Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Наистина ли студеният старт чупи двигателя

Ключови думи: двигател, зима, грешки, пътувания, риск

Стартирате двигателя, колата работи гладко и всичко изглежда наред. Но това понякога е илюзия. Всъщност от този момент нататък започва незабележимо износване, което ден след ден уврежда двигателя.

Това е особено важно в студено време и по време на кратки пътувания. И да, всяко стартира може да доведе до скъпи ремонти, ако не разбирате какво точно се случва вътре в мотора.

Защо двигателят страда от първите секунди?

След паркиране на автомобила, през нощта цялото масло се оттича в картера. Когато завъртите ключа, двигателят започва да работи почти на сухо. Докато маслената помпа изпомпва гъста, все още не загрята смазка през каналите, буталата, лагерите и шийките на вала трият метал в метал.

Особено страдащите са разпределителен вал и колянов вал, бутала, стени на цилиндъра и

лагери. Дори няколко секунди такава „суха“ работа означава хиляди микроповреди по двигателя. А сега си представете колко от тях се натрупват през годините.

Зимата е истинският враг на двигателя

Замръзването изостря проблема. Маслото се превръща в гъста субстанция, стартерът работи под напрежение, искрата на запалване може да се забави и акумулаторът може да не завърти двигателя от първия път. Дизеловите двигатели имат свои собствени усложнения - парафиниране на горивото, бавно загряване на свещите, чувствителност към температура.

И ако в картера се налее грешно масло - например 10W-40 вместо зимно 0W-30 - смазването може дори да се забави, оставяйки двигателя уязвим по-дълго от обикновено.

Грешки, които само влошават нещата

Много шофьори все още загряват двигателя на място, докато стрелката на температурния индикатор се повиши. Това е грешка. Съвременните двигатели би трябвало да загряват по време на шофиране - стига да не натискате газта докрай.

Загряването на празен ход води до увеличен разход на гориво, разреждане на масло с неизгорял бензин, образуване на конденз в изпускателната система и до влошаване на околната среда и ресурса на катализатора.

От друга страна, ако веднага шофирате с високи обороти, особено през зимата, можете да получите микропукнатини в главата на цилиндъра или буталната група. Заключение? Стартирайте двигателя - изчакайте 30-60 секунди и карайте спокойно, без да рязко се движите.

Кратките пътувания са двоен удар

Когато маршрутът е ограничен до няколко пресечки - до магазина, училището или офиса - двигателят дори няма време да загрее. Което означава, че маслото не се нагрява и губи свойствата си, а също така остатъците от гориво и влагата не се изпаряват. В същото време вътре в двигателя се образува отлагания, катализаторът и свещите се замърсяват, а изпускателната система ръждясва отвътре.Този режим драстично намалява експлоатационния живот на двигателя. Особено ако кратките пътувания са ежедневие.

Как да намалите риска

Студените стартирания не могат да бъдат избегнати, но техните последици могат да бъдат смекчени. Ето какво наистина помага:

Използвайте правилното масло. Вискозитетът трябва да съответства на сезона. Зимното масло трябва да остане течно при -20 и по-ниски температури.

Включете отоплението. Електрически нагревател, автономен предварителен нагревател или поне автоматично стартиране със загряване е отличен начин за защита на двигателя.

Движете се разумно. През първите 5-10 минути се движете без рязко ускорение, не претоварвайте двигателя.

Следете акумулатора. Заредената батерия е ключът към надеждното стартиране дори при силни студове.

Поддържайте колата си топла. Гараж с положителна температура или поне изолация на капака е осезаемо предимство.

Студеният старт не е дреболия, а ключов момент

Всяко стартиране на двигателя не е просто технически процес. Това е моментът на максимален риск, особено в студено време и при лоши навици. Не го приемайте като досадно задължение. Тези първи секунди определят колко дълго ще издържи двигателят ви, пише Актуално ком.

1
Коментара по темата
1.
БУРЕНЕСТНИК
11.11.2025 15:24:47
Простотии най добро масло 0W50
Загряване си колите по 3-10 минути при много голям студ и дълъг път и оставяйте да работи по 3-6 минути след много дълъг път. Същото важи и за 2 тактова резачка и косачка и проблем с палене никога няма да имате. При последните заземяване правете като сама си изгори бензина на празен ход, че остане ли прави бели.
  Добави Коментар
Шофьор на БМВ побърка полицията Той многократно е санкциониран за различни нарушения на Закона за движение по пътищата Нови спекулации за здравето на Путин Кремъл обаче отхвърля всякакви подозрения за заболяване, като ги определя като "измислени“
Какво да поднесем на коледно парти: най-подходящите напитки за празничния сезон От уиски с традиция до изискани зимни коктейли — вижте кои напитки ще придадат блясък, уют и класа на коледното ви парти В магазините масово се продава фалшиво сирене Според специалисти основната част от сиренето с палмова мазнина отива в хотелите, които предлагат ол инклузив на клиентите си
Всеки втори българин приема лекарство без рецепта  Според проучването, един от трима употребява хранителна добавка Три държави обединяват усилия за устойчиво енергийно и климатично бъдеще в Черноморския регион Ключов акцент в събитието беше подписването на Меморандум за сътрудничество между партньорите и две целеви общини - Каламария (Гърция) и Бяла (България)
Почва нов ремонт на магистралата, от утре ще има промяна в движението Агенция „Пътна инфраструктура“ апелира шофьорите да спазват правилата за движение и разрешената скорост Гараж в „Лозенец“ се продава за 145 800 евро Така нареченият „златен гараж“ в „Лозенец“ поставя нова летва на пазара на имоти в София, където цените на паркоместа и гаражи в престижните квартали вече често надхвърлят тези на жилища в периферията на града
Това е „Корабът на смъртта“ Истинският рекорд по брой жертви принадлежи на германския лайнер „Вилхелм Густлоф“, който е потопен от съветска подводница на 30 януари 1945 г Безцелно раздават пари на полицаи и учители, смятат бизнес организации Най-тревожните неща са, че се увеличават разходите. Увеличават се за раздаване на заплати, а не производствено, смята бизнесът
Почина легенда на киното Издъхна на 92-годишна възраст Потоп на остров Лесбос Районите Калони и Скала изглежда са най-засегнати след преливането на две реки, като жителите описват количеството вода, паднало на острова, като "безпрецедентно"