Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Всеки един проблем в София в момента може да ескалира до криза

Ключови думи: всеки проблем, софия, ескалация, криза

В продължение на няколко седмици градският транспорт в София беше в стачна готовност. Служители носеха синдикални жилетки, а автобуси и тролейбуси се движеха с протестни надписи по софийските улици и булеварди. В един момент обаче позицията на транспортните служители и работници се втвърди и в средата на миналата седмица те преминаха към ефективни стачни действия, които прераснаха в гражданско неподчинение, предава news.bg.

През шестте дни, в които то продължи, София беше без наземен транспорт. И в същия този кратък отрязък от време проличаха явления и процеси, които придадоха повече политически вид на протеста, отколкото социален и синдикален за какъвто претендираха самите протестиращи.

Важно е да се отбележи едно обстоятелство, което изглежда като външно за въпроса с транспортната стачка, но тя изигра роля за неговото разгръщане.

Около темата за еврото ГЕРБ и ПП-ДБ значително сближиха позициите си, тъй като по нея нямат различия. За твърдите ядра на двете формации обаче е важно да има разграничаване помежду им и точно ситуацията относно градския транспорт в София даде възможност за неговото прокарване.

Правителството, доминирано от ГЕРБ, се опита да изкомуникира проблема като създаден от кмета и Терзиев и решен от кабинета. Кметът и неговите симпатизанти пък казаха, че именно ГЕРБ, чрез свои хора, се опиват да бунтуват транспортните служители и работници, за да създават впечатление на софиянци, че градоначалникът не се справя.

Този прочит показва, че след 4 юни, когато ще излезе конвергентният доклад, турбулентните времена в българската политика може постепенно да започнат да се завръщат.

Въпросът за еврото е може би единственият, който е способен да обедини основната управляваща формация (ГЕРБ) и основната системна опозиция (ПП-ДБ). Не е невъзможно дори да се отвори дискусия между твърдите ядра за това кой има повече принос за влизането на страната в еврозоната.

Добрата новина все пак е, че дори и да се стигне до подобно развитие, това не означава задължително нови предсрочни избори. Кабинетът има необходимата подкрепа, за да издържи на всяко дестабилизиращо явление, което потенциално може да се появи.

ПП-ДБ, дори и да започнат да се държат като по-ярко изразена опозиция, едва ли биха допуснали сближаване и сътрудничество с антисистемните формации. Това би било твърде сериозно компрометиране за тях.

Още повече, че даже и след като вече сме в еврозоната работата по утвърждаването на еврото ще продължи. Хората трябва да свикнат с него и да започнат да го възприемат както досега са възприемали лева.

Що се отнася до ситуацията в София обаче, то всеки един проблем, който възникне потенциално може да има развитието на проблема с градския транспорт.

В момента политическата обстановка на национално равнище е по-устойчива отколкото тази в София, поради липсата на ясно и стабилно мнозинство в Столичния общински съвет (СОС). Именно този факт дава възможност появата на затруднения в управлението на София да бъдат използвани за удовлетворяване на потребностите и нагласите на твърдите ядра на ГЕРБ и ПП-ДБ.

Наличието на парламентарно мнозинство в Народното събрание, както и на системна и антисистемна опозиция, прави управлението на държавата предвидимо. Ясно е какво и от кого може да се очаква и също кой за какво носи отговорност и какви проблеми има да решава.

На стратегическо равнище ГЕРБ и ПП-ДБ нямат разминавания, ето защо осигуряването на конкурентни тези за техните твърди ядра може да става само на тактическо ниво. Липсата на оформено мнозинство в СОС означава, че в общината стратегия няма, а управлението се осъществява на принципа "възниква проблем - търсим решение".

Това дава възможност на политическите формации да си позволяват повече популизъм в поведението и да се интересуват не толкова от ефективността на действията си, колкото от образа си пред избирателите.

Така за големите формации проблемите на София в момента са много удобни да бъдат използвани за изпращане на послания към електората и най-вече към твърдите партийни ядра. Това са послания, които де факто достигат навсякъде из страната, защото всички затруднения и напрежения в столицата неминуемо отекват в цялата държава.

Ситуацията в София в момента е по-удобна за ГЕРБ, защото кметът Терзиев е от ПП-ДБ и в публичното съзнание той е този, който управлява, т.е. трябва да намира решения на проблемите. Реално обаче управленската база в общината се създава от общинския съвет и ако това не се случва, то кметът остава малко или повече във "висящо" положение и много трудно може да се стреми към ефективност и да я постига.

