14 години по-късно: Още един кораб-беглец в Бургас припомня срамния случай с CEDIT 4
Не е прецедент случаят с кораба-беглец от Русия VIVA 962, който сега се намира в Бургас. Преди четиринадесет години 62-метров турски кораб за генерални товари избяга от Варна и по-късно изгоря при пожар край бреговете на Турция, след който бе обявен за тотална щета.
На 26 март 2011 година, в 00:45 ч., чрез Интегрираната система „Синя граница” бе установено, че плаващият под турски флаг кораб за генерални товари CEDIT 4 (IMO: 7397476) самоволно напуска рейда на Варна. Корабът се намира на 2 nm североизточно от нос Галата. След като регистрират движението му, дежурните служители на Гранична полиция отправят запитване до Брегови център – Варна, и получават информация, че същият не е освободен. Задействана е системата за реагиране на Гранична полиция – Бургас, с цел спиране и обратното връщане на кораба на рейда край Варна.
CEDIT 4 беше задържан близо месец по-рано със заповед на капитана на пристанище Варна.
Когато корабът вече е доста напред в териториалното море, 2 гранично-полицейски катера тръгват от Варна, а един се включва от Бургас. Смехотворната ситуация се разви до скандал, след като от Гранична полиция дадоха своята позиция пред Maritime.bg.
От пресслужбата на МВР заявиха, че „сигналът за движението на плавателния съд е закъснял“.
„Има технологично време за загряване на машините на гранично-полицейските кораби, което е важно в случая“, обясниха тогава от пресслужбата на Гранична полиция.
По-късно също пак от там опитаха да обяснят случилото се така: „Преследваният кораб е с висок надводен борд (4м.), движил се е с около 11,5 възла. Това прави операцията опасна, още повече този кораб не вози терористи и не представлява заплаха за Националната сигурност. В тези условия прикачването на хора от групата е било невъзможно и рисково“.
Информация за „обаждане от най-високо ниво за прекратяване на операцията за задържане на кораба“ също се появи в дните след скандалното изпускането на CEDIT 4, но изчезна от информационния поток.
Съмненията за въпросно „обаждане“ се засилиха многократно след като Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ потули записите от данните на AIS, отказвайки да ги предаде по Закона за достъп до обществена информация.
Тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов обяви само, че до изпускането се е стигнало защото плавателният съд вече бил напуснал териториалното море, когато го настигат катерите на Гранична полиция.
Безпомощността на институциите в онази България лъсна с пълна сила и в последващите дни след „бягството“, когато стана ясно, че корабът се е отправил към и посетил няколко пристанища в Румъния. Оказа се, че нито една българска институция не е изпратила информация за кораба до съседните страни.
Същото казаха тогава и от турското консулство в Бургас. Тогавашният генерален консул на Турция побърза да защити моряците, казвайки пред Maritime.bg, че ако е използвана сила е можело да се стигне до сериозен дипломатически скандал.
После тогавашният премиер Бойко Борисов обвини медиите в „унижаване на държавата“, тъй като са си позволили да го попитат дали този случай ще окаже негативно влияние за приемането на България в Шенген.
Четиринадесет години след бягството на CEDIT 4 от България, не е ясно защо турският кораб бе изпуснат.
Само два месеца след случая с CEDIT 4, Румъния демонстрира как се действа при подобни ситуации, потопявайки в български води турски риболовен кораб, който отказва да се съобрази с разпорежданията на граничните полицаи.
Тогава началникът на румънското гранично-полицейско управление в Мангалия казва пред Maritime.bg, че за службата е дълг корабът да бъде спрян: „Ако го бяхме изпуснали щяха да последват сериозни проблеми за цялата служба“.
Година след бягството от България, на борда на CEDIT 4 избухна пожар в машинното отделение, който се разпространи бързо и в надстройката. Инцидентът стана във водите на Егейско море.
Целият екипаж е успешно евакуиран.
От Бреговата охрана на Турция казват тогава пред Maritime.bg, че борбата с огъня е продължила цели 7 часа. Корабът-беглец от Варна е обявен за тотална щета и нарязан за скрап на корабно режище.