Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Университети връщат устния изпит, за да преборят AI

Ключови думи: Новини, Флагман, университети, устен изпит

Американски университети и висши училища в някои европейски страни се връщат към устното изпитване и ръкописа в опит да противодействат на опитите на студентите да преписват с ChatGPT на тестове и да го използват при писане на курсови работи и подготовка на проекти, пише Марица.бг.

По данни на Chegg Global Student Survey 2025 в изследване сред 11 000 студенти от 15 държави 80% споделят, че са използвали AI за академична подкрепа. Най-често - 67%, за съставяне на резюме и обяснения, а 42% за организиране на задачи и подготовка.

В проучване на американски университет 40 на сто от студентите признават, че са преписвали с помощта на AI. А 89 на сто го използват при писане на домашни работи.

Носталгична революция

Новата ситуация изправя вузовете пред все по-сериозни предизвикателства в преподаването и оценяването на знания и умения.  Младежите са от дигиталното поколение и с лекота използват инструменти като ChatGPT, Bard и други. С тях могат да решават светкавично поставени задачи и образователната система е пред опасността да падне в клопката на тази „умна измама“. Образователната система е в парадокс - технологиите я тикат в обратна посока - да се върне към устни изпити с отворени въпроси и ръкописно писане. Някои анализатори вече заговарят за "носталгична революция".

Причината е, че домашни работи, написани с изкуствен интелект, потискат уменията на студентите да мислят, анализират и да се изразяват. Образователните експерти са категорични: система, при която студентите получават оценки, без да учат, не може да подготви за бъдещето.

В същото време връщането към устни изпити, открити класни работи и забрани на устройства означава повече време за целия процес и е трудно приложимо за големи потоци студенти. Изискват се повече усилия от преподавател, който има по-многостранен подход, задава допълнителни въпроси и ползва инструменти, с които проверява дали не е използван изкуствен интелект в подготвянето на курсовата работа.

Образователните системи се справят по свой начин

В САЩ връщат сините тетрадки

През последните месеци университети като Texas A&M, University of Florida и UC Berkeley регистрират значителен ръст в поръчките на традиционни "blue book" тетрадки за ръкописни изпити, като поръчаните количества нарастват с до 80% за последните 3 години.

Така наречените сини тетрадки са стандартни малки хартиени свитъци, използвани най-често в университетите и колежите в САЩ за писмени изпити. Представляват меки тетрадки, обикновено със сини корици, откъдето идва и името. Вътре има редове или редове и полета, без предварително отпечатани въпроси. Изглеждат като малка книжка, в която  студентът пише ръкописно отговорите си по време на изпити, изложения по отворени въпроси, кратки отговори, анализи и др.

Университетите преминават към офлайн формати, след като студенти са залавяни с изцяло генерирани от AI курсови работи.

В свои публикации Fox News и Wall Street Journal описват как преподаватели връщат задължително писането на хартия в контролирани условия, за да попречат на използването на ChatGPT и други генеративни AI инструменти по време на изпит.

В Турция е криминално престъпление

Най-краен е подходът на Турция. През юни 2024 г. кандидат-студент от южната ни съседка е арестуван за използване на  AI за получаване на отговори в реално време по време на изпит. Нарушението е квалифицирано като криминално - дигитално измамничество.

На две писти в Австралия

Най-гъвкав за момента е подходът на Австралия, където ползването на устройства и на изкуствен интелект е забранено по време на изпити, но е позволено при подготовка на домашни работи при изрично условие обаче, че това ще бъде посочено.

University of Sydney например въвежда политика от юли тази година, според която телефони, слушалки и калкулатори са забранени на стандартни изпити. Те се провеждат под надзор, ръкописно и офлайн. Обсъжда се и връщане към устни изпити и презентации, при които студентът трябва да защити тезите си.

В същото време обаче е разрешено ползването на изкуствен интелект в отворени задачи - при домашни работи и за изследователски проекти. Условието обаче е използването на AI да бъде ясно декларирано. University of Sydney, University of Melbourne и други водещи институции препоръчват студентите да посочат какъв AI инструмент е използван и за какво (напр. структуриране на аргументи, проверка на граматика), както и да приложат обяснение какво са променили или добавили от себе си. Така се насърчава етичното използване на AI като инструмент, без да се подменя авторството.

Великобритания прави устни изпити

University of Cambridge, University of Edinburgh експериментират с устни изпити и интервю-оценяване. Universities UK предлага рамкови насоки, без да са задължителни. AI се допуска при ясно посочено участие.

Германия се адаптира бавно

Част от висшите училища във Федералната република използват AI като част от учебния процес, особено в специалности като етика, журналистика, информационни технологии. Не съществува унифицирана национална позиция относно недобросъвестно използване на изкуствен интелект от студентите, мерките са по-скоро на федерално и университетско ниво.

Нов тип задачи и строги регламенти

Сред ключовите „оръжия“ на преподавателите са нов тип задачи, на които AI не може да отговори директно без контекст (например свързани с местни казуси, лични наблюдения, интервюта, практики).

