Директорът на "Бургасбус" инж. Петко Драгнев: Не сме търсили от Общината и една стотинка, за да работим
Две важни докладни, свързани с „Бургасбус“, бяха гласувани на днешната общинска сесия.
Първата касаеше поскъпването на хартиеното билетче от Нова година с 6 стотинки, а втората беше далеч по-стратегически - закупуване на електробуси, които да подменят част от старите-дизелови, обслужващи градските линии.
Припомняме, че 2012 година в Бургас се реализира "Интегриран градски транспорт" - първият подобен проект не само в България, но и в ЕС, по който се обнови целият автопарк на обществения превозвач, изградиха се бързи линии, нови спирки и редица други дейности, които направиха публичния транспорт на Бургас много по-удобен. Според експертите той е най-добрият в страната и е над средното европейско ниво.
Днес обаче част от тези автобуси вече са навъртели над 1 млн. километра и е време да се подменят. Предложението на „Бургасбус“ е с банков кредит, който дружеството ще обслужва със собствени средства, да бъдат закупени два 18-метрови електробуса за бързата автобусна линия и пет броя 9-метрови. Дружеството изгради собствен соларен парк преди няколко години в базата си, който до известна степен ще обезпечи зареждането.
Максималната стойност на договора е 5 млн. лева, а срокът - до 7 години.
Директорът на общинското предприятие „Бургасбус“ инж. Петко Драгнев днес излезе пред общинските съветници и обясни, че от 2017 година, когато за последно беше актуализирано билетчето, досега инфлацията е над 50 %, но до този момент дружеството успява да задържи социално поносимата цена. Сега увеличението е 6 стотинки, но касае само хартиеният билет. При останалите билети и карти поскъпване няма, дори напротив – има леко понижаване.
„В момента сме пред подписване на договор за таксуване с банкови карти. От средата на октомври ще може да се плаща по този начин. Това ще увеличи разходите ни, защото ще трябва да плащаме и на фирма, която да обслужва системата, и банкови такси, но го правим в името на пътниците“, каза инж. Петко Драгнев.
На критиката на съветниците, които питаха днес дали може да се избегне това увеличение, той отговори по следния начин:„Ако смятате, че не можем да се справим, възложете на външна фирма да дойде и да таксува, както е в София. Общината ще ни плаща на нас цена на километър, а някой друг ще се занимава с билетите. Ако мислите, че това е успешен вариант - давайте. Но ще се уверите, че не е. Ние сме поели тежкия товар да намерим баланса между социално поносимата цена, приходите да съответстват на разходите. Не сме поискали от Общинския съвет една стотинка финансова помощ! И всички виждат, че се справяме!“.
Инж. Драгнев е директор на стратегическото общинско предприятие над 30 години. Той се е показал като добър мениджър и неслучайно при него често кметовете на други градове командват кадрите, за да попият от ценния му опит.
„Бургасбус е пример за най-добре управляван градски транспорт. Преди няколко години Бургас беше на седмо място сред големите европейски градове, преди Мюнхен. Имаме много добър градски транспорт – удобен, функциониращ. Започва да се работи усилено и по дигитализацията. Хартиеното билетче вече е отживелица и е необходимо да се плащат карти, както е в повечето европейски градове“, каза Евелина Михалева, общински съветник от ГЕРБ, председател на комисията по транспорт в ОбС.
„Всички социални услуги са запазени – картите за нашите деца, ученици, студенти, пенсионери са запазени и дори намалени. Единственото покачване с 3 евроцента е на еднократния хартиен билет, при ясно изразени аргументи за увеличение с повече от 200 % на минималната работна заплата и на цените на горивата. Бургас е едно предприятие, с което трябва да се гордеем. Къде и да отида, се съчи за пример - етаж за работно общинско предприятие“, каза председателят на ОбС Михаил Хаджиянев.