Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Зехтинът успешно намалява нивата на лошия холестерол

Ключови думи: холестерол, здраве, полезно, здравословно хранене, зехтин, средиземноморска диета

Холестеролът е жизненоважен липид, участващ в различни физиологични процеси в човешкото тяло. Той е необходим за синтеза на хормони, витамин D и за изграждането на клетъчните мембрани. Въпреки това, прекомерното количество на нископлътен липопротеин (LDL), известен като "лош" холестерол, може да доведе до натрупване на мастни отлагания в артериите, което увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания (ССЗ). В търсене на природни средства за управление на нивата на LDL, зехтинът привлича значително внимание поради своите потенциални ползи за здравето.

Химичен състав на зехтина

Зехтинът, особено екстра върджин зехтинът (EVOO), е основна съставка в средиземноморската диета. Той е богат на мононенаситени мастни киселини (MUFAs), предимно олеинова киселина, и съдържа редица биоактивни съединения като полифеноли, токофероли и фитостероли. Тези компоненти допринасят за антиоксидантните и противовъзпалителните свойства на зехтина.

Механизъм на действие на зехтина върху LDL холестерола

Зехтинът оказва положително въздействие върху липидния профил чрез няколко механизма. Мононенаситените мастни киселини, присъстващи в зехтина, заместват наситените мастни киселини в диетата, което води до намаляване на LDL холестерола в кръвта. Проучвания показват, че редовната консумация на зехтин може да доведе до намаляване на LDL холестерола, без да се засяга нивото на високоплътния липопротеин (HDL), известен като "добрия" холестерол.

Научни изследвания и доказателства

Множество клинични проучвания подкрепят ролята на зехтина в намаляването на LDL холестерола. Например, едно мащабно изследване, публикувано в New England Journal of Medicine през 2013 г., изследва ефектите на средиземноморската диета, обогатена със зехтин, върху риска от сърдечно-съдови заболявания. Резултатите показват, че участниците, консумиращи зехтин, имат значително по-ниски нива на LDL холестерол в сравнение с тези, които следват нискомаслена диета.

Други проучвания показват, че полифенолите в зехтина играят ключова роля в инхибирането на окислението на LDL холестерола. Окислените форми на LDL са по-атерогенни, което означава, че те допринасят повече за развитието на атеросклероза, състояние, което води до стесняване и втвърдяване на артериите. Антиоксидантните свойства на полифенолите помагат за намаляване на този процес, което допълнително предпазва сърдечно-съдовата система.

Клинични препоръки и дневен прием

Според препоръките на Американската сърдечна асоциация (AHA), включването на мононенаситени мазнини, като тези в зехтина, може да помогне за намаляване на общия холестерол и LDL холестерола в кръвта. Препоръчва се консумацията на 2-3 супени лъжици зехтин дневно, което може да бъде включено в салати, като добавка към ястия или дори за готвене при ниски температури.

Консумацията на зехтин, особено екстра върджин зехтин, има ясно изразени ползи за здравето, особено що се отнася до намаляването на LDL холестерола и съответно риска от сърдечно-съдови заболявания. Благодарение на богатото си съдържание на мононенаситени мастни киселини и полифеноли, зехтинът се утвърждава като важна част от здравословния начин на живот. Включването на зехтин в ежедневната диета е лесен и ефективен начин за подобряване на липидния профил и предпазване на сърцето.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Не стигат ремонтите и катастрофите, ами и разсипан асфалт ограничава движението по магистралата Става въпрос за "Хемус" Пожар изпепели 6 коли на паркинг, умишлен палеж ли е (ВИДЕО) Пламнала е кола на Пътна помощ
Сплав от емоции, вяра и музика: Тържествен и вълнуващ финал на „Достойно есть“ Днес се състоя финалният концерт на тазгодишния празник на молитвените песнопения От бездомник в Тайланд до участие на Световно първенство Рикардо Аде ще осъществи още една мечта - дебют на Световно първенство с националния отбор на Хаити
Намериха и взривиха останки от дрон край Созопол: ВМС с детайли за спешната акция Опасният обект е бил локализиран на 14 морски мили източно от нос Колокита Васка е най-чаровната катаджийка у нас и е необвързана Снимките на Васка, която родом е от Ивайловград, станаха хит в мрежата най-вече сред мъжката част
Ужасът с домашните любимци е навсякъде! Спасиха куче и котка, прекарали над 4 дни заключени на тераса (СНИМКИ) И пак агресивен собственик... Гордост за България! Никола Цолов завърши втори в Испания и оглави шампионата Благодарение на брилянтна тактика от страна на неговия отбор „Кампос Рейсинг“ и поредица от зрелищни изпреварвания, родният талант си осигури подиума
Неочакван обрат в опита за съставяне на правителство Номинираният за министър-председател Еуджен Томак е върнал мандата за съставяне на правителство и предлага на негово място Адриан Вещя Селска манджа с печени чушки и сирене – стара българска рецепта, която ухае на лято и домашен уют Поднесете с прясно изпечен домашен хляб за още по-вкусен и автентичен обяд или вечеря
Мариана Векилска вдига сватба (СНИМКИ) Омъжва дъщеря си Габриела Разследват случай на жесток побой: 5-годишно дете е с множество хематоми след системно насилие Тормозът е продължил близо месец