Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

14 години по-късно: Още един кораб-беглец в Бургас припомня срамния случай с CEDIT 4

България мистериозно изпусна кораба, а после изчезнаха данни и въпроси по случая
Ключови думи: кораб, беглец, пожар, CEDIT 4, пристанище

Не е прецедент случаят с кораба-беглец от Русия VIVA 962, който сега се намира в Бургас. Преди четиринадесет години 62-метров турски кораб за генерални товари избяга от Варна и по-късно изгоря при пожар край бреговете на Турция, след който бе обявен за тотална щета.

На 26 март 2011 година, в 00:45 ч., чрез Интегрираната система „Синя граница” бе установено, че плаващият под турски флаг кораб за генерални товари CEDIT 4 (IMO: 7397476) самоволно напуска рейда на Варна. Корабът се намира на 2 nm североизточно от нос Галата. След като регистрират движението му, дежурните служители на Гранична полиция отправят запитване до Брегови център – Варна, и получават информация, че същият не е освободен. Задействана е системата за реагиране на Гранична полиция – Бургас, с цел спиране и обратното връщане на кораба на рейда край Варна.

CEDIT 4 беше задържан близо месец по-рано със заповед на капитана на пристанище Варна.

Когато корабът вече е доста напред в териториалното море, 2 гранично-полицейски катера тръгват от Варна, а един се включва от Бургас. Смехотворната ситуация се разви до скандал, след като от Гранична полиция дадоха своята позиция пред Maritime.bg.

От пресслужбата на МВР заявиха, че „сигналът за движението на плавателния съд е закъснял“.

„Има технологично време за загряване на машините на гранично-полицейските кораби, което е важно в случая“, обясниха тогава от пресслужбата на Гранична полиция.

По-късно също пак от там опитаха да обяснят случилото се така: „Преследваният кораб е с висок надводен борд (4м.), движил се е с около 11,5 възла. Това прави операцията опасна, още повече този кораб не вози терористи и не представлява заплаха за Националната сигурност. В тези условия прикачването на хора от групата е било невъзможно и рисково“.

Информация за „обаждане от най-високо ниво за прекратяване на операцията за задържане на кораба“ също се появи в дните след скандалното изпускането на CEDIT 4, но изчезна от информационния поток.

Съмненията за въпросно „обаждане“ се засилиха многократно след като Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ потули записите от данните на AIS, отказвайки да ги предаде по Закона за достъп до обществена информация.

Тогавашният вътрешен министър Цветан Цветанов обяви само, че до изпускането се е стигнало защото плавателният съд вече бил напуснал териториалното море, когато го настигат катерите на Гранична полиция.

Безпомощността на институциите в онази България лъсна с пълна сила и в последващите дни след „бягството“, когато стана ясно, че корабът се е отправил към и посетил няколко пристанища в Румъния. Оказа се, че нито една българска институция не е изпратила информация за кораба до съседните страни.

Същото казаха тогава и от турското консулство в Бургас. Тогавашният генерален консул на Турция побърза да защити моряците, казвайки пред Maritime.bg, че ако е използвана сила е можело да се стигне до сериозен дипломатически скандал.

После тогавашният премиер Бойко Борисов обвини медиите в „унижаване на държавата“, тъй като са си позволили да го попитат дали този случай ще окаже негативно влияние за приемането на България в Шенген.

Четиринадесет години след бягството на CEDIT 4 от България, не е ясно защо турският кораб бе изпуснат.

Само два месеца след случая с CEDIT 4, Румъния демонстрира как се действа при подобни ситуации, потопявайки в български води турски риболовен кораб, който отказва да се съобрази с разпорежданията на граничните полицаи.

Тогава началникът на румънското гранично-полицейско управление в Мангалия казва пред Maritime.bg, че за службата е дълг корабът да бъде спрян: „Ако го бяхме изпуснали щяха да последват сериозни проблеми за цялата служба“.

Година след бягството от България, на борда на CEDIT 4 избухна пожар в машинното отделение, който се разпространи бързо и в надстройката. Инцидентът стана във водите на Егейско море.

Целият екипаж е успешно евакуиран.

От Бреговата охрана на Турция казват тогава пред Maritime.bg, че борбата с огъня е продължила цели 7 часа. Корабът-беглец от Варна е обявен за тотална щета и нарязан за скрап на корабно режище.

 

3
Коментара по темата
3.
Сас
03.11.2025 08:53:23
Изкуствения интелект е виновен.
2.
Ивка
03.11.2025 06:47:37
Още като прочита статията и знам кой я е написал. Голяма омраза се опитваш да насаждаш към гранична полиция. Смешно е, човек, който дори не си е направил труда да прочете закона.
1.
Красимир
03.11.2025 06:12:22
Някой тогава е прибрал много парички..да пусне умишлено късно сигнала и граничарите да не могат да го спрат.. Тея парички..много спират и не спират...
  Добави Коментар
Подпалиха колата на водещ политик Инцидентът се случи на германска земя Фатална катастрофа в България Отиде си 36-годишен мъж
Какво се случва с Покровск? Битката се ожесточава Обявиха Идеалния футболен отбор Впечатлява
Кой подаде българско знаме на Цеца в РСМ? Флаг по време на концерт разбуни духовете Венци Стефанов с тежък коментар за мениджъра на Насар "Същото направи и с един мой футболист", заяви босът на Славия
Пребиха български кмет Нападението стана в село Нова дръзка кражба в Париж Обраха магазин за бижута
Разтърсваща информация за верижната катастрофа в София Бивш шеф в "Автомагистрали" помел колите Ето кога се очакват геомагнитна буря да достигне Земята На 6-7 ноември изригванията могат да окажат влияние върху чувствителни и по-възрастни хора
Последната звезда от „Записки по българските въстания“ си отиде Илия Илиев оставя след себе си богато творческо наследство и десетки роли в театъра и киното Зуека продава своите картини по 800 евро Това е сравнително ниска сума за авторски живописни произведения, особено когато зад тях стои човек с име и биография като неговата