Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: Чакаш цели 10 години, за да си купиш Лада (СНИМКИ)

БМВ по времето на социализма. Баварският автомобил продължава да е мечта на почти всеки младеж в ж.к. "Меден рудник"
Ключови думи: соц коли, ретро коли, мерцедес
По времето на социализма за покупка на лек автомобил се е чакало десетина години, като по улиците са шествали лади, москвичи, вартбурзи и трабанти. За някои по-непретенциозни марки автомобили като “Застава”, ‘Трабант”, “ЗАЗ”, “Шкода”, полски “Фиат” в повечето случаи е нямало ред и са се закупували свободно. Волгите са били резервирани за партийния елит, а западен автомобил е можело да се купи само с валута от “Кореком”, пише Соц.БГ.

Според отчетите на ДСО „Мототехника” - държавната компания, която по това време държи монопола върху търговията с коли, в края на 80-те години на миналия век са се продавали по 40-50 хиляди нови автомобила годишно. В числото влизат 20-30 хиляди лади, около 15 хиляди москвича и по 5000-6000 вартбурзи, шкоди и трабанти.

В края на развития социализъм една лада струва 8500-10 000 лв. в зависимост от модификацията. При това първоначално се е правела вноска от 1500 лв., срещу която се получава номер. Парите са стояли на безлихвена сметка, а хората са чакали “да им излезе номерът”. Дори е имало традиция, когато се роди син или внуче, да му се прави вноска за кола и това допълнително е увеличавало броя на чакащите.

Понякога накрая хората са нямали пари да купят колата и са си продавали номерата.
Най-дълго се е чакало за “Лада”, около 10 години, понякога и повече. А по обясними за тогавашните времена причини, “Лада” втора употреба се е продавала по-скъпо от нова. Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 год. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария, лек автомобил "Москвич-2140" е струвал 6400 лева, лек автомобил "Трабант" - 5660 лева, лек автомобил "Волга" - 11860 лева. Бленуваната от всички “Лада” между 1983-1986 год. струва около 5-6 000 лв, а по същото време в Европа струва 10 000 западно-германски марки. През 1988/89 година “Лада 2107”е на цена 8000 лв. Цената на шофьорския курс, за който записването също е ставало чрез чакане е струвал 220 лв.

Вижте цените на западните коли в Корекома:









През последните десетилетия пазарът у нас претърпя пълна промяна, като западните автомобили тотално изместиха соцвозилата. Вече за покупка на кола не се чака. Най-купувани днес у нас са марките “Тойота”, “Пежо”, “Рено”, “Форд”, “Дачиа” и др. Търговците на нови автомобили дават щедри отстъпки. По автокъщите в страната сега има не по-малко от 200 000 коли. Но символична част от тях - под 14 000, са нови, останалите са употребявани. Пазарът на нови возила у нас е твърде ограничен.

Ето и ретро снимки на култови западни модели коли от социализма:




1
Коментара по темата
1.
Соц
12.07.2014 11:12:01
Поне тогава въздуха беше по-чист и нямаше кретенимутро- батки да блъскат народа
  Добави Коментар
Най-големите скандалджии в зодиака Скандалите и свадите с тези зодии са вързани в кърпа Рецепта за агнешко с кисело мляко Един от шедьоврите на българската кухня
Акула изплува на плаж в Бургас (СНИМКА) От близко заведение са съдействали, за да бъде върната акулата обратно в морето Експерти дават съвети как да спрем да мислим прекалено много и да се тревожим Тревожността е бич на нашето време и психолозите обръщат все повече внимание на преодоляването ѝ
Тази тв водеща се прояви с нов гаф в ефира, заекна и не успя да прочете текста си Цънцарова вече не се справя добре със задачите си  Марихуаната става нискорисков наркотик в САЩ Досега спадаше към категория едно, включваща хероин, екстази...
Пациентка отиде на преглед, оказа се умряла Жената останала в шок, била "мъртва" от месеци Майката на тази силиконка категорична: Преди пластичните операции беше по-красива! Екатерина отглежда дъщеря си след загубата на татко й - ливанеца Абдул Гани. Той бил банкер и тъкмо на него двете жени дължат охолния си живот
Ето какво ще ядат спортистите на Олимпиадата в Париж Разкриха какво ще включва менюто им Защо не бива никога да оставяте дамската си чанта на пода Чанта, оставена на пода от гост, може да доведе до разорения стопанина
Бунт в "Икеа" и "Метро" Германският синдикат "Ферди" (verdi) започна общонационална стачка в секторите на търговията на дребно и едро в Германия Отстраниха депутата със самолетите, вече не е част от Продължаваме промяната Стоян Георгиев вече не е част от партията и всички ангажименти, които би поел от името на ПП, няма да са легитимни, съобщиха от ПП