Такси услугите поскъпнаха - как изглежда тарифеният скок в големите градове и какво се случва в Бургас
През 2025–2026 г. цената на таксиметровия превоз в много български градове рязко се повиши. Шофьорите мотивират скока с нараснали разходи за гориво, заплати и поддръжка. В София дневната тарифа скача с 18,6%, като цената на километър пробег вече става 1,43 лв., а нощната - 1,65 лв. Това води до значително поскъпване на всяко пътуване. В Русе, Благоевград, Ямбол и други населени места също са отчетени нови, по-високи тарифи за километър.
В Ямбол, където цените не бяха променяни от 2016 г., дневната ставка вече варира между 0,90 и 2,00 лв./км, а нощната - между 1,00 и 2,20 лв./км. В по-малки населени места като Велики Преслав и Ботевград цените също са се повишили - минималните тарифи нарастват, както и максималните стойности на километър пробег.
В Пловдив дневната тарифа вече е около 1,37 лв./км, а нощната — 1,56 лв./км. Повикването до такси се оскъпи от 25 ст. на 49 ст. Този скок оказва значително влияние върху бюджета на редовните ползватели на такси.
Научете кое такси е копърка в Бургас и кога шофьорът може да не качи или да свали клиент!
По различен път поеха в Шумен и Смолян — там, въпреки настояванията на таксиметровия бранш, общинските съвети отказаха да одобрят повишения на тарифите.
А как стои въпросът в Бургас? Цените се определят от Общинския съвет на Бургас. Край морето тарифите са от 1.30 до 2.00 лв. за дневна и от 1.50 до 2.50 лв. нощна, но е много възможно да има искания минималната ставка да бъде повишена в бъдеще.
Мотивите им са познати - растящи разходи, инфлация и необходимост от подмяна на оборудване. В началото на 2024 г. предложение за новите цени вече бе внесено в местния общински съвет.
Според представители на бранша, на сегашните ставки е почти невъзможно да се поддържа таксиметров бизнес и повечето рейсове остават неизгодни. Ако увеличението бъде прието, пътуванията - дори в рамките на града - ще станат по-скъпи с 20–30%. Това поражда опасения сред гражданите, че такситата ще престанат да бъдат достъпна алтернатива на обществен транспорт.
От друга страна, в града се наблюдава и проблем с броя на активните шофьори. Въпреки че по документи има над 500 регистрирани таксита, реално през делничните дни по улиците често се движат не повече от 50–100 автомобила, което води до дефицит на превоз, особено вечер и през уикенда.
Комбинацията от по-високи цени и ограничен брой коли води до недоволство както сред клиентите, така и сред водачите. За ползвателите - защото пътуванията стават скъпи, за шофьорите - защото увеличението може да доведе до по-малко клиенти.
На фона на тези процеси е важно тарифите да бъдат прозрачни, а контролните органи да гарантират правилно отчитане на километраж и честни начални и крайни цени.
Заради двете прасета нищо не сме видяли от хубавото на запсада, защото ще търсиш хубавто и ще им търсиш сметказа кражбите, а така дори не подозираш, че зад западната граница живеят по-добре от кофтия матриал ватенки по тея земи.
Щом сме зле, значи и друите са зле.... Да, ама не.
Значи отиваш в едно такси и пише примерно ЕкоТакси. А може би трябва да пише пирамида ли, ние от къде да знаем в кое да се качим.
Т.е. НИКОГА
КЛОШАРИ КАТО ТЕБ ЩЕ ХОДЯТ ПЕША