За да е добро управлението на една голяма община като София, е необходимо да има мнозинството в общинския съвет, което да гледа в една посока с кмета. Така те легитимно могат да представляват общината пред други публични институции (напр. структури на изпълнителната власт) и да настояват пред тях за поддържането на конструктивни отношения в интерес на гражданите.

Липсата на такива отношения обикновено води до прекратяване на всякакъв диалог или пък до провеждането на диалог през медиите, което обаче оставя усещането, че целта не е търсене на ефективност, а преследване на политически дивиденти. Точно при подобни ситуации неминуемо се стига до бягане от отговорност и търсене на начини тя да бъде прехвърлена на други институции.

Усещането, че хората в институциите преследват политически дивиденти, се превръща в мотивация и движеща сила за добре организираните съсловия, преследващи материални интереси и търсещи начини за привличане на по-голям публичен ресурс към себе си.

Точно такъв е случаят с транспортните служители и работници в София. Те са много добре организирани, разполагат със синдикални структури и синдикално лидерство. Разполагат и с възможности за оказване на натиск и дори за изнудване, защото град като София не може да функционира нормално без работещ градски транспорт.

При наличието на такова организационно ниво възползването от луфтовете в институционалната среда е много лесно за осъществяване. Осигуряването на допълнителни ресурси винаги е добре дошло, независимо дали има обективна необходимост от тях.

Показателно в това отношение е обстоятелството, че протестът директно беше за заплати и възнаграждения, а не за подобряване на трудовата среда, за намаляване на извънредния труд и за изработване на политики, които постепенно да доведат до преодоляване на всички дефицити, които съществуват в Софийския градски транспорт.

Изработването на такива политики предполага реформиране на самите транспортни дружества. По този въпрос обаче никой нищо не каза, нито синдикалните лидери, нито протестиращите, които бяха окупирали депата и там на място бяха ухажвани от медиите.

Кметът Терзиев отбеляза, че има и хора с други професии, които също работят в общински учреждения - лекари, учители и пр. И те могат основателно да поискат повече финансиране. При това тези професии изискват по-дълъг период за обучение и подготовка, за да бъде възможно тяхното практикуване.

Разбира се, кметът е прав в тези си разсъждения. За тяхното превръщане в практически резултати обаче е необходима стабилна институционална среда, в която механизмите за вземане на решение да функционират нормално. В един отговорно работещ общински съвет интересите на всички съсловия могат да се сложат на масата, да бъдат разумно разгледани и да се прецени кой какъв ресурс да получи.

Когато обаче претенциите се изразяват на улицата и в окупираните депа не разумът е базата за преговори и убеждаване. При подобни обстоятелства, както вече стана дума, е важна вътрешносъсловната организация и възможностите за натиск и изнудване.

15 млн. лева, отпуснати от правителството за градския транспорт в София, няма да осигурят трайно решение, защото този подход влиза в логиката възникнал е проблем и трябва да го решим.

Темата за Софийския градски транспорт изисква подход на стратегическо ниво, каквото в момента в общината липсва. Моментното напрежение е овладяно, но проблемът остава отворен.

Той ще се появява отново и отново докато не се формира мнозинство в СОС, което уверено да се заеме с него. Подобно очакване за този мандат едва ли можем да имаме, по-скоро за следващия.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Взривява първенството? Плъзна слух, че Десподов може да заиграе отново за ЦСКА Неприятно провинение близо до Варна Шофьор кара много пиян
Гордост за спортна България Никола Цолов победи в квалификация във Формула 3 на митично трасе Дучето с послание към футболистите на ЦСКА Ето какво сподели бившият тартор на "армейската" агитка
Много притеснителна информация за младите българи Повече от половината 15-годишни са функционално неграмотни, сочи доклад Невероятна история във Варна Болонка отгледа 4 изхвърлени котенца
Земетресение на броени километри от България Трусът е сравнително слаб Излязоха верните отговори на втората матура Над 48 000 зрелостници се явиха на изпита
Подигравка с Гонзо "Червени" фенове твърдят, че... Даниела от "Ергенът": Мартин не успя да... Ето истината за раздялата, според Дани
Много се харесват, но... Вече са само платонични приятели Разкарайте от живота си хората от тези зодии, те са безчувствени и неблагодарни Те мислят, че благодарността, извинението или оценяването на другите хора ги правят меки или слаби личности