Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Експрес "Слънчев бряг" се вряза със 100 км/ч в товарна композиция, войници цяла вечер вадеха телата

Влаковата катастрофа стана през далечната 1992 година
Ключови думи: Влакова катастрофа, новини, Флагман, инцидент

Хората, живеещи в Казичене, още потръпват, спомняйки си злокобната нощ преди 30 година, когато тежка влакова злополука умъртви 8 и рани тежко 56 души. Живеещите покрай гарата се готвели да си лягат, когато заплашителен гръм ги предиздвикал да хукнат към релсите, където стотици ранени и оживели се опитвали да излязат от смачканите вагони. Разследване откри отговорните, съдът ги наказа. А хората, които оцеляха, дълги години не смеят да пътуват с трен.

Денят е 17 август 1992 година. Стотици софиянци пътуват с нощния експрес „ Слънчев бряг “ към морето. Около 22.30 ч. те преди малко са се отправили от гарата в столицата и предусещат ваканцията, която са чакали цяла година. В същото време машинистът Красимир Тодоров и помощникът му Валентин Кръстев изчакват позволение за маневра на ръководената от тях товарна комбинация на жп гара Казичене, с цел да реалокират товарните вагони на различен коловоз. Внезапно Тодоров взема решение да прескочи да си вземе нещо за ястие, като оставя помощника си Кръстев самичък. В отсъствието на титулярния ватман композицията получава светлинен сигнал, с който се позволява маневрирането и Кръстев взема решение да го извърши. По-късно ще се окаже, че е пил, което му донесе по-тежка присъда.

Помощник-машинистът подкарва товарния трен, гледайки към задната му част, с цел да следи сигналите от маневрената бригада и не вижда две, оказали се съдбовни, неща начело - че светлинният сигнал към този момент се сменил и е червен и че стрелката се обърнала и е дала линия на експрес „ Слънчев бряг “. Той би трябвало да премине пренос през гара Казичене и се движи със скорост от 100 км/ч.  Сблъсък е неминуем  и свиреп. От удара дерайлират двата локомотива, два вагона от товарния трен и пет - от експреса. Няколкостотин метра релси са огънати и разрушени, скъсана е и контактната мрежа. Най-много от починалите са в предната част на експреса, където първокласният вагон е сплескан до неразбираемост.

Светкавично на място са изпратени десетки военнослужещи от Транспортни войски, екипи на полицията, в това число спецподразделението за битка с безредиците на Столична дирекция на вътрешните работи и съвсем всички дежурни коли за спешна помощ на Спешна помощ в София. За да освободят ранените, спасителите режат вагоните с флексове и горелки. В три лечебни заведения - „ Пирогов “, ИСУЛ и ВМА се борят за живота на потърпевшите. Униформените служители на реда са отделили целия периметър към зверския конфликт и задачата им е тежка – би трябвало да удържат десетките родственици на пътуващите в експреса, които единствено за час след злополуката са пристигнали на мястото. В тъмнината пред купчината ламарина те се пробват да намерят околните си. 

На помощ са пристигнали и поданици на Казичане, които идват преди военните и колите за спешна помощ.„ Около вагоните беше осеяно с тела “, спомня си след години Мария Стоева. „ От купчините желязо се чуваха воплите на ранените. Със брачна половинка ми успяхме да спасим трима души. Бяха заклещени в едно от първите купета, което се беше запечатало от удара. Бяха семейство с 10-годишната си щерка. Съпругът ми разруши стъклото на вагона, което беше напукано, само че кой знае по какъв начин и за какво към момента крепко. Първо излезе дребното момиченце, а по-късно родителите му. На детето му нямаше нищо, единствено дето беше изпаднало в потрес. 

Майка му и татко му бяха нарязани от стъклата на вратата, която свързва купето с коридора на влака “, споделя дамата, която живее едвам на стотина метра от мястото на нещастието. Най-много са потърпевшите в предната част на експреса. При удара третият вагон се качва върху четвъртия, а петият се врязва в другите два. Всичко стана за секунди. В купето пътувахме трима души, едното от момчетата беше заспало, по този начин и не се разсъни повече ”, спомня си Румяна Толчева. Тя пътува в третия вагон на експреса, където потърпевшите са най-вече.

Призори идват кранове на Строителни войски дружно с няколко танка и бронетранспортьори, които стартират разбъркването на дерайлиралите вагони. На мястото идват шефовете на Министерство на вътрешните работи и политикът Светослав Лучников, а президентът Желю Желев посещава потърпевшите, настанени в „ Пирогов “. Разследването на злополуката не престава две години. Освен пияният помощник-машинист Валентин Кръстев, обвинени са машинистът Красимир Тодоров, шеф влакът Ангел Ботев и диспечерът Стефан Петров. Делото влиза в съда през 1994 година, само че по-късно 8 пъти е отлагано. 

На 10 юни 1998 година - шест години след нещастието - Софийският градски съд издава присъдите. Магистратите постановяват 12 години затвор за помощника Кръстев, 8 години „ отнемане от независимост “ за машиниста Тодоров и 5 години затвор за шеф влака Ботев. Съдът приема, че тримата са работили по несъобразителност. Единственият оневинен е диспечерът Петров, така като е подал в точния момент забранителният сигнал, само че пияният асистент ватман не го е видял.  По това време Петров е 25-годишен и в нощта на злополуката косата му побелява.

