Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Наемите в моловете са по-високи отвсякога

Ключови думи: Молове, новини, Видин Плаза, Ритейл Парк Велинград, новини, Флагман

През изминалата година в България бяха открити 2 търговски парка – Видин Плаза и Ритейл Парк Велинград. С това общата отдаваема площ на всички действащи търговски паркове в страната през разглеждания период възлиза на около 474,500 кв. м., разположени в 38 обекта, сочи анализ на консултантската компания Colliers. Малките проекти – до 5000 кв.м. се развиват с доста бърз темп, като броят им е 26 с отдаваема площ от 83 000 кв.м. Пет търговски парка са в активен строеж, което ще добави 16 600 кв.м. към общото предлагане.

Търговските центрове в големите градове продължават да се характеризират с високи заетост, посещаемост, обороти на търговците и наемни нива. Свободните площи в установените проекти варират между 0.1% и 7.8%. Няколко търговски центъра в страната са в различна степен на репозициониране. В резултат на силното търсене, наемните нива за първокласна площ в моловете отбелязват повишение и постигат най-високи стойности за последните пет години. В София те възлизат на 45 евро на кв.м. на месец.

Заетостта в търговските центрове в столицата към края на 2024 г. остава висока.

Средното ниво на свободни площи в установените обекти е малко под 3.0%, което е много близо до най-ниската стойност за последните години. Няма промяна в общия обем отдаваема площ в търговските центрове през втората половина на годината, тъй като липсват нови проекти. През разглеждания период усвоените пространства в този формат в София са над 8400 кв. м, а за цялата 2024 г. – над 22 200 кв. м.

Главните търговски улици отчитат добра динамика. Незаетите площи на булевард „Витоша“ са само 2%. След като през 2021 г. търговците, опериращи в секторите Мода и Заведения, бяха с по равен дял от площите главната търговска улица, през изминалата година сектор Мода се увеличи до 33%, а делът на заведенията остана непроменен до 24%. Наемите на бул. „Витоша“ в столицата, според последните данни на Colliers, са 58 евро на квадратен метър на месец.

От големите градове Пловдив остава на първо място по брой търговски паркове с общо 5 функциониращи с над 63,200 кв.м. отдаваема площ. Има един проект в активен строеж, в който се предлагат 21,000 кв.м. Усвоените площи в търговските центрове в Пловдив за цялата година са над 3,400 кв. м., като повече от 30% от тях са заети от търговци в сектор Мода, следвани от магазини за електроника и Заведения с по 19%. Наемите регистрират увеличение до EUR 32, поради продължаващ интерес от нови наематели, както и от подновяващи договорите си съществуващи такива.

Във Варна обемът на усвоени площи в търговските центрове през изминалата година е 6,500 кв. м.

Това е най-високата стойност за последните четири години. Нивата на заетост в установените търговски центрове се покачват до над 95%. Наемите в същите бележат ръст до EUR 30.

В Бургас предлагането е непроменено, като градът остава един от малкото областни такива без действащ търговски парк. Усвоените площи в двата търговски центъра през годината са едва 400 кв. м., което може да се обясни с липсата на налични площи в установения проект и с предстоящото репозициониране на другия. Наемите в търговски центрове следват националната тенденция на увеличение и достигат EUR 30, а на главните търговски улици остават без промяна – EUR 23.

В перспектива търговските паркове ще продължават да се развиват и ще обхващат все по-голяма част от страната. С навлизането на пазара в етап на насищане, инвеститорите няма да могат да разчитат на статута си на единствен проект в дадено населено място. Успехът на новите паркове ще зависи основно от тяхното правилно позициониране и способността им да предлагат конкурентни предимства. Големите инвеститори са се концентрирали предимно в София, където се очаква значителен ръст на предлагането на нови търговски площи. В столицата активно се строят два нови търговски парка, както и разширение на съществуващ, като тяхното завършване е планирано за 2025 г. Обявени са инвестиционни намерения за още шест проекта, които все още се намират в процес на градоустройствено планиране.

Моловете отбелязват устойчиво нарастване на посещаемостта, оборотите на търговците, наемните нива и заетостта на площите

В този контекст оптимизациите на микса от наематели ще продължават, като усилията ще бъдат насочени към привличане на разнообразни и атрактивни брандове, които да отговорят на променящите се предпочитания на потребителите. Очаква се моловете да засилят своя фокус върху интеграцията на иновативни концепции, като например зони за забавление и събития, които допълват традиционното пазаруване.

Наемните нива ще останат стабилни в краткосрочен план, с перспектива за увеличение при висококачествените проекти в бъдеще. Това се дължи на недостига на свободни площи, нарастващото търсене от страна на местни и международни търговци, както и на повишената покупателна способност на населението.

Тенденция към откриване на повече монобрандови магазини се засилва още повече. Това е ясен индикатор за развитието на пазара, тъй като самостоятелните концепции позволяват по-ефективно представяне и позициониране на конкретни марки. Част от еволюцията в търговията е и засиленият интерес към модерни аутлет формати, разположени в самостоятелни обекти. Тези подходи отговарят на нарастващите очаквания на потребителите за персонализирано преживяване и лесен достъп до брандовете.

Онлайн продажбите заемат все по-голям дял от оборотите на търговците. В отговор на това, някои вече реорганизираха своето физическо присъствие, като затвориха слабо представящи се обекти и насочиха инвестиции към подобряване на утвърдените си локации. През 2025 г. Colliers очаква тази тенденция да продължи, като въпреки това, акцентът ще остане върху развитието на физическите магазини и преживяването на клиента като основна част от процеса на покупка.

2
Коментара по темата
2.
Овчарова
13.03.2025 16:31:52
Аз по - голяма простотия от моловете не съм виждала. Куцо, кьораво и сакато се тъпче там, тържество на парвенющината. Не ходя в моловете,не понасям тълпите!
1.
Burgas
13.03.2025 07:22:43
То май за това мол бургас плаза фалира.
  Добави Коментар
Съпруга разбра за изневяра на мъжа си благодарение на кантар, любовницата е тежала 54 килограма На някои хора сякаш не им е писано да са заедно "Нефтохимик" договори клубен автобус Ето подробности
Рибар в лоша серия хвана 100-килограмово "чудовище" Сомът е близо 2 метра и половина дълъг Медведев и Тръмп си размениха остри думи, руснакът спомена "Мъртвата ръка" Тонът между Белия дом и Кремъл не е най-приятелски, що се отнася до президента на САЩ и шефа на Съвета за сигурност на Русия
3-годишно дете падна от 18-ия етаж и оцеля, първите му думи след жестокия инцидент са, че иска играчка Бъмбълби Историята е като от филм Брад Пит инкогнито в България, депутат му оказал помощ Актьорът не пожелал да се вдига шум
Важна рокада в националния по волейбол за Световното, опитен играч е аут Дамян Колев заменя Мартин Божилов Голяма звезда на Холивуд дойде в София и показа страхотен характер Люк Еванс снима тайна продукция
Ралица Паскалева подкрепи Димо Алексиев след присъдата Актьорът бе осъден на 18 месеца затвор Липсата на секс може да доведе до смърт, най-застрашени са... Жените с депресия
Съседката Петя ми даде чудна рецепта за свинско с кисело зеле, вкъщи го хапваме и през лятото Вкусно и лесно Три зодии ще плачат много през следващите дни, задава се кошмарно начало на август за тях . Прогнозата не е апокалиптична, но предупреждава онези родени под определени знаци да бъдат подготвени