Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Наистина ли студеният старт чупи двигателя

Ключови думи: двигател, зима, грешки, пътувания, риск

Стартирате двигателя, колата работи гладко и всичко изглежда наред. Но това понякога е илюзия. Всъщност от този момент нататък започва незабележимо износване, което ден след ден уврежда двигателя.

Това е особено важно в студено време и по време на кратки пътувания. И да, всяко стартира може да доведе до скъпи ремонти, ако не разбирате какво точно се случва вътре в мотора.

Защо двигателят страда от първите секунди?

След паркиране на автомобила, през нощта цялото масло се оттича в картера. Когато завъртите ключа, двигателят започва да работи почти на сухо. Докато маслената помпа изпомпва гъста, все още не загрята смазка през каналите, буталата, лагерите и шийките на вала трият метал в метал.

Особено страдащите са разпределителен вал и колянов вал, бутала, стени на цилиндъра и

лагери. Дори няколко секунди такава „суха“ работа означава хиляди микроповреди по двигателя. А сега си представете колко от тях се натрупват през годините.

Зимата е истинският враг на двигателя

Замръзването изостря проблема. Маслото се превръща в гъста субстанция, стартерът работи под напрежение, искрата на запалване може да се забави и акумулаторът може да не завърти двигателя от първия път. Дизеловите двигатели имат свои собствени усложнения - парафиниране на горивото, бавно загряване на свещите, чувствителност към температура.

И ако в картера се налее грешно масло - например 10W-40 вместо зимно 0W-30 - смазването може дори да се забави, оставяйки двигателя уязвим по-дълго от обикновено.

Грешки, които само влошават нещата

Много шофьори все още загряват двигателя на място, докато стрелката на температурния индикатор се повиши. Това е грешка. Съвременните двигатели би трябвало да загряват по време на шофиране - стига да не натискате газта докрай.

Загряването на празен ход води до увеличен разход на гориво, разреждане на масло с неизгорял бензин, образуване на конденз в изпускателната система и до влошаване на околната среда и ресурса на катализатора.

От друга страна, ако веднага шофирате с високи обороти, особено през зимата, можете да получите микропукнатини в главата на цилиндъра или буталната група. Заключение? Стартирайте двигателя - изчакайте 30-60 секунди и карайте спокойно, без да рязко се движите.

Кратките пътувания са двоен удар

Когато маршрутът е ограничен до няколко пресечки - до магазина, училището или офиса - двигателят дори няма време да загрее. Което означава, че маслото не се нагрява и губи свойствата си, а също така остатъците от гориво и влагата не се изпаряват. В същото време вътре в двигателя се образува отлагания, катализаторът и свещите се замърсяват, а изпускателната система ръждясва отвътре.Този режим драстично намалява експлоатационния живот на двигателя. Особено ако кратките пътувания са ежедневие.

Как да намалите риска

Студените стартирания не могат да бъдат избегнати, но техните последици могат да бъдат смекчени. Ето какво наистина помага:

Използвайте правилното масло. Вискозитетът трябва да съответства на сезона. Зимното масло трябва да остане течно при -20 и по-ниски температури.

Включете отоплението. Електрически нагревател, автономен предварителен нагревател или поне автоматично стартиране със загряване е отличен начин за защита на двигателя.

Движете се разумно. През първите 5-10 минути се движете без рязко ускорение, не претоварвайте двигателя.

Следете акумулатора. Заредената батерия е ключът към надеждното стартиране дори при силни студове.

Поддържайте колата си топла. Гараж с положителна температура или поне изолация на капака е осезаемо предимство.

Студеният старт не е дреболия, а ключов момент

Всяко стартиране на двигателя не е просто технически процес. Това е моментът на максимален риск, особено в студено време и при лоши навици. Не го приемайте като досадно задължение. Тези първи секунди определят колко дълго ще издържи двигателят ви, пише Актуално ком.

1
Коментара по темата
1.
БУРЕНЕСТНИК
11.11.2025 15:24:47
Простотии най добро масло 0W50
Загряване си колите по 3-10 минути при много голям студ и дълъг път и оставяйте да работи по 3-6 минути след много дълъг път. Същото важи и за 2 тактова резачка и косачка и проблем с палене никога няма да имате. При последните заземяване правете като сама си изгори бензина на празен ход, че остане ли прави бели.
  Добави Коментар
Комикът Ръсел Бранд обвинен в изнасилване и сексуално насилие по нови две дела Преди време Бранд заяви, че е бил „глупав и сексуално зависим“ в по-младите си години, но „никога не съм бил изнасилвач“ Българската роза влезе във висшата парфюмерия Създателят на "Дара“ е Типен Коже Кусо
Забраняват сандалите в Община Пловдив, без боси пръсти вече Общинските служители да се явяват в делово, поддържано и уважително облекло, залага Етичният кодекс Шеф на завод раздаде 6-цифрени бонуси на 540 служители Това се случи след продажба на компанията
Германия обмисля забрана на социалните мрежи за децата Три пъти мъж остава без книжка заради фалшиво положителен тест за наркотици Лабораторните изследвания показали, че полевият тест греши
Полицаи задържаха палестинец, облечен като Дядо Коледа Мъжът в костюма нападнал служител на реда 2026 ще донесе повишения и доходи: 4 зодии сред фаворитите Ето кои са те 
Младите дами полудяха по него, той е от кралско семейство и е ерген Александър Чарлз Огилви влезе в светлината на прожекторите Щерката на легендарния наркодилър Паржо се забърка в нов екшън 35-годишната жена е държала у себе си дози кокаин, установили ченгетата и я вкарали зад решетките
Опашки пред банкоматите, натъпкахме ги с левове Някои с по-големи суми обикаляха по няколко банкомата, тъй като машините имат лимит за това колко можете да внесете Република Северна Македония прие проектозакон за железопътен тунел с България Новият граничен железопътен тунел ще подобри транспортната свързаност между двете държави и ще отговоря на европейските и натовски стандарти