ЕК отстъпва от забраната на ДВГ, но с нови условия, които може да убият автомобилната индустрия
След силен натиск от индустриални и политически кръгове, Европейската комисия направи крачка назад от пълната забрана на двигателите с вътрешно горене (ДВГ) след 2035 г. Вместо това, новото предложение, обявено на 16 декември, допуска известна гъвкавост - но според експерти, тя е само на хартия.
ЕК вече няма да настоява за 100% намаление на въглеродните емисии от новите модели, а ще изисква снижаване с 90% спрямо нивата от 2021 г. Това на пръв поглед отваря врата за хибридни и плъг-ин хибридни технологии да останат част от бъдещето. Но добавените изисквания поставят толкова много пречки, че според анализатори това е „отстъпка с примка“.
Сред тях:
-
Производителите трябва да компенсират оставащите 10% емисии чрез използване на зелена стомана и синтетични горива - технологии, които все още са ограничени и скъпи.
-
Новите правила налагат максимално използване на компоненти, произведени в ЕС, което изглежда патриотично, но според индустрията ще направи европейските автомобили неконкурентоспособни спрямо корейски и китайски модели.
„Онова, което изглежда като отваряне на правилата, е задръстено с толкова много препятствия, че рискува да остане неприложимо на практика“, заявява Хилдегард Мюлер, президент на VDA (германската асоциация на автомобилната индустрия), в интервю за The Financial Times.
Къде е проблемът?
Анализаторите предупреждават, че този „компромис“ създава среда, в която инвестициите в хибридни технологии стават икономически неоправдани, а пълната електрификация - прекалено рискова и скъпа. Европейските производители се намират между два огъня: екологични изисквания и агресивна международна конкуренция.
Докато Китай вече доминира глобалния пазар на батерии и компоненти за електромобили, а САЩ залагат на мащабна държавна подкрепа, ЕС рискува да остане със затворен регулаторен кръг и изтощена индустрия.
Цената за потребителите
Сложната регулация и ограниченията върху вноса на компоненти ще означават по-скъпи нови автомобили за европейските потребители - дори в ниския и среден клас. Това ще забави обновяването на автопарка и може да удължи живота на стари, по-замърсяващи коли, точно обратното на заложените цели.
Заключение
Новият план на ЕК се представя като компромис, но реално може да задълбочи проблемите на европейската автомобилна индустрия. Вместо плавен преход към зелени технологии, Брюксел рискува да създаде още по-големи бариери, които ще се усетят както от производителите, така и от потребителите.