Любимият ви ChatGPT вече няма да се преструва на лекар, адвокат или финансов анализатор
Преди дни в медийното пространство се завъртя новината, че най-популярния т.нар. „изкуствен интелект” ChatGPT вече няма да дава съвети за здраве и бизнес. Популярният пост набра сили и мнозина, здраво „закачени” да си говорят с чат-бота, се уплашиха, че губят ценните теми за разговор с машината. Е, няма защо да се притесняват.
От OpenAI - компанията, която стана пряк конкурент на гиганта Google със своята нова търсачка, която нарича „изкуствен интелект”, заявиха, че проблем няма. Или има, но не е толкова голям, колкото го описват в мрежата.
ChatGPT все още ще може да дава здравни съвети, но пък вече няма да може да влиза в роля на ваш лекуващ лекар, адвокат или финансов консултант.
„Нашият продукт никога не е бил заместител на професионалната експертиза и съвети. Но сега ще продължи да бъде добър инструмент, който да помага на милиони хора по света да се ориентират в здравните, правните и финансовите въпроси”, заявиха от OpenAI. Машината няма да дава и директни препоръки какви точно лекарства да си купуваме, ако сме болни, нито колко точно да инвестираме в бизнес - просто ще дава общи съвети от рода на „Ако сте болни, пийте течности” и т.н.
Истината е, че ChatGPT и аналозите му не са нищо повече от модерни търсачки. Тези машини не са интелигентни, а информацията, която предоставят не е базирана на знание. Те са отчасти незаконно „захранени” с огромен обем информация - на практика целият същестуващ и индексиран интернет - и с модел, по който могат да „предсказват” коя е следващата най-логична дума в изречението, което пишат, базирано на данните, с които разполагат.
Причината да набере толкова голяма популярност през последната година-две се крие в няколко важни фактора. На първо място е фактът, че този тип машини са нови за масовата публика - тоест те са интересни, тъй като досега са били невиждани. На хората им е любопитно на какво са способни и тестват. А тествайки, те продължават да „хранят” машината с нова информация.
На второ място - и може би по-интересно - Големите езикови модели, какъвто е и ChatGPT идват в правилния момент, за да запълнят дупката, която Google остави в категория „търсачка”, след като смени алгоритмите си няколко пъти. Ако не ви е правило впечатление, че търсачката, собственост на „Алфабет”, в последните години не работи както преди, то не я ползвате често. Проблемът се крие в условно два фактора.
Интернет пространството вече е прекалено обемно да може да се индексира по традиционните методи, познати досега. Търсенето по ключови думи вече не дава същия резултат, а голяма част от информацията остава „скрита” за потребителя - умишлено или не. В същото време се приоритизират, по разбираеми причини, съдържания, които са спонсорирани - тоест платени. И накрая се получава така, че когато потребител търси нещо, често не получава дирената от него информация, а бива зашлевен в лицето от 5 поредни резултата, които са си чиста реклама и дори понякога кликбейт.
И макар сега ChatGPT да получава забрана да имитира вашия личен лекар, то много скоро изразът „Провери го в Google”, който бе популярен от 2000 година досега, вероятно ще бъде заменен с „Питай Джипитито”. Доколко това е добре и как ще се отрази контактът на хората с машина, за която често говорят в първо лице мъжки или женски род, това е съвсем друг въпрос, който скоро също ще получи своя отговор.