Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Не яжте замразена пица, ще съжалявате

Ключови думи: замразена пица, вреда, флагман, храна

Газирани напитки, чипс, зърнени закуски, замразена пица - преработените храни са популярни по цял свят. Диетолозите обаче предупреждават да не ги консумираме, пише Deutsche Welle. Какви са вредите от тях?

Консумацията на силно преработени храни се свързва с повече от 30 риска за здравето и води до по-ниска продължителност на живота, сочи ново проучване. Делът на тези продукти в хранителния ни режим е почти 39 процента, показва друго изследване, а Германското дружество по хранене предупреждава те да не се консумират. Но какво ги прави толкова проблематични?

Силно преработените храни са преминали няколко етапа на обработка и често съдържат множество добавки. Изискванията към тях са да имат дълъг срок на годност, да са лесни за консумиране и да имат добър вкус. Диетологът Матиас Ридл, цитиран от АРД, нарича тези продукти "фалшиви храни". Той казва: "Изглеждат като храна, имат вкус на храна, но не ни доставят това, което би трябвало да ни осигурява истинската здравословна храна".

Много добавки, много захар и сол

Подсладителите и трансмазнините, както и оцветителите, консервантите и ароматизаторите отдавна са на вниманието на изследователите. В тази връзка АРД припомня, че в ЕС добавките подлежат на одобрение, но много от направените проверки са остарели - разрешенията са издадени преди десетилетия. Така например последните проучвания показват, че "подсладителите взаимодействат с чревната флора и я нарушават". Това просто не е било известно по времето, когато тези вещества са били разрешавани, обяснява диетологът Ридл. 

Но не само добавките правят силно преработените храни проблематични: високото съдържание на захар и сол също е причина за безпокойство, казва експертът, цитиран от АРД. Те стимулират апетита и водят дотам, че ядем много повече, отколкото е необходимо.

Кои методи на преработка са проблематични?

Екструдиране, емулгиране, ароматизиране: хранително-вкусовата промишленост използва много сложни процеси. Но дали това е вредно за нас? Пред германската обществена медия Моника Пишетсридер от Университета в Ерланген-Нюрнберг подчертава, че преработката на храните принципно не вреди - в крайна сметка хората готвят от повече от 800 000 години. Много растения стават годни за консумация едва след термична обработка, а ферментацията дори може да е полезна за здравето, показват различни проучвания.

Съществуват обаче и вредни вещества, които се образуват само при обработката на храните, като например акриламид. Високи нива на акриламид са открити например в картофения чипс, кафето или хрупкавия хляб.

Как се дефинират силно преработените храни?

Те съдържат добавки, преработени са технологично и са готови за консумация, но специална дефиниция за тях няма, обяснява Пишетсридер. Затова през 2010-а година бразилска изследователска група разработва ръководство за определяне на степента на преработка на храните, т.нар. класификация NOVA. Именно на нейната база се препоръчва консумацията на силно преработени храни да се избягва. Според Моника Пишетсридер обаче критериите не са научно обосновани.

Диетологът Ридл пък твърди, че европейската система за обозначаване на храните с цветовете на светофара Nutri Score не улеснява особено потребителите при правенето на здравословен избор. Nutri Score оценява храните според техните съставки и така например съдържанието на много калории се оценява отрицателно, докато високото съдържание на протеини получава положителна оценка.

Индустрията използва тази категоризация за разработване на маркетингови стратегии, казва Ридл. Продуктите се обогатяват с протеини, за да им се придаде здравословен вид. Този поглед към храните обаче е ограничен -  още през 2007-а година американският журналист Майкъл Полан пише, че "храната е нещо повече от сбора на нейните части".

Да се храним здравословно

Диетологът Матиас Ридл и специалистката по химическата обработка на храните Моника Пишетсридер са единодушни, че е желателно да се храним с пресни продукти - плодове, зеленчуци, варива и ядки. Пишетсридер препоръчва да се избягват подсладените напитки, колбасите и алкохолът, а вместо това да се консумира повече храна, богата на фибри.

Ридл на свой ред съветва хората да открият простото удоволствие от здравословното хранене, например като сами си приготвят храна, която след замразяване може да се запази дни наред, се казва още в публикацията на АРД.

1
Коментара по темата
1.
Чуш
29.04.2025 19:01:01
За размените пици са ОК. Като цяло замразени зеленчуци, плодове, пици и т.н. са си ОК. Може даже да са по-полезни от консервираните. Е, вярно че който си прави пици у дома си намаля потреблението по кръчми, Ана мога ли да мисля и за Али Маани беегай?
  Добави Коментар
Ново строителство срещу панелки: Големият сблъсък на имотния пазар у нас Строители и адвокати кръстосаха шпаги за качеството на съвременните кутийки и реалните цени на квадратен метър С много емоции и зрелищни мачове приключи големият футболен уикенд в Приморско Новото модерно съоръжение в двора на СУ „Никола Й. Вапцаров“ посрещна бъдещите спортни звезди от набор 2015
Километрично задръстване по АМ "Тракия" в посока Пловдив заради продължаващите ремонти Колоната се движи бавно почти до края на стеснения участък Цените на Световното - 14,99 долара за 1 бира, вода - 5,99 долара, паркинг - 20 долара Феновете недоволстват от скъпотията на Мондиала 
Uber в Пхенян и BMW по улиците: Как Северна Корея се превърна в неочакван икономически хит Смартфони, QR-кодове и луксозни имоти заличиха ефекта от западните санкции под диктовката на Ким Чен Ун Илюзия за милиарди: Как Brexit сви британската икономика и загроби растежа Десетилетие след съдбовния вот експертите са единодушни – Обединеното кралство е трайно по-бедно извън Европейския съюз
Куриозен инцидент в Пловдив: Шофьор забрави пистолета и отнесе колонка на метанстанция Произшествието на „Пещерско шосе“ се размина без изтичане на опасен газ и пострадали благодарение на бърза реакция Доналд Тръмп се скара на Израел заради атаката срещу Ливан „Нападението срещу Бейрут тази сутрин не трябваше да се случва, особено в специален ден, когато сме толкова близо до мирно споразумение с Иран. Израел има право да се защитава от заплахи, но атаката, на която отговаряше, беше много малка и безсмислена, никой не беше пострадал, ранен или убит и не трябваше да нарушава този важен процес“, написа Тръмп
Скритата схема „Баба Алино“: Бойко Рашков осветли дубайска връзка, наркотрафик и разследване за милиони На преден план изплува фигурата на Олег Невзоров и неговата дейност, която според Рашков отдавна е надхвърлила границите на обикновено незаконно строителство Оръжия и списъци с проститутки: Какво откри МВР при зрелищната акция срещу „Калашниците“ Времето на тези групи като "Калашниците" приключи, действаме безкомпромисно, обявиха от МВР
МВР удари „Калашниците“ при зрелищна акция Държавата си влиза във функциите. Недосегаеми няма. Анклави - също, обяви вътрешният министър  38-годишен преби жестоко приятелката си, а после взе трион и... Арестуван е и му е повдигнато обвинение за закана за убийство