Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Колко опасни са 75-годишните шофьори

Ключови думи: шофьори, възраст, години, германия, българия, катастрофи, книжка

Почти всеки втори европейски шофьор на възраст над 75 години продължава да използва собствения си автомобил, но колко безопасно е и струва ли си да се определи възрастова граница за шофиране?

Германското медицинско издание "Apotheken Umschau" се обърна към експерти, за да разбере на каква възраст рискът от инциденти наистина се увеличава и как да определи дали конкретен човек е в състояние да управлява автомобил безопасно, акцентира automedia.

Възрастов праг: защо 70 години не е границата?

Зигфрид Брокман, вицепрезидент на Германския съвет за пътна безопасност, посочва, че предложенията за задължителни ограничения за шофиране след 70-годишна възраст нямат достатъчно основания. Според него значително увеличение на риска от злополуки, свързани с възрастта, се наблюдава главно след 75-годишна възраст. В същото време процесът на стареене е изключително индивидуален - някой на 78 се чувства уверен зад волана, а някой на 65 вече се затруднява да реагира бързо на пътя.

Имам ли нужда от забрана за шофиране?

Ингрид Деншел, общо практикуващ лекар, счита пълното лишаване от правото на шофиране като крайна мярка. Лекарите използват специални медицински каталози за оценка на шофьорските способности, но решенията се вземат индивидуално, в зависимост от здравословното състояние на пациента. Деншел предлага частични ограничения за по-възрастни шофьори – те да могат да шофират на къси разстояние, например до 10 км, вместо да им бъде наложена пълна забрана.

Как по-възрастните шофьори намаляват рисковете

Психологът Катя Шлайниц отбелязва, че повечето хора на 75+ шофират много внимателно и безопасно. Те умишлено избягват опасни ситуации - рядко излизат на тъмно, отказват да пътуват по скоростни пътища и предпочитат добре познати маршрути.

Съвременните автомобили са оборудвани със системи за подпомагане на водача, които повишават безопасността на движението. Психологът съветва да не пренебрегвате тези технологии и дори на етапа на покупка да помолите специалистите да ви обяснят техните функции.

Ефектът на лекарствата върху способността за шофиране

Също толкова важен фактор е лекарството, което шофьорът приема. Някои хапчета за сън запазват ефекта дори на следващия ден, което намалява скоростта на реакцията. Също така се изисква повишено внимание при рязко спиране на приема на сърдечно-съдови или други дългосрочни лекарства.

Може да тествате собствените си умения

В Германия има практика на тестови пътувания за тестване на годността за шофиране. Те се предлагат от автошколи, а цената на такава проверка варира от 75 до 100 евро. Това позволява на по-възрастните шофьори да получат професионална оценка на своите умения и увереност в собствената си безопасност зад волана.

4
Коментара по темата
4.
Абе , да попитам ?
05.08.2025 10:03:00
Защо толкова много МВР крият статистиката която имат и много точно водят относно възрастовите групи с най-много катастрофи. Държавна тайна ли е ? Или ги е страх , че ще лъсне , че младите до 50 години са най-големите нарушители а под 30 години са с най-много катастрофи ?
3.
УВАЖАВАЙ
05.08.2025 09:30:29
Старите,когато си млад...
Помагай на слабите,когато си силен...
Признавай си грешките,когато сгрешиш....
Защото ,един ден и ТИ.ЩЕ БЪДЕШ
СЛАБ
СТАР
И ГРЕШЕН....!!!
Не го забравяй...!!!
2.
!!!
05.08.2025 08:35:19
Все старите Ви пречат. Статистиката показва кой прави най-много катастрофи.Моят баща сам се отказа ,когато разбра ,че не може вече да се справи.Има поговорка "И ние бяхме като Вас и Вие ще станете като Нас"
1.
Xm
05.08.2025 07:35:14
След 65 годишна възраст на шофьорите трябва да се правят обстойни медицински прегледи на максимум 2 години!
  Добави Коментар
И църквата вдигна цените Поскъпването на църковните свещи е тъжна стъпка, която допълнително отдалечава хората от вярата и храма, смятат миряни С тези хитрини прогоних молците от гардероба си Вместо да посягаме към химически препарати, можем да се доверим на силата на природата
Президентът Румен Радев призова за освобождаването на Никола Саркози Днес той е в затвора и се нуждае от нашата подкрепа и съпричастност, с които да изразим истинската си благодарност, каза държавният глава 62-ма педагози от бургаски детски градини преминаха успешно обучение в БДУ Образователният курс имаше за цел да подпомогне повишаването на професионалната подготовка на специалистите, ангажирани с развитието и грижата за най-малките деца
Колко е за гол с пета или най-странните залози за Вечното дерби От автогол и дузпа до гол с пета — букмейкърите вдигнаха залозите за Вечното дерби на ново ниво Започват засилени полицейски проверки по граничните зони  Ще се проверяват български и чужди граждани, за не връчени фишове и наказателни постановления
Община Царево монтира димни детектори в домовете на възрастни хора преди зимата Съвместна инициатива с Пожарната служба цели да предотврати инциденти с отопление на дърва в отдалечени населени места Няколко тактики, как да поставим граници на децата си в интернет Дигиталният свят крие и рискове – от кибертормоз до опасно съдържание и злоупотреба с лични данни
Фондация „Димитър Бербатов“ награди бургаския ученик Стоян Балтов В категория „Наука“ за ученици от V до VIII клас Стоян бе един от тримата номинирани и получи едно от най-големите отличия за млади таланти в страната Директорът на СДВР с извънредна информация за изчезналата в планината Стефани В издирването на момичето  участват 5 спасители, заедно с четири кучета
БНБ представи дизайна на българските евромонети, вижте ги Те ще бъдат в обращение от 1 януари 2026 година Нови промени по АМ "Тракия" утре Те касаят област Пловдив