Увеличават се и поетапните задания - примерно: представяне на идея, чернова, самооценка и рефлексия. Целта е да се улови процесът на мислене, а не само крайният текст. Това обаче изисква много повече усилия от страна на преподавателя.

Университетите зад граница вече правят опити и да разработят регламенти за академично използване на изкуствения интелект. Студентите се обучават още в първи курс как да използват AI като партньор, а не като заместител. Например университетите предлагат „AI-literacy modules“, които показват как да се валидира информация, какво е „hallucination“ в AI, как се цитира ChatGPT.

Експертите не са единодушни относно новата ситуация. Според някои AI не е просто инструмент за измама, а индикатор за дълбоки проблеми в образователния модел - че традиционните домашни и многократните тестове вече губят смисъл в ерата на непосредствения достъп до знания. Един от съоснователите на LinkedIn пък предлага въвеждането на по-трудни за манипулиране изпити, като например устни изпити. Експерти от Университета в Оклахома са за смесен подход - комбинация от ръкописни изпити, проекти, процесни задания и AI детектори, за да се гарантира академична честност.

Все още висшите училища не уведомяват за официални промени в политиките, коментира Николай Христанов от център "Интеграл". Образователните консултанти, които посредничат на желаещите да учат в чужбина, все още нямат и обратна връзка от български сутденти. Но процесите тепърва предстоят. Две близначки, едната от които учи в средно училище в Китай, а другата - в Индия, споделили с експерти от „Интеграл“, че в техните учебни заведения се пристъпва към изключване, ако се установи, че домашна работа е писана от изкуствен интелект.

В гимназията всеки десети се допитва до него ежедневно

Употребата на AI в учебните среди е много масова - често над 4/5 сред университетските студенти. Но делът на хората, които използват AI при подготовка, е значително по-голям от тези, които активно преписват с него. Все пак, според американско проучване, около 40% от студентите са допускали преписване с AI и тази тенденция нараства. Употребата варира силно по държави, възрастови групи и учебни нива.

Според немско проучване 68% от студентите в Германия използват ChatGPT или подобни AI инструменти при домашни задачи. Всеки десети го прави редовно, 32% - понякога, 25 на сто - рядко, 29% не използват.

Американците са направили проучване и сред тийнейджърите на възраст от 13 до 17 г., като допитването е извършено през септември-октомври 2024 г. - 26% заявяват, че са използвали ChatGPT за учебни задачи. Това е почти двоен ръст спрямо предходната година. Най-често учениците от прогимназията и гимназията търсят информация (54%), по-малко използват изкуствения интелект за решаване на уравнения (29%) и още по-рядко - за писане на есе (18%).

Какво казва самият ChatGPT?

5 казуса от чата: Реши ми задачата! Ще ме хванат ли?

Попитахме самия ChatGPT колко често ученици и студенти отправят молба да им подготви домашното. С уговорката, че не може да цитира конкретни случаи, той обобщи типови казуси.

При подготовка за тестове - търсят обяснения на трудни теми, резюмета, примерни въпроси, формули, преводи, исторически събития и др.
При писане на курсови работи, есета и домашни - искат помощ за структура, идеи, преглед на текст, библиография, форматиране по стил (APA, MLA, Chicago).
Търсят проверка на текст за плагиатство, езикови грешки или стилови подобрения.
Искат помощ с програмиране, математика и логически задачи - включително решения на конкретни уравнения, писане на код, обяснение на грешки.
Питат какво е „допустимо“ - например: „Мога ли да използвам теб за курса по етика?“ или „Ще ме хванат ли, ако…“.
Най-често това се случва в началото и края на семестъра, както и през сесиите.

Въпроси се появяват особено много при онлайн обучение, когато контролът е по-слаб. Студенти и ученици се затрудняват и при отворени задачи - есе, проект, курсова работа, които изискват самостоятелна разработка.

„Давам помощ и насоки, но не пиша цели курсови работи вместо потребителя, освен ако той не поиска чернова за вдъхновение или преглед - отговори ChatGPT. - Винаги насърчавам самостоятелно мислене и предупреждавам, когато помощта би нарушила правилата на учебно заведение.“

И описа 5 типови ситуации:

1. „Помогни ми с есе/курсова работа“

Потребител: Може ли да ми напишеш есе на тема „Ефектът на социалните мрежи върху младежта“ - около 500 думи, в академичен стил?

Как отговарям:
→ Давам структура (въведение, теза, аргументи, заключение)
→ Предлагам примерна чернова
→ Подканвам да я редактират сами
→ Предупреждавам, че трябва да проверят политиката на университета спрямо използване на AI

 
✍️ 2. „Провери ми домашното“
Потребител: Може ли да прегледаш този текст и да ми кажеш къде има граматически грешки или как да го подобря?

