Как да обясним на децата промяната на валутата
Играта на магазин у дома е един от начините родителите да обяснят практично на най-малките деца промяната на валутата, която влиза в България от 1 януари 2026 г. С магазин в евро децата ще свикнат с новите монети и банкноти, и тяхното пресмятане. Това заяви за БТА финансовият експерт и консултант Наталия Тодорова във връзка със смяната на лева с евро. Сега е добър момент да направим заедно с децата нова касичка в евро, каза също тя. Можем да измислим и общо семейно предизвикателство за спестяване.
Тодорова съветва родителите да отделят време за темата, защото за децата е по-трудно и абстрактно да си представят, че преминаването към еврото не означава загуба на стойност, а нова „мерна единица“ за парите. „За най-малките по-малкото число естествено се възприема като по-малка стойност, затова може да има притеснение от рода „Сега ще ми вземат половината пари от касичката“, даде пример експертът. Тя добави, че е полезно да се използва конкретен и разбираем пример: „Можем да сравним с дължината - ако една стая е широка 3 метра, това е близо 10 фута. Стаята не се е уголемила магически - просто я измерваме по различен начин“, каза Тодорова.
Децата учат най-добре с реални ситуации, а общите игри и малките семейни предизвикателства могат да подпомагат в изграждането и на други важни финансови умения: планиране, спестяване, разпределяне на разходи, избор между нужди и желания, и постепенно осъзнаване на стойността на парите като инструмент за постигане на цели, обясни екпертът.
При най-малките е важно да покажем как изглеждат новите пари, да разгледаме заедно монетите и банкнотите, за да се чувстват уверени и спокойни, че ги разпознават, да пресметнем с детето какво може да си купи с джобните или с парите от касичката, да разгледаме реалните цени в евро и лева в магазина или в сайта за играчки, съветва Наталия Тодорова.
Преходът към еврото е подходящ момент семействата да въведат важни финансови уроци у дома, използвайки любопитството на децата, коментира Тодорова. Джобните пари са първият личен бюджет на детето, напомни тя и обърна внимание, че даването на джобни може да стане директно в евро от началото на Новата година, което ще бъде улеснение за детето.
Пазаруването заедно и четенето на етикетите с двойно обозначение също е подходящ начин децата да разберат стойността на парите, да видят разликата между това, което искат да си купят и възможностите спрямо бюджета, с който разполагат, обясни специалистът.
При по-големите деца смяната на валутата открива възможност за разговори на по-сложни теми като инфлация, спестявания, инвестиции и финансово планиране, които често остават неясни без семейно обсъждане, обясни Тодорова.
Тя смята, че това е добър момент родителите да прегледат и собствените си финансови навици. Независимо дали говорим за левове, или евро, разумното разпределение на бюджета, спестяванията и инвестициите остават ключови умения, каза експертът. Вгледани в цените в магазина, забравяме че инфлацията касае не само разходите ни, но също и нашите спестявания. Време е да се замислим как ги управляваме и дали парите ни работят за нас, съветва Тодорова.
Семействата трябва да внимават и с психологията на числата, споделя тя, тъй като по-малките цифри в евро могат да създадат усещане за „по-леки разходи“. Воденето на бюджет в евро помага за по-добро планиране и по-бързо свикване с новата мерна единица, съветва още Тодорова.
Според финансовия експерт е възможно за някои деца да е по-трудно и да проявят един вид привързаност към лева, тъй като често малките свързват стойността на парите пряко с физическото им проявление. Трудна, но важна концепция, е да разберат, че стойността не се крие в самата монета или банкнота, а в това какво избираме да направим с нея, посочва Тодорова и съветва да оставим на детето да запази левче или стотинка като спомен, който намалява усещането за раздяла.
По отношение на учебния план и необходимите промени заради приемането на еврото Наталия Тодорова коментира, че допълнения и корекции е трябвало да се случат още в началото на настоящата учебна година, за да имат време учениците и семействата да се запознаят с темата, а часовете по Математика и Човекът и обществото да се използват ефективно за практическо обучение. Вместо това учебниците все още не са адаптирани, а задачите по математика в евро предстои да бъдат разработени, включително и изображенията на евробанкноти в учебните тетрадки, коментира тя. Макар темата за еврото да отсъства от учебното съдържание, въпросите на учениците са налице, смята Тодорова.
Добави Коментар