Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Моряците ни от „Вежен“ са на свобода, а твърдението за саботаж е абсурдно

За саботаж няма как да се говори, нито за прикрити действия в полза на Русия, категоричен е изпълнителният директор на „Български морски флот” Александър Калчев
Ключови думи: Вежен, Александър Калчев, кораб Швеция, БМФ кораб, Русия

На този етап срещу осемте българи, които са част от екипажа на „Вежен“, не са повдигнати обвинения. Те не са задържани и могат да напуснат кораба, но са решили да останат, съобщават от Министерството на външните работи (МВнР), позовавайки се на получена в предварителен порядък информация от шведските власти.

Моряците ни имат възможност да осъществяват връзка със семействата си. Българските членове на екипажа ще бъдат посетени в най-скоро време от консула на страната ни в Стокхолм, който вече пътува към Карлскруна.

Междувременно Нова телевизия съобщи, че представители на шведските власти са на борда на кораба и разследването на инцидента в Балтийско море. Заради скъсания оптичен кабел те задържаха българския кораб по разследване за саботаж.

От „Български морски флот” правят паралелно разследване. Днес представиха снимки, които по думите им подкрепят тезата, че лошото време е довело до повредата на котвата на кораба, докато плавал в Балтийско море.

Информацията все още е оскъдна. От външно министерство съобщиха, че българските моряци не са арестувани. „Български морски флот” твърди, че техническа повреда в спирачния механизъм на котвата на кораба е довела до влаченето ѝ по дъното на Балтийско море, като по този начин е бил скъсан комуникационният кабел. Фирмата-собственик на този кабел още не е имала възможност да обследва щетите по него, тъй като той се намира на дълбочина от 100 метра и подобно нещо става бавно и трудно.

Шведската прокуратура запазва мълчание, а службата за сигурност на Кралство Швеция отговори на нашето запитване, че на борда има служители на властите на страната.

Не закъсняха и политическите реакции. От ПП-ДБ заявиха, че ще искат изслушване на външния ни министър в парламента по случая.

Представените от „Български морски флот” данни показват, че от петък до неделя метеорологичните условия в Балтийско море са били крайно неблагоприятни. Имало е вятър със скорост от 22 метра в секунда и вълни, стигащи до 3 метра. Дружеството показа снимки на кораба „Вежен”, доказващи, по думите им, повредения от вълните спирачен механизъм на счупената котва.

„В продължение на часове е успяло да деформира и повреди гилотинния стопер, при което звено по звено веригата е слизала бавно. Няма как да се предвиди точно в кой момент тази верига ще започне да изтича и ще достигне дъното”, заяви Александър Калчев, изпълнителен директор на „Български морски флот”.

Според Калчев представените материали ясно доказват, че за саботаж няма как да се говори, нито за прикрити действия в полза на Русия.

„По никакъв начин не можем да бъдем сложени в така наречения „сив флот” на Русия. На борда на кораба има 10 български офицера”, заяви Александър Калчев.

От Латвийския радио и телевизионен, център, които са собственици на прекъснатия комуникационен кабел, посочват, че той се намира на дълбочина от 100 метра и обследването му дори не е започнало, за да се изследват щетите. Екипът на Нова телевизия изпрати запитване до шведската прокуратура, но от там ни изпратиха становище от неделя на старши прокурора Матс Люнгквист, разпоредила задържането на „Вежен”, в което се казва, че е образувано досъдебно производство за саботаж. От БМФ заявиха днес, че не знаят разследващи да са били на борда.

„На борда на кораба не са се качвали разследващи и не са водени интервюта с екипажа на кораба. Това е, което имаме ние като информация”, заяви Александър Калчев.

В отговор до Нова телевизия от Службата за сигурност на Кралство Швеция казват, че следователи на борда има.

„Можем да потвърдим, че служители на шведските власти в момента се намират на борда на кораба, за да извършат следствени действия”, се казва в позицията.


 

