабанист и певица с конкурси
Володимир Зеленски разкри как ще принуди Русия да преговаря за мир По думите му Кремъл ще се опита да направи всичко по силите си, за да разстрои провеждането на предстоящата среща в Швейцария  Петте малки тайни на щастливата връзка Никога не изневерявайте на себе си
5 неща, които карат мъжете да се отдръпват Мъжете следят за това дали имате общи интереси и хобита Май ще е прекрасен за 4 зодии Вижте кои са късметлиите
Рецепта за печено халуми с боровинково сладко Изключително лесна, но толкова вкусна и ефектна рецепта Кой ви каза, че тези храни са вредни - всъщност са здравословни Ето кои са те