Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си

Ключови думи: Жюстин Томс, Етиен Янев, новини, пазаруване, еврозона, спестявания

Маркетинг експертите Жюстин Томс и Етиен Янев анализираха за БТА тенденциите в коледното пазаруване, ефекта на инфлацията върху бюджета за подаръци и промените в поведението на потребителите през последните години. През 2025 г. маркетинг тенденциите при коледното пазаруване в България показват интересен хибрид между традиционния консерватизъм и бързото адаптиране към западните дигитални инструменти, каза доц. д-р Жюстин Томс, специалист по маркетинг, онлайн предприемач и преподавател. У нас пазаруването на подаръци за Коледа често е семейно - купуват се големи електроуреди или други семейни придобивки и това се случва още около черния петък.

Докато тенденцията в Западна Европа е бюджетите за коледни подаръци да спадат средно с около 10%, то у нас се заделят по-сериозни суми, допълни Томс. По думите ѝ бюджетът за храна по празниците у нас е по-голям от този за подаръци, а това се използва смело и при маркетинговите кампании на брандовете. Хората пазаруват повече по Коледа, защото тогава получават бонуси и искат да посрещнат празниците с по-пълна къща.

"Тази година българите пазаруват още повече и заради наближаващото присъединяване към еврозоната. От страх да не загубят парите си, бързат да ги обърнат в стока", уточни Жюстин Томс. Тя допълни, че предизвикателствата по време на коледното пазаруване в условия на инфлация са собствените страхове на потребителите и импулсивното купуване без достатъчно критично мислене, предпазни мерки и познания за онлайн кампаниите на недобронамерени хора, представящи се за търговци. Според маркетолога най-често допусканият пропуск от страна на бизнеса по Коледа е липсата на маркетиране по време на празниците.

"Това мълчание обикновено струва скъпо, а отсъствието на коледни оферти, специални промоции, които да са анонсирани към аудиторията отрано, също е голяма грешка", каза Жюстин Томс.

По нейните думи, когато работят добре, маркетолозите не предвиждат, а формират търсенето и поведението на потребителите. Големите производители на традиционни коледни артикули, като шоколади, вино, дрехи и козметика, започват подготовката за следващата Коледа веднага след началото на новата година. Промоциите, вкусовете, каналите и посланията са готови още в началото на лятото, което позволява да се създаде търсенето и да се породи желанието у потребителите, допълни Томс.

"Глобалните тенденции отместват локалните, а локализацията става лесно с генерирано с изкуствен интелект съдържание. Съществува умора от претоварването на социалните канали с различни кампании и предложения, но персонализираният маркетинг е този на бъдещето, който предстои да бъде доразвит и прецизиран, за което изкуственият интелект ще помогне значително", каза още Жюстин Томс.

Тя отбеляза, че инвестирането единствено във Фейсбук или в Инстаграм е скъпо и неефективно, особено за малките бизнеси, а по-важно е изграждането на собствена база данни, познаването на клиентските нужди и поддържането на автентична, ненатрапчива връзка с добавена стойност в обслужването. "През последните години наблюдаваме преход към "хибридно пазаруване" - хората проучват онлайн, но често купуват във физическия магазин или обратното.

Най-голямата промяна е във времевия диапазон, защото Коледа вече не е само през декември и благодарение на черния петък пазаруването започва още през ноември", каза Етиен Янев, експерт по дигитален маркетинг и преподавател. Основното предизвикателство пред българските потребители по време на инфлация е спадът в покупателната способност. Хората са много по-чувствителни към цените и правят внимателно сравнение между търговците. Наблюдава се и скептицизъм към „фалшивите“ намаления, а стремежът да се запази качеството на празника с ограничен бюджет води до по-малко, но по-премислени покупки, допълни Янев. Маркетолозите вече не разчитат само на демографски данни, а използват история на покупките от минали години и поведение в сайта, представителни проучвания, AI анализи за прогнозиране на пиковете в търсенето на базата на машинно обучение, посочи Янев.

Най-отчетливите маркетинг стратегии този коледен сезон са насочени към интеграция на онлайн и офлайн каналите, превръщане на социалните мрежи в директни канали за продажба, добави Етиен Янев. Той отбеляза, че в България все още цената и отстъпката са водещи, докато в Западна Европа се набляга повече на устойчивост и етично производство. Като най-допускан маркетинг пропуск Янев посочи логистичната неподготвеност и лошата комуникация, както и използването на едни и същи клишета и стокови снимки, които не отличават бранда в шумната среда. По думите му хората пазаруват повече по Коледа заради комбинация от психологически и социални фактори - очакването на празника и самият акт на купуване стимулира допамина и създава усещане за щастие. Едновременно с това покупките често се възприемат и като награда за положените усилия през изминалата година, посочи той.

"За да подобри резултатите си от коледните продажби, малкият бизнес трябва да заложи на силно обслужване и лично отношение, да подчертае своята уникалност и история, да си партнира с локални микроинфлуенсъри с лоялна аудитория и да бъде подготвен с атрактивни решения за клиенти, които пазаруват в последния момент", каза още Янев.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Нова ера на зарядните устройства Смартфоните и лаптопите ще разполагат с един общ порт Новите съседи се завръщат, Амадор е успешен бизнесмен Най-новият 16-и сезон стартира у нас на 28 декември (неделя) и ще се излъчва всяка събота и неделя от 20:00 ч., превръщайки България в първата страна, в която епизодите ще дебютират международно
Наш 70-годишен околосветски пътешественик счупи мачта На помощ се е притекъл корабът на Българския морски флот "Странджа", който е пътувал към столицата на Уругвай Монтевидео Грипът настъпва, яжте кисело зеле и туршия Това е съветът на проф. Кантарджиев
Гроздоберачката от двулевката си отиде в нищета На 81 години почина Кина Гърбова, чийто образ красеше соцбанкнотата Румен Гайтански разпродава всичко в България и се изнася от страната Според източниците Гайтански вече дори е напуснал България и трайно се е установил в Базел, където притежава просторно имение
Мъж се задави с десерт и почина на коледната трапеза Когато сервирали традиционния италиански коледен сладкиш, панетоне, той си взел малко, но изведнъж не можал да диша Чирозът на стана по-скъп от калкана: Цени до 45 лв. за кг на рибната борса в Бургас Цената на чироза е повишена, защото по принцип за сушенето и веянето на риба се изисква труд и майсторлък
Експерт съветва как да се движим безопасно в снежна и заледена обстановка Извадете ръцете си от джобовете! Умерен ръст на жилищните цени в България през 2026 г.: Как еврозоната променя пазара Дори и предлагането да се повиши, то няма да изпревари търсенето, тъй като няма предпоставка за по-ниски доходи, а напротив – купувачите ще се стремят все повече да  подобряват качеството си на живот
Регистрационните таблици в София - от „С“ до „ОХ“: Как стигнахме до края на азбуката Въведени са нови буквени комбинации с допустими символи за сериите на автомобилните табели Заради еврозоната българите пазаруват повече. Страхуват се да не изгубят парите си И бързат да ги обърнат в стоки