Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Скрита функция на двигателя пести гориво

Ключови думи: трик, кола, шофьор, гориво

Много съвременни автомобили са оборудвани с "невидими" системи, които работят във фонов режим и остават почти незабележими за водача. Една от тези функции е принудителната работа на празен ход. Въпреки че тази технология съществува отдавна, нейното предназначение и принцип на действие все още са малко известни на повечето шофьори. А именно тази функция помага за намаляване на разхода на гориво, особено при движение по инерция, пише automedia.

Нека си представим проста ситуация - кола се движи надолу по склон. Собствениците на автомобили с автоматична скоростна кутия може да се изкушат да преместят селектора в неутрално положение, но това не трябва да се прави, тъй като може да навреди на трансмисията. За автомобили с механични предавки ситуацията е по-проста - водачът сам решава как да продължи движението си – да остане на скорост или да пусне по инерция.

Ако включите неутрална предавка, двигателят ще работи на празен ход - точно както при стоене на място, и ще консумира около 0,7-0,9 литра гориво на час. Но ако колата се движи с включена предавка, особено при спускане, тогава коляновият вал на двигателя вече не се върти поради гориво, а под действието на самите колела. При такива условия електрониката спира да доставя гориво и консумацията му всъщност се намалява до нула.

Най-просто казано, когато коляновият вал се върти поради инерцията на автомобила, вместо да изгаря гориво, горивните инжектори спират да работят напълно. Двигателят работи с кинетичната енергия на автомобила, което ви позволява значително да спестите гориво.

В същото време оборотите на двигателя се запазват, но горивото изобщо не се подава към цилиндрите. Противно на общоприетото схващане, тази технология не е нова – използвана е още през 70-те години на миналия век. Тя обаче придоби реална ефективност едва с появата на инжектори и електронни блокове за управление.

За да се активира системата, трябва да бъдат изпълнени няколко условия:

- колата трябва да се движи с включена предавка (или в режим "D", ако говорим за автоматик);

- педалът на газта трябва да бъде напълно освободен;

- оборотите на двигателя трябва да са по-високи от нормалните на празен ход.

Веднага след като тези параметри съвпадат, електрониката незабавно изключва подаването на гориво. Коляновият вал обаче продължава да се върти поради въртящия момент, предаван от колелата през трансмисията. Възниква един вид ефект на инерционно въртене - цилиндрите просто изпомпват въздух, без да изгарят гориво.

Този ефект е особено забележим при спускане от планината - колата се движи, двигателят работи, но горивото не се изразходва. Изглежда дреболия, но въпреки това, в градски условия и на магистрали с разлики във височината, този метод може да осигури осезаеми спестявания.

Веднага след като оборотите паднат до около 1500 об/мин, системата постепенно възобновява подаването на гориво, за да избегне спиране на двигателя. И ако водачът натисне газта отново, двигателят преминава в нормална работа.

Спускането по планински път по такъв начин е не само икономично, но и безопасно. Двигателят помага за спирането, намалявайки напрежението върху спирачната система. За разлика от шофирането в неутрално положение, където контролът над автомобила отслабва, в този случай водачът може бързо да ускори без допълнителни манипулации. И докато принудителният празен ход работи, горивото изобщо не се изразходва.

 

2
Коментара по темата
2.
20L/100km
30.07.2025 21:17:37
kak pesti S600
ili audi S8
moe 750 760 bmw i to pesti
na D kat sloe6

to D ozna4ava Davai kak
1.
20L/100km
30.07.2025 21:17:34
kak pesti S600
ili audi S8
moe 750 760 bmw i to pesti
na D kat sloe6

to D ozna4ava Davai kak
  Добави Коментар
Истината за връзката между Киара и Краси след финала на "Ергенът: Любов в рая" След романтичните сцени пред камерите, риалити двойката разкри какво се случи между тях в реалния живот Грипът удари Европа по-рано от обичайното с нов щам СЗО предупреждава за по-ранна и агресивна грипна вълна в Европа с високи нива на зараза в 27 държави
Дженифър Анистън разкри тайната си срещу остаряването Холивудската звезда впечатлява с дисциплина и постоянство, като залага на силови тренировки вместо на краткосрочни диети Форбс отличи младия рефер и финансист Геро Писков в престижната класация "30 под 30" Елитният съдия от родната лига намира признание не само на терена, но и в света на високите финанси и технологиите
Скандал в Барселона: Играч издал тайна информация на журналисти Разкритията идват в ключов момент за тима на Флик, който е начело в класирането, но се изправя пред вътрешно напрежение Благомир Коцев обвини системата в репресии срещу опозицията след ареста си Той твърди, че действията срещу него са част от политически сценарий, целящ сплашване на неудобните кметове и овладяване на местната власт
5 често срещани родителски грешки по празниците и как да ги избегнем Претоварената програма и високите очаквания често развалят магията на празниците за децата Мали кипи: Мустафа Сангаре от Левски не е повикан за Купата на Африка Въпреки отличната си форма с екипа на Левски, таранът не попадна в състава на Мали за турнира в Мароко и това разпали полемики в страната му
Може ли да печем замразени пържоли на скара: какво да знаем преди да опитаме Поставянето на замразено месо директно на грила не е табу, но изисква точна температура, търпение и техника, за да избегнете разочарования Последното Новолуние на 2025 носи неочаквано чудо за тези 5 зодии Астрологичният феномен в края на годината отключва силни емоции, съдбовни знаци и ново усещане за посока при пет знака от зодиака
Орлин Колев: Президентът няма срок за третия мандат, изборите остават неясни Конституционният съдия подчерта, че липсата на ясни срокове в Конституцията оставя широко поле за политически маневри и отлага предсрочните избори Директорът на 138-мо училище: Не съм слагал камерите в тоалетните Задържаният директор отрича да има връзка със скандалните записи, докато разследващите представят доказателства за прехвърляне на файлове към личния му телефон