Как отговарям:
→ Подчертавам грешки
→ Давам предложения за по-добър стил
→ Мога да предложа алтернативен вариант на изречение

 
3. „Подготви ме за тест“
Потребител: Уча за изпит по история - можеш ли да ми обясниш причините за Първата световна война накратко и достъпно?

Как отговарям:
→ Давам кратко обяснение на основните фактори
→ Понякога правим викторини или въпроси с избираем отговор
→ Ако темата е дълга, предлагам структурирани резюмета

 
4. „Реши тази задача“ (математика/програмиране)
Потребител: Имам задача: Реши уравнението

Как отговарям:
→ Обяснявам стъпка по стъпка решението
→ Давам и общата формула
→ Ако е код, мога да дебъгна или подобря алгоритъм

 
5. „Как да избегна плагиатство?“
Потребител: Използвах ChatGPT за домашна работа - ще ме хванат ли? Какво да направя, за да изглежда написано от мен?

Как отговарям:
→ Обяснявам какво е академична честност
→ Предлагам преформулиране и персонализиране
→ Насърчавам добавяне на собствени примери и коментари
→ Препоръчвам проверка с Turnitin или подобен софтуер

Вече говорим като чатбот

Както чуждиците навлязоха в езика, а после и компютърната терминология, така сега и изкуственият интелект ще остави своя отпечатък върху начина, по който говорим.

Изследване на Института "Макс Планк" разкрива, че хората, използващи ChatGPT, несъзнателно променят избора си на думи и говорят като изкуствен интелект. Ефектът се усеща не само в писмения, но и в говоримия език.

Изследователите са идентифицирали често използвани думи в ChatGPT и констатират увеличението на употребата им във видеоклипове и подкасти в YouTube. Тази промяна произтича и от възприятието на ChatGPT от хората като надежден и компетентен източник. Според психологията хората естествено подражават на хора и системи, които намират за ценни.

3
Коментара по темата
3.
p
21.09.2025 15:36:08
№2,благодаря Ви,стоплихте ми душата с Вашия неподправен коменар! Заключението е самата тъжна,покъртителна ИСТИНА!
2.
Еййй,
21.09.2025 15:09:53
най-после всичко започва да се връща на круги своя. Опорочихме и дадохме дипломи (за средно и висше) на стада посредствени, мързеливи полуграмотници, добре, че дойде ИИ, да се сетят за Атинската школа и Хумболтовия университет.

До ИИ не знаеха ли, че преписват от "охлювчета", "гривнички" и "часовници", не знаеха, че за домашни работи и училищни "проекти" копи-пействат от уикито, без дори да прочетат копи-пейстнатото?

Впрочем МОН, Заедно в час и останалите ОПГ в образованието ни сега тепърва се борят образованието да се "модернизира" чрез ИИ... До горните изводи ще стигнат след още 35 години, когато от училище ще излизат общуващи с междуметия, възклицания и мучене.
Олимпийски шампиони сме да се втурваме натам, откъдето другите се връщат. И с еврото е същата работа.
1.
БРАВО!
21.09.2025 14:26:58
БРАВО! Похвално!
Връщайте устните изпити и ръкописното писане и в България, от училище до университет включително! Положението е животозастрашаващо и гибелно за нацията с тези ВРЕДНИ ДЕЛЕГИРАНИ БЮДЖЕТИ и шуробаджанащината повсеместно!
  Добави Коментар
Нов хит от Емили в „Ергенът“: Родос е на Екватора, аз съм в средата на планетата Без да ѝ мигне окото, изкусителката от село Кравино прати остров Родос, където върви най-горещото риалити, на… Екватора Деси Стоянова се завръща в bTV Тя ще е водеща на ново риалити
Все още не е късно да направите боцкани печени пиперки за зимата Тази проста, но много вкусна рецепта не изисква готвене, а резултатът е вкусна зимна салата с  чушки, която остава свежа и вкусна в продължение на месеци Правя домашна лютеница само по тази мързелива рецепта - без пържене и варене, готова за 5 минути! На вкус е по-добра от оригиналната
Този сексимвол обяви шокираща новина Несретник в любовта е Актриса от „Дяволското гърло“ стана водеща по БНТ Павела Апостолова-Сеганов е новата водеща на спортните новини на обществената телевизия
НОИ с важно предупреждение за хартиените трудови книжки, в никакъв случай не... Данните за трудовото правоотношение занапред ще се въвеждат и съхраняват само в електронен вид Три куршума за строител и съпругата му, измамил десетки с жилища Една история от архива...
Само 1 дафинов лист във водата и вече не е нужно да се занимавам със следи или засъхнали капки по пода Не са ви необходими вредни и скъпи химикали Никога не сте яли по-вкусни пържоли, правят се на тиган и стават неустоимо крехки! След като приготвите свинско месо по този изключителен начин, никога повече няма да искате нищо друго
Утре ни удря ужасна магнитна буря Бурята ще бъде с интензитет на Kp индекса 4.7 Откакто сложих монети в сол, в дома ми се случи нещо невероятно Бабите казват „колко зрънца сол – толкова пари в къщата“