Източник: BGspomen.bg

11
Коментара по темата
11.
......
25.03.2024 16:51:29
Уважаеми от Флагман, наистина в статията Ви има много неточности. Мисля, че би трябвало преди да напишете тази статия е било редно да потърсите компетентното мнение на някой компетентен в тази област, а именно машинистите които бяха участници в този инцидент и бяха машинистите на елитния си за времето и авторитетен експрес "Слънчев бряг", които са от Бургас. Този експрес в никакъв случай не може да се нарече нощен експрес, тъй като тръгваше всеки ден от гара Бургас в 16.00 часа и пристигаше в София в 23.00 часа . А сутринта тръгваше в 06.00 часа от София и пристигаше в Бургас в 12.45 часа. Една от неточностите която споменавате в статията е ,че цитирам: "Стотици софиянци пътуват с нощния експрес „ Слънчев бряг “ към морето. Около 22.30 ч. те преди малко са се отправили от гарата в столицата и предусещат ваканцията, която са чакали цяла година." Тогава въпросният експрес отиваше в София а не към Бургас. Не знам от кога машинистите на влакове се наричат ватмани, може вече в новата ни история да ги наричат така, не знам?! Аз като бивш машинист и по онова време съм имал честта да карам този влак , казвам честта защото тогава бързите и експресните влакове се управляваха от млади но опитни машинисти, които бяха супер дисциплинирани и вещи в професията си, като такива кадри излизаха от ПЖИ Тодор Каблешков- София, след три годишно интензивно обучение и след още една година работа като помощник машинист.
Но не знам и какво Ви е провокирало да изнесете този трагичен случай, при положение , че не е някаква годишнина от това. По този случай може да изнесете много интересни факти но трябва да намерите точните хора за това.
10.
Хахаха
25.03.2024 07:08:35
Флегманите ми изтрили коментара, щото не бил "по темата на материала". Нещастници, точно по темата си е - оправете си редакцията на текстовете в статиите! Пълна деградация на ниво българска граматика, СРАМ сте!!!
9.
Поданици на казичане?
25.03.2024 06:59:51
На помощ са пристигнали и поданици на Казичане

Поданици на Кралство Казичане ли?
8.
Х
25.03.2024 03:07:06
Явно ползвания изкуствен интелект не се справя с българския език!
7.
Дернев
24.03.2024 22:40:55
"Внезапно Тодоров взема решение да прескочи да си вземе нещо...."
"светлинният сигнал към този момент се сменил и е червен и че стрелката се обърнала и е дала линия на експрес"
Не бих се изненадал и точно Тодоров до е почерпил помошншка си.
Ако случаят е бил разгледан и разследван от независим компетентен орган по аварии, какъвто няма в МТ, можеше да се окаже, че се е работило по сценарий и сценариста е останал неразкрит и съжтветно не наказан. Затова и продължават аварийните случои в БДЖ.
6.
T
24.03.2024 22:10:28
Рехава управа рехав народ . Сигурен съм , че и на гара Буново никой не се е сетил че някога някой там е извършил такова зверство . В зародиша на това деяние са поставени основите на една политическа партия ! ?
5.
T
24.03.2024 21:58:57
Това е нелет нещастен случай . По интересно е атентата на гара Буново извършен е на 9 март 1985 г. посредством бомба, поставена във вагона за майки с деца на влака Бургас – София. 7 загинали и 9 ранени.
9 март мина никой нищо !
4.
*********
24.03.2024 21:57:21
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
3.
*********
24.03.2024 21:56:27
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
2.
T
24.03.2024 21:51:03
Все едно е написано от второкласник . Използвани са неточни думи във всяко второ изречение
1.
Bgman
24.03.2024 21:37:28
Абе това превод от турски ли е?
  Добави Коментар
На всеки 10 минути един българин получава инсулт Национален план за борба с болестта все още липсва Кола падна в 40-метрова пропаст край Златоград Тестът за употреба на алкохол на водача бил отрицателен
5 зодии, които най-често се влюбват в приятел Кои от тях го показват явно и кои го крият до последно Загиналият Кристиан Екмекчиян - с множество нарушения на пътя Водачът е летял с много висока скорост по правия булевард, а след удар в дърво автомобилът буквално е разполовен
Digital4Burgas представи дигиталното бъдеще на региона Технологиите играят значителна роля за подобряване на отношенията със служителите, това стана ясно по време на панелната дискусия за привличане и задържане на кадри в Бургас Докога ще продължи силната магнитна буря, ударила Земята Ще наблюдяваме ли отново полярни сияния?
Греховно вкусни пълнени мекици с извара и кашкавал Тестото се получава много меко и нежно, дори след като мекиците са преседели няколко часа на масата Обещано: Самолетите F-16 ще се поддържат изцяло в България Това каза служебният министър на отбраната Атанас Запрянов
Забраняват вноса на твърде стари автомобили Дават субсидии за предаване на скрап на дизелови коли Пълна лудост! Цената на тази монета стигна тавана Не е за вярване какво може да си купите с нея
СУ „Любен Каравелов" - Несебър  изпрати Випуск 2024 Преследвайте мечтите си смело, откривайте нови простори и мечти,  бъдете добри и достойни хора, отправи призив  кметът Димитров към развълнуваните зрелостници Разкритие от кухнята: Ергенът Алек бил пиян като кирка на повечето срещи Хора от обкръжението на иначе сериозния бизнесмен разкриват, че нерядко посяга към чашката