18
Коментара по темата
18.
6 ти го е казал.
29.01.2025 08:59:58
Котвата защо е била пусната, като кораба е на ход? Германката ще излезе права.
17.
и дааа
29.01.2025 08:28:53
руснаците си връщат за газопровода кво толкова се е случило ?
16.
До 15
29.01.2025 08:09:52
Абсолютно прав.
15.
292
29.01.2025 08:01:12
До 14. Прав си, но курсът е едно на ръка. Скоростта ще падне драстично. Това няма как да не бъде забелязано от вахтения помощник. Главния двигател ще започне да се претоварва термично, това няма как да не се забележи от вахтения механик, най-малкото в ЦПУ-то ще стане "дискотека". Ако и на мостика, и в машината са проспали какво им "казва" корабът - ега ти екипажа.
14.
Така мисля, не твърдя че съм прав
29.01.2025 07:28:55
Като един капитан на лодка с 4000 м. мили плаване си мисля, че ако влачиш котва на бордова старана без значение на носа или кърмата КОРАБА ЩЕ ЗАГУБИ КУРС. При лодките се пускат импровезирани котви при лошо време за стабилност право по продължение на кърмата.
13.
*********
29.01.2025 04:05:36
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
12.
*********
29.01.2025 03:47:43
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
11.
*********
29.01.2025 03:40:45
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
10.
Моряк
29.01.2025 01:34:43
Напълно възможно е изтърването на котвения механизъм. Особено ако феродото на лентовия стопор е захабено самите звена започват да се движат. Считайки че балтийско море има същите гадни къси и високи вълни като нашето черно море се получават ужасни вибрации в корпуса. Котвените механизми на тези кораби не са от най приятните заради заключващия пин на гилотината и така звено по звено си изплюва котвата огъвайки малко по малко този пин. И да добавя не няма как разберете че котвата ви е изплюла при положение че самия кораб не се движи с желаната скорост заради времето.
Големи моряци се изкарахте всички тука кораб само от морската градина сте виждали.
9.
мирише
28.01.2025 22:23:30
българите са евтини и глуповати хора изпълняват руски заповеди или се продават за дребни. Пак цял свят разбра за гончвците, патриотите е добре да знаят българите с какво се прочуват. Кражба на социали, дребни джебчийства и т.н.
8.
4. Ало, Враца?
28.01.2025 22:16:00
Тозии къде ще ги прибираш ве, вървъ раследване и ако имат вина трябва да влизат в затвора щетите са за 10 цифрена сума.
7.
Малко се съмнявам да са невинни
28.01.2025 22:11:00
българите са подлоги на руските мизерници и напълно е възможно да са забъркани в гнусна руска помия. капитаните имат заучени селски хитринки от комунизма НО, Швеция е морска държава, истината ще блесне.
6.
така така
28.01.2025 21:45:05
Кой луд в бурно море пуска котва???? Тези детски истории на някой друг! А тея пак дето руски фантазии видяха веднага да си нахакат един кол в гьота бахти задъханото племе дето сте!!!!!
5.
Бай Хой
28.01.2025 21:28:22
Те на 3м вълна щом започнаха да губят котви, какво ли ще е в Северно море и Атлантика!?
Да си ги прибират тогава всичките и по- далеч от Варненското езеро да не излизат.
Що за дивотии! Така се губи котва и никой не разбрал!
Или екипажът е от пълни идиоти, или е саботаж и руснаците си го връщат за Северен поток.
4.
Ало, Враца?
28.01.2025 21:03:55
Корабът е арестуван, логично е да приберат хората в България, но шефовете сакън не дават.
3.
Киро гела
28.01.2025 20:40:31
Да проверят кораба за кокаин, че собственикът му има такива навици. Два пъти ги хващаха с наркотици. Приятелчето на простата тиква сумати кинти направи с контрабанда.
2.
мда
28.01.2025 20:38:54
Отново се доказахме като най-жилавото пипало на руския октопод в Европа. Преди година половин тон кокаин в кораб на Домуса, сега пак негов кораб прави диверсии! Хайде сега капитана и гелосания му шеф в шведски затвор и една забрана корабите на тоя боклук със забрана да стъпва в европейска акватория за да не му берем срама.
1.
gaos
28.01.2025 20:16:38
все едно да караш наръчна спирачка 10 км и после да кажеш-а ко става ,че не разбрах!!!И как на кораб построен преди 3 години ,му се счупи толкова бързо , задържащия механизъм на котвата ?!!!
  Добави Коментар
Странен въпрос втрещи мрежата: Изневяра ли е сексът с проститутка?  Не, бе - утринна зарядка е, коментира един от възмутените и съветва жертвата да потърси утеха в прегръдките на жиголо  Разсъблече се и запали пожар Водещата на "Островът на 100-те гривни" Диляна Попова сподели, че имала едно и също гадже със сестра си няколко месеца
Вкараха Андреа спешно в болница Феновете й са в потрес, надяват се да не е пипнала коронавирус Гамени крадат гайки от джантите в Пловдив, стотици животи са застрашени Има опасност гумите да изхвърчат в движение
Златка и Дънди: "Хелс Китчън" е истински ад Всеки път имахме таймер, което допълнително увеличаваше стреса, споделя бургазлийката Съпруга се разрови в телефона на мъжа си и животът й се преобърна на 180 градуса  Не мисля, че има някакъв начин да се справим с това, признава съсипаната жена
Галена по бански в скъп хотел Певицата показа и в каква топ форма е Наводнение взе над 100 жертви  Наводнението в Конго е причинено от проливните валежи и силните ветрове, които са довели до преливането на река Касаба
Зеленски към Путин: Украйна е готова за преговори „Целият свят чака това от много дълго време", заяви украинският президент Всяко четвърто дете е с психически проблеми Начинът на живот със стрес и социални медии води до стряскащата статистика
Сгафи жестоко Българският посланик смята, че НАТО остава ключов играч в глобалната сигурност, адаптирайки се към новите геополитически реалности, като същевременно остава последователен в основните си принципи на колективна отбрана За нищо на света не съхранявайте този продукт в хладилник Някои продукти изискват специфични условия за съхранение, за да се запазят в най-доброто си състояние, както по отношение на вкус, така и по отношение на безопасност