Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Всеки с кола е прецакан, в основата е "Гражданската отговорност"

Ключови думи: гражданска отговорност, кола, флагман

Обезщетенията, които се изплащат на невиновните водачи често са в пъти по-малки от реално понесените щети. За да се реши този проблем, Наредба № 24 от 2006г. за задължителното застраховане трябва да се актуализира, смятат от Асоциация „Активни потребители“.

В асоциацията постъпват десетки сигнали от граждани срещу застрахователи, които изплащат по-малко пари при щети от пътнотранспортно произшествие по застраховка „Гражданска отговорност“.

Оплакването на потребителите е, че щетите, които са нанесени на автомобила им и изплатеното от застрахователя, се разминават съществено. Въпросът е, дали това са отделни случаи или има по-генерален проблем със застраховка „Гражданска отговорност“ у нас, пише „Парите ни“?

Статистика
През 2022 г. в България са настъпили 24 930 броя ПТП с материални щети и 6609 броя ПТП с пострадали, при които са загинали 531 и са ранени 8422 души. При настъпване на имуществени и неимуществени щети, вследствие на ПТП, застрахователното дружество по застраховка „Гражданска отговорност“ на виновния водач следва да покрие вредите, причинени на невиновния участник в инцидента.

Какви са оплакванията на потребителите? Един от получените сигнали е свързан с изплащане на обезщетение, което е три пъти по-ниско от реалните вреди, които потребителят е понесъл. Става въпрос за удар в задната част на автомобила на потребителя, като вследствие на това – бронята е била повредена и е подлежала на ремонт.

Потребителят не е имал никаква вина и следователно обезщетението на застрахователя трябва да е в пълна сума. Стойността за поправка на такъв детайл струва при настоящите цени около 300 лева, но въпреки това на потребителя е изплатено само 106,28 лева.

При обжалване на това решение застрахователят твърди, че стриктно е спазил правилата на дружеството и е изчислил обезщетението съгласно действащата методика за ликвидация на щети, базирана на наредба № 24/08.03.2006 г. Но наистина ли е така?

Включително разбиват цените по следния начин:

- Труд за тенекеджийски операции – 8,00 лева

- Труд за демонтажно-монтажни операции 12,80 лева

- Труд за бояджийски операции – 56,48 лева

- Бои и материали – 29,00 лева

Методика
Защо застрахователят е избрал да обезщети потребителя по този начин? В Кодекса за застраховането е заставено общото положение, че застрахователят трябва да заплати обезщетение, което е равно на действително претърпените вреди към деня на настъпване на събитието.

В кодекса се предвижда препращане към нарочна наредба, с която да се създаде определена методика за изчисляване на щети, когато не са представени фактури от потребителя. Тази методика изглежда е „хванала прах“, защото не отразява актуалните пазарни цени на 2023 г.

Препращане
При поглед в Наредба № 24, две неща правят впечатление. Наименованието съдържа препращане към отменения Кодекс за застраховането, а през 2014-та година всички членове на наредбата са отменени освен един:

- чл. 15, ал. 4. Обезщетението за вреди на моторни превозни средства се определя по методиката за уреждане на претенции за обезщетение на вреди, причинени на моторни превозни средства, съгласно приложения № 1 - 6.

В Приложение №1 към наредбата е описана методиката за изчисление на обезщетение на щети и се прилагат изчисления за минимална долна граница в случаите, когато не са представени надлежни доказателства (фактури) за извършен ремонт.

Тази методика обаче не изчислява реално претърпяната вреда, защото използва данни, които не кореспондират с настоящата реалност през 2023 г. Фактът, че самото наименование на наредбата съдържа отменен законодателен акт показва, че е морално остаряла.

Вратичка
Тъй като наредба не може да противоречи на по-високостоящ нормативен акт, застрахователните дружества не следва да ползват изчислението в методиката като аргумент да изплащат по-малко от реално претърпените вреди. Това, че не са предоставени фактури, не позволява на застрахователите да присъдят минимума по наредбата, защото по този начин нарушават чл.386, ал. 2 от Кодекса за застраховане.

В решение на Варненския районен съд се използва заключение на експерт, който е направил проверка на 30 сервиза, 15 сертифицирани сервиза и 15 несертифицирани, за да получи средната пазарна цена за труд и части за ремонта съобразявайки, че спорът е за ремонт на четиринадесет годишна кола. Съдът показва, че трябва да се използват методи, които да разкриват каква е средната пазарна цена за отстраняване на такъв тип повреди за съответния вид автомобил.

В решение на Софийски районен съд си проличава каква е обичайната съдебна практика. Преобладават аргументи, които потвърждават твърденията, че реалните щети трябва да бъдат обезщетени от застрахователите по пазарни цени, а не по минималните стойности залегнали в Наредба № 24 от 2006 г. Ето какво се мотивира в решението:

„Съгласно чл. 499, ал. 2 от КЗ, в разглежданите случаи, обезщетението не може да надвишава действителната стойност на причинената вреда и се определя в съответствие с приета от КФН наредба за методиката за уреждане на претенции за обезщетение на вреди, причинени на МПС.

Методиката обаче не дерогира приложението на разпоредбите на КЗ и не ограничава отговорността на застрахователя да плати обезщетение обхващащо действителната стойност на причинената вреда, а представлява указание за изчисляване размера на щетите на МПС в случаите, когато обезщетението се определя от застрахователя, на когото не са представени фактури за извършен ремонт в сервиз – аргумент от чл. 4 от Наредба № 24/2006 на КФН.“

Изглежда, че тези „указания“ за изчисляване на размера на щетите по тази наредба подвеждат застрахователя да наруши Кодекса, защото сумата за обезщетение е значително занижена.

Събитие
Същият дух се споделя и в практиката на Пловдивски районен съд, като в решение на Пловдивския районен съд отново:

„При застрахователно събитие - покрит риск по договора за имуществено застраховане, дължимото обезщетение следва да бъде изчислявано по пазарната стойност на ремонта, включващ материали и труд, за отстраняване на претърпяната вреда към момента на настъпване на застрахователното събитие.

еалната обезвреда предполага вещта да бъде приведена в състоянието, в което се е намирала към настъпването на застрахователното събитие.“

Всъщност съдилищата в цялата страна споделят сходно становище и няма противоречива практика като цяло. Съдебната практика отново и отново показва, че обезщетението трябва да бъде въз основа на реално претърпените вреди, така че потребителите да не бъдат ощетени. Независимо какво се предвижда в наредбата, то не може да противоречи на Кодекса.

Недостъпност до правосъдие
При вреда струваща 300 лева, потребителят трябва да се бори за увеличение от 193,72 лева в съдебно производство, което ще струва поне 600-700 лева, като 400 лева е минималният адвокатски хонорар, а съдебната експертиза ще бъде между 200 и 300 лева.

Потребителят носи несъразмерен риск, за да докаже, че заслужава по-високо обезщетение за претърпяната вреда. Разноските са над 3 пъти сумата, която потребителят ще получи в един съдебен процес. Това прави недостъпно правосъдието за нормалните потребители, защото рискът е прекалено голям.

Съзнателно или не, застрахователните дружества оставят потребителите в безизходица и с по-малко пари в джоба. Всъщност, множеството дела срещу застрахователните компании изглежда не ги е научило, че трябва да обезщетяват за реално претърпените вреди.

източник: Блиц

2
Коментара по темата
2.
МЕСТЯ
29.07.2024 09:07:12
Мамицата ви мръсна...!!!!
1.
Скруч
29.07.2024 07:40:03
Много рязко се промени и обезщетението за неимуществени вреди и то с помощта на законодателя. Стотиците хиляди, които се изплащаха на близките при загинал без вина в следствие на ПТП вече са десетки хиляди лева. И то ако не попаднеш в схемата на измамниците адвокати и други длъжностни лица, които намират такива хора за да им откраднат , чрез измама обезщетението. Преди години много "ожулени" от една пловдивска група начело с адвокат и полицаи бяха уличени в тези злоупотреби. Пишете за тях къде са? Излежаха ли си присъдите и къде си харчат откраднатите пари?
  Добави Коментар
21 крави изгоряха в големия пожар в Сакар B бopбaтa cъc cтиxиятa yчacтвaxa 30 пpoтивoпoжapни eĸипa, двa xeлиĸoптepa, тeжĸa тexниĸa, вoeнни, гopcĸи cлyжитeли, дoбpoвoлнитe фopмиpoвaния нa Toпoлoвгpaд и Cвилeнгpaд Созопол става център на бойните спортове: Галавечер за титлата WBC и открито събитие с бойците В навечерието на галавечерта – на 8 август (петък) – ще приключи откритото събитие за фенове и медии в популярния ресторант Elvis Kitchen в Община Созопол
Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Айтос с план да разкрие туристическия си потенциал Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Символичен финал на една политическа илюзия, родена с лозунги за морал и прозрачност, но приключваща със схеми, арести и корупционни обвинения
Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Повече подробности за сделката ще бъдат дадени едва когато има повече яснота, уточняват от дружеството. НИС управлява мрежа от 22 бензиностанции в България, които оперират у нас под марката "Газпром“ Eлектрозахранването в община Раковски е трайно възстановено Министър Станков инспектира на място работата на екипите от ЕСО ЕАД по отстраняване на аварията
Тази неделя в Поморие посрещаме Нептун и свитата му Специалното събитие се организира от Община Поморие и НЧ „Просвета 1888“ и е посветено на най-малките жители и гости на града Благо Джизъса пак е влюбен, новата му е известна брюнетка Мария-Луиза е огън парче
Срещни спорта по южното Черноморие - в букмейкърски пунктове в Бургас и Несебър Можеш да се потопиш в света на спорта на живо в букмейкърските пунктове на efbet  С Веселин Денков бяхме пред развод, арестът му отново ни сплоти, разказа Ивайла Бакалова Преди това ние вървяхме към раздяла, бяхме се отдалечили един от друг, споделя миската
Бяхме приятели, но между нас нямаше нищо, твърди Евгени Минчев От беднячка до милионерка с 940 млн. британски лири в сметката В интервюто за "Сънди таймс", което е един от редките й разговори с медии, тя казва, че не би пожелала и на най-злия си враг да изпита чувството да си беден и да живееш на месечните социални помощи